همایش بین‌المللی در مسیر کشاورزی دانش بنیان در دانشگاه ایلام برگزار گردید

خانه خبرها
همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان در دانشگاه ايلام برگزار گرديد

اولين همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان با حضور دکتر عباسي معاون اقتصادي استانداري ايلام، دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام، آقاي مالک الدري نماينده دولت عراق و  جمع زيادي از تجار عراقي صبح ديروز در محل سالن آيت الله حيدري برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر شهريار عباسي معاون اقتصادي استانداري ايلام در اين مراسم با اشاره به ضرورت بهره‌گيري از شرکت‌هاي دانش بنيان در زمينه توليدات کشاورزي، اظهار داشت: استفاده از کشت فراسرزميني و تکميل زنجيره‌هاي توليد از مؤلفه‌هاي رشد اقتصادي است، که از سوي مسئولان استان ايلام به طور جدي پيگيري مي‌شود.

دکتر عباسي افزود: ورود شرکت‌هاي دانش‌بنيان در همه عرصه‌ها و به ويژه در بخش کشاورزي، باعث افزايش بهره‌وري توليد شده است و بايد اين شرکت‌ها در تکميل زنجيره توليد و فناوري‌هاي دانش‌بنيان در زيربخش‌هاي کاشت، داشت و بازاريابي فعال شوند.

معاون اقتصادي استانداري ايلام يادآور شد: ايجاد تحول در زراعت، تسطيح اراضي، استفاده از بذر اصلاح شده، اصلاح الگوي کشت، آناليز خاک و املاح آن، روش‌هاي آبياري نوين، مبارزه بيولوژيکي با آفات، سردخانه‌هاي مدرن، صنايع تبديلي و تکميلي و کاهش ضايعات نيازمند ورود شرکت‌هاي دانش‌بنيان و فناورانه است.

 در ادامه دکتر علي‌محمدي رئيس دانشگاه ايلام با بيان اينکه کشاورزي در طول تاريخ مهم‌ترين منبع توليد مواد غذايي بوده است و همه ملل به سمت کشاورزي گرايش داشته‌اند، گفت: کشاورزي در همه اديان الهي به عنوان امري مقدس شناخته مي‌شود و بيشتر پيامبران الهي و اهل بيت عليهم‌السلام  از طريق کشاورزي امرار معاش کرده‌اند.

رئيس دانشگاه ايلام با اشاره به اهميت کشاورزي در آيات قرآن کريم و روايات اسلامي، اظهار داشت: خداوند خودش را زارع خطاب مي‌کند، چنانکه در آيات 63 و 64 سوره واقعه آمده است: «أَفَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ، أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» «آيا آنچه را كشت مى‌كنيد، ديده‌ايد؟ آيا شما آن را مى‌رويانيد يا ما روياننده‌ايم؟».

دکتر علي‌محمدي، افزود: کشاورزان در لسان امام صادق عليه‌السلام به گنج‌هاي جامعه تعبير شده‌اند، چنانچه حضرت فرموده است: «كشاورزان گنج‌هاى مردمند، بذر پاكيزه‌اى را مى ‌كارند، كه خداوند عزّ و جلّ آن را برآورده است. مقام آنان در روز قيامت از همگان بهتر و قرب و منزلتشان از همه بيشتر است و «مبارك» خوانده مى‌شوند».

 رئيس دانشگاه ايلام تصريح کرد: استقلال يک کشور منوط به استقلال آن کشور در حوزه کشاورزي است.

دکتر علي‌محمدي با اشاره به رشد جمعيت و دو برابر شدن نياز انسان در سال‌هاي آينده به مواد غذايي در حوزه کشاورزي، يادآور شد: حوزه کشاورزي با چالش تغييرات اقليمي و خشکسالي‌هاي متمادي و ناپايداري منابع سه گانه کشاورزي (آب، خاک و انرژي) روبروست، که در اين ميان چالش آب جدي تر است.

رئيس دانشگاه، تأکيد کرد:  توسعه‌ي فناوري‌هاي جديد در راستاي افزايش بهره‌وري و استفاده بهينه از منابع آبي امري ضروري و لازم است و لذا بايد با سمت توسعه سيستم آبياري تحت فشار و هوشمندسازي فرايند کاشت، داشت و برداشت؛ پيش برويم.

در ادامه مراسم مالک الدرعي (ابوباقر) نماينده کشور عراق در همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان با بيان اينکه اشتراکات ايران و عراق در همه زمينه‌ها عميق است، گفت: دانش و فناوري ايران بهترين فرصت براي شکوفايي و رونق کشاورزي در عراق است.

مالک الدرعي با تأکيد بر اينکه بايد استفاده بهينه از آب و خاک در دستور کار مسئولان ايراني و عراقي باشد، گفت: تقاضا داريم ايران تجارب و فناوري علم کشاورزي خود را در اختيار کشاورزان عراقي قرار دهد و ما از همکاري ايراني‌ها استقبال مي‌کنيم.

وي ادامه داد: کشاورزان، تجار و فعالان عراق براي رشد و ترقي حوزه کشاورزي کشور به تمامي امکانات فناورانه ايراني‌ها نياز دارند.

مالک الدرعي يادآور شد: حضور کشاورزان ايراني ساکن در برخي نقاط عراق نقطه عطفي در بخش کشاورزي عراق است و موجب رشد اين حوزه شده‌اند و تجارب خود را در اختيار کشاورزان عراقي قرار داده‌اند.

نماينده کشور عراق در همايش بين‌المللي در مسير کشاورزي دانش بنيان از حضور بنياد برکت در عراق و فعاليت‌هاي اين بنياد در حوزه‌هاي مختلف تشکر کرد و افزود: حضور بنياد برکت در عراق و ايجاد طرح‌هاي کشاورزي در اين کشور ارزشمند است.

وي با بيان اينکه اين نشست بايد يک نقطه آغاز براي ارتباطات کشاورزي ايران و عراق است، افزود: دنيا هم‌اکنون از تنش و کاهش منابع آبي، افزايش جمعيت و نبود امنيت غذايي رنج مي‌برد و براي کاهش اين چالش‌ها در منطقه ايران و عراق در حوزه کشاورزي نوين و مديريت درست آب و خاک بايد ارتباط و مراوده بيشتري با هم داشته باشند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها