En Ar

رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان کشور: پيشرفت علمي درون‌زا زمينه ساز اعتبار و ابهت ملت/ نبايد بگذاريد حرکت پرشتاب علمي کشور از دور بيفتد

بيش از هزار نخبه جوان برتر دانشگاهي صبح امروز در گفت و شنودي 2 ساعته با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به بيان ديدگاهها و دغدغه هاي خود پرداختند و از زبان ايشان با ضرورتها و ظرافتهاي «استمرار پيشرفت پرشتاب و درون زاي علمي»، به عنوان عامل اصلي دست يابي ايران به قله هاي رفيع «پيشرفت و اقتدار و آبادني» آشنا شدند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري،حضرت آيت الله خامنه اي ديدار با جوانان عزيز نخبه را همچون هميشه، بسيار شيرين و الهام بخش و زمينه ساز اقدام و عمل در سياستها و برنامه ريزيها دانستند و تأکيد کردند: نخبگان جوان کشور، طراحان و مهندسان پيشرفت آينده کشور هستند.
ايشان با تأکيد بر اينکه سياست پيشرفت علمي پرشتاب، سياست بنيادي نظام اسلامي است، گفتند: مجموعه مغز متفکرکشور و نظام به اين نتيجه رسيده است که اگر گذر از دشواري ها و خطرگاهها و لغزشگاهها به چند رکن نياز داشته باشد، قطعاً يکي از آنها پيشرفت علمي است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به استعدادها و توانايي هاي بالاي کشور، خاطرنشان کردند: نخبگان جوان ايراني قادرند کشور و ملت را به قله هاي پيشرفت همه جانبه برسانند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: استعداد نخبگان ايراني در سطحي است که هر هدف علمي و فناوري را که زيرساخت آن در کشور وجود داشته باشد، محقق خواهند کرد.
ايشان گفتند: علت آنکه «پيشرفت علمي»، گفتمان اصلي کشور قرار گرفته، اين است که پيشرفت واقعي، بدون پيشرفت علمي و فناوري امکان پذير نيست.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: البته اين پيشرفت علمي نيز بايد درون زا و متکي به استعدادهاي دروني باشد زيرا حرکت، جهش و رشد علمي از درون، زمينه ساز وزانت، اعتبار، ارزش و ابهت کشور و ملت است.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه درون زا بودن پيشرفت علمي، امکان تعامل محترمانه و برابر علمي و فناوري با کشورهاي ديگر را فراهم مي کند، گفتند: نخبگان جوان و همه مسئولان و ملت ايران بدانند که تمرکز اصلي جبهه اي که امروز در مقابل نظام اسلامي قرار گرفته، جلوگيري از قدرتمند شدن علمي و فناوري ايران است.
ايشان تأکيد کردند: در تحليل همه حوادث و قضاياي سياسي، اقتصادي، منطقه اي و بين المللي بايد اين نگاه واقع بينانه و کلان حاکم باشد که جبهه پرقدرتي در دنيا وجود دارد که نمي خواهد ايران اسلامي به يک کشور و ملت قدرتمند در زمينه هاي مختلف بويژه در علم و فناوري تبديل شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به مقالات برخي انديشمندان و برجستگان امريکا و غرب در ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي افزودند: در اين مقالات به دستگاه سياسي غرب هشدار داده مي شد که انقلاب اسلامي ايران به معناي تغيير يک هيأت حاکمه نيست، بلکه پيروزي انقلاب اسلامي به معناي ظهور قدرتي جديد در منطقه غرب آسيا است که ممکن است اين منطقه حساس و ثروتمند را از سلطه غرب خارج و يا تسلط آنها را دچار تزلزل کند و دنياي غرب را از لحاظ تکنولوژي و علمي نيز به چالش بکشد.
ايشان تأکيد کردند: بعد از گذشت بيش از سه دهه، اکنون کابوس غربي ها و امريکايي ها به واقعيت تبديل شده و يک قدرت بزرگ ملي و منطقه اي سر برآورده است که فشارهاي گوناگون سياسي، اقتصادي، امنيتي و تبليغاتي نتوانسته آن را از پا بياندازد بلکه حتي اين قدرت بزرگ زمينه ساز اثرگذاري بر ملتهاي منطقه و هويت بخشي به مسلمانان شده است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به حوادث بسيار مهم منطقه و شمال افريقا در 2 سال گذشته و عکس العمل امريکا و غربيها به آن، تأکيد کردند: بيدار شدن ملتها و ايستادن با دست خالي، در مقابل رفتار تحقير آميز غرب و امريکا، حادثه بزرگي بود که البته بر خلاف تصور غربيها، هنوز تمام نشده است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: اين حوادث، يک پيچ تاريخي بود که منطقه در حال عبور از آن است و سرنوشت آن هنوز نهايي نشده و غربيها نيز نگران اين حوادث هستند.
ايشان خاطرنشان کردند: اين حوادث مهم به برکت انقلاب اسلامي است که از همان ابتدا بشارت دهنده ظهور يک قدرت ملي، عميق، مؤمن، پابرجا، با استعداد، و روبه رشد و اعتلا بوده است.
رهبر انقلاب اسلامي، در تبيين عوامل استمرار اين قدرت ملي، حفظ شتاب علمي کشور را، ضرورتي بسيار اساسي خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق رسالت تاريخي انقلاب اسلامي، نيازمند آن است که حرکت پرشتاب علمي کشور از دور نيفتد و سکته، وقفه يا ترديد و تنبلي در آن بوجود نيايد.
ايشان جامعه پرطراوت نخبگان، وزارت «علوم، تحقيقات و فناوري»، وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکي» و معاونت علمي رئيس جمهور را 4 رکن استمرار حرکت پرشتاب علمي کشور برشمردند و با اشاره به اهميت فراوان معاونت علمي رئيس جمهور افزودند: اين معاونت و بنياد نخبگان که زير نظر آن است وظايف بسيار حساسي در روند پيشرفت علمي ايران بر عهده دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به خدمات آقاي واعظ زاده و خانم سلطان خواه مسئولان قبلي اين بخش و انتصاب آقاي ستاري به معاونت علمي افزودند: مسئولان جديد معاونت علمي کارها را از صفر شروع نکنند بلکه با تکيه بر کارهاي برجسته انجام شده و نقاط قوت موجود، به رفع نقائص، خلاها و کمبودها اقدام کنند.
حضرت آيت الله خامنه اي، بنياد نخبگان را به ادامه جدي کار و فراهم آوردن نشاط بيشتر علمي توصيه کردند و افزودند: اگر اين هدف محقق شود نخبگان و متخصصان خارج و داخل کشور، شوق بيشتري براي حضور در ايران و فعاليت بيشتر در روند پيشرفت علمي بدست خواهند آورد.
رهبر انقلاب، همچنين نوآوري علمي را در روند پرشتاب پيشرفت کشور، بسيار مؤثر خواندند و افزودند: مسئولان وزارت خانه هاي علوم و بهداشت و درمان و معاونت علمي رئيس جمهور، همه همت خود را براي گسترش نوآوري علمي بکارگيرند.
ايشان رصد دائم حرکت علمي کشور، به منظور شناخت دقيق گره ها و مشکلات و برطرف کردن آنها را زمينه ساز افزايش نشاط و نوآوري علمي برشمردند و افزودند: دستگاههاي ذيربط در سطوح مختلف ستادي، علمي و اجرايي، ناهماهنگي ها را از بين ببرند و هماهنگ و منسجم به ايفاي وظايف بپردازند.
رهبر انقلاب ايجاد مسابقه اي جدي، بزرگ و حقيقي در زمينه نوآوري علمي و فناوري را در دستور کار دستگاههاي ذيربط قرار دادند و افزودند: در پايان نامه هاي مقطع دکتري، نوآوري را مورد توجه جدي و يکي از ملاکهاي ارزيابي و امتياز دهي قرار دهيد.
قانع نشدن به رشد علمي موجود از ديگر نکاتي بود که رهبر انقلاب در اين ديدار بيان کردند.
ايشان افزودند: رشد و شتاب علمي ايران در مقياس منطقه و جهان خيلي خوب است اما اين، به معناي رسيدن يا حتي نزديک شدن به هدف نيست زيرا هم در گذشته از قافله علمي جهان خيلي عقب مانده ايم و هم ديگر کشورها دائم به پيش مي روند.
رهبر انقلاب با استناد به اين واقعيات نتيجه گرفتند: بايد با حفظ شتاب فعلي، خود را به خطوط مقدم علمي جهان برسانيم تا به ياري پروردگار و به همت جوانان و نخبگان خوش استعداد و فعال کشور، ظرف 4 يا پنج دهه به مرجع علمي جهان تبديل شويم.
ايشان افزودند: به آينده درخشان و قابل دسترسي بينديشيم که ايران به قله علم جهاني تبديل شده و هرکسي بخواهد به يافته هاي جديد علمي دست يابد بايد زبان فارسي را فراگيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان، با انتقاد از محقق نشدن کامل پيوند علم و صنعت افزودند: با وجود فراگير شدن اين خواسته بسيار مهم، و نياز حقيقي دانشگاهها و مراکز صنعتي به يکديگر، هنوز ارتباط کامل و منطقي ميان مراکز تحقيقاتي و علمي با کارخانه ها و مراکز توليدي به وجود نيامده است.
رهبر انقلاب مراجعه بيشتر و متقابل شرکتها و کارخانه ها و مراکز علمي و دانشگاهي را ضروري دانستند و افزودند: اگر هر سال شاهد اجراي صدها پروژه تحقيقاتي داخلي و مورد نياز مراکز صنعتي در دانشگاهها باشيم رشد حقيقي علمي و فناوري محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب در همين زمينه به يک نقطه ضعف مهم يعني اجراي پروژه هاي مورد نياز مراکز خارجي در برخي دانشگاهها اشاره کردند و افزودند: کار علمي را که برطرف کننده نياز خارجي ها باشد منع نمي کنيم اما هنر آن است که کار علمي و تحقيقاتي، معطوف به حل مشکلات و تأمين نيازهاي داخلي باشد.
ايشان در پايان سخنانشان جامعه نخبگاني را به تقوا و توجه بيشتر به معنويت توصيه کردند و افزودند: صفاي دل و نورانيت نخبگان جوان، زمينه ساز جلب رحمت الهي و آسان شدن راه پيشرفت و ارتقاي علمي خواهد بود.
شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها