سال شکوفایی تولید ملی - الزامات و شرایط(دکتر محمد سیاری- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه)

خانه خبرها

دکترسياري معاون فرهنگي واجتماعي دانشگاه با اشاره به نامگذاري سال جاري بعنوان سال توليدملي وحمايت ازکار وسرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري گفت:موضوع اقتصاد همچنان مسئله مهم کشور بوده و در صدر مسائل ملي قرار دارد تا جائي که نامگذاري امسال بعنوان سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري حکايت از اين امر دارد.

معاون فرهنگي واجتماعي دانشگاه به نامگذاريهاي مختلف از سوي مقام معظم رهبري اشاره کرد وبيان داشت: عناويني که رهبر معظم انقلاب باتدبرخاص در ابتداي هر سال براي سال جديد برمي گزيند برگرفته از الزامات و شرايط کشور و بر اساس کارهاي کارشناسي استخراج مي شود و معظم له با اعلام نام سال در واقع اولويت هاي سال جديد را تبيين مي نمايد.

دکتر سياري بااشاره به برگزيده شدن عنوان اقتصادي براي دومين سال متوالي از سوي رهبرمعظم انقلاب اسلامي گفت: اينکه  براي دومين سال پياپي عناوين اقتصادي در صدر قرار گرفته است نشان از آن داردکه اقتصاد کشور در شرايط ويژه اي قرار دارد و وارادت کالا و پيگيري "سياست درهاي باز وارادات" توسط دولت محترم مشکلات عديده اي را در مسير توليدات داخلي قرار داده است و بنابه اذعان اقتصاددانان وکارشناسان و آمارهاي رسمي کشور بيش از 70 ميليون دلار واردات قانوني و بيش از 20 ميليارد وارادات غير قانوني در کشور وجود دارد که هر سال هم افزايش مي يابد. به عنوان نمونه  دراين زمينه مي توان وارادات 90 درصدي روغن نباتي کشور را مثال زد که بسيار نگران کننده است.

معاون فرهنگي واجتماعي دانشگاه برتقويت توليد محصولات داخلي تاکيدکردوگفت: درکشورما پتانسيلهاي بسيار بالايي جهت توليد محصولات مختلف وجود داردو با وجودي اينکه کشور ما 1% از جمعيت جهان را دارست اما ميزان توليد ايران در مقايسه با توليد جهان تنها 1/0 % اس و چنانچه بخواهيم وضعيت توليد کشور را متعادل با نسبت جمعيتي نماييم بايستي توليد کنوني کشور را ده برابر افزايش دهيم.

دکترسياري باتاکيد بروجودامکانات ومنابع فراوان داخلي  وضرورت استفاده درست وبجا ازآنها افزود:کشورمايک درصد جمعيت دنياراداراست امادرعوض ماصاحب پنج درصد معادل جهان هستيم که خوشبختانه از تنوع بسيار بالايي هم برخوردار هستندو وجود منابع عظيم انرژي در کشور هم از نقاط قوت ديگري است که مي تواند چرخ توليد را با سرعت بيشتري به حرکت در آورد.

دکترسياري يا اشاره به قابليتهاي بخش کشاورزي گفت:اگر نگاهي به پتانسيلهاي کشور در زمينه توليد محصولات کشاورزي بيندازيم، باز قابليت هاي فراواني وجوددارد که در صدر آنها تنوع آب و هوايي بسيار بالا و وجود انرژي فراوان خورشيدي در کشور است که چنانچه اين پتانسيل بالقوه، بالفعل شود تقويت اقتصاد ملي را در پي خواهد داشت. از کل توليدات کشور تنها 14 درصد سهم توليدات کشاورزي است که رقم بسيار ناچيزي است. ذکر اين نکته هم بسيار مهم است که سرمايه گذاري در بخش کشاورزي نيز مطابق با ميزان توليدات کشاورزي نيست و تنها 5/4 الي5/5 درصد سرمايه گذاري در اين بخش صورت مي­گيرد. کشاورزي و رونق محصولات کشاورزي بايستي محور فعاليت­هاي کشور قرار گيرد و صنعت در خدمت کشاورزي باشد، چرا که قابليت توليد بيشتر محصولات کشاورزي در کشور وجود داشته و مي تواند سهم عمده اي در صادرات غير نفتي کشور داشته باشد. صادرات غير نفتي کشور در حال حاضر در حدود 42 ميليارد دلار است که با رونق توليدات کشاورزي مي توان اين ميزان را افزايش داد.

دکتر سياري مشکل اصلي براي افزايش توليدات داخلي را واردات بي رويه دانست وگفت: مشکل اصلي در سر راه افزايش توليدات  داخلي واردات بي­رويه محصولات مصرفي در کشور است که با توجه به قيمت و کيفيت پايين محصولات وارداتي، بخصوص از کشور چين، واحدهاي توليدي کشور با حداقل ظرفيت در حال توليد هستند. بعنوان مثال صنعت نساجي کشور تنها با سي درصد ظرفيت خود مشغول فعاليت است که چنانچه از 70 درصد مابقي نيز بهره گرفته شود علاوه بر قطع واردات، تعداد زيادي مي توانند صاحب شغل شوندکه اين امر مشکل بسياري از جوانان اين سرزمين راحل خواهدکردچراکه بر اساس آمارها تنها براي 30 درصد فارغ التحصيلان دانشگاه­ها فرصت شغلي وجود دارد که با رونق و شکوفايي توليدداخلي، معضل بزرگ بيکاري نيز رفع خواهد شد.

معاون فرهنگي واجتماعي دانشگاه برتوجه جدي به ارتقاء کيفيت محصولات داخلي تاکيد نمود وبيان داشت:نکته ديگردرمورد تقويت وافزايش توليدات داخلي موضوع  دانش محور بودن آنها است که بايد محصولات با کيفيت و قابل رقابت با نمونه هاي  خارجي به بازار عرضه شودتا مورداستقبال خريداران قرارگيرد. ودراين راستا  توجه به توليد محصولاتي که داراي بيشترين پتانسيل بوده و از تجربه کافي در توليد آنهابرخوردار هستيم و حتي از نظر کيفيت حرف اول را در دنيا مي زنيم بايددراولويت قرارگيرد. به عنوان مثال مي توان به کيفيت بالاي فولاد، کفش، لامپ، فرش و ... و در زمينه محصولات کشاورزي به برنج، پسته، زعفران، انار، مرکبات و ديگر محصولات مهم اشاره نمود.

دکتر سياري درپايان تاکيدکرد: اين واقعيت گوياي آن است که هميشه کالاي خارجي با کيفيت نيست و اين ذهنيت بايستي از اذهان مردم پاک شده و اعتماد بيشتري به توليد کنندگان داخلي صورت گيرد. وتوليد کنندگان نيز بايستي تلاش زيادي درجهت ارتقاي کيفيت کالاهاي توليدي خود نموده و با افزايش بهره وري بتوانند با حداقل هزينه محصولات خودراتوليد وعرضه نموده وبتوانند در عرصه رقابت موفق شده وموجبات سربلندي کشورمان رافراهم آورند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها