دکتر دانشجو: تربیت نیروی انسانی اصلی ترین ماموریت دانشگاه است

خانه خبرها

وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اصلي ترين رسالت و مامورت دانشگاه تربيت نيروي انساني براي آرمان هاي جامعه بر مبناي اعتقادات و هنجارها و حرکت در مسير اهداف نظام اسلامي است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر کامران دانشجو، شامگاه چهارشنبه در آيين اختتاميه اجلاس سالانه بسيج اساتيد کشور که در محل تالار قدس حرم مطهر رضوي برگزار شد، با اشاره به ماموريت هاي دانشگاه عنوان کرد: توليد علم، و انجام تحقيقات جزء ماموريت هاي دانشگاه بوده اما اصلي ترين رسالت و مامورت دانشگاه تربيت نيروي انساني براي آرمان هاي جامعه بر مبناي اعتقادات وحرکت در مسير اهداف نظام اسلامي است.

وي تاکيد کرد: ماموريت و اقدام ديگر دانشگاه گفتمان سازي در جامعه است و به طور مثال دانشگاه مي تواند گفتمان عدالت را در جامعه فراگير کند و اين مقوله را از منظر آموزه هاي اسلام به عنوان گفتمان قالب ايجاد کند.

گفتمان سازي مبتني بر اصول و مباني اسلامي

وي با بيان اين مطلب که گفتمان سازي بايد بر اصول و مباني اسلامي استوار باشد، گفت: دانشگاه مي تواند در زمينه گفتمان کار و تلاش نيز ورود پيدا کرده و برمبناي باورهاي اسلامي و با نگاه به آخرت گفتمان سازي کند.

وي فرهنگ سازي را ماموريت ديگر دانشگاه دانست و افزود: در گذشته وزارت فرهنگ و آموزش عالي وجود داشت اما امروز متأسفانه فرهنگ از دانشگاه جدا شد که اين اقدام اشتباه بود زيرا دانشگاه مهم‌ترين نقش را در فرهنگ‌سازي دارد.

دانشجو  تصريح کرد: دانشگاه مي تواند فرهنگ عفاف و حجاب و پوشش را در جامعه حاکم کند در حالي که از آن سو نيز  مي تواند فرهنگ بي‌بندوباري را ترويج نمايد، لذا دانشگاه در حوزه فرهنگ‌سازي نقش تأثيرگذاري دارد.

وي سپس با اشاره به اين سخن امام خميني که فرمودند ما از محاصره و تحريم اقتصادي نمي ترسيم اما آنچه از آن مي ترسيم دانشگاهي است که جوانان ما را با نگاه به غرب تربيت کند، افزود: ايران اسلامي از منظر غرب و تفکر غربي نبايد به دنيا نگاه کند.

وي با تاکيد بر اينکه امام راحل همچنين معتقد بودند که اگر دانشگاه اصلاح شود جامعه اصلاح مي شود، گفت: بايد ديد کدام دانشگاه از منظر امام اصلاح شده است.

نگاه به ماموريت هاي دانشگاه با تکيه بر مباني انقلاب

وي ادامه داد: امام همه چيز را در مسير اسلام مي خواستند بنابراين اگر دانشگاه اسلامي باشد مي توان گفت دانشگاه و به تبع آن جامعه اصلاح شده است ودر اين زمينه بايد به مأموريت‌هاي دانشگاه‌ با تکيه بر مباني انقلاب و اسلام نگاه شود.

وي سپس دانشگاه را محل تربيت دانست و افزود: دانشگاهي که فرهنگ انقلاب را جاري و ساري کرده و  نيروي انساني را با آرمان‌هاي اسلام تربيت کند اصلاح شده است.

دانشجو با بيان اين مطلب که دانشگاهي که آزادي را بر مبناي کرامت انساني نه بر مبناي بي‌بندوباري و متون غربي قبول دارد مي‌تواند اصلاح شود، افزود: اگر غير از اين باشد دانشگاه  بايد تحول يابد و در اين تحول بي ترديد اساتيد نقش مؤثري ايفا مي کنند.

وي تاکيد کرد: مسلما دانشگاهي که در صورت و سيرت کپي‌برداري از متون غربي است نمي تواند آرمان‌هاي انقلاب را حفظ و به عنوان  دانشگاه اصلاح شده معرفي شود.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري عنوان کرد: اگر قرار است نظام اسلامي پويايي و بالندگي داشته باشد بايد آرمان هاي انقلاب اسلامي حفظ شود.

 انقلاب يک امر مستمر است

وي تصريح کرد: اگر امروز هر کس بگويد انقلاب اسلامي تمام شد و  انقلابي‌گري متعلق به زمان گذشته است يا جاهل يا خائن بوده زيرا انقلاب يک امر مستمر بوده و اين گونه نيست که در يک زمان شروع شود و بعد پايان يابد.

دانشجو تاکيد کرد: انقلاب اسلامي در سال 57 پيروز شد اما پايان نيافت چرا که انقلاب يک امر مداوم و مستمر است و نظام جمهوري اسلامي محصول انقلاب است.

وي سپس با اشاره به ماهيت انقلاب ها گفت: ماهيت انقلاب ها يا اقتصادي، يا سياسي و يا معنوي است و ماهيت انقلاب اسلامي ايران معنوي بوده چرا که به خاطر معنويات، ارزش ها و اخلاقيات انقلاب در اين کشور روي داده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش به دوران اصلاحات اشاره کرد و افزود: اصلاح طلبان طي 8و 9 سال به مقدسات و واقع عاشورا خيانت کردند و معتقد بودند که گفتمان امام خميني بايد به تاريخ سپرده شود.

دانشجو تصريح کرد: اينها همان کساني هستند که براي آمريکا فرش قرمز پهن کرده وگفتمان انقلاب و امام را کنار زدند و با شرمندگي از اين انقلاب صحبت مي کنند.

تبيين آرمان هاي انقلاب بر عهده اساتيد دانشگاه است

وي با بيان اينکه نمي شود با يک ادبيات انقلاب و با ادبياتي متضاد حکومت داري کرد، گفت: همان کساني که ارزش ها و آرمان هاي  انقلاب اسلامي را کنار زدن به دنبال مرگ نظام نيز بودند.

وي باتاکيد بر اينکه تبيين آرمان هاي انقلاب اسلامي بر عهده اساتيد دانشگاه است، گفت: انقلابي گري بايد توسط اساتيد به ارزش تبديل شود لذا استادان سکولار و کساني که براي آرمان هاي انقلاب ارزشي قائل نمي شوند در دانشگاه جايگاهي ندارند.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري موتور نظام را آرمان‌هاي انقلاب دانست و عنوان کرد: يک استاد  بايد گفتمان انقلاب و مباني اسلام را با افتخار در دانشگاه ترويج کند نه اينکه با شرمندگي از آنها نام ببرد، بنابراين اساتيدي که براي مباني انقلاب ارزش قائل نيستند در دانشگاه هاي نظام اسلامي جايگاهي ندارند زيرا نمي توانند از مباني انقلاب اسلامي پاسداري کنند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها