En Ar

رهبر معظم انقلاب در ديدار معلمان سراسر کشور:

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز چهارشنبه 17ارديبهشت در ديدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگيان، علم آموزي، ياد دادن تفکر و آموختن رفتار و اخلاق را سه عنصر اصلي حرفه شريف و افتخارآميز معلمي خواندند و با تأکيد بر برنامه ريزي عملياتي براي اجراي سند تحول آموزش و پرورش افزودند: حمايت همه جانبه از اين دستگاه عظيم، سرمايه گذاري مؤثر براي آينده درخشان فرزندان ملت و پيشرفت پرشتاب مادي و معنوي ايران عزيز است.

رهبر انقلاب، هدف اصلي از ديدار با معلمان را ابراز ارادت به جامعه معلمان و احترام به مقام تعليم و تربيت خواندند و خاطرنشان کردند: همه ما زير بار منت معلمان هستيم بنابراين تکريم حرفه معلمي بايد در جامعه، همگاني و نهادينه شود به گونه اي که سلام دادن و احترام به معلم يک افتخار محسوب شود. ايشان بچه هاي مردم را امانتي نزد معلمان خواندند و در تشريح ابعاد اصلي حرفه معلمي گفتند: تعليم علم و دانش، وظيفه مهمي است اما مهمتر از آن، ياد دادن تفکر به کودکان و نوجوانان است.

رهبر انقلاب «سطحي نگري و سطحي آموزي» را موجب زمين گير شدن جامعه برشمردند و افزودند: اگر دانش آموز روحيه تفکر و روش فکر کردن صحيح را از معلم خود ياد بگيرد آينده کشور نيز بر پايه تفکر و منطق استوار مي شود بنابراين معلمان عزيز در اين زمينه، وظيفه سنگيني بر عهده دارند.

حضرت آيت الله خامنه اي «آموزش عملي رفتار و اخلاق» را سومين بعد حرفه افتخارآميز معلمي خواندند و تأکيد کردند: تحقق اهداف و آرمانهاي بلند ملت احتياج به انسانهاي صبور، عاقل، متدين، مبتکر، مهربان، شجاع، پرهيزکار، مؤدب و پرتلاش دارد که «معلم» در پرورش چنين انسانهايي، نقش درجه اول، عميق و ماندگار دارد. رهبر انقلاب در همين زمينه يک نکته مهم را به جامعه معلمان خاطرنشان کردند و آن اينکه درس اخلاق و سبک زندگي، تنها با کتاب و بيان منتقل نمي شود، بلکه نيازمند رفتار صادقانه‌ي اخلاقي است.

حضرت آيت الله خامنه اي همچنين با بيان چند نکته در زمينه ها ي مديريتي، توجه جدي مسئولان اين دستگاه عظيم را به سند تحول آموزش و پرورش خواستار شدند و افزودند: اجراي اين سند اساسي و راهگشا، نيازمند نقشه راه و برنامه عملياتي است که لازم است با نظر شورايعالي انقلاب فرهنگي تهيه و قدم به قدم اجرا شود. ايشان مسئله نيروي انساني را از ديگر مسائل مهم آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: اين دستگاه سرنوشت ساز مستقيم و غيرمستقيم با دهها ميليون نفر از مردم ارتباط دارد بنابراين مديران و نيروهاي سطوح کلان آن بايد داراي ويژگي هاي خاصي باشند.

رهبر انقلاب تأکيد کردند: نيروهاي جوان، انقلابي، متدين، با نشاط، پرانگيزه و عاشق کار را در اولويت قرار دهيد و توجه جدي کنيد که تمرکز بر اهداف آموزش و پرورش «تنها مسئله ي» مسئولان و مديران اين دستگاه باشد. ايشان، در تبيين ضرورت تکيه آموزش و پرورش بر نيروهاي انقلابي و متدين، افزودند: هدف اصلي ملت و مسئولان اين است که به برکت اسلام و قرآن، در اين کشور جامعه‌ي نمونه و پيشرفته اي از لحاظ «مادي و معنوي و اخلاقي» ايجاد کنند که پيمودن راه طولانيِ دستيابي به اين هدف مهم، نيازمند پرورش نسلي «بالنده و متفکر و مصمم» در آموزش و پرورش است و اين مسئله نيز از عهده مديران و نيروهاي متدين و انقلابي برمي آيد.

حضرت آيت الله خامنه اي نگاه و توجه به جريانهاي سياسي، جناحي و حزبي را «سمّي براي آموزش و پرورش» خواندند و افزودند: متأسفانه در دوراني، اين نگاه غالب شد و خسارتهاي فراواني به همراه آورد. ايشان، پشتيباني همه دستگاهها بويژه بخشهاي بودجه اي دولت را از آموزش و پرورش، کاملاً ضروري برشمردند و خاطرنشان کردند: هر قدر در آموزش و پرورش هزينه و سرمايه گذاري شود، نسبت به دستگاههاي ديگر، نتيجه مضاعف خواهد داشت چرا که اين دستگاه، ريشه و مبناي همه پيشرفتهاي حال و آينده کشور است.

ايشان، همچنين مراقبت از متون و کتابهاي درسي را مهم خواندند و افزودند: مطالب کتابها بايد اتقان و استحکام داشته باشد و از هرگونه حرف سست و انحرافي، چه سياسي و چه ديني و از هرگونه انحراف از واقعيتها، به دور باشد بنابراين مسئولان تدوين کتابهاي درسي بايد در «نهايت دقت و امانت»، وظايف خود را به انجام برسانند. حضرت آيت الله خامنه اي در پايان سخنانشان دو نکته ديگر را به مسئولان آموزش و پرورش متذکر شدند: اول توجه مضاعف به دانشگاه فرهنگيان که محل تربيت نيروهاي مورد نياز است و دوم: غفلت نکردن از اهميت و نقش تأثيرگذار معاونت پرورشي در سطوح وزارتي و مديريتي.

رهبر انقلاب همچنين با توصيه به استفاده از برکات ماه رجب به عنوان فرصتي براي بندگي و خودسازي، ياد معلم شهيد آيت الله مطهري را گرامي داشتند و افزودند: اين متفکر و معلم بزرگ و مجاهدِ راه فکر و عقيده اسلامي، با شهادت خود، سند قبولي مجاهدتهاي طولانيش را از پروردگار دريافت کرد.

ايشان شهيدان رجايي و باهنر را دو معلم و مجاهد پارسا و مخلص برشمردند که عمري را در خدمت به تعليم و تربيت سپري کردند.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها