دکتر روحانی : دانشگاه ها برای حل مشکلات کشور وارد عمل شوند

خانه خبرها

رئيس جمهوري گفت: امروز بايد دانشگاه هاي ما مشکل جامعه و کشور را تشخيص داده و براي حل آن وارد صحنه شوند و در اين زمينه هر کدام از دانشگاه ها مي توانند يکي از مشکلات کشور در بخش هاي مختلف را به نام دانشگاه خود حل و فصل کنند. 
حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحاني در ديدار و ضيافت افطار جمعي از اساتيد دانشگاه با تسليت شهادت اميرالمومنين علي (ع) گفت: امروز روز غمناک غروب خورشيد علم و دانش،عدالت، تقوي و ايثار و شجاعت است او که پيامبر (ص) در توصيفش فرمود «انا مدينه علم و علي بابها».
وي افزود: هر کس که طالب دانش و حکمت است بايد از راه و مسير اصليش وارد شود و امام علي (ع) باب و مسير صحيح علم و دانش نبوي است.
رئيس جمهوري در ادامه با اشاره به فرازهايي از وصيت نامه امام علي (ع) گفت: مولي علي (ع) در وصيت نامه خويش مي فرمايد به همه فرزندان و اهل بيت و هر آنکس که تا روز قيامت اين پيام به او مي رسد مي گويم که خويشتن دار باشد،تقوي و خويشتن داري هم به اين معنا است که انسان کاري را بدون تامل و توجه به قانون، انجام ندهد و تقوي مسئله اي است که کمک مي کند تا انسان درست، دقيق،با انديشه و با توجه به نقاط ممنوعه حرکت کرده و خويشتن دار باشد.
دکتر روحاني در ادامه افزود:امام علي (ع) در فرازي از وصيت نامه خويش، نظم و انتظام را مورد تاکيد قرار مي دهند و اينکه زندگي بدون نظم، سامان نخواهد گرفت و در اين راستا دانشگاه و علم از بسترهاي ايجاد نظم و انضباط در کشور است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينکه از اين نگران هستم که رکود تورمي دامن خود دانشگاه را هم گرفته باشد، خاطر نشان کرد: آيا امروز دانشگاه‌هاي ما در عرصه خلاقيت و نوآوري احساس رکود و يا در کميت احساس تورم نمي کنند؟
دکتر روحاني افزود: نکند دانشگاه و مراکز علمي کشورمان که يکي از وظايف شان حل رکود تورمي است خود به اين مسئله مبتلا شده باشند.
رئيس جمهوري در ادامه  تصريح کرد: امروز بايد به فکر کيفيت بوده و با دنيا در تعامل باشيم و نترسيم از اينکه اگر بادي وزيد همه چيز از دست خواهد رفت،بايد توجه داشت که گل و درختي که در گلخانه رشد کند با اولين شرايط طوفاني از بين مي رود.
دکتر روحاني با تاکيد بر اعتماد به جوانان، اساتيد و دانشگاه ها گفت: يادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع جامعه هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتيد است و ورود به دانشگاه قبل از اينکه شروع به کار و تحصيل باشد،يک منزلت بوده و مراقب باشيم که اين منزلت اجتماعي شکسته نشود.
رئيس جمهوري اظهار داشت: اگر مي خواهيم فضاي دانشگاه فضاي علم و خلاقيت و نوآوري باشد بايد در اين فضا، احساس استقلال و آزادي وجود داشته باشد و نبايد احساس فشار و محدوديت شود، البته اگر تذکري هست، بايد مطرح شود.
دکتر روحاني گفت: بايد در عرصه علم و دانش اجازه دهيم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادي و سخن مي گويند و اساتيد ما هم در کلاس هاي درس خود احساس آزادي بيشتري دارند.
وي خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامي است و ولايت و حکومتش هم بر مبناي علم و تفکر است و ولي فقيه بر کرسي هاي آزاد انديشي تاکيد دارند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: بايد فضا را باز بگذاريم البته بدانيم و توجه داشته باشيم که دانشگاه هاي ما بايد فارغ التحصيلاني داشته باشند که به غير از علم، هويت ايراني- اسلامي را هم به خوبي لمس کرده و آموخته اند. دانشجوي ما بايد با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد. 
رئيس جمهوري در ادامه، آشتي، برادري و دوستي را فراز ديگري از وصيت نامه اميرالمومنين علي (ع)دانست و با تاکيد رعايت آن گفت: نيايد فاصله ها و جدايي ها را زياد کرد و نبايد اينقدر سنگ جناح را بر سينه زد، بياييم بيشتر سنگ ملت را بر سينه بزنيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاکيد بر همراه و همگام بودن دولت و مردم با يکديگر گفت: اين چه رسمي است که در روز راي، پاي صندوق راي مي رويم و فردي را به عنوان رييس جمهور انتخاب کرده و سپس همه چيز تا ? سال ديگر فراموش مي شود مگر بناست که مشارکت مردم که سرمايه اجتماعي بزرگي است،فقط در روز انتخابات باشد؟
دکتر روحاني تصريح کرد: هر برگ راي به مانند يک بذر است اگر بذري در زميني پاشيده شد مراقبت و مواظبت مي شود تا به محصول تبديل شود. چنين فکر مي شود که دولت مسئول حل معضلات جامعه است در حالي که دولت با مردم و در کنار مردم و دست به دست هم بايد اين مشکلات را حل کند.
وي با تاکيد بر اينکه دولت به همه قول هايي که به مردم داده بود، وفادار خواهد بود و مردم هم تا پايان به حضور، نظارت و حمايت خود وفادار خواهند بود، اظهار داشت: همه بدانند با تعامل، تدبير، توکل و اميد همه موانع داخلي و خارجي را از پيش پا برخواهيم داشت.
 دکتر روحاني در بخش ديگري از اظهارات خود به مذاکرات هسته اي اشاره کرد و گفت: لازم مي دانم از فرزندان انقلاب که پرورش يافته دانشگاه ها هستند و در مذاکرات ?? روزه با همه قامت و قدرت نه تنها در برابر?+? بلکه همه قدرت هاي منطقه اي و غير منطقه اي به مانند تيمي مقتدر،عالم و آگاه از حقوق هسته اي کشورمان دفاع کردند، تشکر کنم.
وي افزود: در مذاکرات هسته اي حقوق، سياست،اقتصاد و مسايل فني در کنار هم قرار دارد و تيم مذاکره کننده را گروهي اقتصادي، حقوقي و فني پشتيباني مي کنند.
رئيس جمهوري تصريح کرد: اگر گروه مذاکره کننده کشورمان بدانند که يک ملتي پشتوانه آنها است و نظارت و حمايت مي کند، مصمم تر به راه خود ادامه خواهند داد و خوشحاليم در شرايطي بار سنگين مذاکرات را بردوش گرفته ايم که رهبري معظم انقلاب هم از آن حمايت و آن را هدايت مي کنند و هم به تيم مذاکره کننده اعتماد کامل دارند.
 دکتر روحاني با قدرداني از تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان اظهار اميدواري کرد آنان با حمايت مردم و با بهره گيري از علم و دانش و بر مبناي اقدامات عالمانه و عاقلانه در اين مسير موفق باشند.
وي گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم،رسالت بزرگي بر دوش دارد و بر اين مبنا مي توان بر همه مشکلات غلبه کرد.
 دکتر روحاني با بيان اينکه دانشگاه ها و مراکز علمي و پژوهشي کشورمان بايد باب علم باشند، گفت:دانشگاه بايد راه و مسير علم و دانش را به دانشجو بياموزند، زيرا علم دنيايي بزرگ و بي پايان است و چيزي نيست که بشود به ديگري آموخت و زماني ميتوان گفت که قدرت ما از دانشگاه است که دانشگاه باب علم و تحقيق براي نسل جوان باشد.
رئيس جمهوري افزود:قرآن کتاب هدايت است و راه را به انسان نشان مي دهد و اگر انسان آنرا برگزيند و تلاش و مجاهدت کند به سعادت مي رسد پس اسلام هم راه سعادت را به ما مي آموزد و اين ما هستيم که بايد حرکت و مجاهدت کرده تا به سعادت راه يابيم.
 در ادامه اين ديدار ،ديدگاه هاي هفت نفر از اساتيد در حوزه علوم پايه،علوم انساني،پزشکي و فني مهندسي در حضور رئيس جمهور اسلامي ايران مطرح شد

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها