دکتر علی محمدی: بزرگترین خدمت اسلام به جامعه زنان بازگرداندن هویت انسانی به آنان است

خانه خبرها

دکتر علي­محمدي­ رئيس­ دانشگاه­عصر روز شنبه 8/5/91 در جمع دانشجويان حاضر در طرح ضيافت انديشه حضور يافت و پيرامون موضوع حقوق زن در اسلام به ايراد سخنراني پرداخت.

دکتر علي محمدي در اين نشست با اشاره به ­نوع نگاه مکاتب مختلف به زن در طول تاريخ گفت: نگاه ملل و مکاتب مختلف بشري به ­زن در طول تاريخ يک نگاه ابزاري بوده و تمام مشکلاتي که زنان جوامع، همواره با آن روبرو بوده­اند، ناشي از همين طرز تلقي بوده است.

وي افزود: در اين نگاه زن هيچ هويت مستقل و سرافرازانه­اي نداشته و صرفا وسيله­اي براي تکثير نسل، خدمتگزاري و دفع شهوت تلقي شده است، تا جايي­ که زنان­ در قوانين ملل مختلف، هيچ حقوق واختيارات شناخته شده­اي نداشته­اند و حتي از حق الارث هم محروم بوده­اند و گاه خودشان نيز از راه ارث به ديگران واگذار مي شدند.

رئيس­دانشگاه­ افزود: منزلت زن در جامعه بشري آنقدر پائين بوده است­ که ­حتي افرادي مثل افلاطون ­که تقريبا نگاهي مترقيانه نسبت به زن­ و حقوق او داشته و براي او حقوقي همانند مردان  قائل بوده اند،  خدا را شکر مي کند که زن زاييده نشده است. ويا ارسطو از چهره هاي برجسته علمي يونان و جهان نيز زنان را محکوم به اسارت دانسته و آن را يک امر طبيعي تلقي مي­نمايد.

دکترعلي­محمدي ­درادامه به وضعيت زنان در جهان مسيحيت اشاره کرد و گفت: در­ جهان مسيحيت وضع از اين بهترنبود و کشيشان اوليه مسيحي­ با تقبيح ازدواج با زن، آن را يک بلا مي­دانستند. ادامه اين­روند منجربه ­شکل­گيري رياضت و رهبانيت ­در ميان مسيحيت شد و تجرد­ براي راهبه­ها به يک امر مقدس تبديل گرديد. بنا به عقيده برخي از کشيشان، زن­ حتي حق تدريس و آموزش  علم را نداشت و فرمانبرداري و خاموشي وظيفه حتمي او بود.

رئيس دانشگاه در ادامه ­با مقايسه نگاه اسلام و ساير ملل و مذاهب به زن گفت: دين مقدس اسلام برخلاف ساير اديان، مذاهب و ملل، به زن نگاهي ابزاري و طفيلي ندارد. اسلام نگاه ابزاري به زن را از بشر گرفت و هويت انساني او را احيا کرد و اين بزرگترين خدمتي است که اسلام به جامعه زنان روا داشته است.

ايشان ­در تاييد و اثبات اين مطلب به ذکر آيات و رواياتي ­از ائمه ­اطهار (عليه السلام) پرداخت و به اعترافات خود غربيها در اين خصوص ­اشاره­ کرد و گفت: گوستاولوبون فرانسوي  که يکي از بزرگترين شرق شناسان جهان است در اين خصوص مي­گويد: اسلام اولين مذهبي است که در ترقي و اصلاح حال زنان قدمهاي وسيعي برداشته است.

دکترعلي­محمدي افزود: از ديدگاه اسلام هم مرد مي­تواند به کمال برسد وهم ­زن و البته هر کدام با توجه ­به خصوصيات فيزيکي و روحي خود مسير خاص خود را در رسيدن به­ کمال طي مي کند. اسلام براي اينکه اين باور در زنان جامعه ايجاد شود که آنان نيز انسان هستند و توان فتح قله­هاي مختلف را دارند، نمونه هايي در اين زمينه معرفي مي نمايد. حضرت صديقه کبري (سلام­الله عليها) نمونه يک­ زن کامل است، چنانکه امام علي (عليه السلام) نيز نمونه يک مرد کامل است. اين دو بزرگوار شاخص انسانيت در جنس خود هستند.

ايشان­ در ادامه تاکيد ­کرد: در نگاه مترقي اسلام، کار نيک و بد زن و مرد از ارزش يکساني برخوردار است و ارزش کار نيک مرد از زن بيشتر نيست. مقياس براي ارزش گذاري، اخلاص و معرفت است که هم  در مردان متفاوت است وهم  در زنان، و اعمال خوب آنان با اين مقياس سنجيده مي شود و جنسيت کوچکترين دخالتي ندارد.

در اين نشست که به علت استقبال گسترده دانشجويان بيش از سه ساعت به طول کشيد، دکتر علي محمدي به سؤالات متعدد دانشجويان پاسخهاي لازم را ارائه کرد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها