بدون شک منابع انساني و رشد و توسعه آن، يکي از مهمترين عوامل در تحول و توسعه جوامع بشري محسوب ميشود .هر اندازه توجه به توانمندسازي نيروي انساني در طول دوران تحصيل افزايش يابد، بالطبع اثربخشي و اشتغال نيروي کار نيز افزايش چشمگيرتري خواهد داشت. بر همين اساس مباحث مربوط به کيفيت و توانمندي نيروي انساني و آموزش و اشتغال موثر، همواره از مهمترين دغدغههاي فکري افراد جامعه و دولتهاي آنها بوده است. در حال حاضر و با توجه به تغيير در فضاي کسب و کار، تحولات آموزش عالي و رشد و توسعه کمي موسسات دانشگاهي در چند دهه اخير، شاهد وجود چالشهاي متعددي در زمينه اشتغال نيروي کار دانشآموخته هستيم. مسلما خط مشيها و رويکردهاي حاکم بر نظام آموزش عالي کشور و ضرورت توجه بيشتر به تناسب بين نيازهاي بازار کار و توانمنديهاي شغلي و همچنين مهارتافزايي دانشآموختگان نقش مهمي در افزايش اشتغال دانشآموختگان و همچنين توسعه کشور خواهد داشت. بر همين اساس پايش وضعيت اشتغال دانشآموختگان يکي از مهمترين نيازها و اقداماتي است که در برنامهريزيهاي علمي، اقتصادي و اجتماعي و توسعه پايدار کشور بايد مورد توجه گيرد و به جرات ميتوان گفت برنامههاي آتي آموزش عالي و نهاد دانشگاهي بدون توجه به نيازهاي اقتصادي و تقاضاهاي اجتماعي نميتواند بهرهوري مناسبي در کشور ايجاد نمايد.
برنامهريزي مناسب و همراستا با تعداد دانشآموختگان دانشگاهي، رشتههاي تحصيلي و وضعيت بازار کار، اهميت پايش سالانه ميزان اشتغال دانشآموختگان را نشان ميدهد. همچنين با اطلاعرساني نتايج حاصل از اين پايش به ذينفعان و مديران مرتبط ميتوان تصميمات موثري در بهبود مهارتهاي شغلي، مديريت پذيرش دانشجو در رشتههاي مختلف تحصيلي، توسعه رشتههاي جديد و اشتغال دانشآموختگان اتخاذ نمود. مهمترين اهداف پيمايش اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهي به شرح ذيل است:
کتاب طرح پايش رصد اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهي در سال 99 با دريافت اطلاعات وضعيت اشتغال فارغالتحصيلان حدود 90 دانشگاه کشور تدوين گرديده است. بر اساس نتايج به دست آمده، دانشآموختگان دکتري در سال 99، 83.53 درصد، کارشناسي ارشد 65.21 درصد، کارشناسي 49.25 و کارداني 45.94 اشتغال دارند.