متن اين استفتائات به شرح زير است.
1-
صدمه وارد كردن به بدن در حد كوبيدن سر به ديوار، چنگ زدن به صورت، به
صورت زدن، سينه زني تا حدي كه سينهها ولو جزئي آسيب ببيند و يا اين كه از
بدن خون جاري شود چه حكمي دارد؟
ج: عزاداري به شيوه مرسوم و
سنتي از اعظم قربات الي الله تعالي و موجب اجر و ثواب است لكن بايد از
هرگونه كاري كه موجب وهن مذهب باشد پرهيز شود همچنين هر عملي كه ضرر قابل
توجهي براي انسان داشته باشد، حرام است.
2- راهاندازي دستههاي عزاداري در ساعات پاياني شب در خيابانها و محلهها چه حكمي دارد؟
ج:
به راه انداختن دستههاي عزاداري براي سيدالشهدا و اصحاب ايشان
عليهمالسلام و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده و مطلوبي است و
از بزرگترين اعمالي است كه انسان را به خداوند نزديك ميكند، ولي بايد از
هر عملي كه باعث اذيت ديگران ميشود و يا في نفسه از نظر شرعي حرام است،
پرهيز گردد.
3- حكم پخش صداي مراسم سينهزني و نوحهخواني و يا نوار آن از طريق بلندگوهاي مساجد و حسينيهها در شهرها و محلهها چيست؟
ج:
واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيت و ايجاد
مزاحمت براي همسايگان بپرهيزند هر چند با كم كردن صداي بلندگو و تغيير جهت
ان به طرف داخل باشد.
4- آيا
جايز است كه سخنرانها و مداحان از عزاداران و مردم حاضر در مراسم عزاداري
مطالبه كنند كه مردم بلند و با صدا گريه كنند و يا هنگام دعا دستشان را
بالا بياورند. آيا بلندي و كوتاهي صدا تفاوتي در كيفيت ثواب عزاداري ايجاد
ميكند؟
ج: في نفسه منعي ندارد.
5- استفاده از ادوات موسيقي(محلي يا غير آن) نظير طبل، سنج، دمام و ...براي عزاداري اباعبدالله(ع) در هياتهاچه حكمي دارد؟
ج:
استفاده از آلات موسيقي،مناسب با عزاداري سالار شهيدان عليهالسلام نيست و
شايسته است، مراسم عزاداري، به همان صورت متعارفي كه از قديم متداول بوده،
برگزار شود.البته، استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف، اشكال ندارد.
6- استفاده از مال مجهول المالك و يا مخلوط قطعي به حرام در هيات عزاداري جايز است؟
ج: جايز نيست.
7-
آيا ميتوان از باقيمانده پولي كه از محرم سال گذشته براي هزينه ايام
عزاداري بصورت عمومي از مردم گرفته شده است، در محرم امسال هزينه كرد؟
ج: مانعي ندارد
8-
حمل علم و كتل و پرچمهاي بزرگ چه وجهي دارند؟ بعضي علمها به قدري بزرگ
است كه بايد چندين نفر زير آن قرار بگيرند. ضمن اين كه در برخي نواحي
اعتقاداتي درباره اين وسايل وجود دارد كه موجب وهن اسلام و عليالخصوص
شيعه ميشود. آيا انجام اين كارها جايز است؟
ج: استفاده از
علم در عزاداري سيدالشهدا عليهالسلام في نفسه اشكال ندارد ولي نبايد جزء
دين شمرده شود لكن حمل پرچم و كتل اشكال ندارد.
9- عزاداري اعم از سينهزني، جلسات روضهخواني و راهاندازي دستجات براي عزاداري غير از سيدالشهداء چه حكمي دارد؟
ج: في نفسه منعي ندارد.
10- حكم تصويربرداري و نورپردازي در هياتهاي مذهبي به نحوي كه يادآور كنسرتهاي موسيقي غربي باشد چيست؟
ج: بايد از انجام هر كاري كه با شأن و جايگاه مجالس عزاداري اهل بيت عليهمالسلام منافات دارد پرهيز شود.
11- حكم برگزاري مراسم عقد و عروسي در ايام محرم و صفر و ديگر ايام عزاداري ائمه معصومين چه حكمي دارد؟
ج:
مجرد انجام عقد در ايام عزاداري في نفسه منعي ندارد ولي برگزاري مجالس جشن
و انجام كارهايي كه موجب هتك و بيحرمتي گردد، در خصوص ايام عزا جايز
نبوده و حرام است.