رئیس سازمان امور دانشجویان: بازپرداخت وام ویژه دکتری پس از دو سال تنفس و در اقساط بلند مدت 60 ماهه خواهد بود

خانه خبرها
رئيس سازمان امور دانشجويان: بازپرداخت وام ويژه دکتري پس از دو سال تنفس و در اقساط بلند مدت 60 ماهه خواهد بود

       معاون وزير علوم و رئيس سازمان امور دانشجويان گفت: ثبت‌نام براي وام ويژه دکتري بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجويان از13  خرداد آغاز شده و تا 15تيرماه انجام مي‌شود.

      به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، دکتر مجتبي صديقي با اعلام اين خبر اظهار داشت: سياست‌هاي حمايت از دانشجويان دکتري از برنامه هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت علوم است و آنچه در حوزه ما براي حمايت از دانشجويان دکتري دنبال مي‌شود، بحث کمک‌هزينه تحصيلي، کمک هزينه مسکن و کمک هزينه دوره‌هاي کوتاه‌مدت دانشجويان دکتري است که حمايت‌هاي خود را از اين عزيزان دنبال مي‌کنيم.

      رئيس سازمان امور دانشجويان يادآور شد: تا سال 92 تسهيلات پژوهانه دانشجويان دکتري که توسط معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تأمين مي‌شد، تعداد محدودي بود و هر بار حدود 1000 نفر از دانشجويان را پوشش مي‌دادند و سقف پرداخت هم 5 ميليون تومان براي يک دوره دانشجوي دکتري بود.

   دکتر  صديقي خاطرنشان کرد: يکي از سياست‌هاي نقشه جامع علمي کشور اين بود که از دانشجويان دکتري حمايت کنيم وليکن اين حمايت‌ها به شکل پرداخت‌هاي بلاعوض نباشد.

       وي ادامه داد: در اين رابطه نياز بود يک حرکت جدي صورت بگيرد، احساس کرديم صندوق رفاه دانشجويان مي‌تواند در اين زمينه کمک کند و عامل اصلي اين کار باشد و آيين‌نامه وام ويژه دانشجويان دکتري بر اين مبنا تصويب شد.

        رئيس سازمان امور دانشجويان تأکيد کرد: در سال 93  رقم وام ويژه دکتري بين 500 تا 600  هزار تومان در هر ماه بود که به دانشجوياني که امتحان جامع را داده باشند و وارد کار رساله شده باشند، پرداخت مي‌شد.

     دکترصديقي تصريح کرد: عملکرد ما در سال 93  در خصوص اين وام 3  ميليارد و 800  ميليون تومان بود که به 2 هزار و 599  نفر وام پرداخت شد. در سال 94، 14 هزار و 200 نفر پرداخت شد که مبلغ 201 ميليارد ريال شد.

وي گفت: سال 95  رقم را بالاتر برديم و بين 650 تا 750  هزار تومان وام به هر دانشجوي دکتري براي هر ماه پرداخت کرديم که 30 هزار و 562 نفر وام به مبلغ 58  ميليارد تومان پرداخت شد.

     رئيس سازمان امور دانشجويان اظهار داشت: در سال 96 يک هم‌افزايي با سيستم بانکي صورت گرفت تا بتوانيم جمعيت بيشتري را پوشش دهيم و با بررسي‌هاي صورت‌گرفته با بانک توسعه و تعاون تفاهم‌نامه‌اي امضا شد.

دکترصديقي تأکيد کرد: بر مبناي اين تفاهم اعتبار امسال مبلغ 110 ميليارد تومان که نسبت به سال گذشته 52  ميليارد تومان افزايش پيدا کرده و روند دريافت اين وام هم ساده‌تر شده است

       وي در ادامه با اشاره به اعتراض برخي دانشجويان دکتري تأکيد کرد: با اين روند دانشجويان از ابتدا تا انتهاي تحصيل به مدت 48  ماه مي‌تواند از اين وام استفاده کند، قبلاً صندوق رفاه 2  ترم تحصيلي را پوشش مي‌داد ولي اکنون با اين روند پوشش کاملي خواهيم داشت

      رئيس سازمان امور دانشجويان يادآور شد: با اين روند مانند ساير وام‌هاي صندوق پرداخت 60  ماهه است و 2  سال هم تنفس دارد، اين مسئله هم براي دانشجويان آقا و هم براي دانشجويان خانم است که قبلاً براي خانم‌ها اين تنفس 2  ساله وجود نداشته است.

        دکترصديقي خاطرنشان کرد: ضمانت اين وام تا سقف 15 ميليون تومان تعهد يک کارمند يا جواز کسب نياز دارد و بالاتر آنکه تا سقف 33  ميليون و 600  هزار تومان است، تعهد دو کارمند نياز است.    

       دکترصديقي تصريح کرد: ما نگراني از روند پرداخت اين وام نداريم ولي باز يک کميته نظارت، ارزيابي و پيگيري براي رصد موضوع پيش‌بيني شده تا هرجا مشکلي به وجود آمد اين مشکل سريعاً برطرف شود بنابراين مسير گرفتن وام ويژه دکتري نسبت به سال گذشته ساده‌‌تر است.

       رئيس سازمان امور دانشجويان تصريح کرد: ممکن است دانشجوياني بگويند ما مايل نيستيم که از طريق سيستم بانکي وام را دريافت کنيم که در اين صورت صندوق رفاه پيش‌بيني کرده تا از همان وام تحصيلي صندوق استفاده کنند.

       وي افزود: علاوه بر اين وام ضروري 3 ميليوني هم در نظر گرفته شده، يک وام هم براي پايان‌نامه‌هاي کاربردي به مبلغ 2/5 ميليون تومان پيش‌بيني شده است به دانشجويان دکتراي روزانه، غيربورسيه و بورسيه‌هاي جايابي نشده پرداخت خواهد شد.

 دکترصديقي در پايان گفت: جمعيت استفاده‌کننده از تسهيلات دوره‌هاي کوتاه‌مدت در سال 91، 509 نفر بود در حالي‌که سال 95 به 1588 نفر رسيد که از اين تعداد در سال گذشته هزار و 102 نفر به خارج کشور اعزام شدند و مابقي هم در دانشگاه‌هاي داخل مشغول شدند

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها