En Ar

رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي:شوراي عالي انقلاب فرهنگي؛ ابتکار با برکت امام/ امواج نشاط آفرين «ما مي‌توانيم» را تقويت کنيد

به گزارش گروه سياسي خبرگزاري بسيج به نقل از پايگاه اطلاع رساني مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز (سه شنبه) در ديدار رئيس و اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي، با تبيين اهميت حياتي مقوله فرهنگ و جايگاه شورايعالي انقلاب فرهنگي؛ ضمانت اجراي مصوبات اين شورا؛ وظايف نظارتي و هدايتي دستگاهها در مقوله فرهنگ؛ ضرورت برخورد حکيمانه با پديده هاي فرهنگي، استمرار پيشرفت علمي در دانشگاهها؛ تدوين مباني تحول علوم انساني، و صيانت از زبان زيباي فارسي، نکات مهمي را بيان کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي اولين نکته سخنان خود را به موضوع اهميت و جايگاه فرهنگ در جامعه اختصاص دادند و با اشاره به شخصيت و سوابق فرهنگي روساي سه قوه و همچنين اکثريت اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي بعنوان دردمندان عرصه ي فرهنگ، گفتند: بر همين اساس از اين شورا انتظار مي رود اهتمام و تلاش بيشتري براي برجسته کردن موضوع فرهنگ در جامعه و رساندن آن به جايگاه واقعي، به خرج دهد.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه فرهنگ و ارزشهاي فرهنگي، هويت و روح يک ملت است، خاطر نشان کردند: فرهنگ، حاشيه و ذيل اقتصاد و سياست نيست بلکه اقتصاد و سياست حاشيه و ذيل فرهنگ هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره با تأکيدهاي قبلي مبني بر لزوم وجود پيوست فرهنگي براي همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه هاي مختلف افزودند: برخي اوقات ممکن است، تصميم گيري ها و مصوّبات اقتصادي، سياسي، اجتماعي و حتي علمي، تبعات منفي فرهنگي در جامعه بوجود آورد که دليل آن نبود پيوست فرهنگي است.
ايشان تأکيد کردند: براي فعاليتهاي فرهنگي، برنامه ريزي ضروري است و نميتوان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومي، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهي، به خودي خود پيش برود.
رهبر انقلاب اسلامي از اين نکته وارد موضوع لزوم نظارت و هدايت دولت درخصوص  مسائل فرهنگي شدند و خاطر نشان کردند: دستگاههاي مختلف در قبال جريان فرهنگ عمومي کشور مسئولند. 
حضرت آيت الله خامنه اي هدايت و نظارت در مسائل فرهنگي را همچون مراقبت باغبان از گلهاي زيبا دانستند و گفتند: کندن علف هاي هرز در يک بوستان به معناي رشد گلها و استفاده طبيعي آنها از آب و نور و هواست. 
رهبر انقلاب اسلامي حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگي را از وظايف نظارتي حکومت دانستند و افزودند: همه ما در قبال مسائل فرهنگي و فرهنگ عمومي کشور مسئوليت شرعي و قانوني داريم.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه فرهنگ همواره متکي به حضور مردم است، افزودند: سپردن مسائل فرهنگي به مردم نافي وظيفه نظارتي و هدايتي دولت نيست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگ نيز به معناي سلب حضور مردم نمي باشد. 
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به برخي اظهارات غير مسئولانه در خصوص لزوم آزادي هاي فرهنگي همچون غرب، خاطر نشان کردند: چرا هنگامي که غربي ها بر مسائل غير معقول و انحرافي همچون اختلاط زن و مرد با عنوان تساوي زن و مرد، يا سبک زندگي خود با عنوان پيشرفت و تجدد لجاجت دارند، ما بر ارزشهاي والاي فرهنگ خود اصرار نداشته باشيم؟
جايگاه و اهميت شوراي عالي انقلاب فرهنگي دومين نکته اي بود که رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره کردند و گفتند: شوراي عالي انقلاب فرهنگي يکي از ابتکارات با برکت امام خميني (ره) بود که عالي ترين و بهترين مرکز فرهنگي کشور است.
حضرت آيت الله خامنه اي، حضور مسوولان ارشد و همچنين حضور چهره هاي تأثيرگذار علمي و فرهنگي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي را مهمترين نقطه قوت اين شورا دانستند و تأکيد کردند: همين مساله موجب مي شود که موضوع فرهنگ کشور، تابع بالا و پايين شدن جريانات سياسي نباشد و حرکت فرهنگي کشور ضمن برخورداري از ثبات، از روزمره گي خارج شود.
ايشان افزودند: يکي از مسائل مهم در شورايعالي انقلاب فرهنگي اين است که اعضاي شورا، جايگاه و تأثيرگذاري آن را به عنوان مرکز اصلي سياستگذاري فرهنگي کشور باور داشته باشند.
ايشان حضور مستمر اعضاء و تعطيل نشدن جلسات شورا را بسيار ضروري برشمردند و افزودند: شورايعالي انقلاب فرهنگي به مسائل زيرساختي و اساسي بپردازد و از ورود به جزئيات پرهيز کند.
رهبر انقلاب اسلامي سومين نکته خود را به ضمانت اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي اختصاص دادند و گفتند: مصوبات شورا حتماً اجرا شوند.
رهبر انقلاب اسلامي حضور رئيس قوه مجريه، رئيس قوه مقننه و قانونگذاري و وزرا و مسئولان را ضمانت اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي دانستند و خاطرنشان کردند: اسناد بسيار مهم و خوبي همچون نقشه جامع علمي کشور، سند تحول بنيادي در آموزش و پرورش، سند دانشگاه اسلامي، و سند راهبردي نخبگان بايد اجرايي و عملي شوند و خودِ شورا نيز بر نحوه اجراي آنها نظارت داشته باشد.
واقعيتي به نام تهاجم فرهنگي، چهارمين نکته اي بود که رهبر انقلاب توجه اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به آن جلب کردند.
ايشان با اشاره به سخنان چهره هاي فرهنگي و سياسي کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي اروپايي درباره تهاجم فرهنگي آمريکا عليه ساير فرهنگها افزودند: واقعيتي که سالها قبل، آن را گوشزد مي کردم هم اکنون، عينيات انکار ناپذيري يافته است.
حضرت آيت الله خامنه اي سپس يک واقعيت ديگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعاليت حداقل صدها رسانه صوتي، تصويري، مکتوب و اينترنتي در جهان با هدف مشخص تأثيرگذاري بر ذهن و رفتار ملت ايران». 
ايشان برخي بازي هاي رايانه اي و اسباب بازيهاي وارداتي را از جمله مصداق هايي خواندند که در ترويج رفتار و سبک زندگي غربي در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ايراني تأثيرگذاري ميکند.
رهبر انقلاب کار و ابتکار را اساس برخورد حکيمانه با مقوله تهاجم فرهنگي دانستند و تأکيد کردند: بايد با تلاش مبتکرانه به مقابله با اين مقوله پرداخت که در اين زمينه مسئوليت صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بسيار سنگين است.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه به وزارت ارشاد توصيه موکد کردند: توليد کتاب، ترجمه کتاب هاي مفيد، توليد فيلم هاي سينمايي جذاب با تکيه بر ظرفيت هاي بالاي ساخت فيلم، توليد بازي هاي رايانه اي مفيد، ترويج بازي هاي پر تحرک و توليد اسباب بازي هاي معنا دار و جذاب را در دستور کار قرار دهد.
رهبر انقلاب ، رصد و شناخت دقيق پديده هاي نوظهور تهاجم فرهنگي را قبل از ورود به ايران ضروري دانستند و خاطر نشان کردند: دير فهميدن و دير جنبيدن مشکل آفرين است بنابراين بايد به موقع و حکيمانه برخورد کرد.
ايشان در تبيين برخورد حکيمانه خاطر نشان کردند: گاه بايد از نفوذ پديده ها، کاملا جلوگيري کرد اما برخي پديده ها را ميتوان پذيرفت و يا اصلاح کرد.
حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان آخرين نکته در بحث تهاجم فرهنگي، انفعال و موضع دفاعيِ صرف در مقابل فرهنگ مهاجم را، بدترين و خسارت بار ترين نوع برخورد خواندند و خاطر نشان کردند: مواضع تهاجمي نيز در برخي موارد لازم است اما به هر حال در هر شرايط بايد حکيمانه و با فکر عمل کرد.
رهبر انقلاب سپس در پنجمين نکته از سخنان خود رئيس و اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را به توجه کامل به ضرورت استمرار پيشرفت علمي در دانشگاهها و مراکز پژوهشي فراخواندند.
ايشان شتاب فراوان علمي کشور و پيشرفتهاي علمي يک دهه اخير را واقعيت مبارکي خواندند که مخالفان ايران نيز به آن اذعان کرده اند.
حضرت آيت الله خامنه اي با يادآوري سخنان رئيس جمهور در همين زمينه، همه مسئولان کشور به ويژه وزيران آموزش عالي و بهداشت و درمان را موظف کردند همه تلاش خود را بکار گيرند تا چرخه پيشرفت علمي کشور کند نشود و هر روز توسعه و سرعت بيشتري يابد.
ايشان افزودند: واقعيتي به نام «ما مي توانيم» در روح جوانان کشور موج مي زند، اين امواج نشاط آفرين را تقويت کنيد تا به ياري پروردگار رسيدن کشور به قله هاي علمي و مرجع شدن علمي ايران و برپايي تمدن نوين اسلامي، تحقق يابد.
رهبر انقلاب اسلامي يک توصيه بسيار مهم ديگر هم داشتند و آن اينکه: دانشگاهها به هيچ دليلي جولانگاه جريانهاي سياسي نشود چرا که اينکار جلوي رشد و شتاب علمي را مي گيرد.
ايشان خاطرنشان کردند: همچون گذشته اعتقاد داريم جوان به ويژه جوان دانشجو موتور محرک تحولات سياسي اجتماعي است اما اين مسئله با تبديل دانشگاه به محل جولان جريانهاي سياسي کاملاً متفاوت است.
ششمين نکته سخنان رهبر انقلاب در ديدار اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ابراز يک نگراني شديد و دغدغه عميق بود: «نگراني از بي توجهي به زبان فارسي و تهاجماتي که به اين زبان مي شود».
ايشان با انتقاد از کاربرد تعابير بيگانه در مواقعي که لغت فارسي وجود دارد افزودند: متأسفانه کار به جايي رسيده است که برخي از به کار نبردن اصطلاحات فرنگي احساس خجالت مي کنند و نامها و تعابير بيگانه در مسائل مختلف و حتي در مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان در حال گسترش است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأکيد کردند: شورايعالي انقلاب فرهنگي ضمن مقابله حکيمانه با هرگونه تضعيف و معارضه با زبان عميق و زيباي فارسي، براي تقويت، گسترش و تحکيم زبان فارسي در همه زمينه ها، تلاش ملموس و مجدانه اي انجام دهد.
حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه سخنانشان، وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي در زمينه علوم انساني را يادآور شدند و افزودند: شورا، به عنوان اساسي ترين کار، به تدوين مباني علمي و فلسفي تحول علوم انساني اقدام کند.
رهبر انقلاب در آخرين نکته، ضرورت توجه به آسيبهاي اجتماعي و علل فرهنگي آن را خاطرنشان کردند و افزودند: ريشه يابي و بررسي راه حلهاي مسائلي همچون طلاق، فسادهاي مالي و بزهکاري مورد توجه شورا قرار گيرد.
ايشان در زمينه مسائل اجتماعي، افزايش سن جمعيت کشور را خطري واقعي برشمردند و افزودند: مسئولان مقابله با کاهش جمعيت جوان کشور را جدي بگيرند و براي آن راه حلهاي به موقعي ارائه دهند.
رهبر انقلاب در اين ديدار همچنين ياد مرحوم دکتر حسن حبيبي را گرامي داشتند.
قبل از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين روحاني رئيس جمهور، شورايعالي انقلاب فرهنگ را بالاترين نهاد سياستگذاري فرهنگي کشور خواند و گفت: اگر دولت قصد داشت بهترين مشاوران فرهنگي را برگزيند، نمي توانست بهتر از اعضاي شورايعالي انقلاب فرهنگي را انتخاب کند.
آقاي روحاني با اشاره به مصوبات بسيار موفق شورا بويژه درخصوص توليد علم و فناوري تأکيد کرد: دولت مصمم است اقدامات مجدانه اي را براي تکميل چرخه علم و فناوري در کشور و توليد ثروت از علم و افزايش قدرت ملي، انجام دهد.
رئيس جمهور با تأکيد بر عزم دولت براي اجراي مصوبات شورايعالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان کرد: از جمله اسناد شورا، سند مربوط به نخبگان است که دولت براي اجرايي شدن آن و حمايت از شرکتهاي دانش بنيان اقدام خواهد کرد.
آقاي روحاني يکي از رويکردهاي دولت را تهيه پيوست فرهنگي براي مسائل اجرايي، اقتصادي، سياسي و اجتماعي دانست و با اشاره به اهتمام دولت براي صيانت از باورهاي ديني و اخلاقي، افزود: ما معتقديم باورهاي ديني بايد در کنار عقلانيت و اعتدال، از افراطي گري و خرافه گرايي و شعار زدگي فاصله بگيرد.
رئيس جمهور با اشاره به نقش مردم در مسائل فرهنگي و همچنين وظيفه نظارتي شورايعالي انقلاب فرهنگي، موضوعات نهاد خانواده و آموزش و پرورش را داراي اهميت ويژه برشمرد و تأکيد کرد: اصلاح فرهنگ عمومي جامعه از طريق فرهنگ سازي در خانواده ها و مدارس امکان پذير است.
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها