En Ar

ثبت جهاني يک گونه نادر و کمياب تريپس در ايلام توسط دانشيار دانشگاه ايلام

دکتر «مجيد ميراب بالو» حشره شناس و دانشيار گروه آموزشي گياه پزشکي دانشگاه ايلام از کشف و ثبت جهاني يک نوع تريپس نادر و کمياب در ايلام خبر داد.

    به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام دکتر ميراب ‌بالو با بيان اين خبر اظهار داشت: يک گونه از تريپس‌ها با نام علمي Alerothrips bicoloratus که از مناطق جنگلي استان ايلام جمع آوري شده به ثبت جهاني رسيده است.

وي افزود: مقاله مرتبط با اين گونه در مجله ORIENTAL INSECTS منتشره از کشور انگلستان به چاپ رسيده است.

دکتر ميراب‌بالو که حشره شناس داراي تخصص سيستماتيک حشرات است، در خصوص ويژگي‌هاي اين حشره جديد توضيح داد: اين گونه، چهارمين تريپس قارچ‌خوار از جنس آلروتريپس در دنياست که به ثبت جهاني رسيد.

دانشيار گروه آموزشي گياه پزشکي افزود: پيش از اين تنها سه گونه از اين نوع تريپس در دنيا شناسايي و ثبت شده بود که بيانگر نادر و کمياب بودن اين گونه است که چهارمين آن در جنگل‌هاي ايلام کشف و ثبت شد.

دکتر ميراب‌بالو يادآور شد: اين گونه جديد با نام علمي آلروتريپس بيکلرواتوس در کشور ايران و از محل برگ‌هاي ريخته شده زير درختان بلوط در منطقه حفاظت شده دالاب در سال 2022 جمع‌آوري شد و مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت.

دانشيار گروه گياه پزشکي دانشگاه ايلام ادامه داد: اين حشره ماده بوده و گونه نر آن هنوز شناسايي نشده است.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه ايلام، تريپس‌ها حشراتي ريز با بدني کشيده هستند که طول آن‌ها به چند ميليمتر مي رسد و اين حشرات داراي رژيم تغذيه‌اي متنوعي هستند و از اسپور قارچ‌ها، شيره سلولي گلها، برگ‌ها و گاهي نيز از خزه‌ها تغذيه مي‌کنند. تعدادي از تريپس‌ها جزو آفات مهم بوده و سالانه خسارت زيادي به محصولات کشاورزي وارد مي کنند. طي 10 سال اخير تاکنون هشت گونه از اين ميکروارگانيسم‌هاي کوچک در استان ايلام توسط دکتر مجيد ميراب‌بالو و تيم تحقيقاتي وي شناسايي و ثبت جهاني شده است.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها