سه شنبه های کتاب دانشگاه ایلام ( معرفی کتب تالیفی و ترجمه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه ایلام)

خانه خبرها

عنوان کتاب: به نژادي گياهي در شرايط آزمايشگاهي

تاليف و ترجمه: دکتر «علي آرمينيان» عضو هيأت علمي دانشگاه ايلام، دانيال کهريزي و اسد معصومي اصل 

کتاب به نژادي گياهي در شرايط آزمايشگاهي تأليف و ترجمه دکتر «علي آرمينيان» عضو هيأت علمي دانشگاه ايلام، در 15 فصل و  238 صفحه منتشر شده است.

مسئله مهم سياسي اقتصادي و اجتماعي رشد جمعيت دنيا و کمبود مواد‌ غذايي، خصوصاً مواد پروتئيني در کشورهاي در حال توسعه باعث شده است، که دانشمندان و محققين کشاورزي در جستجوي روش‌هاي جديد و مؤثرتر براي افزايش مواد غذايي باشند. در اين رابطه منابع توليد و ظرفيت ژنتيکي ارقام گياهي حائز اهميت بوده، ولي به لحاظ محدوديت منابع توليدي توجه بيشتري به افزايش کمي و کيفي محصولات زراعي از طريق تغيير ساختار ژنتيکي گياهان معطوف گرديده است.

در اين راستا بکارگيري روش‌هاي مرسوم و کلاسيک به نژادي به همراه روش‌هاي آزمايشگاهي يا درون شيشه‌اي به عنوان مکمل نويد بخش بوده است. تکنيک کشت بافت، گياهي به عنوان يکي از روش‌هاي درون شيشه‌اي، کاربردهاي بسيار متنوع و متعددي دارد. ريزازديادي يا تکثير و توليد انبوه گياهان از طريق فنون مختلف کشت بافت گياهي يکي از مهمترين و موفقيت آميزترين اين کاربردها محسوب مي‌شود. امروزه ريزازديادي به يک صنعت مهم تبديل شده است و جايگاه ويژه‌اي را در تجارت بين‌المللي دارد و بعضي از کشورها روي آن سرمايه‌گذاري زيادي کرده‌اند.

با توجه به اهميت کشت بافت گياهي، اين بحث در مقاطع مختلف بعضي از رشته‌هاي تحصيلي در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود. عليرغم توجه بيشتر به اين موضوع در سال‌هاي اخير، متأسفانه آموزش کشت بافت گياهي بالاخص از جنبه عملي هنوز فراگير نشده است و از طرف ديگر بسياري از افراد فعال در بخش خصوصي کاملاً با آن بيگانه هستند، در صورتيکه در صورت مجهز شدن به اين فنون مي‌توان گام‌هاي بسيار مؤثري را بالاخص در زمينه ريزازديادي و در نتيجه توليد انبوه گياهان و صادرات گل‌ها و گياهان زينتي و غير زينتي و افزايش درآمدهاي ارزي غير نفتي کشور برداشت.

علاوه بر کشت بافت گياهي و ريزازديادي، تکنيک‌هاي ديگري مانند استفاده از نشانگرهاي مولکولي جهت مطالعه، گياهان مهندسي ژنتيک جهت انتقال ژن و بروز صفات مفيد يا حذف صفات نامطلوب از ديگر روش‌هاي آزمايشگاهي به نژادي گياهي محسوب مي‌شوند.

هدف از تهيه اين کتاب، که به صورت ترجمه (از کتاب تاجي و همکاران، 2002 )و تأليف مي‌باشد، تهيه يک منبع علمي و عملي جهت توليد گياهان از طريق فنون درون شيشه‌اي مي‌باشد. اين کتاب براي پژوهشگران به‌نژادي، دانشجويان، توليد کنندگان گل سبزيجات نهال درختان و براي افراد علاقه‌مند به کشت بافت مفيد خواهد بود.

 

سه‌شنبه هر  هفته، ما را با معرفي کتب منتشر شده اعضاي هيأت علمي دانشگاه ايلام همراهي کنيد.

 

روابط عمومي دانشگاه ايلام

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها