باز خوانی نهم دی در کلام مقام معظم رهبری

خانه خبرها

آنچه انقلاب اسلامي ايران را از ساير انقلاب ها و جنبش ها متمايز کرده است حضور با بصيرت و هوشمندانه مردم در تمامي صحنه هاست، حضور خودجوش و ميليوني امت به پا خاسته ايران در نهم دي ماه سال 1388 بار ديگر ثابت کرد مردم ايران براي حفظ نظام اسلامي هيچ توطئه اي را برنمي تابند و با حضوري ولايت محور روزهاي ماندگاري را در تاريخ ثبت مي کنند.
در آستانه سالروز حماسه نهم دي، دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري با بررسي سخنان مقام معظم رهبري از دي ماه سال 1388 تا 21 آذر 1390، گزيده اي از نکات محوري توصيف ايشان پيرامون اين حماسه ماندگار، را به مناسبت گراميداشت اين روز ارايه کرده است.



**خلاصه اي از توصيف نهم دي در کلام رهبري:
- حاکميت روح ديانت بر دل مردم
- احساس وظيفه ديني و انجام عمل صالح
- نماد اعتماد مردم به نظام
- به معناي واقعي ايام الله
- تجلي احساس مسووليت مردم
- بيداري، هوشياري و بصيرت ملت
- قوي ترين و آخرين ضربه به دشمن
- اتمام حجت
- بزرگترين ثروت يک نظام
- روزي ماندگار

***مشروح گزيده هاي سخنان رهبري
*حماسه نهم دي نشانگر حاکميت روح ديانت بر دل مردم بود
-در قضيه 9 دي سال 88 يک نکته اساسي وجود دارد و آن نکته بر مي گردد به هويت و ماهيت انقلاب يعني همان روحي که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و حضور عظيم بي نظير تاريخي در سال 57، در 9 دي اين روح به شکل بارزي نشان داده شد به طوري که جاي انکار و ترديد و تامل را براي هيچ کس از بدخواهان، دوستان، دشمنان و ديگران باقي نگذاشت. آن روح چه بود؟ روح ديانت حاکم بر دل هاي مردم. پس اينجا ما دو عنصر در کنار هم داريم: يک عنصر عنصر مردم است که مردم در هر کشور و جامعه اي، اگرچنانچه همت کنند، بصيرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد ميدان بشوند؛ همه مشکلات را مي توانند حل کنند. يعني بزرگترين کوه ها در مقابل حضور مردم از بين مي رود. مي توانند کوه هاي بزرگ را جابجا کنند؛ اين يک حقيقت آشکاري است که بسياري از تحليل گران اجتماعي اين حقيقت را درست لمس و درک نکرده اند اما ما اين را لمس کرده ايم. هنر امام بزرگوار ما اين بود که مردم را وارد صحنه کرد... (بيانات در ديدار با ستاد بزرگداشت 9 دي، 21/09/1390)

*نهم دي حاصل احساس وظيفه ديني و انجام عمل صالح بود
-... ايمان ديني آن معجزه گري است که قادر است اولا همه مردم را بسيج کند و بياورد. ثانيا آنها را در صحنه نگه دارد و سختي ها را براي آنها هموار و آسان کند. هيچ ايمان ديگري اين خصوصيت را ندارد. ايمان ديني مي گويد شما اگر چنانچه فايق شديد و پيش برديد، پيروزيد. اگر کشته هم شديد يا اگر زندان هم افتاديد، پيروزيد. چون به وظيفه عمل کرده ايد. وقتي کسي يک چنين اعتقاد و ايماني داشت اين ديگر شکست برايش معنا ندارد. لذا وارد ميدان مي شود. اين همان عاملي است که هم در صدر اسلام اثر کرد و هم در انقلاب ما اثر کرد. 9 دي اين را نشان داد. نهم دي يک نمونه اي بود از همان خصوصيتي که در خود انقلاب وجود داشت. يعني مردم احساس وظيفه ديني کردند و دنبال اين وظيفه، عمل صالح خودشان را انجام دادند. عمل صالح اين بود که بيايند تو خيابان، نشان بدهند و بگويند مردم ايران، اينها هستند.... اين حرکت، حرکت بزرگي بود و کار بزرگي هم انجام گرفت. فتنه 88 تنها آن چيزي نبود که توي خيابان به وسيله تعدادي آدم ديده شد، زمينه هايي چيده بودند و اهداف خطرناکي داشتند، با اين برخوردهاي سياسي و امنيتي، حل نمي شد. يک حرکت عظيم مردمي لازم داشت که اين حرکت، حرکت 9 دي بود که مردم آمدند و بساط فتنه و فتنه گران را در هم پيچيدند. لذا حادثه 9 دي در تاريخ يک حادثه ماندني است. اين حادثه شبيه حوادث اول انقلاب است. (بيانات در ديدار با ستاد بزرگداشت 9 دي 21/09/1390)

* رد پاي عاشوراي 57 در نهم دي 88
-در همين حادثه 9 دي، يکي از خصوصيات ديگري که در آن حادثه هست و آن را کاملا به حوادث انقلاب نزديک مي کند، مساله عاشورا است. در حوادث اول انقلاب هم محرم پيش آمد و امام آن بيان عظيم و عجيب تاريخي را بيان کردند: ماهي که خون بر شمشير پيروز است. اين حرف کوچکي نيست. ما عادت کرديم اين حرفها را تکرار مي کنيم. عمقش کأنه گاهي از يادمان مي رود. خون بر شمشير، مظلوم بر ظالم فائق مي آيد، کشته بر کشنده فائق مي آيد، اين همان چيزي است که در عاشورا پيش آمد. امام اين را در محرم سال 57 مطرح کردند در قضيه 9 دي هم باز پاي امام حسين(ع) و عاشورا در ميان بود. اگر آن حرکات سخيف و گريه آور از سوي فتنه گران، در عاشورا پيش نمي آمد، اين حرکت عظيم اين تحرک مردم، معلوم نبود به اين شکل بوجود بيايد. اينجا هم پاي عاشورا در ميان بود. اميدواريم انشاءالله خداي متعال سايه امام حسين(ع)، سايه عاشورا، سايه دين و ايمان معنوي را هرگز از سر ما کم نکند. (بيانات در ديدار با ستاد بزرگداشت 9 دي 21/09/1390)

*حضوري بي سابقه براي خنثي سازي چالش هاي فتنه انگيزدشمنان
- يکي از چالش ها - که البته اين چالش پيچيده‌تربود – چالش هاي فتنه‌انگيزي بود که در فتنه‌اي مثل هجدهم تير سال 78 و فتنه‌ سال 88، با فاصله‌ ده سال، اينها در تهران راه انداختند. اميدوار بودند که بتوانند با اين فتنه، نظام را شکست بدهند؛ ضربه وارد کنند؛ اما به عکس شد. در فتنه‌ 18 تير، پنج روز بعد از اينکه فتنه‌گران فتنه‌ خود را شروع کردند، مردم آن حرکت عظيمِ 23 تير را، نه فقط در تهران، بلکه در ساير شهرها به راه انداختند. در فتنه‌ 88، دو روز بعد از حوادث عاشورا، آن قضيه‌ عظيم نهم دي به راه افتاد. همان وقت بعضي از ناظران خارجي که از نزديک ديده بودند، در مطبوعات غربي نوشتند و ما ديديم، که گفته بودند آنچه در نهم دي در ايران پيش آمد، جز در تشييع جنازه‌ امام، چنين اجتماعي، چنين شوري ديده نشده بود. اين را مردم کردند. حضور مردم اينجوري است. (بيانات در ديدار مردم کرمانشاه20/07/1390)

*نهم دي نماد اعتماد مردم به نظام
-... کمتر کشوري در دنيا وجود دارد که اعتمادي را که مردم ايران نسبت به نظام جمهوري اسلامي دارند، نسبت به نظام حکومتي خود داشته باشند... اعتماد به نظام، از اين بهتر و روشن‌تر نمي شود. اين حضور، حضور بسيار پرمعنايي است. علاوه بر اين، در موارد خاص، مثل نهم دي سال 88، به مجرد اينکه مردم احساس کردند حرکتي که شروع شده است، متوجه به نظام است، متوجه به انقلاب است، متوجه به شخص خاص و دولت خاصي نيست، آن حرکت عظيم را از خود نشان دادند. اينجور نبود که فقط جوان هاي پرشور به ميدان بيايند؛ همه آمدند. حادثه‌ نهم دي يک حادثه‌ عجيبي است؛ به خاطر دلبستگي مردم به نظام بود. اينها نشان دهنده‌ اعتماد مردم است. (بيانات در ديدار مسوولان نظام جمهوري اسلامي ايران 16/05/1390)

*حضور در نهم دي هنر مردم بود
-... سال 78 که آن حوادث پيش آمد، آن کسي که اين حوادث را خنثي کرد، مردم بودند. روز 23 تير سال 78 مردم آمدند در خيابان ها، توطئه‌ دشمن را که سال ها برايش برنامه‌ريزي کرده بودند، در يک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم، باز يک برنامه‌ريزي ده‌ساله بود تا سال 88. به نظرشان فرصتي به دست مي‌آمد. به خيال خودشان زمينه‌ها را آماده کرده بودند. مطالباتي هم مردم داشتند - مردمي که وابسته‌ به نظامند، وفادار به نظامند - فکر کردند از اين مطالبات بتوانند استفاده کنند؛ لذا آن قضاياي سال 88 به وجود آمد. دو سه ماه تهران را متلاطم کردند - البته فقط تهران را - دو سه ماه توانستند دل ها و ذهن ها را به خودشان مشغول کنند. اينجا هم مردم آمدند توي ميدان. بعد از آنکه باطن ها ظاهر شد، در روز قدس مردم ديدند که اينها حرف دلشان چيست، در روز عاشورا فهميدند که اينها عمق خواسته‌هاشان تا کجاست، مردم عزيز ما به ميدان آمدند و حماسه‌ي 9 دي را به راه انداختند. نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، ميليون ها نفر در روز نهم دي، بعد هم بلافاصله در 22 بهمن آمدند توي ميدان، غائله را ختم کردند. اين، هنر مردم است. درود به مردم ايران. درود به ملت مومن و مبارز و بصير و آگاه ايران. ان‌شاءاللَّه به توفيق الهي، مردم همين راه را و همين خط را و همين آرمان را و همين عزم و همت را تا آخر ادامه خواهند داد. (بيانات در بيست و دومين سالگرد امام خميني(ره) 14/3/1390)

*خط امام، همان حضور در صحنه، احساس مسووليت و اعتماد متقابل است
-خوشبختانه اين حرکت عظيم مردم ثمرات خودش را هم بخشيده است. به برکت اعتمادي که مردم به مسوولان کشور از خودشان نشان دادند، به برکت امنيتي که با حضور مردم در سرتاسر کشور برقرار است، مسوولين توانسته‌اند خدمت‌رساني را گسترش بدهند و کارهاي بزرگي انجام دهند؛ کارهاي زيربنايي عظيمي در کشور انجام بگيرد، که شرط لازم براي پيشرفت هر کشوري، همين کارهاي زيربنايي است که امروز دارد يکي پس از ديگري انجام مي گيرد؛ مردم دارند اين را مي‌بينند و ان‌شاءاللَّه ثمراتش را در کوتاه‌مدت و بلندمدت خواهند ديد. به برکت همين امنيتي که با حضور مردم به وجود آمده است، توطئه‌هاي امنيتي دشمنان خنثي مي شود، توطئه‌هاي تبليغاتي دشمنان خنثي مي شود. به برکت همين حضور مردم است که پيشرفت علمي و فناوري کشور در سطح عالي است. امروز طبق آمارهاي بين‌المللي - نه آمارهاي ما - طبق محاسبات بين‌المللي که اعلام رسمي هم مي کنند، سرعت پيشرفت علمي کشور ما، يازده برابر يا دوازده برابرِ متوسط دنياست؛ اين چيز کمي نيست. اين را مخالفين ما مي گويند، دشمنان ما آن را اعلام مي کنند. امروز جوانان دانشمند شما در بيش از ده رشته‌ مهم درجه‌ اول علمي و فناوري کشور آنچنان پيشرفتي کرده‌اند که در رديف هاي اول دنيا - يعني در رديف هاي کمتر از دهم دنيا - قرار گرفته‌اند؛ اينها به برکت حضور مردم است. اين حضور، اين اعتماد متقابل، اين احساس مسووليت عمومي هرچه ادامه پيدا کند، کشور پيشرفت بيشتري پيدا خواهد کرد. خط امام، اين است. (بيانات در بيست و دومين سالگرد امام خميني(ره) 14/3/1390)

*ناتواني دشمن از انکار عظمت و حرکت مردم در نهم دي
-راز ماندگاري اين انقلاب، اتکاي به ايمان هاست؛... روز نهم دي شما ديديد در اين کشور چه اتفاقي افتاد و چه حادثه‌اي پيش آمد. دشمنان انقلاب که هميشه سعي مي کنند راهپيمايي‌هاي ميليوني را بگويند چند هزار نفر آمده‌اند - تحقير کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول اين بيست سال، هيچ حرکت مردمي‌اي به اين عظمت در ايران اتفاق نيفتاده است؛ اين را نوشتند و گفتند. آن کساني که سعي در کتمان حقايق درباره‌ جمهوري اسلامي دارند، اين را گفتند. علت چيست؟ علت اين است که مردم وقتي احساس مي کنند دشمن در مقابل نظام اسلامي ايستاده است، مي‌آيند توي ميدان. اين حرکتِ ايماني است، اين حرکتِ قلبي است؛ اين چيزي است که انگيزه‌ خدايي در آن وجود دارد؛... وقتي حرکت خدايي شد، براي خدا شد، اخلاص در کار بود، خداي متعال اين جور دفاع مي کند... اين را دشمنان نظام اسلامي نمي فهمند، تا امروز هم نفهميدند؛ لذا تحريم مي کنند، حرف مي زنند، روش هاي گوناگون را به کار مي گيرند، به خيال خودشان مي گردند نقطه ضعف براي جمهوري اسلامي پيدا کنند؛ گاهي اسم حقوق بشر را مي‌آورند، گاهي اسم دموکراسي را مي‌آورند؛ ترفندهايي که امروز براي مردم دنيا حقيقتا ترفندهاي مسخره است. مي گويند افکار عمومي؛ اما افکار عمومي اگر اين حرف ها را از آمريکا و صهيونيسم باور مي کرد، اين جور در دنيا، در کشورهاي مختلف، ملت هاي مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از اين سران مستکبر نشان نمي داند، که مي‌بينيد نشان مي دهند. هر جا سفر مي کنند، گروهي از مردم عليه‌شان شعار مي دهند. پيداست که افکار عمومي دنيا فريب ترفندهاي اينها را نخورده است. (بيانات در ديدار فرمانده و پرسنل نيروي هوائي ارتش 19/11/1389)

*نهم دي به معناي واقعي ايام الله بود
-در همين فتنه‌ 88 همين جور بود. جنجال کردند، هياهو کردند، گفتند جمهوري اسلامي تمام شد رفت، اختلافات شد، چنين شد، چنان شد؛ بعد نگاه کردند، ديدند ملت ايران فائق آمد. نُه دي و بيست و دوي بهمنِ پارسال جزو ايام‌اللَّه - به معني حقيقي کلمه - بود. دلها دست خداست. خداي متعال اين دلها را آورد وسط صحنه، ملت ايران عظمت خودش را نشان داد. هر کاري مي کنند، به ضررشان تمام مي شود. بعد از اين هم همين جور خواهد بود. خب، اين واقعيتي است که امروز در دنيا وجود دارد. چي مي خواستند، چي شد! (بيانات درخطبه‌هاي نماز جمعه تهران15/11/1389)

*9 دي تجلي احساس مسووليت مردم
-آنچه که براي ما لازم است، اين است که آحاد مردم، مسوولين، غير مسوولين، بخصوص جوان ها، بخصوص کساني که سخن و حرفشان تاثير دارد، احساس مسووليت حضور در صحنه را از دست ندهند. هيچ کس نگويد من تکليفي ندارم، من مسووليتي ندارم؛ همه مسوولند. مسووليت معنايش اين نيست که اسلحه ببنديم، بياييم توي خيابان راه برويم؛ در هر کاري که هستيم، احساس مسووليت کنيم؛ مسووليت دفاع از انقلاب و از نظام جمهوري اسلامي؛ يعني از اسلام، يعني از حقوق مردم، يعني از عزت کشور. اين، شرط اول: همه بايد اين احساس مسووليت را داشته باشيم. و من مي‌بينم که اين احساس مسووليت را داريم. اين را مردم کشور ثابت کردند، ثابت مي کنند؛ حالا يک نمونه‌ واضحش همين 9 دي بود که اشاره کردند؛ نمونه‌هاي ديگري هم هست؛ 22 بهمن در پيش است، دهه‌ فجر در پيش است. مردم حضور خودشان را، آمادگي خودشان را، سرزندگي و نشاط خودشان را نشان داده‌اند، باز هم نشان خواهند داد. (بيانات در ديدار مردم مازندران در سالگرد حماسه 6 بهمن 06/11/1389)

*نهم دي حرکتي خودجوش حاصل هشياري مردم
-فتنه‌ سال گذشته جلوه‌اي از توطئه‌ دشمنان بود؛ فتنه بود. فتنه يعني کساني شعارهاي حق را با محتواي صد درصد باطل مطرح کنند، بياورند براي فريب دادن مردم. اما ناکام شدند. هدف از ايجاد فتنه، گمراه کردن مردم است. شما ملاحظه کنيد؛ مردم ما در مقابله‌ با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دي در سرتاسر کشور مشت محکمي به دهان فتنه‌گران زد. اين کار را خود مردم کردند... يک حرکت خودجوش بود؛ اين خيلي معنا دارد؛ اين نشانه‌ اين است که اين مردم بيدارند، هشيارند. دشمنان ما بايد اين پيام را بگيرند. آن کساني که خيال مي کنند مي توانند ميان نظام و ميان مردم جدايي بيندازند، ببينند و بفهمند که اين نظام، نظام خود مردم است، مال مردم است... دشمنان ما اين را بفهمند. سردمداران دولت هاي مستکبر - و در رأس آنها آمريکا - عليه ملت ما حرف مي زنند، توطئه مي کنند، گاهي شعار مي دهند، گاهي اظهارات مزوّرانه مي کنند، گاهي صريحاً دشمني مي کنند، گاهي در لفافه مي برند؛ اينها همه براي اين است که تحليل درستي از مسايل ايران و شناخت درستي از ملت ايران ندارند. ملت ما ملت بيداري است، ملت هشياري است. (بيانات در ديدار هزاران نفر از مردم استان گيلان‌ 08/10/1389)

*نهم دي اعلام حضور درصحنه بود
-... به ميدان عمل و خدمت و تلاش که مي رسيم، همين حرکت عظيم بسيج سازندگي را مي‌بينيم؛ به ميدان سياست و اعلام حضور که مي رسيم، حرکت 9 دي را مي‌بينيم، حرکت 22 بهمن را مي‌بينيم، حضور عظيم در انتخابات را مي‌بينيم؛ اينها معناش چيست؟ معناش اين است که امروز جوانان ما که اکثريت قاطع ملت ما هستند و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامي و با همان ضرب دست انقلاب، رو به فزايندگي هستند، دارند پيش مي روند. پس ما پيش رفتيم. (بيانات درديدار جهادگران بسيج سازندگي 31/06/1389)


*نهم دي نشان از بيداري ملت بود
-آزمون مهمي بود براي کشور. من به شما عرض بکنم، آزمون مهمي بود؛ هم عبرت هاي زيادي داشت، هم درس هاي زيادي داشت و در اين آزمون، ملت ايران پيروز شد. آنها مي خواستند مردم را تقسيم کنند به يک گروه اقليت، به يک گروه اکثريت؛ يک گروهي که برنده‌ انتخابات است، يک گروه هم که در انتخابات به نتيجه‌ مطلوب خود دست پيدا نکرده، اين ها را در مقابل هم قرار بدهند. ملت را دوپارچه کنند؛ يک عده اغتشاشگر هم وارد ميدان بشوند و با ايجاد اغتشاش، جنگ را در داخل کشور مغلوبه کنند، جنگ داخلي راه بيندازند؛ اميدشان اين بود. اما ملت هوشياري به خرج داد. شما ديديد در روز انتخابات، مردم به دو گروه سيزده چهارده ميليوني، و بيست و چهار پنج ميليوني تقسيم شدند؛ اما بعد از گذشت مدتي نه چندان بلند، همين دو گروه با هم يکي شدند و در مقابل شورشگران و اغتشاشگران و خرابکاران ايستادند. بيداري ملت را انسان اينجا مي شود بفهمد... (بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي01/01/1389)

*حماسه نهم دي قوي ترين و آخرين ضربه به دشمن
-قوي‌ترين و آخرين ضربه را ملت در روز نهم دي و 22 بهمن وارد کرد. کار ملت ايران در بيست و دوم بهمن، کار عظيمي بود؛ نُه دي هم همين جور. يکپارچگي ملت آشکار شد. همه‌ کساني که در عرصه‌ سياسي به هر نامزدي رأي داده بودند، وقتي ديدند دشمن در صحنه است، وقتي فهميدند اهداف پليد دشمن چيست، نسبت به آن کساني که قبلاً به آنها خوشبين هم بودند، تجديد نظر کردند؛ فهميدند که راه انقلاب اين است، صراط مستقيم اين است. (بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي 01/01/1389)

*حماسه نهم دي برخاسته از بصيرت مردم
- روزهاي سال، به طور طبيعي و به خودي خود همه مثل همند؛ اين انسان ها هستند، اين اراده‌‌‌‌‌ها و مجاهدت هاست که يک روزي را از ميان روزهاي ديگر برمي کشد و آن را مشخص مي کند، متمايز مي کند، متفاوت مي کند و مثل يک پرچمي نگه مي دارد تا راهنماي ديگران باشد. روز عاشورا - دهم محرم - في نفسه با روزهاي ديگر فرقي ندارد؛ اين حسين بن علي (عليه السّلام) است که به اين روز جان مي دهد... روز نهم ديِ امسال هم از همين قبيل است. نهم دي با دهم دي فرقي ندارد؛ اين مردم اند که ناگهان با يک حرکت، که آن حرکت برخاسته از همان عواملي است که نوزدهم ديِ قم را تشکيل داد؛ يعني برخاسته از بصيرت است، از دشمن‌‌‌‌‌شناسي است، از وقت‌‌‌‌‌شناسي است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دي را هم متمايز مي کنند. (بيانات در ديدار مردم قم در سالگرد قيام 19 دي 19/10/1388)

*حرکت عظيم نهم دي حجت را بر همه تمام کرد
- مسوولين کشور بحمداللَّه چشمشان هم باز است، مي‌‌‌‌بينند؛ مي‌‌‌‌بينند مردم در چه جهتي دارند حرکت مي کنند. حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظيم روزنهم دي ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسوولين قوه‌‌‌‌‌ مجريه، مسوولين قوه‌‌‌ مقننه، مسوولين قوه‌‌‌‌ قضاييه، دستگاه‌‌‌هاي گوناگون، همه مي دانند که مردم در صحنه‌‌‌اند و چه مي خواهند... (بيانات در ديدارمردم قم در سالگرد قيام 19 دي 19/10/1388)

* پشتيباني ملت بزرگترين ثروت يک نظام
- بزرگترين ثروت براي يک نظام همين است که مردم پشت سرش باشند. آمدند به اصطلاح خواستند اين حرکت مردمي را خراب کنند؛ گفتند راهپيمايي حکومتي! بي عقلها نفهميدند که با اين حرف دارند حکومت را تعريف مي کنند؛ دارند از حکومت تمجيد مي کنند. اين چه حکومتي است که در ظرف دو روز - روز عاشورا (يکشنبه) آن خباثت ها را راه انداختند، روز چهارشنبه اين حرکت عظيم راه افتاد، مي تواند يک چنين بسيج عظيم ملي را در سرتاسر کشور بکند؟ امروز کدام کشور ديگر، کدام حکومت ديگر چنين قدرتي دارد؟ قوي‌‌‌‌ترين حکومت هاي دنيا و ثروتمندترينشان که ولخرجي‌‌‌‌هاي زيادي هم براي جاسوس پروري و خرابکاري و تروريست پروري دارند، اگر همه تلاش شان را هم بکنند، نمي توانند ظرف دو روز، صد هزار نفر آدم را بياورند توي خيابان هاي شهرشان يا کشورشان. چند ده ميليون انسان در سرتاسر کشور بيايند! اگر به دستور حکومت آمده باشند، اين خيلي حکومت مقتدري است؛ پس خيلي حکومت قوي‌‌‌‌اي است که اينجور امکان بسيج را دارد. اما حقيقت غير از اين است؛ حقيقت اين است که در کشور ما حکومت و مردمي وجود ندارد، همه يکي اند مسوولين حکومت، از شخص حقير اين بنده گرفته تا ديگران، هر کدام قطره‌هايي هستيم در اقيانوس عظيم اين ملت. (بيانات در ديدار مردم قم در سالگرد قيام 19 دي 19/10/1388)


*حماسه نهم دي نشانه قدرت الهي و روزي ماندگار
- مطمئن باشيد که روز نهم ديِ امسال هم در تاريخ ماند؛ اين هم يک روز متمايزي شد. شايد به يک معنا بشود گفت که در شرايط کنوني - که شرايط غبارآلودگيِ فضاست - اين حرکت مردم اهميت مضاعفي داشت؛ کار بزرگي بود. هرچه انسان در اطراف اين قضايا فکر مي کند، دست خداي متعال را، دست قدرت را، روح ولايت را، روح حسين بن علي (عليه السّلام) را مي‌‌‌بيند. اين کارها کارهايي نيست که با اراده‌‌‌‌ امثال ما انجام بگيرد؛ اين کار خداست، اين دست قدرت الهي است؛ همان طور که امام در يک موقعيت حساسي - که من بارها اين را نقل کرده‌‌‌‌ام - به بنده فرمودند: «من در تمام اين مدت، دست قدرت الهي را در پشت اين قضايا ديدم». درست ديد آن مرد نافذِ بابصيرت، آن مرد خدا(بيانات در ديدار مردم قم در سالگرد قيام 19 دي 19/10/1388)

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها