حجت الاسلام والمسلمین صفرلکی: رمز موفقیت در انتقال پیامهای قرآن صامت تبعیت از قرآن ناطق است

خانه خبرها

گردهمايي اساتيد بسيجي دانشگاههاي استان با حضور دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه، حجت الاسلام صفرلکي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري، سردار کاکي فرمانده سپاه امير المومنين عليه السلام استان، ،روساي دانشگاهها ومراکز آموزش عالي استان و جمع زيادي از اساتيد بسيجي دانشگاههاي استان همراه با خانواده هايشان عصر روز سه شنبه 10/5/91 در مسجد دانشگاه  برگزار گرديد.

در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري با اشاره به اهيت ماه رمضان گفت: ماه رمضان، ماه نزول دو قرآن است.نزول قرآن کريم به عنوان قرآن صامت همراه با پيامهايي که در آن حضرت حق بيان داشته است و به  قلب پيامبر گرامي اسلام  به صورت تدريجي و دفعي نازل کرده است وهمچنين ماه مبارک رمضان ماه صعود قرآن ناطق است و رمز موفقيت در انتقال پيامهاي قرآن صامت تبعيت از قرآن ناطق است که وجود مبارک حضرت اميرمومنان علي(ع)  وائمه اطهار عليهم السلام مي باشند.

وي افزود: اهميت ماه مبارک رمضان در امساک نيست و امساک مساله اي عادي است، چراکه خيلي از موجودات ساعتها نه چيزي مي خورند ونه چيزي مي آشامند.

هنر در ارتباط قرآن صامت و قرآن ناطق است و قرآن ناطق، قرآن انسان کامل است با شرايط و ويژگيهاي خاص خود.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي در بخش ديگر از سخنان خود در ارتباط با طبقه بندي وجود انسان بر اساس آيات قرآن و روايات پرداخت و بيان داشت: اولين عالم، عالم جمادات است که در قرآن هم به آن اشاره شده است که همگان از آن عبور مي کنند و يکي از مراحل تکوين است.

دومين عالم مورد بحث، عالم نباتات است که براساس تاکيد قرآن  انسان از زمين رويانيده شده است.گياه هم داراي شعور است و در اين راستا حضرت امام خميني(ره) تاکيد کرده است که همه گياهان = شعور دارند و همه  آنها به تسبيح خداوند مشغول هستند و اگر انسان اين تسبيح را نمي فهمد  و درک نمي کند اشکال در گياهان نيست، بلکه او قادر به درک اين امر نيست.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي سومين عالم را، عالم حيوانيت اعلام کرد وگفت: دراين عالم احساس و غريزه مطرح است و عبور از آن خيلي مشکل و سخت است به گونه اي که گاه انسان 80سال عمر مي کند اما نمي تواند از اين مرحله عبور نمايد.

چهارمين اينها عالم انساني است که موضوع عقل به ميان کشيده مي شود و بحث اختيار مطرح است. عقل پارامتر، ويژگي و رسالت دارد و مبناي تکليف است. عالم انساني، عالم عقل است که تکليف آور است.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي در توضيح عالم پنجم گفت: پنجمين عالم، عالم روحاني است که در قرآن هم به آن اشاره شده است و در اين عالم انسان با عبوديت ويژگيهايي را بالاتر از عقل کسب مي نمايد. مثل مالک اشتر که وقتي يک از اهل کوفه  به او توهين کرد، مالک به او جوابي نداد و به مسجد رفت و براي هدايت او دعا کرد، براي اينکه مالک اشتر قرآن را خوانده و ديده بود و به آن عمل کرد.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي ادامه داد و گفت: ششمين عالم، عالم نوراني است که براي خيليها دست نيافتني است. اما شما اساتيد ابزار و توان کسب آن را داريد و براي اينکه مخاطبان شما حرفهاي شما را بشنوند و بهمند چاره اي جز درک اين عالم را نداريد و بايد با فکر کردن خودتان را بسازيد تا به اين مرحله برسيد.گاه اتفاق مي افتد که مخاطب  حرفهاي معلم را نمي فهمد و بايد دقت کرد هميشه اشکال در مخاطب نيست، بلکه ممکن است معلم نتواند پيام خود را به خوبي منتقل نمايد و معلم بايد با خود فکر کرده که چرا حرفهاي او در مخاطبش اثر نمي کند و با گذاشتن خود به جاي او در نوع انتقال پيام و بيانش بازنگري نمايد.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي در بخش ديگر از سخنانش به تبيين معناي سه واژه حقيقت، واقعيت و انگاره پرداخت و گفت: حقيقت يعني آنچه وجود دارد و نيازي به اثبات آن نيست. براي نمونه وجود حضرت حق، وجود ملائکه و  وجود عالم خلقت ازجمله حقيق هستند.

واقعيت غير از حقيقت است و متاسفانه ما اکثر اوقات اين دو را به جاي هم  اشتباه مي­گيريم. واقعيت به معناي آنچه است که ما داريم و مي بينيم و با آن مواجه هستيم. براي نمونه مهرباني، محبت، صداقت و نوع دوستي در جامعه ما جزء واقعيتها هستند که آنها را  مي­بينيم.

در سطح بين المللي واقعيتهايي وجود دارند که اين واقعيتها مي توانند تغيير نمايند، مثل اين واقعيت که الان ابرقدرت دنيا امريکا است.قبلا ابر قدرت دنيا کشور ديگري بوده است و در آينده کشورهاي ديگري هم مي توانند به يک ابرقدرت تبديل گردند و اين امر يک واقعيت است که به نظر مي رسد زمان تحقق آن فرا رسيده است.

وي در تبيين معناي انگاره گفت: انگاره يعني تصويري که ما به جاي  واقعيت در ذهن خود داريم و در اين زمينه دشمنان ما تصاويري را  به جاي واقعيت در ذهن جوانان ما بوجود آورده اند که اينها انگاره مي باشند و بايد مورد نقد و بررسي قرار گيرند.

براي نمونه در موضوع هسته اي تبليغ مي شود که  شما با دنيا در افتاده است و بايد در اين زمينه يک سؤال را مطرح کرد که آيا چها يا پنج کشور سلطه گر ، جنايتکار و جنگ طلب غربي، يعني کل جهان  و آيا به واقع اينها نمايندگان کل جهان هستند؟ امري که با واقعيت مطابقت ندارد  و شما اساتيد بسيجي بايد اين انگاره ها را شناخته  و در مورد آنها اطلاع رساني نماييد تا حقايق روشن گردد.

حجت الاسلام والمسلمين صفرلکي تاکيد کرد: اساتيد گرانقدري که داراي تفکر بسيجي هستند بايد در باره تغيير واقعيتها در دنياي کنوني به بحث و نظر بپردازند، چرا که رسالت اصلي  انقلاب اسلامي تغيير واقعيتهاي جهاني است و اين امري است که آيت الله شهيد دکتر بهشتي در سال 13262 آن رابيان داشته وگفته است که ما براي تغيير معادلات حاکم بر جهان انقلاب کرده ايم و اين پيام حقيقي انقلاب اسلامي است که بايد با ظرافت براي دانشجويان و جوانان تبيين گردد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها