به گزارش خبرنگار روابط عمومي، در گفتگو با يکي از دانشجويان موفق و پرتلاش دانشگاه مطرح شد.
دانشگاه مکاني براي بلوغ نوآوريها و انديشههايي است که در درون انسانها بالفعل مي شوند، فرصت و دريچهاي براي خدمت به انسانهايي است که با تمام نيازهايشان به انتظار علم ما دانشگاهيان نشستهاند، هستند کساني که تمام روز و شب شان را صرف اين خدمت کرده اند و در پي کسب علم و انديشه براي خدمت به بشريت هستند.
فائزه شهدوستفر، دانشجوي دکتري شيمي تجزيه از جمله کساني است که گام هايش استوار در راه هدفي بزرگ و انساني است که در عين جواني افتخاراتي چون دانشجوي نمونه دانشگاه، عضو هيئت علمي افتخاري گروه شيمي جامعه بين المللي توسعه ارتباطات بين دانشگاهي (ISCDBU)، مخترع برگزيده در جشنواره اختراعات بنياد ملي نخبگان، برگزيده دومين جشنواره و نمايشگاه فرهنگي اجتماعي دانشگاه پاک، رتبه اول آزمون جامع دکتري رشته شيمي تجزيه دانشگاه، ايده پرداز برگزيده در جشنواره استاني ايدههاي ثروت ساز، کسب جايزه تحصيلي بنياد ملي نخبگان و مخترع برگزيده در جشنواره شهيد داريوش رضايي نژاد را کسب کرده است.
به گفتگو با خانم شهدوستفر متولد 29 خرداد 1366 با علاقه مندي به وب گردي، مطالعه و پژوهش، موسيقي، ورزش، نوشتن رمان و فعاليتهاي فوق برنامه چون موسيقي، دوچرخه سواري،خواندن کتابهاي روانشناسي و داشتن آرزويي که دوست دارد به درجهاي برسد که جز خداوند، به هيچ کس و هيچ چيز وابسته نباشد مي پردازيم.
*آيا دانشگاه را بهعنوان يک فرصت مي دانيد؟
بله. قطعا دانشگاه به عنوان مکاني براي کسب فرصتهاي آموزشي و پژوهشي است و به عنوان پلي براي ورود به بازار کار ميتواند باشد. چنانچه بتوان ارتباط خوبي بين دانشگاه و صنعت برقرار کرد، دانشگاه بهترين زادگاه يک محقق خواهد بود.
*آيا فضاي دانشگاه با تصورات قبل از دانشجو شدن منطبق بود؟
قطعا هر فردي قبل از دانشجو شدن، تصورات ايدهآلتري در ذهن خود دارد اما بايد اين واقعيت را پديرفت که مدينه فاضله وجود ندارد. دانشگاه ايلام يک دانشگاه جوان است و در مرحله رشد بسيار خوبي قرار دارد. اميد ميرود به زودي بتواند مسير تعالي خود را با سرعت در پيش گيرد و اين امر جز با لطف خدا و همت اساتيد و دانشجويان محقق نخواهد شد.
* از موفقيتهاي خود مانند ورود به دانشگاه و دليل انتخاب رشته شيمي بگوئيد؟
از دوران نوجواني به تحقيق و پژوهش بسيار علاقمند بودم و بيشتر به دنبال پژوهش و کارهاي تحقيقاتي بودم تا دنبال کردن يک کتاب درسي ساده. در سال سوم راهنمايي در دولت آقاي خاتمي که موضوع گفتگوي تمدنها به تازگي سر زبانها افتاده بود، به همراه يکي از دوستانم در زمينه گفتگوي تمدنها پژوهش ارزشمندي انجام داديم که موفق شديم در يک جشنواره کشوري جايزه ويژه دانش آموزان برتر پژوهشي را کسب کنيم و اين جشنواره جرقهاي بزرگي براي ورود به دنياي پژوهش من بود.
در دوران تحصيل به درس علوم و آزمايشهايش بسيار علاقه داشتم و در مسابقات استاني آزمايشگاههاي علوم نيز چندين بار برگزيده معرفي شدم به تدريج علاقهام به رشته شيمي در بين ديگر زمينههاي کتاب علوم زياد شد به طوريکه پدرم برايم چند وسيله آزمايشگاه خريده بود و در خانه آزمايشهاي ساده شيمي را انجام ميدادم.
با ورود به مقطع دبيرستان و آشنايي بيشتر با رشته شيمي و همچنين داشتن دبيران مهربان و دلسوز شيمي، به شيمي نسبت به ساير دروس علاقه بيشتري نشان دادم و زمان ورود به دانشگاه، به پيشنهاد يکي از دبيرانم رشته شيمي دانشگاه صنعتي اصفهان را انتخاب کردم. مقطع کارشناسي و خواندن دروس تئوري اين رشته علاقهام را جهت انجام پژوهشهاي کاربردي بسيار بيشتر کرد به طوريکه تمايلم به اخذ دروس اختياري پروژه و کارآموزي در محيطهاي صنعتي بيشتر از دروس تئوري اين رشته بود. حضور اساتيد برتر و پژوهشگر دانشگاه صنعتي اصفهان از جمله جناب پروفسور فرهاد حدادزاده منجر به ورود پرشتاب من به دنياي گسترده پژوهشهاي شيمي بود. افتخار شاگردي پروفسور عبداله سليمي در مقطع کارشناسي ارشد نقطه عطف بسيار بينظيري در زندگي علمي من بود و دريچه جديدي از دنياي جذاب شيمي و نانوشيمي را به روي من گشود. تلاشها و پژوهشهاي من در اين دوره صدچندان شد و موفق به کسب افتخارات بزرگي در محضر اساتيد بزرگوار شدم. در دوره دکتري نيز کسب افتخار شاگردي دکتر محمود روشني را در دانشگاه ايلام دارم و به يقين ميتوانم ايشان را مشوق اصلي فعاليتهاي علمي خود در اين دوره بدانم. کسب موفقيتهاي کوچک و بزرگ من در دوران پر فراز و نشيب دکتري، انگيزهاي براي تلاش هر چه بيشتر در ديگر زمينههاي پژوهش من شد به طوريکه موفق شدم جهت دوره تحقيقاتي کوتاه مدت به کشور دانمارک اعزام شوم و هم اکنون در يکي از بهترين و مدرنترين مراکز فناوري نانوي اروپا مشغول کسب دانش و پژوهش هستم و اميدوارم ماحصل پژوهشهايم خدمت به مردم سرزمينم باشد. به جرات ميتوانم بگويم اگر در دوران تحصيل و زندگيام موفقيتي هم کسب کردهام همه را مديون لطف خدا و حمايت خانواده عزيز به همراه داشتن اساتيد برجسته و علاقه شخصيام به پژوهش ميدانم که همه آنها در کنار هم کاتاليزور قوي فعاليتهاي من بودهاند.
*وضعيت فضاي دانشکده و گروه آموزشي را چگونه ميبينيد و آيا اين فضا براي فعاليت و موفقيت دانشجويان مناسب است ؟
با توجه به اينکه سه دانشکده در يک ساختمان ادغام شده است از نظر فضاي آموزشي به هيچ عنوان نميتوان گفت فضاي دانشکده موقعيت آموزشي و پژوهشي خوبي دارد. فضاي آزمايشگاهها کوچک است و تهويههاي مناسب براي آزمايشگاهها در نظر گرفته نشده است. متاسفانه رشته شيمي به واسطه وجود مواد شيميايي مختلف رشته خطرناکي است و نياز است تا مسئولين توجه ويژهاي به فضاهاي آموزشي و پژوهشي اين رشته داشته باشند. انتظار ميرود يک فضاي تخصصيتر با امکانات رفاهي بيشتري براي دانشجويان تحصيلات تکميلي اين رشته در نظر گرفته شود. زيرا اغلب اوقات دانشجويان تحصيلات تکميلي مجبور هستن طولاني مدت در آزمايشگاه فعاليت کنند و متاسفانه فضاي استراحت مناسب و يا حتي فضاي درخور اقامه نماز و يا صرف غذا وجود ندارد.
گروه آموزشي شيمي اساتيد برجسته و قوياي دارد اما متاسفانه نسبت دانشجو به استاد در اين گروه آموزشي زياد است و نياز به جذب اساتيد با گرايشها و زمينههاي تحقيقاتي جديد بسيار به چشم ميخورد.
همواره خدا را ناظر بر اعمالم دانسته ام و يقين دارم که الطاف او هميشه شامل حالم بوده است. حضور اساتيد فرهيخته و بودن در محيطهايي که انگيزه پژوهش را در من صد چندان کرد و داشتن خانوادهاي دلسوز و مهربان که مشوق تمامي فعاليتهاي من بوده است. هميشه يقين داشتهام که پيشرفت تنها عاملي است که ميتواند من را راضي نگه دارد و همواره به دنبال پيش رفتن بودهام. از سکون و بيتحرکي بيزارم و قلباً اعتقاد دارم که خداوند انسان را به عنوان اشرف مخلوقات جهت کشف حقايق پنهانش خلق کرده است. گاهي اوقات خستگي کار بر من غالب ميشد اما همواره نقشهاي که براي پيشرفت در زندگي براي خود ترسيم کرده بودم، مرا از سکون باز ميداشت. معتقدم هر آنچه خداوند به عنوان آرزويي در دل بندهاش قرار ميدهد با تلاش و پشتکار آدمي به دست خواهد آمد، شايد نه امروز اما حتماً.
*ممکن است افرادي نسبت به انتخاب رشته شيمي تمايلي نداشته باشند بفرمائيد ، چرا اين رشته را انتخاب کرديد و به نظر شما اين رشته چه فرصتهايي براي کارآفريني دارد؟
با قدرت ميتوان گفت پتانسيلي که در رشته شيمي به جهت کارآفريني وجود دارد در هيچ رشته ديگري وجود ندارد. رشته شيمي به عنوان يک رشته بنيادين با ديگر علوم ارتباط تنگاتنگي دارد. تمام مواد تشکيل دهنده هر وسيله و يا دستگاهي که روزانه با آنها سروکار داريم از علم شيمي نشئت گرفته است. کافي است ديدمان را وسيعتر کنيم و کاربرديتر به اين رشته نگاه کنيم. کشور مان پتانسيل قدرتمندي در زمينه مواد و فرآوردههاي نفتي دارد اما متاسفانه ما ياد گرفته ايم بشکههاي نفت را به کشورهاي ديگر بفروشيم و محصولات و فرآوردههاي حاصل از آن را با قيمت چندين برابر از کشورهاي ديگر وارد کنيم. که نتيجه اين کار چيزي جز بيکاري سيل عظيم فارغ التحصيلان اين رشته و رکود اقتصادي نيست. زماني بحران کشور ما حفاظت از کيان و خاک کشور بود و همه اقشار جامعه براي حفظ ذره ذره از آن بسيج ميشدند. الان نيز بحران کشور ما بحران بيکاري جوانان است و بايد تمامي افراد جامعه در هر پست و مقامي براي حفظ نشاط جوان بيکار امروز و هموار کردن مسير کاريابي بسيج شوند. اگر بتوانيم توليد ملي را به معناي واقعي کلمه در زندگي خود جاي دهيم مشکل اقتصاد و مهمتر از بحران بيکاري جوانان ما حل خواهد شد. در مورد کارآفريني و تقويت توليد داخلي وظايفي بر عهده چهار گروه اصلي توليدکننده، سرمايهگذار، مصرفکننده و دولت وجود دارد که هر گروه بايد مقتدرانه در جهت تقويت بنيههاي اقتصادي کشور قدم بردارد. در تبيين اين موضوع ميتوان قويترين کشورهاي صنعتي جهان را مورد بررسي قرار داد که با تکيه بر علم و فناوري توانستهاند يکي از بزرگترين کشورهاي صنعتي جهان محسوب شوند. بنابراين جهت حمايت همه جانبه از کارآفريني در اين رشته، نيازمند بررسي و پژوهش بيشتر در زمينه شناخت و بكارگيري از مزيتهاي نسبي و پتانسيلهاي داخلي هستيم. انتخاب و ادغام چند صنعت برتر با سياستي ويژه، يکي از کارآمدترين شيوههاي حمايت از کارآفريني است. در سالهاي اخير فناوريهاي نوين، خصوصاً فناوري نانو بسيار مورد توجه قرار گرفته است. فناوري نانو رشتهاي از دانش کاربردي است که علوم مختلفي را به هم مرتبط ميکند و رشته شيمي يکي از علوم مهمي است که ارتباط بسيار تنگاتنگي با اين فناوري نوين دارد. اينجانب به تازگي کتابي تحت عنوان بالندگي توليد ملي در سايه فناوري نانو تحت چاپ دارم که به زودي روانه بازار خواهد شد. در اين کتاب ايجاد زيرساختارهاي داخلي جهت کارآفريني و تقويت توليد ملي با تکيه بر فناوري نانو مورد بحث قرار گرفته است. ايجاد ارزش افزوده اقتصادي از توسعه فناوري نانو، يکي از اهداف سند راهبرد ده ساله است که کسب توان رقابتي در سطح جهاني و به دستآوردن بخشي از بازار جهاني به عنوان يک فعاليت کارآفرينانه نتيجه آن خواهد بود.
*بنظر شما آيا دانشجويان شيمي به انتظار استخدام بنشينند يا به کارآفريني بينديشند؟
با توجه به اينکه رشته شيمي قدمت بسيار زيادي در ايران دارد و علي رغم سخت بودن اين رشته، جمعيت فارغ التحصيلان اين رشته چند سالي است به معناي واقعي اشباع شدهاست، در انتظار استخدام بود عملا آب در هاون کوبيدن است. کشور ايران با توجه به موقعيت جغرافيايي و منابع انرژياش، پتانسل بسيار خوبي در زمينه پژوهشهاي کاربردي دارد که انتظار ميرود شيميدانان و شيمي دوستان بتوانند کارآفريني کنند و مشکلي از جامعه را حل کنند. قطعا اين امر جز با تلاش مستمر دانشجويان و فارغ التحصيلان شيمي و حمايت مسئولين جهت هموار کردن مسير کارآفريني ميسر نخواهد شد.
*سطح خدمات دانشگاه در بخشهاي مختلف آموزشي، رفاهي و پژوهشي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
دانشگاه ايلام يک دانشگاه نوپا است که در سالهاي اخير به واسطه داشتن اعضا هيأت علمي برگزيده رشد علمي بسيار خوبي داشته است.
قطعا مسئولين دانشگاه در تلاش هستند بهترين امکانات را براي دانشجويان فراهم آورند اما هميشه نميتوان همه سلايق را راضي نگه داشت. به طور کلي فضاي رفاهي دانشگاه را خوب ارزيابي ميکنم اما ميتوان با همت مسئولين دلسوز فضاي خوابگاهي آرامتر و تغذيه مناسبتري را فراهم کرد. در سالهاي اخير به دليل حجم زياد دانشجويان تحصيلات تکميلي، کمبود فضاي خوابگاهي مناسب براي دانشجويان دکتري بيشتر به چشم ميخورد که اميد است اين مشکل به زودي مرتفع شود تا دغدغه دانشجويان دکتري که مسئوليت خطير پژوهش را برعهده دارند، کمتر شود.
بخشي از اين حمايت مالي از طرف وزارت علوم و دانشگاه تامين ميشود و بخشي از طرف استاد راهنما. اينجانب به شخصه در زمينه امکانات پژوهشي آزمايشگاه تخصصي رشتهام که از طرف استاد راهنمايم تامين ميشد، مشکلي نداشتم. چون ايشان اغلب اوقت از جيب خود نيز هزينه ميکردند تا کار پژوهشي ما روي زمين نماند. البته گاهي ترافيک کاري به دليل کمبود امکانات پژوهشي و دستگاهي منجر به تحليل انرژي مي شود چون کارهاي ما به صورت دستگاهي انجام ميشود و اگر ترافيک دستگاهي وجود داشته باشد عملاً هيچ کاري نميتوان انجام داد. اما به طورکلي در زمينه حمايت مالي دانشگاه در بخش پژوهش، کمبود دستگاههاي تخصصي در دانشگاه واقعا به چشم ميخورد. گاهي اوقات من مجبور بودم براي يک تست تشخيصي ساده به تهران بروم و متحمل هزينههاي زيادي شوم که انتظار ميرود اين مشکل با حمايت مسئولين دانشگاه و درايت اساتيد فرزانه حل گردد.
*تا چه حدي آزمايشگاههاي دانشگاه در انجام پروژهها و تحقيقاتمفيد واقع شده است؟
در قسمت قبل عرض کردم بخشي از امکانات آزمايشگاه که از طرف استاد راهنمايم فراهم ميشد بسيار خوب بود اما برخي عدم حمايتهاي وزارت و دانشگاه براي خريد تجهيزات و دستگاههاي جديد در دانشگاه ايلام متاسفانه به شدت به چشم ميآيد. رشته شيمي يک علم قديمي است که شديدا با دنياي نوين در ارتباط است و همواره نياز به تجهيزات به روز جهت پيشرفت اين رشته همگام با پيشرفت جهان ضروري ميباشد.
*نهاد هاي تأثيرگزار در موفقيت و انگيزه بخشي چه خدماتي مي توانند ارائه کنند آيا شما از اين خدمات بهره مند شده ايد؟
بنياد نخبگان به عنوان يک نهاد حمايتي نخبه پرور نقش مهمي در شکوفايي استعدادهاي يک پژوهشگر دارد و تاکنون برنامههاي بسيار خوبي در اين زمينه تدوين کرده است. بنياد نخبگان استان ايلام با داشتن کادر اداري اندک اما بسيار دلسوز و پيگير، با برگزاري برنامههاي مفيد و کاربردي، نقش بسيار درخشاني در پرورش استعداد دانشجويان و نخبگان استان داشته است و من بر خود لازم ميدانم در اينجا از رياست محترم و تمامي پرسنل دلسوز اين بنياد کمال تشکر را داشته باشم. من موفق به کسب جايزه تحصيلي اين بنياد در سال1395 شدهام که البته هنوز موفق به دريافت حمايتهاي آن نشدهام و با توجه به پروسه اين کار، ان شالله در ماههاي آينده از حمايتهاي مادي و معنوي بنياد استفاده خواهم کرد.
سرکار خانم شهدوست فر در پايان سخن مطلب ناگفتهاي داريد بفرمائيد: در جايگاهي نبوده و نيستم که بخواهم نصيحتي کنم اما از کتابهايي که خواندم درسهاي بزرگي ياد گرفتهام. ياد گرفتهام که از بيبرنامگي اجتناب کنم و هميشه براي خود يک برنامه منسجم داشته باشم و قدم به قدم براي رسيدن به برنامههاي کوتاه مدت و بلند مدتم تلاش کنم. هر رويايي که در سرم ميگذرد را بر روي کاغذ بياورم و براي بدست آوردنش برنامه ريزي کنم و قدم قدم به آن نزديک شوم. از قدرت جوانيام استفاده کنم و از آن لذت ببرم. کارهاي متفاوت انجام دهم و به استقبال تجربههاي جديد برم. از ريسک کردن نترسم و طبق فرموده اما صادق (ع) امروزم را متفاوت از فردايم بسازم. شايد خيلي از گفتههايم شعار به نظر برسد اما واقعا به آنها ايمان دارم چون با تمام وجود لمسشان کردهام. به دوستان خوبم پيشنهاد ميکنم در زندگي پر قدرت جلو بريد و با اعتماد به نفس هر چيزي که در ذهنتان ميگذرد را به واقعيت تبديل کنيد. اگر به روياهايتان دست پيدا کرديد لطف خدا و تلاش شما بوده است و اگر به آنها نرسيديد قطعا حکمتي در کار بوده است تا به اهداف بهتري دست پيدا کنيد. اميدوارم نسل ما که از آن به عنوان نسل آيندهساز کشور تعبير ميشود، بتواند گامي هر چند کوچک در راه ارتقا و اعتلاي دانش اين مرز و بوم داشته باشد. نسل ما نيازمند اعتماد مسئولين است تا با قدرت خودش را نشان دهد و استعدادها و توانمنديهايش را به رخ جهانيان بکشد. اميدوارم با حمايت و اعتماد مسئولين بتوانيم با استفاده هر چه بيشتر از پتانسيلهاي کشورمان به بهانهي رسيدن به برترين جايگاه علمي در دنيا، نويد بخش آيندهاي روشن براي ايران اسلامي باشيم چرا كه ايران شايسته سربلندي و ايراني سزاوار برترينهاست. باش تا صبح دولتت بدمد، کاين هنوز از نشانه سحر است. به اميد آن روز ...
در برابر الطاف بيکران خداوند مهربان، حمايت خانوادهعزيز و دلگرمي اساتيد بزرگوارم سر تعظيم فرود ميآورم و اگر افتخاري هم کسب کردهام، خود را مديون آنها ميدانم. احساس ميکنم راههاي نرفتهي زيادي پيش رو دارم و دين بزرگي جهت پژوهش و کشف حقايق جديد بر گردنم نهاده شده است.
از اينکه چند کلامي در خدمت شما خوبان بودم بسيار خوشحالم و به خود افتخار ميکنم که فرزند ايران زمين و هم نسل شما هستم.
ضمن تشکر از فرصتي که براي گفتگو فراهم کرديد براي شما آرزوي توفيق روز افزونداريم
*بخشي ازموفقيتهاي خانم شهدوست فر
*عضو هيئت علمي افتخاري گروه شيمي جامعه بين المللي توسعه ارتباطات بين دانشگاهي (ISCDBU).
*کسب جايزه تحصيلي بنياد ملي نخبگان-1395.
*جوان برتر علمي استان در جشنواره حضرت علي اکبر استان ايلام-1395.
*ايده پرداز برگزيده در جشنواره استاني ايدههاي ثروت ساز-1395.
*مخترع برگزيده در جشنواره شهيد داريوش رضايي نژاد-1394.
*رتبه اول آزمون جامع دکتري رشته شيمي تجزيه دانشگاه ايلام-1394.
*داور برتر در کنفرانس بين المللي يافته هاي نوين پژوهشي در علوم، مهندسي و فناوري-1394.
*مخترع و پژوهشگر برگزيده در پنجمين جشنواره درون دانشگاهي حرکت-1394.
*دانشجوي نمونه دانشگاه ايلام-1393
*پژوهشگر برتر دانشکده علوم پايه-1393.
*برگزيده دومين جشنواره و نمايشگاه فرهنگي اجتماعي دانشگاه پاک-1393.
*مخترع برگزيده در جشنواره اختراعات بنياد ملي نخبگان، رويش زاگرس-1392.
* پژوهشگر برتر دانشگاه ايلام-1395.
© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است