اشاره: آقاي خليل لطفي مقدم از کارکنان با سابقه دانشگاه به مدت چهار ماه است که سمت مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه را برعهده دارد. در راستاي اطلاع رساني وظايف و عملکرد واحدهاي مختلف دانشگاه مصاحبهاي با ايشان انجام گرفت که متن آن در ذيل امده است.
1- توضيحي در باره سوابق اجرايي خود ارائه فرماييد؟
اينجانب خليل لطفي مقدم، از سال 1373 تاکنون در دانشگاه افتخار حضور دارم، که در اين مدت در بخشهاي مختلف شامل: حراست، اداره اموال، اداره نقيله و خدمات، امور پژوهشي، اداره کارگزيني مشغول فعاليت بودهام و چهار ماه پيش به سمت مدير امور اداري و پشتيباني دانشگاه منصوب شدهام. لازم به ذکر است که طي 14 سال گذشته در امر حفاظت آزمونهاي استان نيز فعاليت داشتهام.
2-وظايف اصلي مدير اموراداري و پشتيباني را تشريح فرمائيد؟
مديريت اموراداري و پشتيباني دانشگاه داراي زيرمجموعههاي متعددي شامل: کارگزيني،تدارکات،خدمات و نقليه و انبار است که وظيفه تامين نيروي انساني و انجام امور پشتيباني تمام واحدهاي دانشگاه را بر عهده دارد و بدين لحاظ، گستردگي آن در تمام سطوح دانشگاه ديده ميشود.
3-در مورد کميته ساماندهي کارکنان(وظايف و اعضاء) توضيحي ارائه دهيد؟
اين کميته با حضور تعدادي از مديران و کارشناسان به منظور ساماندهي نيروهاي انساني، جهت تقويت نقاط قوت دانشگاه و استفاده بهينه از نيروهاي انساني شکل گرفته است. متاسفانه توزيع نامتعارف نيروي انساني در بخش هايي از دانشگاه وجود دارد و براي همين بعضي از حوزهها با کثرت نيرو مواجه است، اما واحدهايي هستند که با کمبود نيرو مواجه ميباشند.
بررسيهاي انجام شده حکايت از آن دارد که توزيع کارکنان در حوزه هاي مختلف براساس نياز، چارت تشکيلاتي و تخصص افراد نبوده است و بدين لحاظ افرادي هستند که در حوزه غير تخصص خود فعاليت دارند و علاوه بر اينکه حوزه مورد نظر در اين زمينه متضرر ميشود، خود فرد هم اشتياق لازم براي فعاليت زياد را ندارد.
براي همين با رايزنيهاي انجام شده کميته ساماندهي کارکنان شکل گرفت، تا ضمن واقعي کردن نيازهاي نيروي انساني دانشگاه و توزيع نيروها، مبناها و الگوها و چارت دانشگاه در نظر گرفته شود و سپس جابجايي نيرو صورت گيرد.
4-آيا در وضعيت کارکنان شرکتي و قراردادي در سال جديد تغييراتي اعمال مي گردد؟
کارکنان شرکتي و قراردادي جزء نيروهاي زحمتکش و عملياتي دانشگاه ميباشند. دولت به منظور ساماندهي اين کارکنان، اقداماتي مختلفي را انجام داده است و از جمله در ساير ادارات و سازمانها تغييراتي در وضعيت انان انجام شده است، اما همانگونه که اطلاع داريد دانشگاهها به صورت هيأت امنايي اداره ميشوند و قانون مربوط به تعيين وضعيت اين کارکنان هنوز در هيأت امنا به نتيجه کامل نرسيده است. بخشهاي از فرآيند ساماندهي آنان از جمله ارسال آمار و اطلاعات مربوط به اين بخش به وزارت انجام شده که هنوز از طرف وزارت بي پاسخ مانده است. هرچند وزارت نيز محدوديت هايي در اين خصوص دارد، اما اميدواريم به زودي نتيجه آن مشخص شود.
5- معيارهاي مورد نظر براي کارکنان دانشگاه اشاره بفرماييد؟
باتوجه به اين که رسالت اصلي دانشگاه، تربيت نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز جامعه است و نيروي انساني نقش مهم وتعيين کننده در فرايند توسعه کشور دارد، بدين لحاظ جايگاه دانشگاه در سطح جامعه ممتاز بوده که کارکنان دانشگاه هم بايد از اين حيث ممتاز باشند، تا بتوانند به وظايف خود عمل نموده و رسالت واقعي خود را انجام دهند و الحمدالله اکثريت کارکنان دانشگاه داراي ويژگيهاي ناب اخلاقي و کاري هستند.
مهمترين ويژگي که کارکنان دانشگاه بايد داشته باشند رعايت تمام و کمال مسائل ديني و فرهنگي مي باشد تا بتوانند وظايف خود را به نحو احسن انجام داده و موجبات رضايت ارباب رجوع را فراهم نمايند. ما بايد حد و مرزي براي خدمت و تلاش نشناسيم و تمام توان خود را براي ارتقاء جايگاه دانشگاه به کار ببريم چراکه بنا به فرمايش حضرت امام خميني(ره)،دانشگاه مبداء همه تحولات است ، و چنانچه اين تحولات در مسير پيشرفت و توسعه جامعه باشد قطعا رفاه و رضايت همگان را در پي خواهد داشت.
6-چه برنامه اي براي تشويق کارکنان خلاق و فعال داريد؟
ابتدا ما بايدشاخصههاي کارکنان خلاق و فعال را تبيين نموده و تعريفي کامل در اين زمينه داشته باشيم و سپس به دنبال انطباق اين تعريف و شاخصهها بر افراد باشيم. چنانچه کارمند رسمي و پيماني موثر و خلاق بوده باشد، قانون ابزارهاي تشويقي مناسبي در اين زمينه پيش بيني کرده است و اگر اين کارمند شرکتي و يا قراردادي باشد به تشخيص رئيس دانشگاه و ديگر مسئولين از آنان تقدير مي شود.
7-چشم انداز دانشگاه را چگونه ارزيابي ميکنيد؟
با برنامهريزي و تلاشي که دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه، معاونين، روساي دانشکدهها، مديران و کارکنان دانشگاه داشتهاند، توانستهايم به پيشرفتهاي زيادي در حوزههاي مختلف اداري و مالي، پژوهشي و فناوري، آموزشي، فرهنگي، دانشجويي و عمراني دست يابيم و جايگاه دانشگاه در سطح کشور ارتقاء يابد و خصوصاً در طي دوسال گذشته روند توسعه دانشگاه شتاب بيشتري گرفته و براي همين دانشگاه موفق به کسب رتبههاي بالا در سطح کشور شده که مي توان در اين زمينه به قرار گرفتن دانشگاه در بين دوازده دانشگاه برتر در زمينه فرهنگي، کسب مقام اول روابط عمومي دانشگاه در سومين جشنواره روابط عموميهاي دانشگاههاي سراسر کشور، افتخار آفريني انجمنهاي علمي در جشنواره ملي حرکت و همچنين موفقيت مرکز مشاوره دانشگاه در غرب کشور اشاره کرد. بنده به نوبه خودم افتخاردارم که عضوي کوچک از اين مجموعه بزرگ هستم ومطمئنم دانشگاه در سالهاي آتي يکي از قطب هاي علمي کشور خواهد بود.
8-در مورد برنامههايي آتي توضيح دهيد؟
همگام با ساير واحدها و قسمتهاي دانشگاه اين مديريت بر آن است با تعامل و همفکري با همهي مجموعهها، تمام تلاش خود را براي خدمت رساني مطلوبتر و بهتر و انجام امور پشتيباني به کار ببرد تا روند توسعه دانشگاه هر چه بيشتر شتاب گيرد.
9-کلام آخر؟
با توجه به هجمه سنگين اقتصادي و سياسي دشمنان عليه ملت ايران، وظيفه ما در اين برهه حساستر و سنگينتر است و براي همين بايد با تاسي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري همگام با ساير اقشار مردم در راستاي تحقق انتظارات رهبر انقلاب در زمينه جهاد سياسي و اقتصادي کوشا باشيم. حماسه زماني شکل ميگيرد که با امکانات کم و محدود به موفقيت دست يابيم و مطمئن هستيم اين دوران قطعاً در تاريخ ثبت خواهد.
© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است