برگزاري نشست تخصصي معرفي انديشه‌ها و منظومه فکري و سيره عملي امام خميني (ره) در دانشگاه ايلام

نشست تخصصي معرفي انديشه‌ها و منظومه فکري و سيره عملي امام خميني (ره)، صبح روز چهارشنبه 28 آبان ماه 1404 درمحل سالن فرزانگان برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومي، دکتر «همايون مرادنژادي» رئيس دانشگاه ايلام در اين نشست با قدرداني از برگزاري اين نشست، به ضرورت شناخت انديشه و شخصيت امام خميني (ره) اشاره کرد و گفت: همه ما مديون شخصيت امام خميني (ره) و نقش بي‌بديل ايشان در تاريخ معاصر ايران هستيم، لذا به واسطه شخصيت جامع‌الاطرف امام (ره)، جامعه دانشگاهي بايد با دقت زواياي مختلف زندگي ايشان را مورد بحث و بررسي قرار دهند.

دکتر مرادنژادي با بيان اينکه کرسي‌هاي ترويجي نظريه‌پردازي در روزهاي آينده در دانشگاه ايلام برگزار مي‌گردد، اظهار داشت: اين رويداد بهترين موقعيت براي پرداختن به مسائل فکري مختلف و از جمله بررسي ابعاد مختلف شخصيتي امام خميني (ره) است، که انتظار است، اسايتد محترم در اين مسير فعاليت بيشتري داشته باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر «شمس‌الله سراج» رئيس دانشکده الهيات و معارف اسلامي با ارائه موضوع: «امام خميني (ره) و نقش زمان و مکان در اجتهاد»، گفت: امام خميني (ره) معتقد بود به واسطه اينکه انسان موجود جايزالخطا است، لذا قابل نقد هم است و از نقد گريزي نيست.

ايشان، با بيان اينکه امام خميني (ره) قهرمان نقد و انتقاد هستند، اظهار داشت: در بعد علمي امام (ره) اعتقاد داشتند نبايد مرعوب شخصيت افراد شد، بلکه بايد با جرأت و انصاف ديدگاه‌هاي آنان را نقد کرد، لذا امام راحل نظرات مختلف آيت‌الله نائيني را عليرغم جايگاه والايشان نقد کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سراج سپس ويژگي‌هاي اجتهادي امام (ره) که باعث دگرگوني مباني فقهي شيعي شد را در محورهايي، شامل: رعايت کامل موازين معتبر در اجتهاد، توجه کامل به ابعاد و ادله اجتهادي از منظر زمان و مکان، جامع‌نگري در فقه و اجتهاد و در نظر گرفتن پيامدهاي استخراج احکام، تشريح کردند.

در ادامه اين نشست دکتر «ابوالفضل خوش‌منش» استاد تمام دانشگاه تهران سخنراني خود را با موضوع: «امام خميني (ره) و تجديد انديشه و عمل ديني» ارائه کرد و گفت: امام به جامعه بشري فهماند، که دين در نماز و روزه خلاصه نمي‌شود، بلکه دين در عرصه سايت و اجتماع هم نقش‌آفرين است.

دکتر خوش‌منش، افزود: بعد از مدت‌ها استثمار و استعمار کشورهاي اسلامي، امام خميني (ره) عزت و قدرت اسلام را به جهان نشان داد.

ايشان، اضافه کرد: امام (ره) ثابت کرد، که جهان هستي، فقط شهوت، قدرت و ثورت نيست، بلکه ارزش‌هاي معنوي هم مي‌توانند تأثيرگذار باشند و با شجاعت ارزش‌هاي معنوي را در عصر بي‌ديني زنده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر «مهدي اکبرنژاد» استاد تمام دانشگاه ايلام سخنراني خود را با موضوع «قنون‌گرايي در سيره علمي و عملي امام خميني (ره)» ارائه کرد و با بيان اينکه بعضي واژگان محبوب بشري، همچون:عدالت، انصاف، نظم و قانون» در بعد نظري قابل بحث و بررسي مفصل هستند، اما در مقام عمل اجراي آنها با سختي و مشقت روبروست.

دکتر اکبرنژاد، افزود: به واسطه ويژگي‌هاي ناب علمي و عملي، در تاريخ تشيع و بعد از ائمه اطهار عليهم‌السلام، امام خميني (ره) شخصيتي کاريزماتيک است، که توانست سير حوادث و رويدادهاي تاريخ معاصر جهان و ايران را دگرگون کند.

ايشان تأکيد کرد، امام (ره) قانون را فصل‌الخطاب همه امور مي‌دانست، چنانکه فرموده است: «ما مي‌‏خواهيم يک حکومتي باشد مثل حکومت اسلام که غير از قانون هيچ چيز حکومت نکند، هيچ؛ قانون فقط حکومت بکند». «در اسلام همه کس حتي پيامبر عظيم الشأن- صلي اللَّه عليه و آله- در مقابل قانون، بي‌‏امتياز در يک صف هستند و احکام قرآن و اسلام بر همه جاري است، و شرف و ارزش انسان‌ها در تبعيت از قانون است، که همان تقواست و متخلف از قانون مجرم و قابل تعقيب است».

استاد تمام دانشگاه ايلام با بيان اينکه امام خميني (ره) به قانون التزام داشت و ديگران را نيز به رعايت قانون ملزم مي‌کرد، چنانکه حتي در زمان حکومت پهلوي که با آن مبارزه مي‌کرد، خود را ملزم به رعايت قوانين اجتماعي مي‌دانست و درهنگام حضور در کشور عراق و فرانسه نيز قوانين اين دو کشور را به نحو احسن رعايت کرد، اظهار داشت: آيت‌الله شهيد مصطفي خميني در توصيف اين ويژگي امام (ره)، گفته است: «در شهر همدان، امام هنگام عبور از يکي از خيابان‌ها، مسافت زيادي را طي مي‌کردند تا از تقاطع عابر پياده عبور کنند. ايشان حتي تا اين اندازه نيز قوانين را رعايت مي‌کردند». همچين يکي از شاگردان حضرت امام (ره) مي‌گويد: «من در ايام اقامت امام در نجف اشرف، به دليل ممنوع الخروج بودنم، به صورت قاچاق به نجف رفتم و خدمت حضرت امام رسيدم. ظهر بود، دراتاق را باز کردم و سلام کردم. فرمود: عليکم السّلام. شما هم قاچاق آمديد؟ گفتم: بله. بعد امام (ره) فرمود: «ديگر به شکل قاچاق نياييد. هر وقت خواستيد بياييد، با گذرنامه باشد» و اين اصرار امام براي آن بود که مرا به رعايت قانون وادار سازد».

در ادامه خانم دکتر «فريده باوريان» مدير گروه معارف اسلامي دانشگاه ايلام موضوع: «استراتژي مبارزاتي امام خميني (ره) در روند پيروزي انقلاب اسلامي را ارائه کرد و با اشاره به رويکرد مبارزات انقلابي جهان و ايران در دهه چهل شمسي، گفت: به تأسي از رفتار کمونيست‌ها و انقلابيون آمريکاي جنوبي، مبارزه چريکي گفتمان غالب مبارزاتي ايران در اين برهه تاريخي است، که مورد پسند امام خميني ة(ره) قرار نمي‌گيرد.

ايشان، افزود: امام ‌خميني(ره) مرجع تقليد مبارزي بود که با الهام از سيره‌ رسول خدا (ص) و ائمه طاهرين عليهم‌السلام مبارزه با ظلم و جور حکومت پهلوي را تکليف شرعي مي‌دانست، اما مبارزه خشونت آميز را نفي کرد و با استراتژي تبليغاتي مناسب، در سه محور: سخنراني‌ها، پيام‌ها و مصاحبه‌ها در يک فرايند نسبتاً طولاني با توکل بر خدا و اخلاص در اعمال و رفتار خويش، به روشنگري پرداخت و توده‌هاي مختلف مردم را بيدار کرد و در نهايت موفق به پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط حکومت شاهنشاهي شد.

 

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها