به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، متن کامل پيام دکتر هاشمي بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
فرارسيدن بهار علم و دانش را به خانواده بزرگ آموزش عالي کشور، استادان، پژوهشگران، فناوران، کارکنان و دانشجويان گرامي و به ويژه پذيرفته شدگان جديد دانشگاهها صميمانه تبريک ميگ ويم.
همچنين بر خود لازم مي دانم به نمايندگي از جامعه دانشگاهيان، از زحمات بيدريغ مسئولان آموزش عالي کشور در ساليان گذشته تشکر و قدرداني نمايم.
فرصت را غنيمت ميدانم تا به بهانه شروع سال جديد تحصيلي، نکاتي چند را با دانشگاهيان عزيز در ميان بگذارم:
?- دانشگاه در ايران از زمان تاسيس همواره يکي از کانونهاي مهم تحولات جامعه ايراني در عرصههاي فرهنگي، اجتماعي،اقتصادي و سياسي در دورانهاي مختلف تاريخ بودهاست و بر همين مبناست سخن بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني )ره) که فرمودند: «دانشگاه مبدا همه تحولات است» و از همين روست که رهبر معظم انقلاب نيز به دانشگاهها عنايت ويژه دارند و مسائل آن را با دقت پيگيري مينمايند.
?- در طول چهار دهه گذشته آموزش عالي، فراز و نشيبهاي فراواني را از سرگذرانده است و به توفيقات چشمگيري نيز دست يافته است. گسترش چندين برابري نسبت دانشجويان و فارغ التحصيلان آموزش عالي و به تبع آن درج نام بلند کشورمان به عنوان يکي از پيشتازان توليد علم در جهان و نيز افزايش آگاهيهاي سياسي، اجتماعي و شهروندي مردم از جمله اين توفيقات است. اما نظام بزرگ آموزش عالي کشور با بيش از چهار ميليون دانشجو، با مسائل و چالشهايي نيز روبروست که وظيفه ما و شما گام برداشتن در جهت حل آنهاست. مهم ترين اين وظائف ارتقاي منزلت و سرمايه اجتماعي دانشگاه ، تقويت مرجعيت نهاد علم در تصميمگيري و مشارکت در حل مسائل کشور است. اهتمام به ارتقاي کيفي، تقويت انگيزههاي تحصيلي و اميد دانشجويان به آينده، مديريت و کنترل مهاجرت نخبگان، برنامه ريزي و تدبير لازم براي مسائلي از قبيل مدرکگرايي و بيکاري فارغالتحصيلان ضرورت فعلي ماست.
?- دانشگاه در ايران اسلامي بايد پيشتاز تحقق اهداف انقلاب اسلامي باشد. اگر آرمانها و اهداف اصلي و مورد وفاق انقلاب را استقلال، آزادي و عدالت بدانيم، مطابق اين آرمانها بايد به سمت دانشگاههايي مستقل، عدالت محور و عدالتخواه،آزاد و آزادانديش پيش برويم. يعني در وهله اول اين ويژگيها بايد در دانشگاهها نهادينه و محقق شوند و در گام بعد و برمبناي آن، از دانشگاه و دانشگاهيان انتظار داشته باشيم که در سطح جامعه پيگير تحقق اين آرمانها باشند.
يکي از اصليترين انتظارات ما از دانشگاه، توليد دانش و رشد فناوري براي حل مشکلات و تحقق استقلال و اعتلاي کشور است. دانشگاهي ميتواند باني و باعث استقلال کشور باشد که به طريق اولي از موهبت استقلال برخوردار باشد. الگوي آموزش عالي در جوامع پيشرفته نيز همين است: دانشگاه محترم، مستقل، مقتدر و سربلند.
از سوي ديگر دانشگاه مهد عدالت طلبي و آزاديخواهي است. رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز بارها بر نقش دانشگاه در پيگيري عدالت و آزادي تاکيد کردهاند. اما امروز بايد ديد دانشگاههاي ما به لحاظ تحقق عدالت و آزادي چه وضعيتي دارند؟ آيا توانستهايم به يک نظام آموزش عالي مبتني بر عدالت و انصاف دست پيدا کنيم؟ شاخصهاي عدالت پروري در روند جذب دانشجو، جذب استاد و توسعه کمي و کيفي آموزش عالي رعايت شده است؟ آموزش عالي ما توانسته است امکانات و امتيازات خود را بر مبناي صلاحيت و شايستگي در ميان اقشار گوناگون جامعه توزيع کند؟ از طرف ديگر آيا توانستهايم آزادانديشي و آزاديخواهي را در دانشگاه نهادينه کنيم؟ آيا دانشجو و استاد دغدغهمند و متعهد ما ميتوانند آزادانه ما را نقد کنند و معايب ما را پيش چشم مان بياورند؟ و آيا ميتوانند به عنوان متخصصان و صاحبنظران و نخبگان کشور دغدغههاي خود را بدون لکنت به گوش ما برسانند؟ بديهي است به ميزاني که براي دانشگاه استقلال، عدالت و آزادي بخواهيم ميتوانيم از آن انتظار استقلال افزايي، عدالتجويي و آزادانديشي داشته باشيم.
?- دولت تدبير و اميد به دليل اهميتي که براي نقش دانشگاه و نظام نخبگان در پيشرفت امور کشور قائل بوده، در حد توان خويش کوشيده است که روندهاي اصلاح گرانه و اميدآفرين را در جهت رفع کاستيها و جبران نقائص اين حوزه پي بگيرد و در چهار سال گذشته نيز در اين راستا گام برداشته است و بايد با شتاب و جديت بيشتر گام هاي بعدي را نيز بردارد. بر اين اساس برخي اقدامات راهبردي در حوزههاي آموزش، پژوهش و فناوري، و فرهنگي و اجتماعي بايد در دستور کار جدي قرار گيرند. تلاش براي تقويت دورههاي باکيفيت آموزشي و رشد سهم آنها در آموزش عالي بر مبناي نيازهاي صنعت و جامعه و در جهت افزايش کارآفريني، تقويت زيرساخت هاي پژوهشي و حمايت از پژوهشگران در جهت توليد علم و فنآوري، نهادينه شدن ايده «دانشگاه به مثابه کانون گفت و گوي ملي و ائتلاف اجتماعي» در جهت افزايش هويت ملي و بالابردن همبستگي اجتماعي، تسهيل آزادانديشي و نقادي و نيز تقويت قانونگرايي از جمله اين راهبردهاي اساسي به شمار ميآيند.
?- دستيابي به اهداف ياد شده و بازرساندن دانشگاه به جايگاه شايسته آن در کشور، مستلزم همگرايي و همکاري همه افراد، نهادها و جريانهايي است که به پيشرفت و اعتلاي ايران اسلامي ميانديشند و يقينا وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين راه نيازمند همراهي تمامي ارکان جامعه و حاکميت است تا از طريق پيوند و گفتوگو ميان تمام گروهها، بتوانيم شرايط را براي حل مسائل اساسي کشور فراهم کنيم و دانشگاهي بسازيم که نه تنها مساله نيست بلکه راه حل مسائل است. دانشگاهي که براي مردم توسعه، آسايش، رفاه، صلح و معنويت به ارمغان ميآورد.
در پايان فرصت را مغتنم شمرده ودر هفته دفاع مقدس ، به روان پاک شهداي گرانقدر به ويژه شهداي جهاد علمي و دانشگاهي درود مي فرستم و اطمينان دارم که دانشگاهيان سرافراز ضمن تداوم راه پر فروغ اين شهيدان، از هيچ کوششي در جهت افتخارآفريني براي اين مرز و بوم فروگذار نخواهند کرد.
اميدوارم با استعانت از الطاف الهي، رهنمودهاي مقام معظم رهبري، پشتيباني دولت محترم و همکاريهاي ارزنده جامعه علمي و دانشگاهي کشور بتوانيم گامهاي موثرتري در ارتقاي نظام آموزش عالي ايران اسلامي تا رسيدن به قله بلند مرجعيت علم و فناوري در منطقه و جهان برداريم.
© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است