از معصومين عليهم السلام رسيده که انسان براي اينکه زندگي آرام داشته و به سوي کمال حرکت کند، بايد ازدواج کند تا پاسخگوي يکي از نيازهاي خدادادي باشد و همچنين در قرآن کريم آياتي است که انسان مي تواند فوايد علمي ازدواج را از اين آيه شريفه بفهمد:«وَ مَن آياتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إليها و جَعَلَ بَينَکُم مودهً و رحمهًَ؛ و از نشانه هاي خداوند اين است که همسراني از جنس خودتان برايتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش يابيد و بين شما مودت و رحمت قرار داد.»[1]
پس اين آيه مي فرمايد: براي اينکه انسان آرامش داشته باشد و بتواند پاسخگوي نياز فطري خود باشد بايد ازدواج کند. در غير اين صورت اين غريزه بسيار قوي به صورت هاي ديگر و خطرناک تر بروز خواهد کرد البته روشن است که فايده ازدواج منحصر به آرامش جنسي نيست بلکه اين يکي از فوايد ازدواج از نظر اسلام مي باشد.[2] اهميت ازدواج در قرآن در ديدگاه قرآن، زندگي زناشويي و خلقت انسان بر مبناي زوجين(زن و شوهر)، از نشانه هاي خداوند در آفرينش به شمار مي رود. در سوره روم، شش مسئله در عالم خلقت به عنوان نشانه هاي وحدانيت خداوند در ربوبيت و الوهيت شمرده شده که يکي از آنها، خلقت«زوج» براي آدمي است: «وَ مَن آياتِهِ أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفسِکُم أزواجاً لتسکُنُوا إليها و جَعَلَ بَينَکُم مودهً و رحمهَ؛ و از نشانه هاي خداوند اين است که همسراني از جنس خودتان برايتان خلق کرد تا در کنار آنان آرامش يابيد و بين شما مودت و رحمت قرار داد.»[3]
جفت آفريني زن و مرد، از اهداف بلند آفرينش و زمينه رشد و کمال آنهاست؛ چه اين که، هر يک از زن و مرد، به تنهايي ناقص بوده و به ديگري نيازمند است و همين احتياج است که آنها را به سوي هم جذب مي کند و با رسيدن به يکديگر به آرامش و سکون دست مي يابند.»
اين امر، اختصاص به انسان هاي عادي و معمولي ندارد، بلکه پيامبران نيز، که وارستگان جامعه اند، براي رعايت اصول تکويني خويش و ارضاي مشروع نياز هاي جنسي، به ازدواج رو آورده، جامعه ي کوچک«خانواده» را تشکيل مي دادند. قرآن کريم، پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله و سلم را مخاطب قرار داده، مي فرمايد:«وَ لَقَد أرسَلنا رُسُلاً مِن قَبلِکَ وَ جَعَلنَاکُهُم أزواجاً وَ ذُرِّيَّهً؛پيش از تو (نيز) پيامبراني فرستاديم، و براي آنها همسران و فرزنداني قرار داديم».[4]
ازدواج از نظر قرآن از چنان ضرورت و اهميتي برخوردار است که هيچ چيز- حتي تهي دستي- نمي تواند مانع اجراي آن شود:«وَ انکَِحُوا الايامي مِنکُم وَ الصَّالحينَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن يَکُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ عليمٌ؛ مردان و زنان بي همسر و غلامان و کنيزان درست کارتان را همسر دهيد؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بي نياز مي سازد، خداوند گشايش دهنده اي آگاه است.[5]»[6] ازدواج در قرآن خداوند در سوره نور آيه 32 مي فرمايد:«وَ انکَِحُوا الايامي مِنکُم وَ الصَّالحينَ مِن عِبادِکُم وَ إمَائِکُم إن يَکُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِم اللهُ مِن فَضلِهِ وَ اللهُ واسعٌ عليمٌ؛ مردان و زنان بي همسر و غلامان و کنيزان درست کارتان را همسر دهيد؛ اگر تنگ دست باشند، خداوند به لطف خود آنان را بي نياز مي سازد، خداوند گشايش دهنده اي آگاه است.[7]»
در اين آيه شريفه خداوند با يک خطاب عمومي مي فرمايد: همه بايد در امر ازدواج دخالت کنند و بي تفاوت نباشند و بي همسران را همسر دهند و هيچگاه از فقر و تنگ دستي نهراسند زيرا خداوند خودش آنها را روزي خواهد داد و با اين عمل صالح(ازدواج) رضايت خداوند را کسب کنند و او-جل جلاله- از فضل خود آنان را از فقر نجات خواهد داد. حال اگر مردم خود را مورد خطاب اين آيه ي شريفه قرار دهند و تا آنجايي که برايشان مقدور است در امر ازدواج افراد مجرد اقدام کنند در اين صورت قدم بزرگي براي از بين بردن فساد و فحشاء برداشته و با اين کار خودپسندانه به سوي فساد رفتن جوانان را از بين خواهد برد. اسلام در امر ازدواج از انسان ها فراتر رفته و در ديگر موجودات از جمله حيوانات و گياهان هم مساله ي زوجيت را مورد توجه قرار داده و مي فرمايد:«وَ مِن کُلِّ شيءٍ خلقنا زوجينَ لَعَلَّکُم تَذَکَُرون؛ و از هر چيز دو زوج آفريديم شايد متذکر شويد.»[8]
باز خداوند مي فرمايد:«أوَ لَم يَرَوا إلي الأرض کم أنبتنا فيها مِن کُلِّ زوجٍ کريمٍ؛آيا آنها به زمين به ديده ي عبرت نگاه نکردند که چه اندازه در آن از گياهان جفت و پر فايده آفريديم؟».[9]
اسلام ازدواج را يک امر ضروري براي تمام موجودات مي داند و همين کافي است که ما متوجه تاکيد و اهميت اسلام به مساله ازدواج شويم.
تشکيل خانواده از نظر اسلام تا آن حد ضروري و مهم است که قرآن مجيد نسبت بين زن و شوهر را تشبيه به لباس کرده است يعني همان گونه که لباس براي هر فردي ضروري است ازدواج و تشکيل خانواده نيز چنين است لذا مي فرمايل:«هُنَّ لباسٌ لکم و أنتم لباسٌ لهُنَّ؛آنها لباس شما و شما لباس آنها هستيد[10].»[11]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] .روم/21.
[2] .همسران نمونه(خسرو خسروي مازندراني)،ص13.
[3] .روم/21.
[4] .رعد/38.
[5] .نور/32.
[6] .ازدواج و مديريت خانواده(محمد نخعي مقدم،يوسف ملکي)؛ص32و33.
[7] .نور/32.
[8] .ذاريات،49.
[9] .شعرا،7.
[10] .بقره/187.
[11] .همسران نمونه،ص14.
© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است