معاون آموزشی وزیر علوم: باید روند رشد تولید علم کشور برای مقابله با تحریم ها تسریع شود

خانه خبرها

دکتر حسين نادري منش معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، سرعت رشد علمي ايران را مطلوب دانست و گفت: اگر در زمينه توسعه علمي سريع تر حرکت نکنيم با تحريم هايي که از بيرون به ما تحميل مي شود، مي توانند ما را زمين گير کنند.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم، دکتر نادري‌منش در مراسم گراميداشت سرآمدان آموزشي دانشگاه الزهرا(س) که همزمان با پنجمين روز از هفته آموزش در اين دانشگاه برگزار شد، با بيان اينکه در کشور ما موتور پيشران، علم است، اظهار داشت: امروز بخش علمي کشور جلوتر از ساير بخش‌هاست و  دانشگاهها به عنوان اصلي ترين توليدکنندگان علم و دانش و موتور توسعه کشور مي باشند.


معاون آموزشي وزير علوم تصريح کرد: دانشگاهها بايد بر وظيفه اصلي خود که توليد، نشر و ارتقاي دانش است تمرکز کنند و از ورود به مسايل حاشيه اي بپرهيزند و در عين حال بايد نشاط، پويايي ، فعاليت و خلاقيت در اين محيط موج بزند و از اساتيد انتظار مي رود در ايجاد چنين محيطي گام هاي مؤثري بردارند.

وي ميزان رشد توليد مقالات علمي ايران در 15 سال اخير را 15 برابر ميانگين جهاني عنوان کرد و افزود: در سال 2000 ميلادي آمار توليد مقالات علمي بين المللي ايران، هزار عنوان بود که در سال گذشته(2012) اين تعداد به 20 هزار مقاله افزايش يافته است.

دکتر نادري منش ادامه داد: محققان ايراني در سال 2000 ميلادي فقط 8 مقاله نانوتکنولوژي توليد کرده اند،اما در سال گذشته اين رقم به بيش از 3 هزار مقاله رسيد يعني از توليد 8 مقاله نانوتکنولوژي در سال، به توليد 8 مقاله در روز دست يافتيم و اکنون در رتبه نهم جهان در اين عرصه قرار داريم. معاون آموزشي وزير علوم با بيان اينکه بايد وابستگي مان به نفت از بين برود افزود: ما پيشرفت علمي داشته ايم، ولي بايد جهت گيري هايمان را براي تبديل علم به فناوري شدت ببخشيم.
وي بر لزوم توجه به مباحث تربيتي در مباني آموزشي تاکيد کرد و گفت: متاسفانه نقش تربيتي استاد تا حدودي در آموزش هاي ما مغفول مانده که بايد اين نقيصه با برنامه ريزي صحيح برطرف شود.
دکتر نادري منش افزود: در کنار الگو شدن در عرصه علمي، ما در سبک و نوع زندگي نيز بايد براي جهان الگو شويم و الگوهاي خاص خودمان را ايجاد کنيم.

معاون آموزشي وزير علوم با اشاره به اينکه ايجاد دانشگاه‌هاي تک جنسيتي در دانشگاه‌هاي آمريکا و اروپا نيز افزايش داشته است، گفت: از دانشگاه الزهرا (س) انتظار داريم که در برنامه خود اين موضوع را تصويب کند که در سال‌هاي آتي بين 10 دانشگاه برتر کشور باشد.

وي با بيان اينکه هدف اصلي از برگزاري هفته آموزش، قدرداني از مقام استاد است، گفت: اين شغلي است که بازگشت معنوي‌اش بسيار، اما مادي‌اش کم است. چرا که اگر آموزش نباشد، پژوهش مناسبي نيز شکل نمي گيرد و دانشگاه بايد آموزش چگونه پژوهش نمودن را به دانشجو بياموزد.

دکتر نادري منش با بيان اينکه آموزش تنها شامل تکنيک نمي باشد افزود: آموزش يک فرهنگ، محتوا و نگرش است و آموزش شامل نکات ظريف تربيتي است، به همين دليل روز نخست هفته آموزش را روز «فرهنگ و اخلاق حرفه‌اي» نامگذاري کرديم.

وي با تأکيد بر ضرورت وجود تربيت در کنار آموزش‌ تصريح کرد: اگر دانشجويان را آنطور که بايد تربيت‌ نکنيم، طبيعتا در همه جاي دنيا افرادي پيدا مي‌شوند که پس از فارغ‌التحصيلي آنها را بخرند، بنابراين با رقابت مادي نمي‌شود آنها را نگه داشت، مگر آنکه از طريق علقه هاي فرهنگي پاي دانشجو به آب و خاک وطنش بسته شود.

معاون آموزشي وزير علوم با بيان اينکه در مباني آموزش، بحث «تربيت و جهت‌دهي» مهم‌ترين بحث است، گفت: ما استاد نمونه به کسي که بيشترين مقالات و پژوهشها را داشته باشد، نمي‌گوييم، بلکه استاد نمونه کسي است که در زمينه‌هاي تربيتي بتواند دانشجوي خوبي را به جامعه تحويل دهد.
گفتني است در پايان اين مراسم از اعضاي هيأت علمي منتخب، برگزيدگان طرح کاربردي اساتيد، دانشجويان نمونه کشوري، دانشجويان نمونه و کارشناسان منتخب آموزشي دانشگاه الزهرا(س) تقدير بعمل آمد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها