بسته خبری روابط عمومی دانشگاه (24/7/90)

خانه خبرها

اختصاصي رجانيوز؛

تست اول با انتشار گزارش مبتني به منابع منافقين و ضدانقلاب/ تنبلي احمد شهيد و ناآشنايي‌اش با امور ايران داد شوراي حقوق بشر را در آورده

هفت ماه پس از فضاسازي عليه ايران در شوراي حقوق بشر سازمان ملل و به‌دنبال آن، انتخاب احمد شهيد به‌عنوان گزاشگر ويژه حقوق بشر براي سفر به ايران و تهيه گزارش، وي روز جمعه تست اول خود را زد و گزارش نسبتاً اجمالي درباره ايران منتشر كرد.

به گزارش رجانيوز، بر اساس شواهد و قرائن موجود از آنجايي كه احمد شهيد وزير خارجه اسبق مالديو امكان حضور در ايران را نيافت، منابع منافقين و ايرانيان فراري زخم خورده از انقلاب منبع اصلي گزارش‌هاي وي بوده و اولين گزارش او را كه به‌دنبال ايجاد جنگ رواني گسترده عليه ايران مي‌توانست بسيار تأثيرگذار باشد، به يك گزارش دم دستي كم‌مايه، حاوي پراكنده گويي و بدون ارائه مستندات تبديل كرد.

بنا بر اين گزارش، احمد شهيد پس از دريافت بازخوردهاي اين گزارش در روز گذشته با اظهار نارضايتي به يكي از منابع خود تأكيد كرده است كه براي گزارش ماه مارس (اسفند ماه) بايد اطلاعات مستندي را جمع‌آوري كرد و به اين منظور بايد به‌جاي تمركز بر منابع خارج از ايران، پيوندهاي داخلي را برقرار كرد.

يكي از گاف‌هاي اين گزارش، اعتراض به اعدام‌هاي اخير در ايران است، در حالي كه در طي هفته‌هاي اخير مردم استقبال ويژه‌اي از اعدام متجاوزان به عنف، قاتلان و قاچاقچي‌هاي مواد مخدر داشته‌اند، يكي از محورهاي انتقادي گزارش به همين موضوع اختصاص يافته است.

دفاع از مجرمان فتنه پس از انتخابات نيز يكي ديگر از محورهاي گزارش احمد شهيد است و افرادي كه از آن‌ها با عنوان "مطلعين" و "شهود" ياد شده، ادعا كرده‌اند كه اين مجرمان از حقوق شهروندي برخوردار نيستند.

در مجموع به‌نظر مي‌رسد تعدادي از ضد انقلاب‌هاي فراري و عوامل منافقين كه در طي چهار ماه گذشته به احمد شهيد مرتبط شده‌اند، از مجموعه ادعاهايي كه تاكنون در رسانه‌هايشان عليه جمهوري اسلامي مطرح مي‌كردند و كذب بودن مواردي از آن‌ها با اسناد دقيق ثابت شده است، سياهه‌اي تهيه كرده و در اختيار وي قرار داده‌اند كه با توجه به بي‌آبرويي اين گروه‌ها و نگراني نداشتن آن‌ها از تكرار سريال بي‌آبرويي‌ها، اين نقطه منفي مستقيماً متوجه سازمان ملل و گزارشگر ويژه آن خواهد شد.

با اين حال، جمهوري اسلامي مي‌تواند پس از انتشار رسمي گزارش احمد شهيد، با تهيه پاسخ‌هاي مستدل و حقوقي به مراجع قضايي بين‌المللي عليه وي و شوراي حقوق بشر سازمان ملل به‌منظور اعاده حيثيت اقامه دعوا كند كه رسيدن چنين خبرهايي از اراده ايران براي پيگيري حقوقي ادعاها و بي‌اعتبار شدن شوراي حقوق بشر موجب شده كه اين شورا، احمد شهيد را براي ارتباط گرفتن با داخل ايران و جمع‌آوري مستندات تحت فشار قرار دهد.

برخي در شوراي حقوق بشر سازمان ملل معتقد هستند كه احمد شهيد گزينه مناسبي براي ورود به موضوع حقوق بشر ايران نبوده، ظرف چند ماه گذشته تلاش مؤثري براي جمع‌آوري اطلاعات مستند انجام نداده و به‌دليل ناآشنايي با امور و رابطان پرونده ايران، احتمال تحت تأثير قرار گرفتن او از سوي منابع غير موثق وجود دارد كه در شرايطي كه كميسيون حقوق بشر اخيراً‌ در سازمان ملل به شوراي حقوق بشر تبديل شده و بايد از مخدوش شدن اعتبار آن به‌شدت جلوگيري شود، اين روند مي‌تواند به ضرر شورا تمام شود.

خاطرات خواندني شلقم از قذافي

عبدالرحمن شلقم وزير خارجه اسبق ليبي در مصاحبه با برنامه "الذاکره السياسية" (حافظه سياسي) که جمعه شب از شبکه العربيه پخش شد، مطالب و خاطرات متنوعي را درباره معمر قذافي رهبر سرنگون شده ليبي مطرح کرد. 

به گزارش عصر ايران، شلقم در هنگام اعتراضات مردمي اخير عليه حکومت قذافي، نماينده ليبي در سازمان ملل متحد بود که پس از سرکوب خونين اين اعتراضات، از سمت خود استعفا داد و به صف معترضين و مخالفين قذافي پيوست.

شلقم متولد 1949 است و بين سال هاي 2000 تا 2009 ميلادي مسئوليت وزارت خارجه ليبي را برعهده داشت.

مهمترين و جالب ترين بخش هاي مطرح شده دراين مصاحبه، به اين شرح است.

-  قذافي معتقد بود که نسبت به انور سادات (رئيس جمهور اسبق مصر) براي حکمراني بر مصر، شايستگي بيشتري دارد.

- قذافي از انور سادات ناراحت بود چرا که بيش از آنکه با او رابطه داشته باشد با عربستان سعودي رابطه داشت.

- قذافي هميشه از آدم هايي که چيزي بيشتر از او داشتند مشکل داشت. از جمله اينکه هميشه با افرادي که از او قدبلندتر بودند مشکل داشت و همين موضوع در رابطه قذافي با رئيس جمهور اسبق سنگال که 2 متر قد داشت و بشار اسد رئيس جمهور قدبلند سوريه مسئله ساز بود. قذافي از اين که فضايي براي مقايسه قد او با افراد ديگر فراهم شود خودداري مي کرد.

- قذافي هميشه کفش هاي پاشنه بلند مي پوشيد و براي پنهان کردن اين کفش ها، هميشه لباس هاي بلند و افتاده بر زمين برتن مي کرد تا کفش هايش پيدا نباشند.

- قذافي معتقد بود که بشار اسد بايد پيرو او باشد. بارها بشار اسد را "فرزند خود" مورد خطاب قرار مي داد که اين اقدام صحيح نبود. قذافي دوست داشت بشار اسد به مانند فرزندانش سيف الاسلام يا ساعدي، پيرو او باشد.حافظ اسد رئيس جمهور سابق سوريه از سوداي رهبري جهان عرب توسط قذافي، استفاده مي کرد.او فاصله خود را به خوبي با قذافي حفظ مي کرد.

- قذافي تلاش مي کرد تا زين العابدين بن علي رئيس جمهور وقت تونس را به عنوان يکي از پيروان خود تبديل کند. يعني سعي مي کرد رابطه بن علي با خود رابطه پسر و پدري باشد.

" لولا داسيلوا" رئيس جمهور برزيل به ليبي سفر کرده بود اما قذافي برنامه ورود و مقدمه ديدار با او را به شکلي برنامه ريزي کرد که نشان دهنده کوچکتر بودن لولا نسبت به قذافي بود و اينکه لولا نيز يکي از پيروان قذافي به شمار برود. لولا از اين رفتار ناراحت شد و سفر خود به ليبي را نيمه کاره رها کرد.

- قذافي با هيچ کس رابطه اي دوستانه اي نداشت.

- قذافي به دنبال آدم هاي يس من (yes man) بود يعني هميشه چشم بگويند. اما در عين حال از مسوولاني خوشش مي آمد که به آنچه او مي گفت فوراً عمل نکنند يعني در ظاهر بپذيرند اما بعدا آن را عملي نکنند. مثلا يک بار قذافي دستور داد که در مدت 48 ساعت تمامي منازل و اقامتگاه هاي سفراي ليبي در سراسر جهان به فروش گذاشته شود. من در واکنش، اين موضوع را تاييد و پذيرفتم و قول دادم که اين موضوع را در سريعترين زمان ممکن اجرا کنم اما با اين حال با وجود پيگيري قذافي، من وقت کشي مي کردم تا قذافي سرد شود و از اجراي چنين تصميمي منصرف شود. با وزير وقت اقتصاد نيز صحبت کردم او هم نگران بود.با هم به جست و جوي علت اين تصميم عجيب و غريب پرداختيم و در نهايت معلوم شد به دليل راه ندادن سيف العرب - يکي از پسران قذافي- به اقامتگاه سفير ليبي در آلمان، قذافي اين تصميم را گرفته است.
بنابراين ما با اقداماتي رضايت سيف العرب را جلب کرديم و بعد از آن قذافي آرام شد و تلفني به من گفت:" آن موضوع را که عملي نکردي" گفتم:" نه" گفت:" خوب شد!" بار ديگري نيز قذافي شخصا دستور داد که سفيرانگليس در ليبي را اخراج کنم. من نيز گفتم چشم و حتما اين کار را انجام خواهم داد .پس از گذشت چندين ساعت قذافي دوباره تماس گرفت و معلوم شد که منصرف شده است.

-من تاکنون فقط دو مرتبه امام موسي صدر را از نزديک ديدم که اين دو مرتبه هم در شهر قاهره بود.
"هواري بومدين" رئيس جمهور وقت الجزاير امام موسي صدر
  را قانع کرد که به ليبي سفر کرده و بتواند کمک هاي مالي را جذب کند. پس از ناپديد شدن امام موسي صدر، بومدين از قذافي مي خواست به طور شفاف درباره سرنوشت امام صحبت کند.

 قذافي هميشه از مسئله صدر ناراحت بود. او در سال هاي اخير مرا فراخواند و در بيرون از خيمه، در حالي که قدم مي زديم از من پرسيد: از سرنوشت صدر چه خبري داري؟من از اين سوال بسيار جا خوردم و احساس نگراني کردم. سه ديدگاه در من ايجاد شد. اول اينکه اين سوال ، يک هشدار و تهديد است که من درباره موضوع سرنوشت او  چيزي نگويم يا اينکه در جايي مطلبي را گفته ام که به نارضايتي قذافي منجر شده است. در اين باره از نزديکان قذافي نيز پرس و جو کردم. از ديگر تفسيرها اين بود که قذافي مي خواهد پس از حل مسائل مختلف با غرب از جمله لاکربي و ...، به حل مسئله امام موسي صدر نيز اقدام کند و خواهان طرحي براي حل اين مسئله است.  البته من متوجه اين موضوع نشدم که منظور قذافي کدام يک از اين موضوعات بود.  براساس اطلاعاتي دارم امام موسي صدر در هنگام حضور در ليبي به شدت از قذافي و ديدگاه هاي او درباره دين اسلام انتقاد کرده بود.  قذافي معتقد به بازنگري در دين اسلام و قرآن بود مثلا مي گفت کلمه قل بايد از متن قرآن حذف شود چرا که " قل " خواسته خدا از پيامبر بود.همين انتقاد باعث خشم قذافي شد و او دستور داد امام موسي صدر به همراه همراهانش دستگير و به مکان نامعلومي منتقل شوند.براساس گفته هاي شلقم، قذافي معتقد به بازنگري در دين اسلام و قرآن بود مثلا مي گفت کلمه قل بايد از متن قرآن حذف شود چرا که " قل " خواسته خدا از پيامبر بود.قبل از اين براساس اطلاعات مختلفي که به دستم رسيده بود امام موسي صدر در ليبي کشته شده بود يا از ليبي خارج شده و در ايتاليا ربوده شده اما حدود چهار سال پيش با وزير کشور وقت صحبت کردم و براساس آخرين اطلاعاتي که دريافت کردم هم اکنون مي گويم که امام موسي صدر در خاک ليبي کشته شد.

- قذافي در حالت هاي مختلف، جو گير مي شد . يک بار خود را رهبر جهان عرب مي دانست، بار ديگر خود را رهبر جهان اسلام و بار ديگر خود را در جايگاه رهبري آفريقا مي ديد.

- قذافي با حسني مبارک راحت بود و با او با لهجه عربي صحبت مي کرد و روابط ميان آن دو خوب بود.

- در نشستي در گذشته، ميان قذافي و رئيس جمهور وقت لبنان، به قذافي گفتم که چون شرايط مناسب است پيشنهاد دهيد رئيس جمهور لبنان با ايجاد سفارت ليبي در بيروت موافقت کند ولي قذافي گفت که هم اکنون شب و آخر وقت است اين موضوع را بگذاريد براي فردا صبح.

طباطبايي به مهر خبر داد:

آغاز ثبت نام کنکور ارشد از 17 آبان/ برگزاري آزمون در بهمن 90

معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان ثبت نام آزمون کارشناسي ارشد سال 90 گفت: ثبت نام براي اين آزمون از روز 17 آبان به صورت اينترنتي آغاز مي شود.

دکتر سيد جلال طباطبايي در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: ثبت ‌نام آزمون کارشناسي ارشد 90 براي پذيرش دانشجو در سال 91 از 17 آبان ماه آغاز مي شود و تا 25 آبان ادامه دارد.

وي خاطرنشان کرد: آزمون کارشناسي ارشد سال 91 در روزهاي 26 تا 28 بهمن‌ماه 90 برگزار مي شود.

معاون سازمان سنجش گفت: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسي ارشد نيز از روز 23 تا 26 بهمن به صورت اينترنتي توزيع مي شود.

جديدترين جدول اسامي موسسات غيرمجاز اعزام دانشجو به خارج

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اسامي 22 موسسه غيرمجاز اعزام به خارج را که لغو مجوز کرده است، اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت علوم اسامي 22 موسسه غيرمجاز اعزام به خارج را اعلام کرد.

جدول 22 موسسه غيرمجاز اعزام به خارج

رديف

نام موسسه

تاريخ لغو مجوز

1

آرمانسيس خاورميانه

قبل از سال 90

2

صدر مهر ايرانيان

//

3

سفينه دانش پژوهان

//

4

ره حاميا

//

5

به سوي فرداي انديشه روشن

//

6

اروند دوست غريب

//

7

انديش وران اميد فردا

//

8

دانش جعفري

//

9

دانش پويان سرافراز

//

10

آفاق علم

//

11

دانش پژوهان الوند

//

12

فرهنگي هنري ايرسافام

//

13

راهيان اوج يزد

//

14

مژده آوران دانش

//

15

کادي فرهنگ پارس

//

16

گروه طلايي ايرانيان

//

17

آميتيس البرز

//

18

نگين هفت اورنگ

//

19

توسعه دانش و فناوري نخبگان

سال 90

20

نخبگان پرشيا

//

21

دانش و فناوري پيشرو

//

22

کرمان اينديا

//

حسن مسلمي نائيني - مدير کل بورس و امور دانشجويان وزارت علوم درباره نحوه برخورد با فعاليت موسسات غيرمجاز اعزام دانشجو به خارج گفت: در صورت تشکيل کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور، امکان مقابله با موسسات غير مجاز بيش از گذشته فراهم مي شود.

وي افزود: با بيان اينکه حدود 100 موسسه داراي مجوز اعزام دانشجو به خارج از کشور در حال فعاليت هستند، فعاليت اين موسسات را در راستاي کاهش تصدي گري دولت و افزايش امکان برنامه ريزي و نظارت براي وزارت علوم دانست.

مسلمي به مهر خبر داد:

راه اندازي کانون موسسات اعزام دانشجو به خارج/ فعاليت 180موسسه غيرمجاز

مدير کل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، با اشاره به فعاليت بيش از 180 موسسه غير مجاز اعزام به خارج، گفت: آماري که در اين زمينه وجود دارد نشان مي دهد بيش از 180 موسسه غير مجاز در کشور فعاليت مي کند و بايد کاري کرد تا موسساتي که داراي مجوز هستند در اين خصوص اقدام و از منافعشان دفاع شود.

حسن مسلمي نائيني در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعداد موسسات غيرمجاز اعزام به خارج در کشور، اظهار داشت: آماري که از ابتداي مسئوليتم در اين حوزه دارم نشان مي دهد تعداد موسسات غير مجاز اعزام به خارج بيش از 180 موسسه در کشور است و بايد کاري کنيم که تنها موسساتي که داراي مجوز هستند در اين خصوص اقدام کنند.

وي با اشاره به راه اندازي کانون موسسات اعزام به خارج، ادامه داد: به همين جهت است که کانون موسسات اعزام به خارج را راه اندازي کرديم تا تصدي گري اين مسائل در وزارت علوم کمتر و باعث شود خود موسسات شخصيت پيدا کنند اين موسسات بايد خودشان پيگير اموراتشان با توجه به علم، مهارت و تجربه اي که در اين زمينه دارند، باشند.

مسلمي نائيني مديران اين موسسات را افرادي فرهيخته و دانشگاهي خواند و گفت: بسياري از مديران موسسات اعزام به خارج، فرهيخته و استاد دانشگاه يا از بازنشستگان وزارتخانه هاي امور خارجه، علوم و بهداشت هستند.

مدير کل بورس و امور دانشجويان خارج وزارت علوم، درباره اساسنامه کانون موسسات اعزام به خارج، گفت: اين اساسنامه را اعضاي موسسه نوشته اند. در ارديبهشت سال جاري در يک گردهمايي روساي موسسات 9 نفر را از ميان مديران انتخاب کردند  تا اين اساسنامه تدوين شود که البته تدوين و براي تمام اعضا ارسال شده تا نظراتشان را اعلام کنند.

به گفته مسلمي نائيني، در گردهمايي بعدي اين اساسنامه تصويب و يک گروه به عنوان هيئت مديره اين کانون انتخاب مي شوند.

نيروگاه اتمي بوشهر در مرحله بازبيني اساسي

به گزارش واحد مرکزي خبر ، در اين مرحله که در پي دستيابي به اهداف تعيين شده در مرحله اول صورت مي گيرد، نيروگاه اتمي با حداکثر توان 456 مگاوات که در ساعت 43 / 16 روز 15 مهر به ثبت رسيده، به طور موقت از مدار خارج شد.

مجموع انرژي توليدي برق نيروگاه اتمي بوشهر تاکنون برابر 70100 مگاوات ساعت بوده که 56089 مگاوات ساعت آن به شبکه سراسري برق کشور تحويل و بقيه صرف مصارف داخلي نيروگاه شده است.

نخستين بار نيروگاه اتمي بوشهر در ساعت 29 / 23 روز 12 شهريور امسال با توان 60 مگاوات به شبکه سراسري برق کشور پيوست. سپس قدرت توليدي اين نيروگاه در ساعت 30 / 9 روز 5 مهر به 190 مگاوات و در ساعت 10 / 14 روز 6 مهر به 300 مگاوات رسيد.

همچنين نيروگاه اتمي بوشهر در ساعت 20 / 9 روز 15 مهر به 50 درصد ظرفيت نامي خود دست يافت و توان الکتريکي آن براي تحويل به شبکه سراسري برق بالغ بر 420 مگاوات شد.

طرح حمايتي وزارت ارشاد ؛ خريد برخي کتاب ها قبل از چاپ

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت : اين وزارتخانه برخي کتاب هاي واجد شرايط را قبل از چاپ خريداري مي کند.

دري در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار واحد مرکزي خبر با بيان اين که براي حمايت از ناشران چند مولفه را در نظر داريم که برخي از آنها قديمي و برخي جديد است؛ افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا قبل از اين فقط کتاب ها را پس از چاپ خريداري مي کرد اما از اين به بعد، برخي کتاب ها، طبق اولويت هاي در نظر گرفته شده، در مرحله قبل از چاپ خريداري مي شود.

وي اضافه کرد: کتاب هاي ديني، دفاع مقدس، تاريخ انقلاب اسلامي، جنگ نرم و معرفي بزرگان مهمترين موضوعاتي است که براي خريد کتاب قبل از چاپ در دستور کار خود داريم.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اين طرح هم اکنون در حال اجراست و تاکنون کتاب هاي65 ناشر کتاب هاي ديني نيز پيش خريد شده است.

کميته خريد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از چند سال قبل فعاليت خود را آغاز کرده است. بخش حمايت از ناشران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکنون طرح هاي مختلفي را اجرا کرده است که از آن جمله مي توان به طرح خريد کتاب مربيان آموزش و پرورش با بن هاي ويژه و خريد55 عنوان از چاپ اول هر کتاب اشاره کرد.

اين کتاب ها با عنوان تازه هاي کتاب به استان هاي کشور ارسال مي شود.

تبديل نفت خام به فرآورده هاي نفتي از برنامه هاي وزارت نفت

به گزارش واحد مرکزي خبر، رستم قاسمي در مراسم تقدير از کارکنان شرکت پالايش نفت آبادان با بيان اين که هم اکنون همه تحريم هاي بين المللي ايران، صنعت نفت را نشانه گرفته است، گفت: اگر نتوانيم توليد مناسبي در نفت و گاز داشته باشيم، حتما ايران در بعد اقتصادي دچار مشکلات خواهد شد.

قاسمي افزود: اما کارکنان پيمانکاري و رسمي و حتي شرکت ها و مشاوران ايراني فعال در پالايشگاه آبادان بار ديگر همچون زمان جنگ تحميلي نشان دادند که مي توانند در برابر تحريم ها و زياده خواهي هاي دشمنان بايستند.

وي کارکنان پالايشگاه آبادان را سربازان فداکار در خط مقدم عرصه توليد و پالايش نفت خواند و گفت: به نظر مي رسد هم اکنون مهم ترين کار صنعت نفت، حفظ و افزايش توليد است که خوشبختانه اين موضوع، مدنظر کارکنان صنعت نفت قرار دارد.

وزير نفت با اشاره به بمباران شديد پالايشگاه آبادان در زمان جنگ تحميلي تاکيد کرد: اين پالايشگاه، نماد مقاومت و پايداري در برابر دشمنان است.

قاسمي با يادآوري اين که دشمن با تحريم فروش بنزين به ايران قصد داشت کشور را دچار مشکل و بحران کند، اظهار داشت: کارکنان تلاشگر صنعت نفت و به خصوص بخش هاي پالايشي و پتروشيمي با افزايش توليد اين فرآورده در کشور نشان دادند که مي توانند به راحتي در مقابل تحريم هاي بين المللي ايستادگي کنند.

وي گفت: ايران علاوه بر اين که در توليد محصولات نفتي همچون بنزين به خودکفايي رسيده، صادرات برخي محصولات به خارج از کشور را نيز در دستور کار قرار داده است.

وزير نفت همچنين با تقدير ويژه از خانواده شهيد مهندس محسن کمري، که در جريان راه اندازي پالايشگاه آبادان در خرداد امسال دچار سانحه شد، لوح سپاس وزارت نفت را به پدر و مادر اين شهيد تقديم کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها