به همت معاونت پژوهش و فناوري و دانشکده الهيات و معارف اسلامي، کارگاه جامع آشنايي با شاخصهاي کمي و کيفي علمسنجي توليدات علمي، پايگاههاي استنادي و ناشرين معتبر بينالمللي با تدريس دکتر «رضا خاني» مشاور پژوهش و فناوري رئيس دانشگاه ايلام و استاد تمام گروه آموزشي زبان و ادبيات انگليسي، صبح روز چهارشنبه21 آبان ماه 1404 در محل سالن جلسات دانشکده الهيات و معارف اسلامي برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي، دکتر «رضا خاني» مشاور پژوهش و فناوري رئيس دانشگاه ايلام، هدف از برگزاري اين کارگاه آموزشي را ارتقاي دانش و توانمندي پژوهشي اعضاي هيئت علمي عنوان کرد و با اشاره به پيچيدگيهاي روزافزون نظامهاي ارزيابي علمي، به تحليل جايگاه علمي دانشگاهها پرداخت و گفت: نظامهاي رتبهبندي بينالمللي و شاخصهاي علمي جهاني واقعيتي اجتنابناپذير در فضاي آموزش عالي هستند، که هر چند ممکن است نسبت به کيفيت اين نظامها انتقادات و ديدگاههاي گوناگوني مطرح شود، اما براي حضور مؤثر در جامعه علمي بينالمللز، بايد معيارها و شاخصهاي پذيرفتهشده جهاني را بشناسيم و به آنها توجه کنيم.
ايشان تصريح کرد: عدم درک صحيح از اين شاخصها، ميتواند منجر به اتلاف منابع پژوهشي و کاهش بازدهي تلاشهاي علمي دانشگاه شود. شناخت اين معيارها براي برنامهريزي استراتژيک پژوهشي حياتي است.
دکتر خاني افزود: اساتيد دانشگاه ايلام از نظر علمي ظرفيت و توان بالايي دارند و آثار پژوهشي ارزشمندي توليد ميکنند، اما لازم است اين آثار بر اساس معيارهاي جهاني عرضه و ارزيابي شوند، تا بازتاب مؤثرتري در نظامهاي بينالمللي رتبهبندي داشته باشند، چرا که وزارت علوم نيز ارزيابي دانشگاهها را بر مبناي همين شاخصها انجام ميدهد.
مشاور پژوهش و فناوري رئيس دانشگاه بر اهميت استمرار در بهروزرساني دانش پژوهشي تأکيد کرد و اعلام نمود که معاونت پژوهشي دانشگاه متعهد به حمايت از اساتيدي است، که در مسير انتشارات معتبر بينالمللي فعاليت ميکنند.
دکتر خاني، يادآور شد: در سالهاي اخير، تمرکز بودجه پژوهشي کشور در تهران موجب نابرابري نسبي ميان دانشگاهها شده است؛ بهطوريکه بيش از 90 درصد بودجه علمي کشور در پايتخت هزينه ميشود. با اين وجود، دانشگاه ايلام در سالهاي اخير توانسته است از نظر کمي و کيفي رشد قابل توجهي را تجربه کند و در مسير ارتقاي جايگاه علمي خود گامهاي مؤثري بردارد.
وي اضافه کرد که اين رشد، حاصل تلاشهاي مستمر اساتيد در جذب منابع غيردولتي، افزايش همکاريهاي بينالمللي و تمرکز بر انتشار در مجلات با ضريب تأثير بالا بوده است. او آمار رشد تعداد مقالات Q1 و Q2 دانشگاه در سه سال اخير را به صورت نمودار فرضي مورد تحليل قرار داد و نشان داد که روند صعودي در کيفيت انتشار، در حال تثبيت است.
مشاور رئيس دانشگاه تأکيد کرد، که اين کارگاه در راستاي سياستهاي معاونت پژوهشي دانشگاه و با هدف ارتقاي توان اعضاي هيئت علمي در شناخت شاخصهاي بينالمللي، پايگاههاي استنادي و فرآيندهاي انتشار علمي معتبر برگزار شده است. اميدواريم اين نشستها، نقطه عطفي در افزايش بهرهوري پژوهشهاي دانشگاه ايلام باشد.
استاد تمام گروه آموزشي زبان و ادبيات انگليسي، در ادامه شاخصهاي کمي (QuantitativeMetrics)، که شامل تعداد مقالات نمايه شده (Number of IndexedPublications): اهميت نمايه شدن در پايگاههاي داده اصلي مانند Web of Science (WoS) و Scopus، تعداد استنادات دريافتي (Total Citations): تأکيد بر اينکه تعداد استنادات، معيار اصلي سنجش تأثيرگذاري کلي پژوهش است، حداقل امتياز H-index: معرفي ضريب تأثير پژوهشگر بر اساس h-index، که معياري ترکيبي از کميت و کيفيت استرا تشريح نمود.
ايشان سپس شاخصهاي کيفي (Qualitative Metrics) که بر اعتبار، نفوذ، و سطحبندي مجلات متمرکز هستند را توضيح داد و در ادامه به معرفي پايگاههاي استنادي و ناشران معتبر پرداخت.
© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است