به گزارش روابط عمومي، دکتر عليمحمدي رئيس دانشگاه ايلام در اين جلسه با بيان اينکه جهان امروز به سرعت دچار تغيير و تحول است، گفت: اگر ملتها به سمت اين تحولات حرکت نکنند، خواه ناخواه ملتها تحت تأثير تحولات جهان قرار ميگيرند و تحولات بر آنها تحميل ميشود. لازمه عقلاني اين است که خود ملتها خودشان به دنبال تحول در ساختار خودشان افکار و بينش خود باشند.
رئيس دانشگاه افزود: همانطور که حضرت امام خميني (ره) بارها فرمودند، که دانشگاه مبدأ همه تحولات است، مبدا اصلي اين تحول نخبگان دانشگاهي هستند و مقام معظم رهبري بارها فرمودهاند هدف غائي انقلاب تحقق تمدن نوين اسلامي است و به تعبير کاملتر تحقق تمدن نوين اسلامي ايراني است، اين آرمان و هدف به دست ما دانشگاهيان است.
دکتر عليمحمدي تصريح کرد: ريلگذاري دانشگاه بايد به گونهاي باشد، که سمت و سوي تحولي را که ايجاد ميکند به تحقق تمدن نوين اسلامي منجر شود.
رئيس دانشگاه ادامه داد: نوع آموزش و کيفيت آموزش از يک سو و انجام پژوهش و رفتن به سوي فناوري از سوي ديگر در واقع چيزي است، که موجب تحقق و يا عدم تحقق آرمانها ميشود و نکته مهم اين است، که چقدر علم را توليد کنيم و چه نوع علمي را توليد کنيم، چرا که اگر دانشگاه علم نافع توليد کند، هم مشکلات جامعه حل ميشود و هم شاهد توليد ثروت خواهيم بود و اين ثروت موجب استقلال کشور در همه حوزهها خواهد شد.
دکتر عليمحمدي تأکيد کرد: علم نافع هويتساز است و توليد اين علم نيازمند يک آموزش مؤثر و پژوهش مناسب است.
رئيس دانشگاه ايلام با تأکيد بر اهميت دادن به مسائل زيست محيطي و منطقهاي پيشنهاد کرد، که مجلات مشترک در يک حوزه با حضور اساتيد منطقه پنج راهاندازي و از آن نشريات و مجلات براي بينالمللي شدن حمايت شود.
دکتر عليمحمدي پيشنهاد کرد: يک پايگاه براي تمامي داده در رابطه با متخصيصين و تحقيقات آنها براي دسترسي آسان راهاندازي، خوشه فناوري و تکميل زنجيرههاي مکمل در منطقه تشکيل و از راهاندازي نمايشگاه دائمي فناوري در مرز مهران حمايت شود.
در ادامه اين نشست دکتر تاب معاون پژوهش و فناوري دانشگاه ايلام اظهار کرد: در حوزه شرکتهاي دانشبنيان و فنآوران دانشگاهها در گذشته يک شرکت دانش بنيان داشتيم و حالا در يک سال به 5 شرکت رسيد و به زودي به 7 شرکت خواهد رسيد.
دکتر گفت: واحدهاي نوآوري و فناوري در گذشته 24 واحد و حالا به 50 واحد افزايش پيدا کرده و ما موفق شديم مرکز علم و تعاون در راستاي مهارتافزايي و توليد تشکيل دهيم تا دانشجويان به طور مستقيم از آموزش وارد فاز توليد و رفع نيازمنديهاي استان شوند و مشکلات و ظرفيتهاي استان را پوشش بدهند.
معاون پژوهش و فناوري دانشگاه از عملياتي نشدن مصوبات، مشخص نبودن ماموريت دانشگاهها و پارکهاي علم و فناوري منطقه مشترک، نبود آييننامه يکسان شبکه آزمايشگاهي (عدم همکاري بين دانشگاهها و پارکهاي علم و فناوري در زمينه آزمايشگاهي)، عدم همخواني برخي چارتها از جمله دفتر ارتباط با جامعه و صنعت و lT با شرح وظايف آنها و ضعيف بودن همکاري بين دانشگاهي از چالشهاي پيش روي شورا عنوان کرد.
دکتر تاب بر انعقاد تفاهم نامه همکاري چندجانبه بين دانشگاه ها و مراکز پژوهشي و فناوران پارکهاي علم و فناوري منطقه، انجام تحقيقات مشترک در زمينه چالشهاي منطقه (گرد و غبار خشکسالي سيل و آسيبهاي اجتماعي)، به اشتراک گذاشتن منابع کتابخانه پژوهش و فناوري، بومي کردن فناوريهاي نوين در بخش کشاورزي، تبادل استاد و دانشجو بين دانشگاهها و مراکز آموزش و پژوهشي منطقه، برگزاري کارگاههاي آموزشي - پژوهشي براي ارتقا سطح دانش اعضاي هيأت علمي و دانشجويان در زمينههاي مختلف و راهاندازي سامانه مشترک جهت تسهيل در تعاملات منطقهاي تأکيد کرد.
در ادامه حاضرين د ر نشست بر اساس دستور جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.