به همت دانشگاه ایلام؛ هشتمین اجلاسیه استانی نماز برگزار شد

خانه خبرها

به همت دانشگاه ايلام، هشتمين اجلاسيه استاني نماز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام و دکتر بهرام نيا استاندار ايلام صبح روز چهارشنبه 11 بهمن ماه 1402 در مسجد الغدير دانشگاه برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با بيان اينکه پيام عبوديت انقلاب اسلامي امروز در جهان صادر شده است و ملت‌هاي جهان اين آموزه را سرلوحه مبارزات خود با استکبار قرار داده‌اند، اظهار داشت: آيه شريفه قد افلح المومنون که خدا در قرآن مي‌گويد، منظور کساني هستند که در نماز خشوع دارند.

دکتر کريمي تبار، افزود: اگر انسان به جايي رسيد که خودش را به عنوان موجودي شناخت که صد درصد وابسته به غير و خداست و تنها اراده خدا بوده که موجودي به نام انسان را خلق کند، اين انسان معلولِ پابسته نيازمند تکيه گاه است و اگر ضعف خود و عظمت خدا را شناخت محصول اين خودشناسي و خداشناسي تبديل به خشوع در عبادت مي‌شود.

نماينده ولي فقيه در استان، اضافه کرد: وقتي چنين فردي با تمام وجود حقارت خود و عظمت خدا و امام زمان را تشخيص داد، در برابر آن کاملا احساس کوچکي خواهد کرد و به عمق نياز خويش بيشتر پي خواهد برد.

امام جمعه ايلام با بيان اينکه اگر در نمازمان غفلت داريم به خاطر عدم توجه ما به مسأله خشوع است و انسان خاشع خدا را ناظر بر اعمال خود مي‌بيند و نماز نزديک ترين جلوه بندگي خدا و باعث نزديکي به اوست، گفت: چنين انساني دنبال اين است که خانواده خودش را نمازي و خدايي کند که دستور صريح قرآن است و خدا به صبوري در آن فرمان داده و انسان بايد هم هنر چگونگي دعوت به نماز را داشته باشد و هم اراده مداومت در آن را حفظ کند.

دکتر کريمي تبار، يادآور شد: نماز ثمره خون شهداي ماست و مدير نظام اسلامي علاوه بر اصول مديريت رايج در دنيا بايد آموزه‌هاي نماز و مفاهيمي چون ايثار و عدالت را نيز در اداره خود نهادينه کند و جز اين اگر باشد چنين مديري مقبوليتي نخواهد داشت.

در ادامه دکتر بهرام‌نيا استاندار ايلام، گفت: اين همايش بسيار غني، کار‌ساز و زمينه‌ساز سعادت دنيا و آخرت ماست.

دکتر بهرام نيا در ادامه افزود: همه بايد قدردان خداوند متعال و حضرت امام خميني(ره) بنيان‌گذار انقلاب اسلامي باشيم که با وجود تمام سختي‌ها و تهديدها زمينه‌ساز وقوع انقلاب اسلامي شد.

استاندار ايلام يادآور شد: پيامبر خدا(ص) نماز را به چشمه‌ي آب گرم كه درب خانه‌ي شخص باشد و روزى پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهد، تشبيه كرد‌ه‌اند.

دکتر بهرام‌نيا عنوان کرد: سه امر نماز اول وقت، نيکي به پدر و مادر و جهاد در راه خدا نزد خداوند متعال باارزش است، که شهداي عزيز که راهي عرش شدند، عرشي شدن آن‌ها به واسطه‌ي اقامه‌ي نماز بود.

استاندار ايلام يادآور شد: دشمن با جنگ ادراکي و شناختي به‌عنوان پيچيده‌ترين جنگ، به دنبال نااميدي جوانان و کم‌رنگ کردن بحث نماز است. بايد بسترهاي لازم را براي نماز فراهم کنيم و در راستاي اشاعه‌ي فرهنگ نماز در جامعه بکوشيم.

وي تاکيد کرد: در راستاي اعتلاي نماز بايد تلاش کنيم بستر نماز جماعت در ادارات به بهترين شکل بايد فراهم آيد.

نماينده‌ي عالي دولت در استان ايلام با بيان اينکه بسترهاي لازم براي اقامه‌ي نماز جماعت در ادارات در دولت سيزدهم فراهم شده است، گفت: طي دو سال گذشته در طول مسير اربعين استان، نمازخانه و مساجد زيادي احداث شده است که  بيش از 800 چشمه سرويس بهداشتي و حمام و احداث چندين نمازخانه در پارکينگ اربعين و پايانه‌ي برکت و پايانه‌ي مهران از جمله‌ي آن‌هاست.

در ادامه مراسم دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه ايلام، اظهار داشت: مسئولين جدا از وظايف مديريتي بايد اهتمام به اقامه نماز و ترويج نماز داشته باشند و بايد جريان نماز بر جامعه حاکم بشود.

دکتر علي‌محمدي، يادآور شد: در ميان اهدافي که امام خميني (ره) براي انقلاب ذکر کردند جدا از مقوله استقلال و آزادي و رفع ظلم، حاکميت دين و ارزش‌هاي اسلامي در جامعه است، چيزي که در بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي هم کاملاً مشهود است، وقتي که دين حاکم باشد همه مباحث استقلال، آزادي و جمهوريت هم هست.

رييس دانشگاه ايلام، افزود: امام خميني (ره) خواستند جامعه اي برقرار شود که بستر لازم براي رسيدن به مقام عبوديت حاصل شود، مسير عبد شدن و عبد بودن براي جامعه هموار شود، البته نگاه امام (ره) فراتر از ايران بود و بايستي در کل جهان مسير براي رسيدن به عبوديت هموار شود.

دکتر علي‌محمدي تأکيد کرد: بسياري از اعمال و اذکار عبادت است و هر کدام نيز به جاي خود اثرگذار هستند، اما با توجه به آيات و روايات و تجربه ربوبي و عرفاني بزرگان ما، عالي ترين درجه عبوديت نماز است.

رييس دانشگاه ايلام، افزود: نماز باعث عروج انسان شده و باعث مي‌شود نمازگزار يک سفر معنوي را از الله اکبر شروع کند و از آن عالم با سلام به رسول خدا دوباره وارد عالم واقع شود.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه محور و معيار پذيرش ساير اعمال و سبب ساز انجام ساير عبادات نماز است و راه ارتباطي خدا با مخلوقات و راه ورود به مسير عبادت و دين نماز است، گفت: تاکيد روايات بر عدم ترک نماز در هيچ حالتي است و در خصوص هيچ عمل عبادي به جز نماز نيامده که پاک کننده سيئات و ناهي از فحشا و منکرات باشد.

دکتر علي‌محمدي، يادآور شد: نماز دائمي است و انسان دائما با خدا ارتباط دائم دارد و طبيعتاً از گناهان به همان اندازه دور خواهد شد و اگر اشتغال به گناه داشته باشد اميد است که اين نماز وي را نجات بدهد.

رييس دانشگاه، اضافه کرد: هر کس نماز بخواند بنا به ظرفيت وجودي و کيفيت نمازش مانعي در برابر گناه براي وي ايجاد مي‌شود و اين نماز به شکل تکويني و روز به روز نمازگزار را بالاتر مي‌برد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها