En Ar

نکات کليدي ديدار دانشجويان با رهبرانقلاب

ديدار بن بست شکن

?? نکته درباره ديدار دانشجويان با رهبر انقلاب

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، مهدي عباسي مهر مدير امور سياسي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در يادداشتي به ?? نکته درباره ديدار دانشجويان با رهبر انقلاب پرداخت که متن آن به شرح ذيل است:

گزارش تلويزيوني اخير با عنوان «روايت ديدار» توانست تنها بخشي از ديدار نه کم‌نظير بلکه بي‌نظير دانشجويان از طيف‌هاي مختلف فرهنگي و سياسي کشور با رهبر انقلاب را به تصوير بکشد اما با همين بضاعت محدود رسانه بازهم مخاطب مي‌تواند درک کند که اين جلسه در عين صميميت، داراي صداقت و صراحتي مثال‌زدني است. بنده به‌عنوان شخصي که خود سابقه سخنراني در اين ديدارهاي سالانه را از پشت همين تريبون داشته‌ام و همچنين سال‌هاي متمادي است که در جريان و اجراي اين برنامه شاخص بوده‌ام، مي‌توانم به جرات شهادت دهم که اين ديدار از چند منظر نظير و مثالي در دنيا ندارد که ازجمله آنها مي‌توان به موارد ذيل اشاره کرد.

?- اين ديدار در سه دهه اخير به‌عنوان يک سنت حسنه دقيقا هرسال و در ماه مبارک رمضان برگزار شده است و سالي نبوده که اين ديدار برگزار نشده باشد. اين درحالي است که در شرايط کرونا بسياري از جلسات رهبر انقلاب مانند جلسه با معلمان، کارگران، شاعران، اساتيد محترم دانشگاه و کارگزاران نظام برگزار نشده اما در اين شرايط سخت ارتباط ايشان با جوانان و فعالان دانشجويي حفظ شده است.

?- نمونه و نظير اين جلسه را در ساير کشورها و در اين سطح (حتي در کشورهاي مدعي آزادي بيان) نداريم. اينکه شخصي با چنين جايگاهي بيش از سه‌ساعت ‌‌و در برخي سال‌ها تا پنج‌ساعت پاي صحبت‌هاي نقادانه و صريح دانشجويان بنشيند و از گفته‌هاي ايشان استقبال کند و ناظر به صحبت‌هاي ايشان کسب ايده و درخواست پيشنهاد کند، تنها در اين جايگاه و شخصيت متبلور است.

?- تريبون اين جلسه آزاد و بدون هيچ‌گونه دخل‌وتصرفي است؛ دانشجويان با هم‌فکري و هم‌انديشي با يکديگر، متن خود را آماده و در جلسه ارائه مي‌کنند.

?- تقريبا خط‌قرمزي در ارائه نقطه‌نظرات سخنرانان به‌جز رعايت اخلاق اسلامي و حفظ حدود الهي وجود ندارد.

?- مطالب دانشجويان گاهي تحليلي و گاهي به‌صورت اعلام موضع و بعضا در نقد يا تاييد سخنرانان ديگر جلسه يا ناظر به اقدامات مجموعه خود و البته بيشتر از موارد قبلي ناظر به نقد عملکرد دستگاه‌ها و مجموعه نظام است.

?- هيچ‌گاه سخنرانان اين ديدار به‌واسطه صريح‌ترين انتقادها به نظام يا شخص رهبر انقلاب، توبيخ يا مورد پيگرد قرار نگرفته‌اند.

?- مطالب سخنرانان بعد از ديدار مورد تحليل و‌ بررسي قرار مي‌گيرد و از دستگاه‌ها و سازمان‌هاي مورد خطاب دانشجويان در موارد مربوطه سوال و پيگيري و در برخي مواقع پيشنهاد‌هاي سخنرانان ناظر به دستگاه مربوطه جهت بررسي و حتي اجرا ابلاغ مي‌شود.

?- اين ديدار بن‌بست‌شکن و گره‌گشاي جريان اصيل دانشجويي بوده است؛ چراکه به‌واسطه آرمان‌خواهي تشکل‌هاي دانشجويي، بخشي از بدنه مديريتي کشور در مقاطعي مانع عملکرد دانشجويان مي‌شد يا آنها را در نقطه مقابل انقلاب تعريف مي‌کرد اما ورود صريح رهبر انقلاب به اين قبيل موضوعات، مسير را براي تداوم آرمان‌خواهي جريان دانشجويي باز مي‌کرد و برخلاف تفکر برخي مسئولان، رويکرد دانشجويان مورد تقدير و توجه ايشان قرار مي‌گرفت. موضع‌گيري تشکل‌هاي دانشجويي درخصوص برخي خصوصي‌سازي‌هاي غلط و تقدير ايشان نسبت عملکرد دانشجويان در سه‌سال اخير تنها نمونه‌اي از اين موارد است.

?- سال‌هاي متمادي در اين جلسه، بسياري از گره‌ها و سوالات فکري دانشجويان طرح و پاسخ‌هاي داده شده و اين موضوع سبب شکل گيري فضاي گفتماني جديدي کرده است.

??- درطول سال‌هاي اخير و به‌واسطه اين جلسات، مسائل مهم مختلفي در کشور محوريت و ضريب گفتماني گرفته‌اند. موضوعاتي مانند: آزادي، عدالت و پيشرفت، آزادانديشي، نخبه‌پروري سياسي، مطالبه‌گري مساله‌محور و...

??- ديدار اخير نشان داد که سطح اطلاعات و عمق تحليل‌هاي دانشجويان طي اين چهار دهه از عمر انقلاب اسلامي نه‌تنها کاهش نيافته، بلکه افزايش چشمگيري داشته است. صحبت‌هاي دانشجويان صرفا به موضع‌گيري ساده خلاصه نشده بلکه در لايه حکمراني و ابعاد پيچيده آن نيز ورود کرده تا جايي که تحسين رهبر انقلاب را در پي داشته است.

اين همه توجه شخص اول انقلاب و‌ کشور به اين ظرفيت بزرگ (تشکل‌هاي دانشجويي) و فرصت دانستن آنها برخلاف نظر برخي کوته‌نظران، وظيفه بزرگي را بر دوش مجموعه‌هاي فعال در اين حوزه نهاده است که در اين ميان تقويت بنيه اعتقادي فعالان دانشجويي، لزوم توجه به ابعاد اجتماعي و فرهنگي فعاليت‌هاي دانشجويي و تمرکز بر بدنه دانشجويي کشور مواردي است که ايشان بر آنها تاکيد کردند.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها