توسعه بهره‌وری و استقرار آن در دانشگاه ایلام یکی از دستاوردهای درخشان شش سال گذشته است

خانه خبرها

دکتر  سلاورزي‌زاده مدير  برنامه، بودجه، تحول اداري و بهره‌وري دانشگاه، عنوان کرد: کاهش نيروي کارمندي، افزايش نيروي هيأت علمي متخصص و افزايش جذب دانشجو  در کنار برنامه محوري، بودجه‌ريزي عملياتي و توسعه دولت الکترونيک؛ زمينه توسعه بهره‌وري و استقرار آن در دانشگاه ايلام را فراهم کرد، که اين مهم يکي از دستاوردهاي درخشان شش سال گذشته مي‌باشد.

   به گزارش روابط عمومي، دکتر  محمد سلاورزي‌زاده مدير  برنامه، بودجه، تحول اداري و بهره‌وري دانشگاه  در توضيح تعريف بهره‌وري، اظهار داشت: بهره‌وري، کيفيت بهره‌برداري از منابع  (منابع مالي و منابع انساني) يک سازمان با کمترين هزينه (ورودي) و بيشترين  سودمندي (خروجي) است. بنابراين بهره‌وري سازماندهي بهينه منابع سازمان در راستاي اخذ بيشترين خروجي با کمترين ورودي مي‌باشد، که اگر به معناي نسبت ستاده‌ها به داده‌ها آن را در نظر بگيريم، دربرگيرنده اثربخشي، کارايي و استمرار در انجام کار است.

دکتر سلاورزي‌زاده با بيان اينکه بر اساس آمار و اطلاعات متقن و ارزيابي سازمان برنامه بودجه استان و اداره کل برنامه و بودجه وزارت عتف، شاخص‌هاي بهره‌وري در دانشگاه ايلام در شش سال اخير ارتقاء يافته است، گفت: برنامه دانشگاه مبتني بر کاهش نيروي کارمندي، افزايش نيروي هيأت علمي متخصص و افزايش جذب دانشجو   بوده است، که در اين راستا  و در حالي که نيروي کارمندي  دانشگاه در سال 1393 مجموعاً 439 نفر بوده، اين تعداد در سال 1398 به 408 نفر کاهش يافته است. در حالي که فضاي آموزشي دانشگاه دو برابر شده است. اما در بخش هيأت علمي که راهبرد دانشگاه در اين زمينه مبتني بر جذب مرتب اعضاي هيات علمي با رتبه استادياري، کاهش اعضاي هيأت علمي با رتبه مربي و افزايش اعضاي هأت علمي با مرتبه استاد تمامي و  دانشياري بوده است و  شاخصي مهم در توسعه آموزش عالي مي‌باشد، آمار مربوطه از لحاظ کمي و کيفي افزايش يافته و در حالي در سال 1393 مجموعاً 185 نفر در دانشگاه مشغول فعاليت بوده‌اند، اين آمار در سال 1398 به 214 نفر افزايش يافته است. نسبت تغييرات شامل: تعداد يک نفر استاد تمام، 24 دانشيار، 119استاديار و 41 مربي در سال 1393 به تعداد 8 تن استاد تمام، 58 دانشيار، 130 استاديار و 18مربي بوده است.

وي افزود: اين آمار مطلوب موجب بهبود شاخص­هاي استاندارد شامل نسبت هيأت علمي به کارکنان،  نسبت دانشجويان به هيأت علمي و نسبت دانشجويان به کارکنان  شده و زمينه توسعه فعاليت‌هاي آموزشي، پژوهش و فناوري و فرهنگي و اجتماعي دانشگاه و ارتقاء جايگاه آن در سطح ملي و جهاني را فراهم کرده است.

مدير برنامه و بودجه دانشگاه در بخش ديگر سخنان خود به انجام فرآيند برنامه‌ريزي در دانشگاه ايلام پرداخت و اظهار داشت: تمام فعاليت‌ها و اقدامات انجام شده در دانشگاه ايلام بر اساس برنامه انجام مي‌گيرد و به قول دکتر علي‌اکبري رياست محترم دانشگاه، هيچ اتفاقي در دانشگاه ايلام تصادفي نيست، بلکه همه امورات بر اساس برنامه انجام مي‌گيرد و لذا علاوه بر برنامه راهبردي پنج ساله دانشگاه (1400-1396) که اهداف، وظايف  و برنامه‌ها دانشگاه  تا سال  1400 مشخص گرديده است، برنامه عملياتي ساليانه نيز با هدف حرکت در مسير برنامه راهبردي پنج ساله و داشتن افق ديد يکساله براي توسعه و آباداني دانشگاه و قابليت ارزيابي و قضاوت آسان در يک فرآيند منسجم هر ساله تدوين و اجرا مي‌گردد. همچنين با هدف نظارت بر حسن اجراي اين برنرامه و دستيابي به اهداف آن در همه حوزه ها، سامانه پايش برنامه عملياتي به صورت آنلاين طراحي گرديد، که هر شش ماه يک بار و به صورت الکترونيکي، نحوه اجراي اين برنامه و اهداف طراحي شده مورد سنجش و ارزيابي قرار مي‌گيرد.

دکتر سلاورزي‌زاده در ادامه به موضوع «بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد» در دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: يکي از بهترين اقداماتي که در شش سال اخير در دانشگاه ايلام در حال انجام است، اجراي بودجه‌ريزي عملکرد مي‌باشد، که در واقع به ارزيابي ميزان هزينه خدمات ارائه شده مي‌پردازد. غايت بودجه‌ريزي مبتني بر عملکرد محاسبه قيمت تمام شده خدمات آموزشي و پژوهشي است، که در پايان مشخص مي‌شود دانشکده‌ها چه ميزان دانشجو را با چه ميزان هزينه‌اي تربيت کرده‌اند و لذا دانشکده‌اي که با هزينه‌اي کمتر، دانشجوي بيشتري پرورش داده باشد، از بهره‌وري بالاتري برخوردار است.

مدير برنامه و بودجه دانشگاه يادآور شد: توسعه دولت الکترونيک يکي ديگر از اقداماتي بوده، که زمينه توسعه بهره‌وري در دانشگاه ايلام را فراهم کرده است. براي تحقق  اين فرآيند اقداماتي شامل: افزايش اعتبار موردنياز براي توسعه فن آوري اطلاعات، ايجاد سامانه‌هاي الکترونيک و ارائه خدمات الکترونيکي  انجام شده است.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها