سخنان امام خامنه اي دررابطه با هفته وحدت
آنچه که براى ما مسلمانها مهم است، اين است که معرفت خود را نسبت به اسلام و پيغمبر گرامى اسلام، زياد کنيم. امروز در دنياى اسلام يکى از دردهاى بزرگ، درد تفرقه و جدايى است. محور وحدت عالم اسلام، مىتواند وجود مقدّس پيغمبر – نقطه اعتقاد همه؛ نقطه تمرکز عواطف همه انسانها – باشد. ما مسلمانها هيچ نقطهاى را به اين روشنى و به اين جامعيت – مثل وجود مقدّس پيغمبر – نداريم؛ که هم مسلمانها به او معتقدند، هم علاوه بر اعتقاد، يک پيوند عاطفى و معنوى، دلها و احساسات مسلمانان را به آن وجود مقدّس، متّصل کرده است. اين بهترين مرکز وحدت است.تصادفى نيست که ما مشاهده مىکنيم در اين سالهاى اخير، مثل دوران قرون وسطى و دوران تحليلهاى مغرضانه مستشرقين،نسبت به ساحت مقدس نبىاکرم اهانت روا مىدارند. در دوران قرون وسطى کشيشان مسيحى در نوشتهها، گفتارها و کارهاى هنريشان و در دورانى که تاريخ نويسى مستشرقين باب شد، همانها در آثارشان به شخصيت پيغمبر اکرم اهانت مىکردند. در قرن گذشته هم باز ديديم که مستشرقين غيرمسلمانِ غربى يکى از نقاطى را که مورد تشکيک و در مواردى مورد اهانت قرار دادند، شخصيت مقدس و مبارک نبىاکرم بود!مدتها فاصله شده بود؛ ولى اخيراً باز شروع کردند. در چند سال اخير، انسان يک تهاجم مطبوعاتى و فرهنگى پليد و شومى را در اکناف عالم نسبت به شخصيت نبىاکرم صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم مشاهده مىکند. اين کار مىتواند حساب شده باشد؛ چون به اين نقطه توجّه شده است که مسلمانان مىتوانند برگرد محور وجود مقدّس نبىاکرم و اعتقاد و محبت و عشق به او جمع شوند. لذا آن مرکز را مورد مناقشه قرار مىدهند.علماى اسلام، روشنفکران مسلمان، نويسندگان، شعرا و هنرمندان در دنياى اسلام، امروز وظيفه دارند تا آنجايى که توان آنها اجازه مىدهد، شخصيت نبىاکرم و ابعاد عظمت اين وجود بزرگ را براى مسلمانان و غير مسلمانان ترسيم کنند. اين امر به اتّحاد امت اسلامى و به خيزشى که امروز در نسلهاى جوان امت اسلام به سوى اسلام مشاهده مىشود، کمک خواهد کرد. ( ??/ ??/ ?? )يکى از صدقات جاريه انقلاب که به برکت ذهن بيدار امام راحل رضوان اللَّه تعالى عليه تحقّق پيدا کرد، اين بود که ايام ولادت نبىّ اکرم عليه و على آله الصّلاة و السّلام، به عنوان ايام وحدت معرفى شد. از اين جهت اين مسأله جالب است که وحدت اسلامى يک آرزوست. بعضى واقعاً اين آرزو را دارند، بعضى هم يک حرفى مىزنند؛ لقلقه لسانى است. به هر صورت اين آرزو، يک راه عملى لازم دارد.هيچ آرزويى بدون مجاهدت و تلاش تحقّق پيدا نمىکند و وقتى که ما به راههاى عملى براى اين مقصود و اين آرزو فکر مىکنيم، يکى از بهترينها و بزرگترينها، همين شخصيت عظيم الشّأن عالم خلقت، يعنى وجود مبارک پيامبر گرامى و مرکزيّت اين بزرگوار براى عواطف و عقايد عامّه مسلمين است. در بين حقايق و معارف اسلامى، چيزى که به اين صورت مورد توافق آراء و عقايد و نيز عواطف همه مسلمين باشد، شايد نداشته باشيم يا خيلى نادر باشد؛ چون عواطف هم نقش زيادى دارد. به غير از بعضى اقليّتها و جمعيتهاى جدا شده از عامّه مسلمين که به عواطف چندان اهميت نمىدهند و کارى به محبّت، توجّه و توسّل ندارند، عامّه مسلمين، با عواطف نسبت به نبىّ اکرم عليه و على آله الصّلاة والسّلام سروکار دارند. بنابراين، وجود اين بزرگوار مىتواند محورى براى وحدت باشد.
(??/ ??/ ?? )ولادت نبىّ اکرم، براى هر فرد مسلمان نقطهاى برجسته در تاريخ است. بعدها همين ولادت به يک حرکت عظيم در تاريخ بشر منتهى شد. هر فضيلتى که در دنيا، ولو بهطور غيرمستقيم وجود دارد، ناشى از آن بعثت و اقامه مکارم اخلاق بهوسيله آن پيغمبر عظيمالشّأن است. هر مسلمانى مىداند که براى تمرکز عواطف دنياى اسلام و احساساتِ فرَقِ مختلفِ مسلمين، نقطهاى بهتر از وجود مقدّس پيغمبر اکرم وجود ندارد؛ چون همه مسلمين اين بزرگوار را دوست دارند و وى محور امّت اسلامى در طول تاريخ است. پس اين ولادت براى ما حائز اهميت است. (??/ ??/ ?? )بيانات مقام معظّم رهبرى در ديدار کارگزاران و مسؤولان نظام و مهمانان کنفرانس وحدت اسلامى وجود نبىّ مکرّم اسلام(صلّىاللَّهعليهوالهوسلّم)، بزرگترين مايهى وحدت در همهى ادوار اسلامى بوده است و امروز هم مىتواند باشد؛ چون اعتقاد آحاد مسلمانان به آن وجود اقدسِ بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و لذا آن بزرگوار، مرکز و محور عواطف و عقايد همهى مسلمانهاست و همين محوريت، يکى از موجبات انس دلهاى مسلمين و نزديکى فِرَق اسلامى با يکديگر به حساب مىآيد.ابعاد شخصيت نبىّ اکرم را هيچ انسانى قادر نيست به نحو کامل بيان کند و تصوير نزديک به واقعى از شخصيت آن بزرگوار ارايه نمايد. آنچه ما از برگزيدهى پروردگار عالم و سرور پيامبرانِ سراسر تاريخ شناخته و دانستهايم، سايه و شبحى از وجود معنوى و باطنى و حقيقى آن بزرگوار است؛ اما همين مقدار معرفت هم براى مسلمانان کافى است تا اولاً، حرکت آنها را به سمت کمال تضمين کند و قلهى انسانيت و اوج تکامل بشرى را در مقابل چشم آنان قرار بدهد و ثانياً، آنها را به وحدت اسلامى و تجمع حول آن محور تشويق کند. بنابراين، توصيهى ما به همهى مسلمانان عالم اين است که روى ابعاد شخصيت پيامبر و زندگى و سيره و اخلاق آن حضرت و تعاليمى که از آن بزرگوار مأثور و منصوص است، کار زيادى بشود.بايد روى معرفى شخصيت رسول اکرم(ص) کار کنيمبعد از دوران قرون وسطى که در دنياى مغرب زمين و مسيحيت، تهاجم تبليغاتى وسيعى نسبت به شخصيت رسول اکرم(ص) انجام گرفت و دشمنانِ سوگندخوردهى اسلام فهميدند که يکى از راههاى مبارزه با اسلام اين است که چهرهى نبىّ مکرّم اسلام(صلّىاللَّهعليهوالهوسلّم) را مخدوش بکنند و کارهاى زيادى هم در اين زمينه انجام گرفت، تا امروز که دشمن به نحو مستمر و با شيوههاى مختلف، روى امحاى شخصيت پيامبر از ذهنهاى آزادگان عالم کار کرده است، مردم بسيارى در دنيا هستند که اگر پيامبر اسلام را به همان اندازهيى که مسلمانها مىشناسند يا حتّى کمتر از آن بشناسند – يعنى حقيقتاً فقط شبحى از آن چهرهى منوّر بر دلهاى آنان آشکار بشود – عقيده و گرايش آنها نسبت به اسلام و معنويت اسلامى تضمين خواهد شد. ما بايد روى اين مسأله کار کنيم.بزرگترين تبليغ براى اسلام، شايد همين باشد که ما چهرهى پيامبر اسلام را براى بينندگان و جويندگان عالم روشن کنيم و بسيار بجاست قبل از آن که دشمنان و مخالفان، با روشهاى و شيوههاى فرهنگى و هنرى پيچيدهى خود، چهرهى آن بزرگوار را در اذهان مردمِ بىخبرِ عالم مخدوش کنند، مسلمانانِ هنرمند و مطلع و وارد به شيوههاى گوناگون در عالم، با بيان و تبليغ و تبيين راجع به آن شخصيت معظّم و مکرّم، کار علمى و فرهنگى و هنرى و تبليغى بکنند. اينها کارهاى لازمى است.شما در همين اواخر ملاحظه کرديد که وقتى استکبار جهانى به برکت انقلاب اسلامى، با رشد معنوى اسلام مواجه شد و در جبههى نظامى و سياسى نتوانستند انقلاب و جمهورى اسلامى را – که امروز مظهر و نمودار اسلام عملى است – بکوبند و شکست بدهند و خواستند به تهاجم فرهنگى دست بزنند، مزدور خودشان را وادار کردند تا به شخصيت رسول اکرم و نبىّ معظّم اهانت بکند و شيطان صفتى، به دستور شياطين زر و زور عالم، آن کتاب شيطانى را بنويسد که البته با پاسخ و عکسالعمل قاطع مسلمين عالم و در مقدّم آنان، امام بزرگوار و رهبر عظيمالشّأن و فقيد ما مواجه شدند که به هدر بودن خون آن شيطان صفت و اعدام او حکم کردند.پس، يک مطلب اين است که بايد روى معرفى شخصيت رسول اکرم کار کنيم، و نه فقط شخصيت آن بزرگوار به معناى زندگى آن حضرت، بلکه ابعاد گوناگون وجود آن بزرگوار مثل: اخلاقيات و روش حکومت و مردمدارى و عبادت و سياست و جهاد و تعليمات خاص را مورد توجه قرار دهيم. نه فقط هم کتاب بنويسيم، بلکه بايد کار هنرى و تبليغى را با شيوههاى جديد و با استفاده از تکنيکهاى موجود شروع کنيم و نه فقط در جمهورى اسلامى، بلکه در همهى انحاى جهان اسلام، آن را انجام دهيم. ( ??/ ??/ ?? )سخنرانى در ديدار با ميهمانان کنفرانس وحدت اسلامى، روحانيون و مسؤولان و ائمهى جمعه و برادران اهل تسنن و تشيع استانهاى کردستان و کرمانشاه و جمعى از اقشار مختلف مردم قزوين، مبارکه، سرخه و خوافامروز دنياى اسلام، بخصوص به احياى ياد پيامبر بزرگوار اسلام از هميشه محتاجتر است؛ بشريت هم محتاج همين نام مبارک و ياد مبارک و تعاليم مبارک است؛ ليکن قبل از آن که ما بخواهيم به کلّ بشريت بپردازيم، دنياى اسلام بايد اين سرمايه عظيم معنوى خود را بازشناسى کند. مثل ملتهايى که قرنها بر روى منابع مادّىِ ناشناخته خودشان گرسنه خوابيدند، تا ديگران آمدند منابع آنها را غارت کردند، امروز دنياى اسلام در کنار ذخاير عظيم معنوىِ خود، با مشکلات فراوانى دست و پنجه نرم مىکند و مىگذراند؛ در حالى که اين ذخاير عظيم و منابع بزرگ، مىتواند او را نجات دهد و به او کمک کند.
رهبران شيعه : دفتر امام خامنه اي