En Ar

سخنان امام خامنه اي دررابطه با هفته وحدت

سخنان امام خامنه اي دررابطه با هفته وحدت

آنچه که براى ما مسلمانها مهم است، اين است که معرفت خود را نسبت به اسلام و پيغمبر گرامى اسلام، زياد کنيم. امروز در دنياى اسلام يکى از دردهاى بزرگ، درد تفرقه و جدايى است. محور وحدت عالم اسلام، مى‏تواند وجود مقدّس پيغمبر – نقطه اعتقاد همه؛ نقطه تمرکز عواطف همه انسانها – باشد. ما مسلمانها هيچ نقطه‏اى را به اين روشنى و به اين جامعيت – مثل وجود مقدّس پيغمبر – نداريم؛ که هم مسلمانها به او معتقدند، هم علاوه بر اعتقاد، يک پيوند عاطفى و معنوى، دلها و احساسات مسلمانان را به آن وجود مقدّس، متّصل کرده است. اين بهترين مرکز وحدت است.تصادفى نيست که ما مشاهده مى‏کنيم در اين سالهاى اخير، مثل دوران قرون وسطى‏ و دوران تحليلهاى مغرضانه مستشرقين،نسبت به ساحت مقدس نبى‏اکرم اهانت روا مى‏دارند. در دوران قرون وسطى‏ کشيشان مسيحى در نوشته‏ها، گفتارها و کارهاى هنريشان و در دورانى که تاريخ نويسى مستشرقين باب شد، همانها در آثارشان به شخصيت پيغمبر اکرم اهانت مى‏کردند. در قرن گذشته هم باز ديديم که مستشرقين غيرمسلمانِ غربى يکى از نقاطى را که مورد تشکيک و در مواردى مورد اهانت قرار دادند، شخصيت مقدس و مبارک نبى‏اکرم بود!مدتها فاصله شده بود؛ ولى اخيراً باز شروع کردند. در چند سال اخير، انسان يک تهاجم مطبوعاتى و فرهنگى پليد و شومى را در اکناف عالم نسبت به شخصيت نبى‏اکرم صلّى‏اللَّه‏عليه‏وآله‏وسلّم مشاهده مى‏کند. اين کار مى‏تواند حساب شده باشد؛ چون به اين نقطه توجّه شده است که مسلمانان مى‏توانند برگرد محور وجود مقدّس نبى‏اکرم و اعتقاد و محبت و عشق به او جمع شوند. لذا آن مرکز را مورد مناقشه قرار مى‏دهند.علماى اسلام، روشنفکران مسلمان، نويسندگان، شعرا و هنرمندان در دنياى اسلام، امروز وظيفه دارند تا آن‏جايى که توان آنها اجازه مى‏دهد، شخصيت نبى‏اکرم و ابعاد عظمت اين وجود بزرگ را براى مسلمانان و غير مسلمانان ترسيم کنند. اين امر به اتّحاد امت اسلامى و به خيزشى که امروز در نسلهاى جوان امت اسلام به سوى اسلام مشاهده مى‏شود، کمک خواهد کرد. ( ??/ ??/ ?? )يکى از صدقات جاريه انقلاب که به برکت ذهن بيدار امام راحل رضوان اللَّه تعالى عليه تحقّق پيدا کرد، اين بود که ايام ولادت نبىّ اکرم عليه و على آله الصّلاة و السّلام، به عنوان ايام وحدت معرفى شد. از اين جهت اين مسأله جالب است که وحدت اسلامى يک آرزوست. بعضى واقعاً اين آرزو را دارند، بعضى هم يک حرفى مى‏زنند؛ لقلقه لسانى است. به هر صورت اين آرزو، يک راه عملى لازم دارد.هيچ آرزويى بدون مجاهدت و تلاش تحقّق پيدا نمى‏کند و وقتى که ما به راههاى عملى براى اين مقصود و اين آرزو فکر مى‏کنيم، يکى از بهترينها و بزرگترينها، همين شخصيت عظيم الشّأن عالم خلقت، يعنى وجود مبارک پيامبر گرامى و مرکزيّت اين بزرگوار براى عواطف و عقايد عامّه مسلمين است. در بين حقايق و معارف اسلامى، چيزى که به اين صورت مورد توافق آراء و عقايد و نيز عواطف همه مسلمين باشد، شايد نداشته باشيم يا خيلى نادر باشد؛ چون عواطف هم نقش زيادى دارد. به غير از بعضى اقليّتها و جمعيتهاى جدا شده از عامّه مسلمين که به عواطف چندان اهميت نمى‏دهند و کارى به محبّت، توجّه و توسّل ندارند، عامّه مسلمين، با عواطف نسبت به نبىّ اکرم عليه و على آله الصّلاة والسّلام سروکار دارند. بنابراين، وجود اين بزرگوار مى‏تواند محورى براى وحدت باشد.
(
??/ ??/ ?? )ولادت نبىّ اکرم، براى هر فرد مسلمان نقطه‏اى برجسته در تاريخ است. بعدها همين ولادت به يک حرکت عظيم در تاريخ بشر منتهى شد. هر فضيلتى که در دنيا، ولو به‏طور غيرمستقيم وجود دارد، ناشى از آن بعثت و اقامه مکارم اخلاق به‏وسيله آن پيغمبر عظيم‏الشّأن است. هر مسلمانى مى‏داند که براى تمرکز عواطف دنياى اسلام و احساساتِ فرَقِ مختلفِ مسلمين، نقطه‏اى بهتر از وجود مقدّس پيغمبر اکرم وجود ندارد؛ چون همه مسلمين اين بزرگوار را دوست دارند و وى محور امّت اسلامى در طول تاريخ است. پس اين ولادت براى ما حائز اهميت است. (??/ ??/ ?? )بيانات مقام معظّم رهبرى در ديدار کارگزاران و مسؤولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‏ وجود نبىّ مکرّم اسلام(صلّى‏اللَّه‏عليه‏واله‏وسلّم)، بزرگترين مايه‏ى وحدت در همه‏ى ادوار اسلامى بوده است و امروز هم مى‏تواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقايد همه‏ى مسلمانهاست و همين محوريت، يکى از موجبات انس دلهاى مسلمين و نزديکى فِرَق اسلامى با يکديگر به حساب مى‏آيد.ابعاد شخصيت نبىّ اکرم را هيچ انسانى قادر نيست به نحو کامل بيان کند و تصوير نزديک به واقعى از شخصيت آن بزرگوار ارايه نمايد. آنچه ما از برگزيده‏ى پروردگار عالم و سرور پيامبرانِ سراسر تاريخ شناخته و دانسته‏ايم، سايه و شبحى از وجود معنوى و باطنى و حقيقى آن بزرگوار است؛ اما همين مقدار معرفت هم براى مسلمانان کافى است تا اولاً، حرکت آنها را به سمت کمال تضمين کند و قله‏ى انسانيت و اوج تکامل بشرى را در مقابل چشم آنان قرار بدهد و ثانياً، آنها را به وحدت اسلامى و تجمع حول آن محور تشويق کند. بنابراين، توصيه‏ى ما به همه‏ى مسلمانان عالم اين است که روى ابعاد شخصيت پيامبر و زندگى و سيره و اخلاق آن حضرت و تعاليمى که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زيادى بشود.بايد روى معرفى شخصيت رسول اکرم(ص) کار کنيم‏بعد از دوران قرون وسطى‏ که در دنياى مغرب زمين و مسيحيت، تهاجم تبليغاتى وسيعى نسبت به شخصيت رسول اکرم(ص) انجام گرفت و دشمنانِ سوگندخورده‏ى اسلام فهميدند که يکى از راههاى مبارزه با اسلام اين است که چهره‏ى نبىّ مکرّم اسلام(صلّى‏اللَّه‏عليه‏واله‏وسلّم) را مخدوش بکنند و کارهاى زيادى هم در اين زمينه انجام گرفت، تا امروز که دشمن به نحو مستمر و با شيوه‏هاى مختلف، روى امحاى شخصيت پيامبر از ذهنهاى آزادگان عالم کار کرده است، مردم بسيارى در دنيا هستند که اگر پيامبر اسلام را به همان اندازه‏يى که مسلمانها مى‏شناسند يا حتّى کمتر از آن بشناسند – يعنى حقيقتاً فقط شبحى از آن چهره‏ى منوّر بر دلهاى آنان آشکار بشود – عقيده و گرايش آنها نسبت به اسلام و معنويت اسلامى تضمين خواهد شد. ما بايد روى اين مسأله کار کنيم.بزرگترين تبليغ براى اسلام، شايد همين باشد که ما چهره‏ى پيامبر اسلام را براى بينندگان و جويندگان عالم روشن کنيم و بسيار بجاست قبل از آن که دشمنان و مخالفان، با روشهاى و شيوه‏هاى فرهنگى و هنرى پيچيده‏ى خود، چهره‏ى آن بزرگوار را در اذهان مردمِ بى‏خبرِ عالم مخدوش کنند، مسلمانانِ هنرمند و مطلع و وارد به شيوه‏هاى گوناگون در عالم، با بيان و تبليغ و تبيين راجع به آن شخصيت معظّم و مکرّم، کار علمى و فرهنگى و هنرى و تبليغى بکنند. اينها کارهاى لازمى است.شما در همين اواخر ملاحظه کرديد که وقتى استکبار جهانى به برکت انقلاب اسلامى، با رشد معنوى اسلام مواجه شد و در جبهه‏ى نظامى و سياسى نتوانستند انقلاب و جمهورى اسلامى را – که امروز مظهر و نمودار اسلام عملى است – بکوبند و شکست بدهند و خواستند به تهاجم فرهنگى دست بزنند، مزدور خودشان را وادار کردند تا به شخصيت رسول اکرم و نبىّ معظّم اهانت بکند و شيطان صفتى، به دستور شياطين زر و زور عالم، آن کتاب شيطانى را بنويسد که البته با پاسخ و عکس‏العمل قاطع مسلمين عالم و در مقدّم آنان، امام بزرگوار و رهبر عظيم‏الشّأن و فقيد ما مواجه شدند که به هدر بودن خون آن شيطان صفت و اعدام او حکم کردند.پس، يک مطلب اين است که بايد روى معرفى شخصيت رسول اکرم کار کنيم، و نه فقط شخصيت آن بزرگوار به معناى زندگى آن حضرت، بلکه ابعاد گوناگون وجود آن بزرگوار مثل: اخلاقيات و روش حکومت و مردمدارى و عبادت و سياست و جهاد و تعليمات خاص را مورد توجه قرار دهيم. نه فقط هم کتاب بنويسيم، بلکه بايد کار هنرى و تبليغى را با شيوه‏هاى جديد و با استفاده از تکنيکهاى موجود شروع کنيم و نه فقط در جمهورى اسلامى، بلکه در همه‏ى انحاى جهان اسلام، آن را انجام دهيم. ( ??/ ??/ ?? )سخنرانى در ديدار با ميهمانان کنفرانس وحدت اسلامى، روحانيون و مسؤولان و ائمه‏ى جمعه و برادران اهل تسنن و تشيع استانهاى کردستان و کرمانشاه و جمعى از اقشار مختلف مردم قزوين، مبارکه، سرخه و خواف‏امروز دنياى اسلام، بخصوص به احياى ياد پيامبر بزرگوار اسلام از هميشه محتاجتر است؛ بشريت هم محتاج همين نام مبارک و ياد مبارک و تعاليم مبارک است؛ ليکن قبل از آن که ما بخواهيم به کلّ بشريت بپردازيم، دنياى اسلام بايد اين سرمايه عظيم معنوى خود را بازشناسى کند. مثل ملتهايى که قرنها بر روى منابع مادّىِ ناشناخته خودشان گرسنه خوابيدند، تا ديگران آمدند منابع آنها را غارت کردند، امروز دنياى اسلام در کنار ذخاير عظيم معنوىِ خود، با مشکلات فراوانى دست و پنجه نرم مى‏کند و مى‏گذراند؛ در حالى که اين ذخاير عظيم و منابع بزرگ، مى‏تواند او را نجات دهد و به او کمک کند.

رهبران شيعه : دفتر امام خامنه اي

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها