En Ar

بازتاب انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در رسانه هاي خارجي

بازتاب انتخابات مجلس و حماسه حضور مردم در رسانه هاي جهاني

خبرگزاري هاي خارجي از اولين ساعات آغاز رأي گيري انتخابات مجلس شوراي اسلامي ايران به بازتاب اين رويداد پرداختند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني سپاه شهدا ؛خبرگزاري فرانسه در خبر خود اعلام کرد رأي گيري در ايران بامداد امروز جمعه آغاز شد؛ ‌انتخاباتي که 48 ميليون نفر واجد شرايط شرکت در آن هستند.در حدود سه هزار و چهارصد نامزد براي کسب 209 کرسي مجلس شوراي اسلامي باهم رقابت مي کنند. قبل قرار است مانند دفعات قبل، اداره اين مجلس را محافظه کاران حاکم به دست بگيرند. در اين شرايط و در حالي که ايران به خاطر برنامه هسته اي خود تحت فشار فزاينده بين المللي قرار دارد ، موضوع اصلي براي نظام اعلام مشارکت بالاي مردم در انتخابات خواهد بود. قرار است راي گيري در چهل و هفت هزار حوزه اخذ راي در سراسر کشور برگزار شود. راي دهندگان در شهرهاي بزرگ بايد از بين فهرست هاي ارائه شده نامزدهاي مورد نظر خود را انتخاب کنند. بر اساس اعلام وزارت کشور ايران نتايج انتخابات ظرف مدت دو يا سه روز اعلام خواهد شد.

شبکه تلويزيوني الجديد لبنان با انتشار خبر آغاز انتخابات پارلماني ايران اعلام کرد که بيش از ?? ميليون ايراني حق مشارکت در انتخابات دارند.

به گزارش خبرگزاري رويترز از تهران، انتخابات پارلماني ايران صبح امروز جمعه در اين کشور آغاز شد؛ انتخاباتي که در آن ميزان محبوبيت نظام ايران در بحبوحه بن بست با غرب بر سر برنامه هسته اي اين کشور به بوته آزمايش گذاشته خواهد شد. راديو دولتي ايران گزارش داد درهاي حوزه هاي اخذ راي ساعت هشت بامداد به وقت محلي ، چهار و سي دقيقه به وقت گرينويچ ، به روي راي دهندگان باز شد و قرار است راي گيري تا ساعت شش بعدازظهر ادامه داشته باشد اگرچه در انتخابات پيشين زمان راي گيري تمديد شده بود. انتخابات پارلماني ايران بر رويارويي هسته اي تهران با غرب و امور خارجي اين کشور از آنجا که اين امور تا حد بسيار زيادي در کنترل آيت الله خامنه اي قرار دارد، هيچگونه تاثيري نخواهد داشت. نزديک به 48 ميليون و دويست هزار ايراني از جمعيت هفتاد و چهار ميليون نفري اين کشور واجد شرايط شرکت در اين انتخابات هستند.

خبرگزاري رويترز با اشاره به انتخابات مجلس نهم شوراي اسلامي که از صبح امروز آغاز شد، از احتمال حضور تعداد زيادي از مردم در اين انتخابات خبر داد و نوشت که هنوز سياستمداراني چون "محمود احمدي‌نژاد" رئيس‌جمهوري ايران از حمايت قشر ضعيف جامعه برخوردار هستند.

انتخابات مجلس شوراي اسلامي از ساعت 8 بامداد امروز آغاز شده است. 48 ميليون نفر در اين انتخابات واجد شرايط راي دادن هستند.

بي بي سي نيز از ساعت آغازين رأي گيري در ايران بازتاب خبري آن را آغاز کرد. بي بي سي آورد:راي‌گيري براي انتخاب نمايندگان مجلس ايران آغاز شد. در ايران حوزه هاي اخذ راي براي انتخابات نهمين مجلس شوراي اسلامي باز شده اند. آيت الله علي خامنه اي، رهبر ايران در نخستين دقايق پس از آغاز رأي گيري در حسينيه امام خميني در مرکز تهران رأي خود را به صندوق انداخت.

شبکه تلويزيوني العربيه ساعتي پيش در خبري فوري اعلام کرد: انتخابات پارلماني ايران با باز شدن درهاي حوزه هاي انتخابات آغاز شد.

يک روزنامه اتريشي با اشاره به نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از بي تاثير بودن نتيجه اين انتخابات در روند سياست هسته اي اين کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه استاندارد، انتخابات پارلماني ايران در حالي امروز جمعه در اين کشور برگزار مي شود که هر گروهي که پيروز شود تغييري در روند سياست خارجي و بويژه سياست هسته اي ايران ايجاد نخواهد داد. اين در حالي است که هر گونه تشديد تحريمها عليه ايران اين کشور را براي دستيابي به فناوري هسته اي که آن را حق خود مي داند، مصمم تر مي کند.

اين روزنامه اتريشي وجه مشترک تمامي گروههاي شرکت کننده در انتخابات مجلس ايران را دشمني با اسرائيل و آمريکا دانست. همچنين براي گروههاي اصولگرا در ايران موضوعاتي مانند ادامه غني سازي و حمايت از حماس و حزب الله جزو بديهيات محسوب مي شود.

استاندارد از قول سفارت ايران در وين نيز از مشارکت ايراني هاي اتريش در انتخابات امروزخبر داد. بر اين اساس کساني که تابعيت ايران را دارند مي توانند در اين انتخابات شرکت کنند.
گفتني است در دوره پيشين انتخابات پارلماني ايران که همزمان در اتريش نيز برگزار شد، حدود 2 هزار ايراني در وين و 248 نفر نيز در شهر گراتس آراي خود را به صندوق انداختند. طبق آمار موجود در حال حاضر حدود 20 هزار ايراني در اين کشور اروپايي زندگي مي کنند.

شبکه هاي تلويزيوني الجزيره عربي، الجزيره انگليسي، بي بي سي انگليسي، بي بي سي عربي، فرانس 24، الجزيره مباشر، راشاتودي، روسيا اليوم، اي پي تي ان، رويترز، اي پي تي ان دايرکت، المنار،‌ العالم، يورو نيوز، پرس تي وي ، النيل ،المصريه و تله سور ضمن پخش تصاوير حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي در پاي صندوق راي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به طور گسترده بازتاب دادند.

خبرنگاران بسياري از اين شبکه ها در گفتگوي مستقيم از تهران،‌ به اظهار نظر درباره اهميت اين انتخابات پرداختند.

گوينده الجزيره با اشاره به تصوير پس زمينه خبرنگار اين شبکه در تهران گفت به نظر مي رسد ميزان مشارکت با توجه به اين که در نخستين ساعت انتخابات هستيم قابل قبول به نظر مي رسد؟

ملحم ريا خبرنگار اعزامي اين شبکه در تهران گفت: بله همينطور است، اکنون حدود چهل و پنج دقيقه از زمان آغاز راي گيري مي گذرد. انتخابات در ساعت هشت صبح آغاز شد و تا ساعت هشت شب ادامه خواهد يافت و احتمال تمديد آن نيز وجود دارد.

الجزيره افزود: در اين انتخابات بيش از سه هزار و چهارصد نامزد به رقابت مي پردازند.

رأي گيري انتخابات قانوني ايران آغاز شده است و اين امر در حالي است که با دقت هر چه تمام، ناظر شرکت کنندگان در انتخابات مجلس نهم در روز جمعه هستيم؛ چرا که اين حضور، شاخص مهم ميزان حمايت کشور از اصولگرايان مي باشد.
گفتني است ميزان بالاي شرکت کنندگان مي تواند در جهت حمايت دولت تحت فشار ايران به لحاظ داخلي و بين المللي باشد.
خبرنگار الجزيره مي گويد رهبر ايران نخستين فردي بود که رأي خود را به صندوق انداخت. رهبر ايران خاطرنشان کرد "باور من بر اين است که اين امر وظيفه و حق ماست".
به گزارش خبرنگار الجزيره از شمال تهران، مردمي که امروز صبح در شمال تهران پاي صندوق هاي رأي رفته اند مي گويند رأي دادن وظيفه ي مسلم آنان است و اين چيزي است که رهبر از آنان خواسته است.
آن چه از نظر خبرنگار الجزيره نمي توان نسبت به آن بي تفاوت بود، نبود اختلافات در رأي گيري است.
"ملحم ريا" گزارشگر شبکه تلويزيوني الجزيره در تهران درگفتگويي زنده از حسينيه ارشاد در پاسخ به اين سئوال که آيا مي توان اين انتخابات را همه پرسي درباره سياست خارجي ايران توصيف کرد؟ گفت: قطعا مي توان؛ حدود چهل و هشت ميليون شهروند ايراني حق شرکت در انتخابات امروز را دارند و نظام ايران به مشارکت بالاي مردم دل بسته است. ميزان مشارکت مردم در حکم همه پرسي جديدي براي نظام اسلامي خواهد بود. آيت الله علي خامنه اي رهبر انقلاب ايران که صبح امروز راي خود را به صندوق انداخت به روشني به همين مسئله اشاره کرد. با توجه به شرايط حساس ايران و فشارها بر اين کشور بر سر برنامه هسته اي آن و تغيير نقشه سياسي در ايران و کشورهاي عربي همسايه آن، امروز را مي توان روز همه پرسي درباره نظام توصيف کرد. ايران منتظر روشن شدن نتايج انتخابات است تا از طريق آن پيام هايي براي داخل و خارج ازکشور بفرستد.
خبرنگار الجزيره سپس به تشريح مراحل راي گيري در داخل مرکز راي گيري حسينيه ارشاد پرداخت و افزود: بيش از چهل و هفت هزار صندوق راي در سراسر کشور توزيع شده است و در حدود چهارده استان نيز براي نخستين بار راي گيري به صورت الکترونيکي انجام خواهد شد.گوينده خبر الجزيره در ادامه به گروههاي شرکت کننده در انتخابات اشاره کرد و بعد در ارتباط زنده با خبرنگار شبکه در تهران درباره حضور مردم در انتخابات سوال کرد.
تلويزيون الجزيره تأکيد کرد راي دهندگان ايراني راي دادن را وظيفه ملي و شرعي خود مي دانند.

به گزارش فارس، راديو بين‌المللي فرانسه طي گزارشي به نقل از خبرنگار خود در تهران در بازتاب انتخابات مجلس شوراي اسلامي نوشت: تلويزيون ايران از صبح‌ امروز اقدام به پخش تصاوير حوزه‌هاي اخد رأي در پايتخت، شهرهاي بزرگ و شهرهاي کوچک ايران کرد و مردمي را نشان داد که براي رأي دادن در حال حرکت به سوي حوزه‌هاي رأي‌گيري بودند.

راديو بين‌المللي فرانسه در ادامه با انتشار خبر حضور مقام معظم رهبري در پاي صندوق رأي لحظاتي بعد از آغاز رأي‌گيري نوشت: رهبر ايران نخستين کسي بود که رأي خود را به صندوق انداخت و از مردم خواست با مشارکت و حضور گسترده در انتخابات سيلي محکمي به قدرت‌هاي غربي زده و عزم و اراده ملت ايران را به رخ بکشند.

راديو بين‌المللي فرانسه در ادامه گزارش خود نوشت: آنچه در اين انتخابات براي دولت ايران مهم است، حضور و مشارکت گسترده‌تر مردم در مقايسه با انتخابات چهار سال گذشته است.

انتخابات پارلماني ايران از صبح امروز جمعه با حدود ?? ميليون واجد شرکت در انتخابات براي تصدي حدود ??? کرسي پارلمان ايران آغاز شد.

الجديد با بيان اينکه بيش از ???? نامزد، براي به دست آوردن ??? کرسي پارلمان رقابت مي‌کنند، تاکيد کرد: پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که مشارکت مردم بيش از 60 درصد خواهد شد.

الجديد افزود: همچنين روند انتخابات در تمام طول روز در 47 هزار حوزه رأي‌گيري ادامه خواهد داشت و در شهرهاي بزرگ مردم به ليست و در شهرهاي کوچکتر به اشخاص راي خواهند داد.

در همين خصوص روزنامه القدس چاپ قدس فلسطين نيز به نقل از منابعي در ايران اعلام کرد که با توجه به فشارهاي اخير و تحريم‌هاي عليه ايران، مشارکت احتمالا افزايش خواهد داشت.

خبرگزاري آلمان نيز اعلام کرد که انتخابات مجلس ايران احتمالا تا چهار ساعت پس از پايان رأي زمان راي گيري تمديد خواهد شد.

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها