برگزاری مراسم بزرگداشت مقام استاد و تقدیر از مدرسان برتر گروه‌های آموزشی در دانشگاه ایلام

خانه خبرها
مراسم بزرگداشت مقام استاد و تقدير از مدرسان برتر گروه‌هاي آموزشي دانشگاه ايلام با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام، دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام، حجت‌الاسم و المسلمين حسيني نيا مسئول دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان، حجت‌الاسم و المسلمين مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، اعضاي هيأت رئيسه و جمع زيادي از اساتيد، صبح امروز در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

   به گزارش روابط عمومي دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام با اشاره به اهميت کسب دانش در آيات و روايات اسلامي، اظهار داشت: کسب دانش در فرهنگ اسلامي جايگاه ممتاز داشته، که بر هر مرد و زن مسلمان در هر شرايط زماني و مکاني واجب است.

نماينده ولي فقيه در استان با بيان اينکه جوامعي که در عرصه توليد علم ورود نکنند، نمي‌توانند نيازهاي خود را مرتفع کنند و به کشوري وابسته و عقب مانده تبديل خواهند شد، که مجبورند تحت سلطه قدرت‌هاي استکباري قرار بگيرند، گفت: امروزه در سطح بين‌المللي جايگاه علمي به برگ برنده کشورها براي نيل به اهداف خود که همانا توسعه همه جانبه است، تبديل شده و خوشبختانه ايران اسلامي نيز در طول سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي در اين مسير گام برداشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار تأکيد کرد: خداوند متعال ظرفيت‌‌هاي کم‌نظيري را در کشورمان قرار داده، که اگر آنها را از شکل بالقوه به بالفعل در بياوريم، مي‌توانيم در زمينه‌هاي مختلف مملکت خود را از ساير کشورها، بي‌نياز کنيم.

امام جمعه ايلام اضافه کرد: نقش اساتيد دانشگاهي در اين عرصه بي ‌بديل است و مي‌توانند با تربيت نسل فرهيخته، کوشا، دلسوز و متعهد، آينده کشور را بيمه کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار ادامه داد: جوانان داراي روحيه احساساتي و جست و جوگر بوده و ممکن است خطاهايي نيز از آنان سر بزند، اما داراي ذات پاکي هستند، که بايد تلاش کنيم در شرايطي که دشمن با هجمه گسترده افکار و انديشه هاي آنان را هدف قرار داده، اجازه ندهيم اين تبليغات مسموم اثري بر آنها داشته باشد.

نماينده ولي فقيه در استان با بيان اينکه بازدارندگي در برابر دشمنان در قرآن کريم مورد تأکيد قرار گرفته است،  افزود: ارتقا جايگاه علمي کشور و بويژه در علوم روز، به عنوان يک اصل پذيرفته شده براي افزايش قدرت بازدارندگي در ميان کشورها شناخته مي‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين کريمي تبار با اشاره به توطئه دشمنان در ايجاد اشوب در سطح کشور و دانشگاه‌ها در پاييز 1401، يادآور شد: خوشبختانه دانشگاه ايلام در اين موضوع به خوبي درخشيد و با مديريت خوبي که صورت گرفت و با همراهي اساتيد محترم، ما شاهد شکل‌گيري هيچ گونه حاشيه‌اي در دانشگاه ايلام در آن  برهه نبوديم.

در ادامه مراسم دکتر علي‌محمدي رييس دانشگاه ايلام با گراميداشت ياد و خاطره علامه شهيد مرتضي مطهري به عنوان يکي از نظريه‌پردازان برجسته انقلاب اسلامي و تبريک روز معلم، از زحمات اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام به جهت فعاليت در طول يک سال گذشته تقدير و تشکر کرد و ابراز اميدواري نمود، که با تعامل، همدلي، همراهي و تلاش همه دانشگاهيان و بخصوص اساتيد محترم، شاهد ارتقاء جايگاه بهتر دانشگاه ايلام در سطح کشور و جهان باشيم.

دکتر علي‌محمدي با بيان اينکه، مقام معلمي، يک مقام اکتسابي، احرازي و نسبي است، يادآور شد: صدق عنوان معلم وابسته به حصول شرايطي خاص است، که به طور کلي مي‌توان گفت؛ اگر مجموع فعاليت يک استاد، تحويل افراد شايسته و مفيد به حال جامعه باشد، مي‌توان گفت، که آن شخص يک معلم است.

ايشان تصريح کرد: سطح علم و دانش استاد، توانايي‌هاي که در اين زمينه کسب کرده و کسب مي‌کند، سطح رفتاري و کنش‌هاي او، نوع نگاه، سخن و گوش دادن او به سخنان دانشجويان و به طور کلي نحوه تعامل استاد با دانشجو و با اساتيد، به صورت جدي در پرورش و تربيت علمي و عملي دانشجويان مؤثر است.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به جنگ ترکيبي دشمنان انقلاب اسلامي براي تضعيف فرهنگ ايراني و اسلامي، افزود: هدف امروز دشمنان، مقابله با پيشرفت علمي جمهوري اسلامي در قالب حمله به ظرفيت‌هاي ديني و فرهنگي کشور است، لذا حمله به موضوع حجاب، طرح حقوق زن، ايجاد آشوب و تلاش براي تعطيل کردن مدارس و دانشگاه‌ها، با هدف جلوگيري از توسعه علمي کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

دکتر علي‌محمدي نقش اساتيد را در خنثي‌سازي اين توطئه شوم و پيچيده دشمنان، راهبردي دانست و تصريح کرد: اهتمام بيشتر به آموزش و تربيت دانشجو، شنيدن حرف‌هاي آنان و ارائه طريق به آنها راه مقابله به اين جنگ همه جانبه مي‌باشد، که لازمه رسيدن به اين هدف، فهميدن زبان نسل جديد، شناخت تمايلات و گرايش‌هاي آنان، گفتگو با آنها، صبوري و استمرار و خسته نشدن در طي مسير است.

سپس حجت‌الاسلام و المسليمن دکتر حسيني نيا مسئول دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان ايلام، با اشاره به جايگاه خاص شهيد مطهري و ساير شهداي عرصه علم و انديشه، اظهار داشت: با تَتبع در سيره علمي و عملي اين شهيدان والامقام، رسالت ما تعليم و تربيت و سوق دادن جامعه به سمت پژوهش است.

حجت‌الاسلام و المسليمن حسيني نيا، تصريح کرد: اگر به وظايف خود طبق اين رويکرد عمل کرديم، علاوه بر اينکه وجداني آسوده خواهيم داشت، زمينه تحقق مطالبات مقام معظم رهبري نيز محقق مي‌گردد.

مسئول دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان، با بيان اينکه مقام معظم رهبري به دنبال اقتدار و پرچمداري ايران اسلامي در سطح جهان در همه عرصه‌ها در قالب «ايران قوي» است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامي براي تحقق اين هدف، همواره بر توسعه علمي تأکيد دارد و توسعه علمي کشور را مظهر قدرت جمهوري اسلامي عنوان کرده است.

دکتر حسيني نيا خواستار اهتمام جدي‌تر اساتيد به موضوع جهاد تبيين گرديد، و يادآور شد: عليرغم همه مشکلات موجود، جايگاه جمهوري اسلامي در سطح جهان ارتقاء يافته و وضعيت کنوني ايران اسلامي به هيچ وجه قابل مقايسه با گذشته نيست.

مسئول دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان تبيين رابطه علم و دين را يکي ديگر از انتظارات اصلي از اساتيد دانشگاه‌ها دانست و گفت: در خصوص رابطه علم و دين در ميان دانشمندان، نظرات مختلفي در اشکال مختلف، «تعامل»، «تداخل»، «تمايز» و «تعارض» مطرح بوده است، که در اين ميان استاد مطهري به خوبي رابطه اين دو را تبيين کرده است و معتقد است، که براي رسيدن به کمال، بايد از هر دوي آنها بهره برد، چنانکه فرموده است: «علم به ما روشنايي و توانايي مي‌بخشد و ايمان، عشق و اميد و گرمي؛ علم، ابزار مي‌سازد و ايمان مقصد؛ علم، سرعت مي‌دهد و ايمان، جهت؛ علم، توانستن است و ايمان خوب خواستن، علم مي‌نماياند که چه هست و ايمان الهام مي‌بخشد که چه بايد کرد، علم، انقلاب برون است و ايمان، انقلاب درون؛ علم، جهان را جهان آدمي مي‌کند و ايمان، روان را روان آدميت مي‌سازد. علم، طبيعت‌ساز است و ايمان، انسان‌ساز؛ هم علم به انسان نيرو مي‌دهد و هم ايمان؛ اما علم، نيروي منفصل مي‌دهد و ايمان، نيروي متصل؛ علم، امنيت بروني مي‌دهد و ايمان، امنيت دروني؛ علم در مقابل هجوم بيماري‌ها، سيل‌ها و زلزله‌ها، طوفان‌ها، ايمني مي‌دهد و ايمان در مقابل اضطراب‌ها، تنهايي‌ها، احساس بي پناهي‌ها، پوچ انگاري‌ها؛ علم، جهان را با انسان سازگار مي‌کند و ايمان، انسان را با خودش».

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ ايلام اشاره اهميت موضوع «تزکيه» در بعثت انبياء، چنانکه در آيه دوم سوره جمعه تأکيد شده است، که «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ». «و کسي است که در ميان جمعيت درس نخوانده رسولي از خودشان برانگيخت که آياتش را بر آنها مي‌خواند و آنها را تزکيه مي‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت مي‌آموزد هر چند پيش از آن در گمراهي آشکاري بودند!»، يادآور شد: طبق اين آيه هدف رسالت انبيا به عنوان معلمان بشريت، تزکيه عنوان شده است، لذا اساتيد محترم بايد با جديت در کنار انتقال مفاهيم عملي، به انتقال مفاهيم خلاقي نيز توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمين مهدوي راد با بيان اينکه دانشجويان از اساتيد الگوبرداري نموده و حرف‌شنوي دارند، خاطرنشان کرد: اين معنا مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي است، لذا اساتيد بايد تلاش کنند، اميد، شجاعت و  ايمان را در دانشجويان تقويت نمايند، که اگر اين رويکرد در دانشگاه‌ها نهادينه شود، قطعاً فارغ‌التحصيلان اين نهاد علمي در سرنوشت جامعه تأثير محوري و مطلوب خواهند داشت.

مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه با ابراز رضايت از استقبال و حضور اعضاي هيأت علمي از طرح انديشه تمدن ساز در سال 1401، يادآور شد: 97 عضو هيأت علمي دانشگاه ايلام در سال گذشته در اجراي اين طرح مشارکت داشتند و هم‌اکنون نيز 26 نفر براي برگزاري دوره بعدي ثبت نام کرده‌اند.

در ادامه مراسم دکتر کوخايي زاده معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه، با اشاره اهميت وضعيت دانشگاه‌ها در برهه کنوني، يادآور شد: از اساتيد ارجمند انتظار داريم در کنار آموزش مباحث علمي، به بحث تزکيه و انتقال مفاهيم اخلاقي هم التزام داشته باشند.

دکتر کوخايي زاده با اشاره به ارسال آئين نامه پايه‌هاي تشويقي اعضاي هيات علمي در اواخر سال گذشته، گفت: اين پايه‌ها که به 60 مورد افزايش يافته است، بر اساس فعاليت‌هاي شاخص آموزشي، فرهنگي و ترويج علم، بروندادها، پژوهش‌هاي شاخص بنيادي و همکاري‌هاي علمي بين المللي، بروندادها و پژوهش‌هاي شاخص کاربردي و توسعه‌اي، بروندادها و فعاليت‌هاي شاخص فناورانه و نوآورانه، مرجعيت علمي و مديريت اجرايي و نشريه‌هاي علمي به اعضاي هيأت علمي اعطا مي‌شود.

معاون آموزشي و تحصيلات تکميلي دانشگاه، افزود: از اساتيد محترم  تقاضا دارم، مدارک خود را در اين زمينه هر چه زودتر تحويل دهند، تا بر اساس آئين‌نامه مربوطه اين پايه‌ها براي آنها لحاظ گردد.

دکتر کوخايي زاده سپس توضيحاتي را در خصوص آئين‌نامه سرآمدان علمي و مدرسان برتر گروه‌هاي آموزشي ارائه کرد و خواستار تلاش اعضاي هيأت علمي دانشگاه براي اخذ مجوز رشته‌هاي جديد تحصيلي در قالب «طرح تعاون»  شد و تأکيد کرد با تمام توان از درخواست‌هاي گروه‌هاي آموزشي در اين زمينه حمايت خواهد شد.

در ادامه اساتيد حاضر در مراسم به بيان نظرات، سؤالات و مسائل مورد نظر خود پرداختند و دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه نيز پاسخ‌هاي لازم را ارائه کردند.

در پايان مراسم از 35 تن از مدرسان برتر گروه‌هاي آموزشي تقدير بعمل آمد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها