برای اولین بار اعلام شد: دستاوردهای مهم هسته ای/ ساخت راکتور و تولید رادیوداروها

خانه خبرها

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در همايش كاربرد فناوري هسته اي در سلامت، كشاورزي و صنعت، بخشي از مهم ترين دستاوردهاي هسته اي جمهوري اسلامي را تشريح كرد.
دكتر فريدون عباسي با اشاره به استفاده از فناوري هاي هسته اي در توليد محصولات كشاورزي اظهار كرد: به منظور خارج كردن فعاليت هاي هسته اي از آزمايشگاه ها و به كارگيري اين فناوري در كشاورزي و ديگر صنايع كشور، توليد محصولات كشاورزي با فناوري هسته اي در استان مركزي به صورت پايلوت دنبال شده است.

وي افزايش توليد محصولات كشاورزي و مبارزه ريشه اي با آفات كشاورزي را از جمله مزيت هاي توليد محصولات كشاورزي با فناوري هسته اي دانست و ادامه داد: تاكنون در شهرستان خمين با استفاده از اين فناوري موفق به افزايش 30 درصدي توليد لوبيا و از بين بردن آفات گياهي اين نوع محصولات كشاورزي شده ايم.

توليد برق هسته اي

عباسي با اشاره به لزوم تحول در سبد برق كشور تاكيد كرد: ما توانستيم در طول يك ماه 11 ميليارد تومان برق هسته اي توليد كنيم كه هزينه اصلي آن 20ميليارد تومان است و با توجه به افزايش قيمت سوخت هاي رايج، بسيار هزينه آن مناسب است، بنابراين نقش مهم سوخت هاي هسته اي در زمان قطع سوخت هاي رايج در اينجا مشخص مي شود.

وي با بيان اينكه برقي كه در مردادماه سال جاري تحويل شبكه توزيع برق بوشهر شد، برق توليد شده با انرژي هسته اي بود، افزود: برقي كه با انرژي هسته اي توليد مي شود بسيار كم هزينه بوده و آلودگي زيست محيطي نيز نخواهد داشت.

رئيس سازمان انرژي اتمي توليد سالانه 20 هزار مگاوات برق را افق آينده توليد برق هسته اي كشور عنوان كرد و گفت: توليد 10 هزار مگاوات برق هسته اي بايد تا سال 1410تحقق يابد.
اصفهان قطب

توليد مواد هسته اي

عباسي با بيان اينكه اصفهان توانسته كشور را در زمينه انواع سوخت هاي توليدي به خودكفايي برساند، تاكيد كرد: با توجه به اينكه بخشي از توليد سوخت راكتور 1000 مگاواتي بوشهر بسيار پيچيده بود، متخصصان اصفهاني توانستند از اين گلوگاه سخت عبور كنند و سوخت كوچك را براي آزمايش در راكتور تهران بسازند.

وي ادامه داد: با وجود مجموعه امكانات اصفهان و تمركز در زمينه سوخت و غني سازي، قرار شد تصميم بگيريم اصفهان قطب توليد تمام مواد هسته اي قرار بگيرد.

عباسي با اشاره به اينكه سايت اصفهان حتي در زمان حمله هوايي احتمالي هم هيچگونه آلودگي ندارد، گفت: ميزان مواد هسته اي موجود در سايت بسيار كم است و تنها در حد مصرف يك هفته مواد در كارخانه است بنابراين برخلاف جوسازي غربي ها درباره خطرناك بودن سايت هاي هسته اي اصفهان اين سايت ها هيچ خطري ندارند و مي توان گفت مواد آلاينده پالايشگاه و پتروشيمي خطر بيشتري براي جامعه دارد.

توليد نهايي سانتريفيوژهاي نسل جدي

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به توليد 3هزار عدد از نسل جديد سانتريفيوژ تاكيد كرد: خط توليد نهايي اين سانتريفيوژها به اتمام رسيده و به زودي نسل هاي اوليه اين سانتريفيوژها كه راندمان كمي دارد كنار گذاشته مي شود.

وي با اشاره به رويكردهاي آينده سازمان انرژي اتمي ايران تصريح كرد: رويكرد آتي ما اين است كه با صنايع مختلف همكاري كنيم و ظرفيت هاي خالي خود را در اختيار صنايعي مانند نفت، گاز و

پتروشيمي كه دچار تحريم هستند قرار دهيم.

شجاعت متخصصين داخلي در ساخت راكتور

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه راكتورهاي هسته اي كشورمان در آينده نيازمند پشتيباني فني هستند گفت: با توجه به مشكلات پيش رو بايد پشتيباني فني از اين راكتورها را در آينده داشته باشيم كه بخش خصوصي شجاعت لازم براي ورود به اين بخش را پيدا كرد و توانستيم راكتور توان متوسط و بالاتر مانند راكتور بوشهر را بسازيم.

عباسي تاكيد كرد: شركت هاي جديدي تاسيس شده اند كه قرار است در دو سال آينده به ساخت تجهيزات راكتور 1000 مگا وات بپردازند.

وي به آمادگي اين سازمان براي ساخت راكتورهاي قدرت اشاره كرد و ادامه داد: تاكنون پيشنهاداتي از كشورهاي چين، روسيه و برخي از كشورهاي غربي براي همكاري به دست ما رسيده است.
عباسي اضافه كرد: در صورت تامين اعتبار و همكاري هاي لازم مسئولان تا سه سال آينده خط توليد تجهيزات راكتور راه اندازي خواهد شد.

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه حمايت بخش خصوصي از فعاليت هاي انرژي هسته اي موجب افزايش شاخص هاي فني و ساخت محصولات مي شود، گفت: سازمان انرژي هسته اي شركت هاي جديدي را تاسيس خواهد كرد كه به توليد تجهيزات راكتورهاي 1000 مگا وات بپردازند.
وي به كشف معادن جديد اورانيوم اشاره كرد و گفت: البته علاوه بر معادن كشف شده مكان هاي ديگري نيز در حال بررسي است كه در صورت تاييد بودن معدن اين اماكن به تملك انرژي هسته اي درخواهد آمد.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطر نشان كرد: آنچه كه تاكنون در زمينه انرژي هسته اي به آن دست يافته ايم حاصل مقاومت مردم، ثمرات خون شهدا، سرمايه گذاري علمي دانشگاه ها و راه اندازي دوره تحصيلات تكميلي تلاش بسياري از مسئولان در رده هاي مختلف بوده است.
عباسي افزود: اگر بخواهيم با وجود تحريم هاي روزافزون دشمن بر سر پاي خود بايستيم بايد به صادرات و خدمات، مواد و اقلام كشور بها دهيم همانگونه كه سازمان انرژي اتمي به رغم تهديدهاي شديد در حال تلاش است تا توليدات خود را به ثبت استاندارد جهاني برساند و از اين راه به صدور انقلاب بپردازد.

رونمايي از 7 راديو دارو

همچنين معاون سازمان انرژي اتمي اعلام كرد كه تا پايان سال جاري از 7 راديو دارو رونمايي مي شود.
حسين خلفي به موارد استفاده ذرات موجود در انرژي توليد شده توسط راكتورهاي هسته اي اشاره كرد و گفت: از اين ذرات براي توليد راديوداروهاي صنعتي، انجام راديوگرافي و راديوداروهاي تحقيقاتي و دارويي استفاده مي شود.

خلفي به توليد 15 دارو توسط ذرات موجود در انرژي توليد شده توسط راكتورها اشاره كرد و افزود: تاكنون از 8 داروي توليد شده با انرژي هسته اي در كشور رونمايي شده است و از 7 داروي ديگر نيز

تا پايان سال جاري رونمايي خواهد شد. 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها