کتاب «تاریخ سیاسی عراق از 1920 تا 2003 میلادی» تالیف دکتر مرتضی اکبری استادیار دانشگاه ایلام منتشر گردید

خانه خبرها
کتاب «تاريخ سياسي عراق از 1920 تا 2003 ميلادي» تاليف دکتر مرتضي اکبري استاديار دانشگاه ايلام منتشر گرديد

به منظور استفاده عموم، دانشجويان رشته رشته تاريخ در مقاطع مختلف و و علي‌الخصوص دانشجويان رشته کارشناسي ارشد رشته مطالعات عراق، کتاب «تاريخ سياسي عراق از 1920 تا 2003 ميلادي» توسط دکتر مرتضي اکبري استاديار دانشگاه ايلام چاپ و منتشر گرديد.

   به گزارش روابط عمومي، اين کتاب به تاريخ سياسي عراق از 1920 تا سال 2003 ميلادي که سال سقوط حزب بعث و دولت صدام حسين است؛ مي‌پردازد و نخست وزيراني که اقدام به تشکيل کابينه کرده‌اند، را به ترتيب زماني مورد بررسي قرار داده است.

کتاب حاضر شامل چهار فصل است، که فصل اول تاريخ سياسي عراق از 1920 تا 1968 ميلادي (عصر سلطنت) را بررسي کرده و فصل دوم به تاريخ سياسي عراق در عصر جمهوري از کودتاي عبدالکريم قاسم تا روي کار آمدن حزب بعث (1958 تا 1968 م) پرداخته است.

فصل سوم دربرگيرنده تاريخ سياسي عراق در دوره اول بعثي‌ها (عصر برادران عبدالسلام محمد عارف و عبدالرحمن محمد عارف) است و فصل چهارم به تاريخ سياسي عراق در دوره دوم بعثي‌ها (دوره احمد حسن البکر و صدام حسين) اشاره‌ کرده دارد.

دکتر اکبري در مقدمه کتاب چنين آورده است: با ضعف امپراتوري عثماني و آغاز جنگ جهاني اول، عراق ازجمله کشورهايي بود که پس از جنگ جهاني اول (1914 تا 1918 م) از تجزيه امپراتوري عثماني پا به حيات سياسي گذاشت. اين کشور از اتحاد ايالات موصل، بغداد و بصره تشکيل گرديد. اين کشور از 1920 تا 1932 م تحت قيموميت انگلستان بود تا اين‌که با اعتراض علما و تلاش سياستمداران عراقي در سال 1932 م استقلال کامل يافت. عراق ابتدا توسط نماينده تام‌الاختيار انگلستان با نام دولت ملي عراق اداره مي‌شد و در پي قيام سال 1920 م مردم عراق عليه انگلستان، اين کشور از تاريخ 23/7/1921 ميلادي توسط ملک فيصل اول فرزند شريف حسين حاکم حجاز اداره و نظام سلطنتي حاکم گرديد. سپس کودتاي نظامي در سال 1958 ميلادي عليه نظام سلطنتي انجام گرفت و منجر به برقراري نظام جمهوري گرديد. از سال 1958 تا قدرت‌يابي حزب بعث در سال 1968 ميلدي، تاريخ عراق شاهد کودتاهاي نظامي متعددي است، که گاهي بافاصله بسيار کوتاه از هم ديگر انجام مي‌گرفت و موجب رعب و وحشت در بين مردم و باعث قتل‌عام مخالفان مي‌گرديد. مشکلاتي مانند وجود اقليت‌هاي قومي همچون عرب، کُرد، ترکمن و آشوري‌ها در عراق و وجود مذاهب مختلف سني، شيعه، ايزدي، ارمني، آشوري و ...، همچنين تشکيل يافتن عراق از ايالت‌هاي سه‌گانه مذکور، باعث گرديده در عراق از سال استقلال تاکنون ملت واحدي شکل نگيرد و اين مسئله از مهم‌ترين دغدغه‌هاي حاکمان عراق تاکنون بوده است.

شايان ذکر است، دکتر اکبري به منظور استفاده عموم و بخصوص دانشجويان رشته هاي تاريخ، مطالعات عراق و علوم سياسي در مقاطع مختلف تحصيلي، اقدام به تأليف  کتاب ديگري با عنوان «تاريخ سياسي عراق پس از صدام حسين از سال 2003 تا اوت 2020 ميلادي» نموده که در آينده نزديک منتشر مي‌گردد.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها