دکتر علی محمدی: پژوهش شاه کلید فلاح و رستگاری جامعه در عرصه علم و دانش است.

خانه خبرها

 مراسم تقدير از پژوهشگران برتر دانشگاه با حضور دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه و حجت الاسلام هاشمي معاون نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري صبح روز 27/9/91 در محل سالن آيت الله حيدري  برگزار گرديد.

در ابتداي مراسم دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه با تبريک هفته پژوهش و گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، از فعاليتهاي اعضاي هيات علمي در حوزه­هاي مديريتي، آموزشي و پژوهشي تقدير نمود و با اشاره به تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه و گروههاي آموزشي در اين مراسم بيان داشت: اگر امروز از اساتيد تجليل بعمل مي­آيد، در واقع از همه عزيزان و همه جامعه علمي تقدير مي­شود و اين تقدير هم   واقعي است و هم  نمادين.

 رئيس دانشگاه افزود: اين تقدير واقعي است چون ارج نهادن به ثمره تلاش همه عزيزان در عرصه پژوهشهاي علمي است ونمادين است چون همه اساتيد پژوهشگرند و همه در اين عرصه مبارک حضور موثر دارند.

دکتر علي محمدي در ادامه با اشاره به اينکه گزينش پژوهشگران برتر معمولاً از لحاظ کمي صورت مي­گيرد اظهار داشت: نکته ديگر که در اين موضوع حائز اهميت است اينکه گزينش پژوهشگران نوعاً برتر  به لحاظ کمي انجام مي گيرد  و جنبه کيفي پژوهشها کمتر در نظر گرفته مي­شود.

رئيس دانشگاه افزود: قاعدتاً مي بايست  پژوهشها، مقالات، کتب و  پايان نامه­هايي در  انتخاب  برترين­ها دخالت داشته باشند که  گرهي از مشکلات جامعه اسلاميمان را چه در سطح استان و چه درسطح ملي حل کرده باشند؛ گرچه سنجش امور کيفي مشکل است.

دکتر علي محمدي در ادامه با مخاطب قراردادن معاونت پژوهشي گفت: اينجانب از معاونت پژوهشي دانشگاه خواهانم که براي سال آتي در سنجش افراد براي تعيين پژوهشگران برتر دو مقوله کمي و کيفي را با هم مد نظر قرار دهند.

در اين راستا  لازم است کارگروهي تشکيل شود که با بررسيهاي لازم مشخص کند که کدام يک از اساتيد در حوزه پژوهشهاي کاربردي موفق تر بوده­اند و همچنين نتايج اين پژوهشها در عرصه کاربرد در اجتماع مشخص گردد.

اين به نظر من مهمتر است و اصولاً اهميت دادن به پژوهش، تجليل از پژوهشگران، ترغيب جامعه به پژوهش براي همين منظور  است.

دکتر علي محمدي در ادامه به هدف پژوهش اشاره کرد و تاکيد کرد:  هدف پژوهش، رسيدن به نقطه حل مشکلات جامعه مي­باشند و ماهيت پژوهش يک ماهيت جامعه نگر است.

پژوهشي که در حوزه فردي و شخصي بدون نگاه به نياز جامعه، انجام شود اگر که نگوييم کاري عبث ، قطعاً کاري کم فايده و بدون هدف عالي خواهد بود.

دکتر علي محمدي تاکيد کرد: پژوهش شاه کليد فلاح و رستگاري جامعه در عرصه علم و دانش است؛ پژوهش همان علم نافح و مفيدي است که در متون ديني  فراوان مورد تاکيد قرار گرفته است. اگر پژوهش مفيد نباشد، در واقع پژوهش نيست.

رئيس دانشگاه تصريح کرد که پژوهش بايد هدفمند باشد و در واقع پژوهش تلاش هدفمندي است که بايد به توليد علم و ثروت بيانجامد و اگر چنين نباشد در واقع پژوهشي صورت نگرفته است.

دکتر علي محمدي با اشاره به اهميت پژوهشهاي کاربردي، توجه متوليان امور را به تاثير اين پژوهشها در ارتقاي اساتيد معطوف ساخت.

رئيس دانشگاه تصريح کرد: خوشبختانه در آيين نامه جديد به مقوله فرهنگ که اصل و اساس هر کاري است و بستر هر فعاليت مفيد، موثر و مثبتي مي­باشد؛نيز توجه شده است.

اين نشان مي­دهد که اصولاً تعليم وتربيت نيز يک مقوله فرهنگي است و حتي پژوهش هم  نياز به يک بستر فرهنگي مناسب و نگاه فرهنگي استاد و محقق به تلاشهاي علمي خود دارد.

استاد ضمن آنکه خود پژوهش انجام مي­دهد، پژوهشگري را هم مي­آموزد و علاوه بر اينکه خود اقدام به انجام تحقيقات علمي مي­کند، فرهنگ سازي هم مي­کند .

رئيس دانشگاه تاکيد کرد: پژوهشگران آينده به دست اساتيد ساخته مي­شوند و پژوهشگران جوان، نهال هايي مي­باشند که اساتيد غَرس کرده­اند .

بر اين اساس  وظيفه اساتيد فقط پرداختن به پژوهش­هاي شخصي نيست، ولو اينکه اين پژوهشها کاربردي هم باشند، بلکه وظيفه مهمتر او به حرکت در آوردن موتور پژوهش در جامعه، ايجاد انگيزه براي پژوهش در دانشجو و عمومي کردن پژوهش در عرصه اجتماع است. لذا کار يک استاد محقق و پژوهشگر با يک پژوهشگري که خارج از دانشگاه و مراکز علمي مشغول فعاليت است و دستي بر آتش تعليم و تربيت ندارد بسيار متفاوت است. و انتظار به حق جامعه از ما اين است که اساتيد محترم دانشگاه­ها  و مراکز علمي در حوزه توليد  علم و پژوهش،  علاوه  بر  حوزه هاي مرتبط ديگر فرهنگ سازي کنند.

دکتر علي محمدي در پايان  ضمن تشکر از بانيان برگزاري مراسم ازآنها خواست که در زمينه ترويج و تعميق فرهنگ پژوهشگري با تشکيل کارگاهها و نشستهاي علمي برنامه­ريزي کنند و همچنين خواستار همکاري اساتيد در اين زمينه شد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها