دیدار هیأت رئیسه دانشگاه ایلام با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه

خانه خبرها

به گزارش خبرنگار روابط عمومي، حجت الاسلام لطفي شب گذشته در نشست روئساي دانشگاه ها، اساتيد و اعضاي هيأت علمي مراکز آموزش عالي استان ايلام که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در حسينيه حضرت زينب (س) برگزار شد، بيان داشت: امام علي (ع) دنيا را چيزي جز ظلمات و تاريکي نمي دانند. مگر اين که نور علم افق هاي جهان را منور کند.


وي افزود: ارزش عالم به علم است و معرفت مهمترين پيش نياز براي دست يابي به دانش مي باشد. هر اندازه که ميزان علم و دانايي فزوني يابد مسئوليت عالم به همان اندازه بيشتر خواهد شد؛ چراکه دارنده علم داراي مقامي والا و ارزنده در نزد خدا و مردم است. کلام، قلم و موضع گيري خواص براي مردم عامه مورد اهميت و حجت است.


نماينده ولي فقيه در استان ايلام تصريح کرد: امير المومنين علي (ع) فرموده اند: خداوند متعال از عالمان ميثاق و پيمان گرفته است که در برابر سيري ظالمان و گرسنگي مظلومان ساکت ننشينند.


حجت الاسلام لطفي با بيان اينکه برخي از علما و روحانيون روزانه بيش از ده دفعه آيه «اياک نعبد» را در نمازهاي يوميه شان تکرار مي کنند اما باطن عبادتشان براي الله نيست، بيان داشت: هر عملي که با ريا مخلوط شود، صبغه الهي در آن رنگ مي بازد و به نفاق و حبط  تبديل مي شود.


وي تأکيد کرد: زماني که عالم، دانشمند و استاد دانشگاه براي خدا کار کنند چشمه هاي جوشان حکمت از سوي پروردگار بر زبانشان جاري خواهد شد. انجام اين عمل مستلزم برداشتن حجاب هاي بين فرد و خداوند است. در اين حال عارف، جز خدا هيچ نمي بيند و قلم، زبان، قلب و روحش به ذات اقدس الهي گره مي خورد.


امام جمعه ايلام ادامه داد: عالماني مانند محمد تقي جعفري، مفتح و آيت الله مطهري دانش آموختگان حوزه و دانشگاه بودند. اين علما در اوج حکومت ستمشاهي با بيداري مردم انقلاب به پا کردند.


حجت الاسلام لطفي بيان داشت: پس از وقوع انقلاب اسلامي پيوند ميان دانشگاه و حوزه مستحکم تر شد و با گشوده شدن درب هاي مراکز آموزش عالي، استعمار و استثمار در ايران برچيده گشت.


وي خاطرنشان کرد: دشمن در هر حال به فکر براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران است و در اين راه از هيچ کوششي فروگذاري نخواهد کرد. حتي بعد از طليعه انقلاب با دسيسه چيني در دستگاه حوزه و استفاده از اقليت مرتد و غرب گرا قصد ايجاد تفرقه در دانشگاه و حوزه را داشت. اين توطئه ها تا زماني که اسلام، انقلاب و ايران زنده و پا برجا است همچنان ادامه خواهد داشت.

در ادامه حجت الاسلام رضايي اصفهاني استاد حوزه و دانشگاه هاي قم گفت: در قرآن کريم بيش از 700 بار به مقام والاي علم و عالم اشاره شده است. خداوند متعال به جايگاه عالمان راستين توجه زيادي مبذول فرموده است.


وي افزود: در آيه 12 سوره طلاق خداوند باري تعالي هدف آفرينش انسان، موجودات و کائنات را دستيابي و جستجو در جهان علم معرفي فرموده و اساس فراگيري دانش را بر طرح مسئله استوار مي داند.


اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين مطلب که نبوت پيامبر با آموزش کلمه «اقرأ» آغاز شد، تصريح کرد: کل نظام هستي براي کسب دانايي خلق شده است. حرکتي که در مسير ارتقاي دانش نباشد به تباهي منجر خواهد شد. دانشي مهم و معتبر است که به اخلاص انسان و بندگي وي در پيشگاه خداوند بيافزايد.


حجت الاسلام رضايي اصفهاني بيان نمود: ارزش وجودي و اصل ظرف حوزه و دانشگاه به مظروف علم است. غايت خلق انسان کسب معرفت و دانش افزايي است. اگر مفهوم طلب در زندگي انسان جايي نداشته باشد آن فرد يک مرده متحرک بيش نخواهد بود.


وي ادامه داد: پيش از آنکه قرآن در جزيره العرب نازل شود تنها 21 نفر در عربستان سواد خواندن و نوشتن داشتند؛ اما با نزول آيات وحي و توجه خدا به دانش، مسلمانان در دو قرن بعد توانستند به تمام علوم زمان خود دست يابند، سرآمد دانايان جهان شوند و پايه هاي علوم کنوني را بنيان گذارند.


اين استاد حوزه و دانشگاه بيان داشت: شهيد صدر مي فرمايند: << قرآن در هر جامعه اي که عملي شود در آن کشور انقلاب به پا مي کند. علم با خود، قدرت و برتري را به ارمغان خواهد آورد.>>


حجت الاسلام رضايي نژاد گفت: دانش بايد سه ويژگي داشته باشد؛ ذهن دانش پژوه را به خود معطوف کند، وي را به سوي  جهانبيني الهي هدايت کند و براي مخاطب جنبه تعليم و تربيت داشته باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها