مصاحبه رئیس دانشگاه ایلام در خصوص گزارش عملکرد دانشگاه

خانه خبرها

دکتر طاهر علي محمدي، رئيس دانشگاه ايلام: در دانشگاه ايلام 13 رشته دکتري فعال است. تعداد دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه ايلام بيش از متوسط کشوري است.

رياست دانشگاه ايلام گفت: با توکل بر خداوند و در ذيل توجهات ائمه اطهار(ع)، با برنامه ريزي و پيگيري هاي مستمر و با استفاده از کادري مجرب، متعهد و متخصص در اين دوره  از مديريت، رشد و پيشرفت قابل توجهي براي دانشگاه ايلام رقم خورده است. دانشگاه ايلام در 3 سال اخير در حوزه هاي آموزشي،عمراني،پژوهشي و فرهنگي موفقيت هاي چشمگيري را به دست آورده است، به گونه اي که قابل مقايسه با 20 سال گذشته دانشگاه نيست. در آغاز تصدي مديريت اينجانب در سال 89 در دانشگاه ايلام تنها يک رشته در مقطع دکتري با يک نفر دانشجو داير بود که خوشبختانه با رايزني ها و تلاش هاي صورت گرفته و در پي فراهم آوردن زير ساخت هاي لازم و جذب اساتيد مورد نياز در حال حاضر در 13 رشته دکتري در علومي چون: شيمي آلي، شيمي معدني، شيمي تجزيه، آموزش زبان و ادبيات انگليسي، زبان و ادبيات فارسي، فقه و مباني حقوق اسلامي، علوم قرآن و حديث، فلسفه و کلام اسلامي، علوم خاک، مکانيزاسيون کشاورزي، سازه هاي آبي، علوم باغباني و ميکرو بيولوژي خاک با 94 دانشجو و در مقطع کارشناسي ارشد نيز بيش از 1200 نفر دانشجو در 31 رشته آموزشي پژوهشي و 19 رشته آموزش محور مشغول به تحصيل هستند. هم اکنون تعداد دانشجويان مقاطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه ايلام بيش از متوسط کشوري است.

دکتر علي محمدي افزود: در حال حاضر مجوز قطعي پرديس خودگردان دانشگاهي اخذ گرديده و ثبت نام از دانشجويان نيز آغاز شده است و اميد داريم با کسب مجوز لازم به زودي يک آزمون اختصاصي براي جذب دانشجو در استان ايلام انجام برگزار شود.

ايشان کيفي کردن آموزش عالي را بسيار مهم ارزيابي کرده و افزود: در اين راستا به جذب اعضاي هيأت علمي جديد و نيز بورس دانشجويان مقطع دکتري برابر با کل دوره هاي گذشته اقدام نموده ايم.

دکتر علي محمدي خاطر نشان کرد: اخذ مجوز در رشته هاي دکتري و کارشناسي ارشد به کيفي سازي محيط آموزشي دانشگاه کمک شاياني نموده و مقالات مختلف پژوهشي، پايان نامه ها و رساله هاي چاپ شده نشان دهنده افزايش سطح کيفي پژوهش در دانشگاه ايلام است.

رئيس دانشگاه ضمن تأکيد بر لزوم وجود اساتيد با دانش بالا جهت توسعه سطح علمي دانشگاه، گفت:  قبل از سال 89 تنها دو دانشيار در دانشگاه ايلام حضور داشتند که اکنون با تلاش اساتيد و حمايت هاي همه جانبه دانشگاه، 15 نفر عضو هيأت علمي با رتبه دانشياري در دانشگاه ايلام مشغول به فعاليت هستند.

وي گفت: با توجه به وجود پتانسيل و ظرفيت مناسب استان ايلام در زمينه گياهان دارويي و معطر و نيز توانمندي بالاي دانشگاه از  نظر سخت افزاري و نرم افزاري، با تلاش هاي مستمر، موفق به اخذ مجوز پژوهشکده گياهان دارويي و معطر شديم. با عنايت به شناسايي بيش از 300 گونه گياهان دارويي در ايلام که بيش از 10 نمونه آن اندميک (بومي) ايلام مي باشند، لازم بود که براي ايجاد يک پژوهشکده در دانشگاه ايلام اقدام شود. قطعاً ايجاد اين پژوهشکده، فضاي خاص پژوهشي را به روي دانشگاه ايلام و آموزش عالي در استان و کشور باز مي کند. با تأسيس اين پژوهشکده، از اين پس بسياري از پژوهش هايي که در حوزه کشاورزي انجام مي شود، به سمت پژوهش هاي کاربردي و نياز محور سوق داده خواهد شد و اين چيزي است که کشور به ويژه استان ما به آن نيازمند است. اگر از ظرفيت گياهان دارويي استفاده شود، هم مي تواند به توسعه استان کمک کند و هم با اشتغال زايي، بخشي از مشکلات بيکاري اين استان حل گردد.

رئيس دانشگاه ايلام در مورد مزرعه آموزشي، پژوهشي مهران خاطر نشان کرد:  بعد از سه سال تلاش و با مساعدت هاي مسئولان محترم جهاد کشاورزي و نيز ساير مسئولان ذيربط موفق شديم سند مالکيت اين واحد آموزشي به مساحت 280 هکتار را به نام دانشگاه ثبت نماييم که با اين کار زمينه مناسبي براي کاشت گياهان دارويي فراهم آمده است. برنامه ما در مزرعه مهران و پژوهشکده گياهان دارويي گسترش اين گونه فعاليت ها و رسيدن به توسعه اي پايدار است. مزرعه مهران يک ظرفيت عالي براي تحقيقات زراعي و کشاورزي است که اکنون با کاشت گياهان دارويي و غلات، فعاليت مناسبي دارد و سياست ما بر اين است که در آينده از اين فضا بهره برداري کامل تري صورت پذيرد.

ايشان ضمن تأکيد بر رشد خوبي که دانشگاه ايلام در مدت چند سال گذشته داشته است، افزود: در اين بازه زماني موفق به اخذ مجوز پذيرش دانشجوي خارجي در دانشگاه ايلام شده ايم و در همين راستا رايزني ها و مکاتباتي نيز با استاندار و رئيس دانشگاه واسط عراق صورت گرفته است. ورود دانشجويان خارجي به استان، تبديل دانشگاه ايلام به يک دانشگاه بين المللي و در نهايت توسعه آموزش عالي استان را به دنبال خواهد داشت.

علي محمدي ادامه داد: در مدت سه سال گذشته با ارتقاي آموزشکده دامپزشکي به دانشکده پيرادامپزشکي و تأسيس دانشکده نفت و گاز و دانشکده الهيات و معارف اسلامي، تعداد دانشکده هاي دانشگاه ايلام از 4 دانشکده به 7 دانشکده افزايش يافته است.

دانشکده نفت و گاز دانشگاه ايلام تنها دانشکده نفت و گاز منطقه غرب و جنوب غرب کشور است و مي طلبد که مسئولان محترم بويژه وزير محترم نفت توجه خاصي به اين دانشکده داشته باشند. با توجه به بالا بودن ظرفيت استان ايلام در حوزه نفت و گاز انتظار مي رود که با کمک مسئولان محترم وزارت نفت و وزارت علوم، ساخت فاز دوم دانشکده نفت و گاز نيز آغاز شود.

اين مقام مسئول تعداد دانشجويان دانشگاه ايلام را بيش از 6000 نفر اعلام کرد و افزود: افزايش حداقل دو برابري تعداد دانشجويان نکته قابل توجهي است که بخش مهم اين افزايش متعلق به دانشجويان تحصيلات تکميلي است. در حال حاضر اين دانشگاه 179 نفر عضو فعال هيأت علمي دارد و با توجه به اين که پرونده جذب افراد ديگري نيز در حال بررسي است، به ضميمه تعداد افراد بورسيه شده، اين تعداد به بيش از 280 نفر خواهد رسيد. در اين ميان 70 درصد افراد جذب شده و بيش از 80 درصد بورسيه ها در مقطع دکتري بومي هستند.

وي با اعلام برگزاري 6 همايش ملي و يک همايش بين المللي در دانشگاه ايلام افزود:  تعداد کتب موجود در کتابخانه ها به بيش از 115 هزار عنوان افزايش يافته و همچنين 568 مقاله علمي پژوهشي در مجلات معتبر بين المللي به چاپ رسيده است. با اخذ مجوز رشته هاي تحصيلات تکميلي در دانشگاه ايلام در مقاطع دکتري و کارشناسي ارشد رغبت دانشجويان استعداد برتر به ادامه تحصيل در دانشگاه ايلام و همچنين تقاضاي عضويت در هيأت علمي دانشگاه نيز افزايش چشمگيري داشته است. در مدت سه سال گذشته تعداد آزمايشگاه هاي دانشگاه ايلام از 41 آزمايشگاه به 61 آزمايشگاه رسيده، ضمن آنکه براي اولين بار در اين دوره، مجوز چند مجله علمي تخصصي دريافت شده که براي برخي از آن ها درخواست رتبه علمي، پژوهشي شده است. همچنين تعداد نشريات فرهنگي از 52 به 130 و تعداد انجمن ها و کانون هاي علمي از 17 انجمن به 27 انجمن رسيده است. همچنين با نگاه ويژه مسئولان دانشگاهي و همکاري دفتر محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و ميدان دادن به دانشجويان صاحب ايده و انديشه و دانشجو محور شدن فعاليت هاي فرهنگي، دانشگاه ايلام در مدت سه سال گذشته در حوزه فرهنگي موفق به کسب افتخارات قابل توجهي شده که از جمله آنها قرار گرفتن در بين 12 دانشگاه برتر فرهنگي کشور مي باشد و با توجه به اخبار بدست آمده در سال جاري نيز رتبه  مناسب تري به دست آمده است.

دکتر علي محمدي در پايان گفت: رويکرد ما در دانشگاه ايلام بالا بردن کيفيت آموزش، افزايش پژوهش هاي کاربردي و ارتقاي سطح فرهنگي است؛ ضمن آن که از مسائل رفاهي دانشجويان، کارکنان و اساتيد نيز غافل نيستيم و نهايت تلاش خود را در اين خصوص انجام داده و خواهيم داد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها