En Ar

پيام نوروزي به مناسبت آغاز سال 1395

پيام نوروزي به مناسبت آغاز سال 1395

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيام نوروزي خطاب به ملت ايران، سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نامگذاري کردند.
متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به شرح زير است.

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم
يا مقلّب القلوب و الأبصار. يا مدبّر اللّيل و النّهار. يا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الي احسن الحال.

السّلام علي الصّدّيقة الطّاهرة، فاطمة المرضيّه، بنت رسول الله، صلّي الله عليه و آله. و السّلام علي وليّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

عيد نوروز را به همه‌ي خانواده‌هاي ايراني و افراد ايراني در هر نقطه‌ي عالم تبريک عرض ميکنم. عيدتان مبارک باشد هم‌ميهنان عزيز. بخصوص به خانواده‌هاي عزيز شهيدان، به جانبازان عزيز، به خانواده‌هاي محترم آنها، و به همه‌ي ايثارگران تبريک عرض ميکنم و ياد شهيدان بزرگوارمان و ياد امام عزيزمان را گرامي ميدارم.

سالي که شروع شد -سال 95- هم در آغاز و هم در پايان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌عليها) است. هم اولِ اين سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌هاي قمري است، هم آخر اين سال. بنابراين اميدواريم که ان‌شاءالله سال 95 به برکت حضرت زهرا سال مبارکي باشد براي ملت ايران، و از معنويات آن بزرگوار و از راهنمائي‌هاي آن بزرگوار و از زندگي آن بزرگوار درس بگيريم و بهره‌مند شويم.

سالي که تمام شد -سال 95- مثل همه‌ي سالهاي ديگر، آميزه‌اي از شيرينيها و تلخيها و فرازها و فرودها بود؛ طبيعت زندگي همين است؛ از تلخي حادثه‌ي منا تا شيريني راهپيمائي 95 بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ي برجام، از اميدهائي که برانگيخت، تا نگرانيهائي که در کنار آن هست؛ همه‌ي اينها جزو حوادث سال بود، و همه‌ي سالها همين جور است.

سالها و ايام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائي است و مشتمل بر تهديدهائي است. هنر ما بايد اين باشد که از فرصتها استفاده کنيم و تهديدها را هم تبديل به فرصت کنيم. سال 95 پيش روي ما است. در اين سال هم مانند هميشه، فرصتها و تهديدهائي وجود دارد. همه بايد تلاش کنند تا بتوانيم از فرصتهاي اين سال به معناي حقيقي کلمه استفاده کنيم و کشور از اول تا آخرِ اين سال تفاوتهاي محسوسي پيدا کند.

اميدهائي وجود دارد براي سال 95. انسان به مجموعه‌ي اوضاع که نگاه ميکند، اميدهائي را مشاهده ميکند. البته براي تحقق اين اميدها بايد تلاش کرد، بايد کار شبانه‌روزي کرد و بايد بي‌وقفه سعي و کوشش کرد. اصل قضيه اين است که ملت ايران بايد بتواند کاري بکند که خود را در مقابل تهديدهاي دشمنان و دشمنيهاي آنها، از آسيب‌پذيري خارج کند. ما بايد کاري کنيم که در مقابل تهديد دشمنان، آسيب‌پذير نباشيم. آسيب‌پذيري را به صفر برسانيم.

به گمان من مسئله‌ي اقتصاد در اولويت اول است. يعني وقتي انسان نگاه ميکند، در ميان مسائل اولويت‌دار، از همه فوري‌تر و نزديکتر، مسئله‌ي اقتصاد است. اگر به توفيق الهي، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ي اقتصاد کارهاي درست و بجا و متقن را انجام دهند، اميد اين هست که در مسائل ديگر، مثل مسائل اجتماعي، مثل آسيبهاي اجتماعي، مثل مسائل اخلاقي، مثل مسائل فرهنگي هم تأثيرگذار باشند.

در مسئله‌ي اقتصاد، آن چيزي که مهم است و اصل است، مسئله‌ي توليد داخلي است؛ مسئله‌ي ايجاد اشتغال و رفع بيکاري است؛ مسئله‌ي تحرک و رونق اقتصادي و مقابله‌ي با رکود است؛ اينها مسائل مبتلابه مردم است؛ اينها چيزهائي است که مردم آنها را حس ميکنند و مطالبه ميکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولين هم نشان ميدهد که اين مطالبات مردم و اين خواسته‌هاي مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهيم مشکل رکود را حل کنيم، مشکل توليد داخلي را حل کنيم، بخواهيم مسئله‌ي بيکاري را حل کنيم، بخواهيم گراني را مهار کنيم، علاج همه‌ي اينها در مجموعه‌ي مقاومت اقتصادي و اقتصاد مقاومتي گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتي شامل همه‌ي اينها است. ميشود با اقتصاد مقاومتي به جنگ بيکاري رفت؛ ميشود به جنگ رکود رفت؛ ميشود گراني را مهار کرد؛ ميشود در مقابل تهديدهاي دشمنان ايستادگي کرد؛ ميشود فرصتهاي بسياري را براي کشور ايجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش اين است که براي اقتصاد مقاومتي کار و تلاش انجام بگيرد.

گزارشي که برادران ما در دولت به من دادند، نشان ميدهد که کارهاي وسيعي کرده‌اند؛ منتها اين کارها کارهاي مقدماتي است؛ کارهائي است در زمينه‌ي بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههاي مختلف؛ اينها کارهاي مقدماتي است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پيدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روي زمين، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ اين آن چيزي است که وظيفه‌ي ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنراني شرحش را به آحاد ملت عزيزمان عرض خواهم کرد.

بنابراين آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب ميکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل». اين، راه و جاده‌ي مستقيم و روشني است به سمت آن چيزي که به آن احتياج داريم. البته توقع نداريم که اين اقدام و عمل، در ظرف يک‌ سال همه‌ي مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنيم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ريزي شده و درست انجام بگيرد، ما در پايان اين سال آثار و نشانه‌هاي آن را مشاهده خواهيم کرد. از همه‌ي کساني که در اين راه تلاش کردند و تلاش ميکنند، تشکر ميکنم.

بار ديگر به ملت عزيزمان سلام و تبريک عرض ميکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقية الله اعظم (سلام الله عليه و ارواحنا فداه) مسئلت ميکنم.

والسّلام عليکم و رحمة الله و برکاته

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها