En Ar

15درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص يابد

وزير علوم تأکيد کرد: از بودجه کل دانشگاه در سال آينده، حداقل بايد 15درصد به پژوهش و 3درصد به مباحث فرهنگي اختصاص يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علي زلفي گل در پنجاه و پنجمين اجلاس معاونين پژوهش و فناوري دانشگاه ها و روساي پژوهشگاه هاي کشور که امروز در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جديد مسئوليت ما ضمن توجه و بهره مندي از تجريبات 4 دهه گذشته آموزش عالي کشور بايد با پشتوانه اين تجربيات، گام هاي موثري براي علم و فناوري برداريم و شاخص هاي علمي را ارتقا دهيم.

وزير علوم افزود: ما خوشبختانه منابع انساني سرشاري داريم و يکي از عوامل موثر براي پيشرفت علم و فناوري، منابع انساني است که هم علاقه مند باشد و هم ظهور و بروز داشته باشد.

وي با بيان اين مطلب که نظام ملي نوآوري در کشور حال تکامل است، اظهار کرد: ما در اين دوره در پي اين هستيم که اين نظام را به بلوغ برسانيم و اکوسيستم فناوري و نوآوري را جامع الاطراف ببينيم. در نظام ملي نوآوري بين پژوهش، فناوري، نوآوري و آموزش ارتباط بسيار منطقي بايد به وجود داشته باشد.

زلفي گل تصريح کرد: در طرح جديدي که در معاونت فناوري دنبال مي شود، هر عضو هيات علمي که شرکت دانش بنيان ايجاد کند و به ازاي اشتغال هر 10 فارغ التحصيل دانشگاهي در اين شرکت، يک پايه تشويقي به او تعلق مي گيرد. همچنين اگر عضو هيات علمي بتواند مجلات فارسي زبان را بين المللي کنند، امتيازات بيشتري به او مي‌دهيم.

وزير علوم اضافه کرد: توليد علم براي ما مرجعيت ايجاد مي کند و مصرف علم رفاه ايجاد مي کند و ما به دنبال هر دوي اينها هستيم و در مقابل، جامعه در مقابل تغييرات دانش بنيان هم نبايد مقاومت کند. در نظام ملي نوآوري، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسيار حائز اهميت است و بايد به طور جد دنبال شود.

وي در ادامه افزود: از دکتر خيرالدين خواهش کرديم که سند ملي نوآوري را تدوين کند و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي نامه نوشتيم که اين سند را وزارت علوم تدوين کند.

وزير علوم ضمن تاکيد بر اينکه با دانشمندان و استادان و پژوهشگران رفتار توام با تحکم جواب نمي دهد، گفت: البته تا يک جايي چهارچوب و شاخص بايد داشته باشيم اما اگر مي خواهيم از نهايت پتانسيل آن ها استفاده کنيم، بايد بدانيم که ترغيب و تشويق بيشتر جواب مي دهد. معاونان پژوهشي دانشگاه ها بدانند که آيين نامه ارتقا، وحي منزل نيست و مي توانيد تغييرش دهيد. در سيستم علمي نبايد حسادت نداشته باشيم؛ کسي که مدير علمي مي شود بايد خيلي سخاوت مند باشد.

زلفي گل با اشاره به اينکه رفت و آمد اساتيد به خارج از کشور براي گذراندن دوره هاي پژوهشي را بايد تسهيل کنيم، ادامه داد: قوانين و مقررات مرتبط با اين موضوع بايد تسهيل شوند. خوب نيست که ما از بالا بگوييم دانشگاه ها چه کنند تصميم با خود شماست و دانشگاه ها بايد به ما بگويند چه کار کنيم.

وي با اشاره به تاکيدات رهبري درباره بحث تربيت دانشمند براي آينده گفت: ما بايد در بحث نخبه گزيني و نخبه پروري جدي باشيم که البته بخشي به آموزش و پرورش برمي گردد. بايد در رشته هاي علوم پايه و علوم انساني توزيع متوازن صورت گيرد. اينکه به طور مثال دانش آموزي مدال المپياد رياضي کسب کرده اما به دليل دغدغه اشتغال در رشته ديگري درس مي خواند، يک عيب است. وظيفه ما اين است که براي مدال آوران و اشتغال آن برنامه ريزي کنيم. به طور مثال مي توان آن ها را بورس کرد.

وزير علوم خطاب به معاونان پژوهشي دانشگاه ها گفت: سهم خودتان از بودجه هاي دانشگاه را بگيريد. از بودجه کل دانشگاه، حداقل بايد 15 درصد به پژوهش و 3 درصد به مباحث فرهنگي اختصاص يابد. همچنين توصيه من اين است که بودجه پژوهشي را مستقل کنيد؛ يعني خود معاون تصميم بگيرد و چک امضا کند. همچنين تشويقي مقالات را حتما جدي بگيريد.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها