دکتر دانشجو: پیشرفت های کشور و کسب جایگاه برتر در تولید علم دنیا نشانه کیفیت آموزش عالی است

خانه خبرها

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر كامران دانشجو در مراسم آغاز سال تحصيلي که در دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد در ابتداي جلسه به سئوالات تعدادي از دانشجويان پاسخ داد و گفت : برخي از افراد  مطرح مي كنند كيفيت آموزش عالي پايين است ولي كسب رتبه 16 توليد علم در جهان و  رتبه 1 در منطقه  براساس اعلام منابع معتبر علم سنجي  دنيا و همچنين پيشرفت هاي صورت گرفته در صنايع مختلف به روشني نشان مي دهد كه كيفيت آموزشي دانشگاههاي ما بالا است.

وي افزود : ارتقاي 8 تا 15 رتبه اي جايگاه توليد علم ايران در بسياري  از  حوز ه هاي  علمي جديد طي سه سال گذشته  از نتايج  سطح کيفي بالاي  آموزش  عالي در ايران است ، براي نمونه  رتبه علمي بين المللي ايران نسبت به سه سال گذشته در زمينه نانوفناوري از 16 به 8 ، در انرژي هاي نو از 20 به 12، در سلولهاي بنيادي از 27 به 18 و در فناوري اطلاعات از 18 به 13 ارتقا يافته است.

وزير علوم  با اشاره به انتقاد برخي در خصوص  افزايش پذيرش دانشجويان دكتري  گفت: حدود 35 هزار عضو هيات علمي استاديار به بالا در دانشگاه هاي کشور فعاليت مي کنند که اگر هرکدام، يک دانشجوي دکتري بپذيرند بايد ظرفيت پذيرش فعلي مقطع دکتري سه برابر شود.
 
دكتر دانشجو ادامه داد: درصورتي كه نتوانيم ظرفيت دوره هاي تحصيلات تکميلي را افزايش دهيم ، متقاضيان ادامه  تحصيل  مجبورند به کشورهاي خارجي بروند  که  برخي از دانشگاههاي رده يك  اين كشورها حتي از دانشگاه هاي رده پنجم ايران پايين تر هستند .

وي گفت : اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي ايران  در سطحي بالاتر و يا حداقل هم تراز  استادان دانشگاه هاي بزرگ جهان  هستند  و تنها برتري دانشگاه هاي مطرح دنيا نسبت به دانشگاه هاي ايران اين است که در آنجا دسترسي به اطلاعات علمي، سريعتر و راحت تر صورت مي گيرد.

دكتر دانشجو  ضمن تاكيد بر  کاهش موانع دست و پاگيري که بعضا در دانشگاه ها ايجاد مي شود گفت: برخي دانشگاه ها درصورت اضافه شدن طول مدت تحصيل و ارائه پايان نامه دانشجويان تحصيلات تکميلي براي آنها کسر نمره قائل مي شوند درحاليکه در شرايطي که استاد راهنما تشخيص بدهد لازم است طول دوره تحصيل دانشجو طولاني تر شود و از لحاظ آموزشي هم مشكلي نباشد  نبايد نمره اي كسر شود.

وزيرعلوم  گفتدانشجويان مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري  بايد از ابتداي تحصيل، زمينه تحقيقاتي و موضوع پايان نامه خود را مشخص کنند تا  در ترمهاي پاياني با کمبود زمان و افزايش طول دوره تحصيل مواجه نشوند.

وزير علوم  در خصوص ايجاد تسهيلات  و امكانات براي دانشجويان  ضمن اشاره به اينكه بايد شرايط خاص اقتصادي کشور و تحريم هاي موجود را نيز در نظر داشته باشيم گفت : هزينه متوسط تحصيل هر دانشجو در دانشگاه هاي کشور بين 10 تا 12 ميليون تومان است كه هزينه سالانه يك خانواده سه نفره است.

وزير علوم گفت: همگان توافق دارند كه تربيت نيروي انساني متخصص و متعهد وظيفه دانشگاه است لذا  ابتدا بايد تعريف مشخصي از نيروي متخصص و متعهد ارائه شود که مطمئنا تعريف تعهد در نظام اسلامي با نظام هاي سکولار و سوسياليست متفاوت است.

دكتر دانشجو تصريح کرد که متخصص به فردي اطلاق مي شود که علاوه بر تسلط و شناخت دانش روز و داشتن مهارت کافي بتواند مشكلي از مشکلات کشور را برطرف کند و به اعتقاد ما فردي متعهد است که  ولايتمدار باشد، جهان بيني توحيدي داشته باشد و ارزش هاي اسلامي را پاس بدارد و انقلابي گري  را افتخار خود بداند.

وي تاكيد كرد: براي تربيت نيروي انساني در دانشگاه جامعه اسلامي به فردي نياز داريم كه ضمن شناخت نظريات غربي، جهان بيني توحيدي داشته باشد ، همچنين معتقد باشد هدف ازكسب علم خدمت و تعالي بشريت است.

دكتر دانشجو  از علم به عنوان نوري ياد كرد كه جهالت و تاريكي را ازبين مي برد لكن ادامه مسير صحيح در زمينه علم احتياج به جهت گيري صحيح دارد.

وزيرعلوم  گفت : مسوولان دانشگاه ها بايد  زمينه برگزاري کرسي هاي آزاد انديشي و کرسي هاي نظريه پردازي در محيط دانشگاه را در آستانه انتخابات فراهم سازند.

وي تاكيد كرد : كساني كه  قصد ارائه برنامه هاي انتخاباتي خود را در دانشگاه ها دارند ، نيز بايد به ويژگيهاي خاص محيط دانشگاهي  توجه كنند از جمله اينكه در کنار نقد و طرح نظرات خود در زمينه هاي مختلف ، راه حل ها را نيز ارائه دهند و توجه داشته باشند که شان دانشگاه اين نيست كه  سکوي تبليغاتي باشد  و در محيط دانشگاه مسايل و ديدگاهها  بايد به صورت منطقي و علمي  تبيين شود  .

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها