گزارش مراسم افتتاحیه اولین همایش منطقه ­ای انرژی

خانه خبرها

مراسم افتتاحيه اولين همايش منطقه­اي انرژي با حضور حجت الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، مهندس عباس زاده استادار ايلام، دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه، دکتر عسکري معاون برنامه ريزي استانداري، سردار کاکي فرمانده سپاه امير المومنين ايلام، دکتر احمدي مسئول بسيج دانشجويي استان، روساي سازمانها، اعضاي هيات علمي و دانشجويان صبح روز چهار شنبه 24/8/91 در محل سالن آيت اله حيدري برگزار گرديد.  

در ابتداي مراسم دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه با خير مقدم به ميهمانان و حاضرين و تشکر از بانيان برگزاري  همايش گفت: نياز انسان به مقوله انرژي با اشکال مختلف و محوديت منابع تجديدناپذير انرژي و آلاينده عواملي هستند که باعث مي شود انسان نگران کمبود انرژي باشد.

وي ادامه داد: براي رفع نگراني هاي موجود در سه حوزه توليد انرژي، مديريت و مصرف انرژي نگاه جديدي به وجود آيد.

رئيس دانشگاه با اشاره به اينکه در توليد انرژي ضرورت دارد نگاه بشر به سمت وسوي انرژي پاک باشد، تصريح کرد: دستيابي به راههايي که اين نوع انرژي را کم هزينه تر کند و گسترش اين انرژي ها براي جامعه ضروري است.

وي استفاده از تکنولوژي جديد و فرهنگ سازي در مديريت مصرف انرژي را بهترين راهکار ارزيابي و افزود: مصرف انرژي يک رفتار انساني است و براي دستيابي به آن دو عامل ايجاد فرهنگ و دانش انرژي و بسط و گسترش انرژي در جوامع و استفاده از ظرفيت ديني مي تواند نقش آفرين باشد.

وي همچنين بهره گيري از منويات مقام معظم رهبري در زمينه اقتصاد مقاومتي را ارزنده عنوان داشت و افزود: در مصرف انرژي، انديشمندان و دانشگاهيان سمت وسوي مصرف انرژي را به سوي توسعه منابع راهبردي هدايت کنند.

در ادامه دکتر احمدي مسئول بسيج دانشجويي و دبير همايش توضيحاتي در باره روند برگزاري همايش ارائه داد.

در ادامه محمود عباس‌زاده استاندار ايلام اظهار داشت: موضوع انرژي يک موضوع استراتژيک است که به عنوان اين همايش انتخاب شده است.

وي ادامه داد: من به دانشگاهيان و برادران و خواهران در بسيج دانشجويي تبريک مي‌گويم که با يک درک استراتژيک از فضاي حاکم نظام بين‌الملل و مولفه انرژي به جايگاه اين مولفه در نظام بين‌الملل توجه داشته‌اند.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: عده‌اي در حوزه انديشه دورانديش هستند و برخي در نقطه مقابل نزديک‌انديش هستند، برخي تفکر استراتژيک دارند و بعضي هم تفکر غير استراتژيک داشته و در واقع روزمره هستند.

وي  تصريح کرد: از دانشگاهيان و طلاب انتظار مي‌رود که دورانديش باشند، نتيجه دورانديشي اين است که امروز موضوعي به نام انرژي در محور کار دانشگاه و دانشجو قرار مي‌گيرد.

استاندار ايلام گفت: در عرصه مديريت سياسي و سياست‌ورزي نيز دو تفکر وجود دارد، يک تفکر بر مبني تئوري بقاست و يکي تفکر بر مبناي تئوري انطباق است.

وي ادامه داد: افرادي که بلندنظرانه فکر مي‌کنند براي آينده جهان و براي آينده انسان، کمال و سعادت بشر از نقطه نظر علمي بر مبناي تئوري بقاء مي‌انديشند.    

وي اضافه کرد: اما عده‌اي که گرفتار روزمرگي شده‌اند، مشکل دارند، ثبات سياسي لازم را نداشته و از مباني نظريه ضعيفي برخوردارند، استقلال کامل ندارند و آزادي به مفهوم درست کلمه را ندارند ساختار سياسي آنان از بيرون تحميل شده، اين‌جور مردم و ملت‌ها بر مبناي تئوري انطباق فکر کرده و برنامه‌ريزي مي‌کنند.   

وي ادامه داد: در تئوري بقا بايد نگاه کرد که بقا را در چه مي‌بينند، يک عده‌ در عالم بر اساس تئوري بقا برنامه‌ريزي کرده اما اين تئوري در انديشه غربي بقاي مباني نظري و آرمان‌هاي ليبرال دموکراسي است.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: اين افراد مي‌خواهد تمام مولفه‌هايي که سبب بقاي لذت دنياي خودشان است را دنبال کنند اما تئوري بقا از ديدگاه جهان‌بيني اسلامي قابل قبول است اما نه بقا خود و بقاي استمرار لذت. 

وي تصريح کرد: در نظام مقدس جمهوري اسلامي راه مشخص شده گذشته مشخص و تکليف هم مشخص شده است، اگر امروز ما هم مي‌گوييم بايد بر مبناي تئوري بقا فکر کنيم و برنامه‌ريزي کنيم بايد براي خود و براي بقا نيز در چارچوب انديشه ديني و اعتقادي نگاه کنيم و راهي جز اين نداريم.

استاندار ايلام گفت: غرب براي مديريت جهان خيز برداشته است، شايد زماني که اين سخن اعلام مي‌شود برخي‌ها فکر مي‌کنند چه اشکال دارد که جهان نيازمند يک مديريت قوي است حالا اگر غرب مي‌تواند خوب مديريت کند پس بگذاريد انجام دهند.

وي ادامه داد: غرب اروپا و آمريکا را آباد کرده‌اند حال بگذاريد جهان را مديريت کنند تا جهان را آباد کنند، در نگاه کوتاه و ساده‌نگرانه اولين پاسخ اين گذاره اين مطلب است که بگذاريم آنان بر جهان مديريت کنند.

اين مسئول اضافه کرد: اما اين پاسخ غير علمي و غير واقعي و ساده‌انگارانه است، با دليل و استدلال کاملا منطقي مي‌توان به اين سخن پاسخ داد و خود غربي‌ها در اين راستا اعتراف کرده‌اند. 

وي تصريح کرد: يک دانشمند ايراني بيش از 20 سال در آمريکا در اسناد نهادهاي استراتژيک و تصميم‌گيري آمريکا بررسي‌هايي انجام داده است و در قالب کتابي با عنوان آمريکا بدون نقاب منتشر کرده است.

استاندار ايلام گفت: در اين کتاب هيچ استنادي به نظريات صاحب نظران شرقي و جهان اسلام نشده و همه آن مستندات توليد شده در خود آمريکاست.

وي ادامه داد: آمريکايي‌ها به صورت علني اعلام کرده‌اند انرژي دنيا محدود است و اگر بخواهيم نامحدود از آن استفاده کنيم به طور قطع کم مي‌شود و بر خلاف تئوري بقاي غرب است. براي اينکه از اين انرژي استفاده کنيم بايد مصرف کننده انرژي را محدود کنيم .

اين مسئول اضافه کرد: و آنچه که جالب است آمريکايي‌ها در خصوص غير غربي‌ها به اين تئوري اعتقاد دارند و آن را نيز شناسنامه‌دار کرده‌اند و آن شناسايي جمعيت زائد است.

وي تصريح کرد: چند سال پيش عده‌اي از سر خودباختگي براي خدمت به غرب به آمريکا پناه بردند، و آمريکايي‌ها آنان را تحويل نگرفتند، اين افراد در پيامي به معاون رئيس جمهور اعلام کرده‌ بودند که ما از آن ايراني‌هاي خوب هستيم. معاون رئيس جمهور آمريکا گفته ايراني خوب کسي است که بايد بميرد.     

استاندار ايلام گفت: معاون رئيس جمهور آمريکا نگاه اصلي تئوري آمريکا را نسبت به ايران به طور رسمي اعلام کرده بود.

وي ادامه داد: سياست‌ورزي آمريکايي بر اساس سياست بقا و منظورشان هم از بقا تنها بقاي خودشان است نه بقاي من و شما.

مهندس عباس زاده  اضافه کرد: تلاش براي حفظ منابع بايد مهم‌ترين استراتژي باشد که در دستور کار قرار گيرد و اگر ما منابع داشته باشيم مي‌توانيم آن را کشف و  استخراج کرده و آن را مديريت و بهينه مصرف کنيم.

وي  تصريح کرد: جان صنعت و مدرنيته فقط انرژي است، خون صنعت، خون فراصنعت، خون اقتصاد تنها انرژي است.

در ادامه  حجت‌الاسلام والمسلمين سعيدي نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين همايش گفت: آمريکا به سه دليل از جمله به دليل ذخيره 540 ميليارد بشکه نفت در منطقه به خاورميانه چشم دوخته است.

وي اضافه کرد: از مهمترين عناصري که موجب شده خاورميانه همواره در سياست راهبردي آمريکا قرار گيرد، انقلاب اسلامي ايران، انرژي و شاخص ژئوپولتيکي منطقه است.

وي با اشاره به تعابير برخي شخصيت‌هاي بين‌المللي درباره اهميت انقلاب اسلامي به ويژه توصيفي که فيدل کاسترو در ديدار با سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق ايران بيان کرده است، افزود: انقلاب اسلامي جغرافياي يک و نيم ميليارد مسلمان در جهان را به مانند يک گُسل به تحرک درآورد و تکان داده است.

نماينده ولي‌فقيه در سپاه پاسداران به عناصر قدرت اشاره کرد و گفت: در دنياي امروزي عوامل زيادي مانند سلاح، بمب اتم، تکنولوژي و فناوري، پول و ثروت به عنوان عوامل اقتدار مطرح مي‌کنند و اينها را عناصر قدرت مي‌دانند. اما اقتدار از ديد اسلام و در نگاه توحيدي در مفهوم رهبري الهي معنا پيدا مي‌کند، با اين نگاه بود که پيامبر اعظم (ص) توانست از يک جامعه منحط، بدوي و عقب‌مانده مردماني پيشتاز و جامعه‌اي انقلابي بوجود آورد.

حجت الاسلام و المسلمين سعيدي با تشريح روند ظهور و سقوط برخي جوامع، به روند شکل‌گيري انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني(ره) اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامي با رهبري امام خميني(ره) توانست بسياري از نظريه‌پردازي‌هاي شاخص جهان مانند ليبرال دموکرات‌ها، مارکسسيت‌ها و اخيرا نظريه "فوکوياما" که براي جهان پاياني در ليبراليسم دموکراسي ترسيم کرده بود، به شکست کشاند تا جايي که خود وي هم با اذعان به حقيقت انقلاب در ايران نسبت به نظريه خويش ترديد نشان داد عذرخواهي کرد.

وي از رهبري و قانون به عنوان دو شاخص در اقتدارگرايي ملت‌ها به ويژه ملت ايران ياد کرد و گفت: افراد بشر آنقدر از رهبري خوب بهره برده‌اند که از قانون نبرده‌اند. در حال حاضر دو اراده، يکي رهبري آيت‌الله خامنه‌اي و ملت ايران و ديگري اراده استکبار در مقابل هم قرار دارند و شرط ادامه اين اراده ما ادامه پايداري ماست.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها