سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام (معرفی کتب تألیفی و ترجمه‌ای اعضای هیأت علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب: از اقليم شهري تا مصرف انرژي (تعاملات خرد اقليمي)

نويسندگان: خانم دکتر نازنين نصرالهي، مهندس مهشاد نعيم

کتاب از اقليم شهري تا مصرف انرژي (تعاملات خرد اقليمي) تاليف خانم دکتر نازنين نصرالهي  دانشيار دانشگاه ايلام در 3 فصل و 127 صفحه منتشر شده است.

انسان معاصر بيشتر وقت خود را در محيطهاي زيست شهري سپري ميکند. از اينرو بيش از آنکه تحت تاثير محيطهاي طبيعي باشد متاثر از محيطهاي مصنوع انسان ساز شهري ميباشد که به شکل پيوسته در آنها زندگي خود را سپري ميکند برخلاف عوامل شکل دهي به محيط هاي طبيعي که در دراز مدت رفتار ميکنند و در يک روند تکاملي متعادل محيط را شکل ميدهند؛ عواملي که محيطهاي شهري را ميسازند با توجه به تکثر و پيچيدگي تاثيرات متقابل آنها بسيار پيچيده محلي مقطعي و تا حدودي غير قابل پيش بيني هستند.

اگرچه شکل شهرهاي ابتدايي بسيار ساده و الهام گرفته از طبيعت اطراف بودند که عمدتا با عوامل طبيعي در تضاد و تقابل چشمگيري نبودند، امروزه متغيرهاي مستقل و وابسته اي که به شهرها شکل ميدهند داراي رفتار و اثرات متضاد و گاهي حتي متناقض هستند. تراکم شهري افزايش گرماي انسان ساز در شهرها کاهش و يا تغييرات چشمگير بافت گياهي افزايش ذرات معلق در اتمسفر ناشي از مصرف سوختهاي فسيلي در کنار فعاليتهاي شبانه روزي ،انساني محيط‌هاي شهري را محدودهاي متفاوت از چشم اندازهاي طبيعي اطراف و گاهي بسيار ناپايدار و پيش بيني ناپذير کرده است.

 همچنين با گسترش در دو بعد افقي و قائم شهرهاي امروزي به مکانهايي بدل گشته اند که مستقل از مناطق در برگيرنده آنها داراي جغرافيا و اقليم هاي خاص خود هستند. حتي درون يک شهر مساله از اين هم پيچيده تر ميشود جايي که گرماي به دام افتاده در ميان ساختمانها و در دره هاي مصنوعي بوجود آمده از بافت معابر و خيابانها محدوده هاي متفاوتي به لحاظ مشخصات اقليمي را بوجود آورده اند.

 

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.



روابط عمومي دانشگاه ايلام

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها