حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر نژاد: انتظار بدون تقواو ویژگیهای برجسته اخلاقی انتظار نیست

خانه خبرها

شناخت دقيق وصحيح از جايگاه مهدويت وويژگيهاي جامعه مهدوي وموضوعات مرتبط با اين فکر وانديشه رسالت مهم دانشگاهيان است.

آرمانشهربشرکه­هميشه­حکيمان­وانديشمندان­آن­رااز آمال­بشرمي­دانسته­اند­يقينا درزمان امام عصر(عج) عينيت خواهد يافت ودر آن زمان انسانيت ويژگيهاي اخلاقي فضاي جامعه را به خوداختصاص خواهدداد.

جامعه ما بايددر کنار باور عميق به مهدويت به اين آسيبها­ي­آن هم­توجه جدي­داشته باشد.

اشاره:

حجت الاسلام و المسلمين دکتر مهدي اکبر نژاد در سال 1344  در ايلام  در خانواده اي مهربان و دوستدار اهل بيت(ع)متولد گرديد.پدر و مادر ساده و زحمت کش ايشان  هر دو اهل آن ديار بودند. ايشان در سال 1356  در اوج سال هاي خفقان و ترس از رژيم  شاه وارد حوزه علميه ايلام شدم و برخي دروس مقدماتي را در آنجا گذراند. با شروع تظاهرات و راهپيمايي هاي دوران انقلاب عملاً دروس حوزوي تعطيل گرديد و با پيروزي انقلاب، در اسفند 1357  به شوق همجواري با بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)براي ادامه تحصيل دروس علوم ديني وارد حوزه علميه قم شد. همزمان با  تحصيل دوره سطح برخي دروس مانند بعضي از کتابهاي فلسفي از جمله بدايه و نهايه را خواند پس از اتمام سطح در سال 1368 وارد درس خارج شد.  در اين زمان، مدتي نيزدر درس اسفار آيت الله حسن زاده و آيت الله جوادي آملي شرکت کرد . درس خارج را نزد آيات عظام فاضل لنکراني، مکارم شيرازي، نوري همداني، وحيد خراساني و مومن قمي ادامه داد   و از محضر فرزانگان شهير  و فاضل ديار قم  خوشه هاي  علمي فراوان چيد. ايشان در کنار تحصيل دروس حوزوي از تحصيل دروس دانشگاهي غافل نماند و در سال 1371 در دوره کارشناسي ارشد الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تربيت مدرس قم پذيرفته شدو در پاييز سال 1374 از رساله خويش با عنوان "جدال در قرآن" دفاع کرددر ايامي که در قم مشغول تحصيل بود به امر تحقيق نيز پرداخت و در سال 1370 بعنوان محقق گروه علمي تحقيقي تفسير راهنما، به نويسندگان و محققان آن گروه ملحق شد و اين همکاري تا سال 1374 ادامه داشت اما در اواخر سال 1374 بدليل بازگشت به ديار خويش همکاري پايان يافت. در زمستان 1374 به عنوان مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي ايلام و علوم پزشکي ايلام منصوب  و از اين به بعد به تبليغ و نشر معارف ديني در دانشگاه و زادگاه خويش پرداخت و همزمان نيز تدريس دروس دانشگاهي را شروع کرد. پس از تلاش و کوشش علمي فراوان در سال 1377 درگروه معارف دانشگاه ايلام استخدام گرديد.سال 1380 با قبولي در دوره دکتراي علوم قرآن و حديث تربيت مدرس دانشگاه قم، به قم منتقل شد و دوباره مشغول تحصيل دروس حوزوي و دانشگاهي گرديد. در سال 1381 به گروه حديث مرکز فرهنگي انتظار نور وابسته به دفتر تبليغات اسلامي قم پيوست و  از آن به بعد با همکاري محققان آن مرکز به دسته بندي مجموعه احاديث مهدويت  مشغول  مي باشد.ايشان از صاحب نظران ونويسندگان توانادر حوزه مهدويت مي باشد که تاکنون سه عنوان کتاب ودهها عنوان مقاله وسخنراني در اين حوزه ارائه کرده اند.حجت الاسلام اکبرنژاد از سال 85تاکنون رياست دانشکده ادبيات وعلوم انساني دانشگاه ايلام را برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمين دکتر اکبرنژاد رئيس دانشکده ادبيات وعلوم انساني درگفتگو با خبرنگار روابط عمومي­با­تبريک فرارسيدن­نيمه­شعبان­وولادت­امام­عصر(عج)در­باره­اعتقاد­به­ظهور­امام­دوازدهم(عج)وظهور منجي گفت:اعتقاد به ظهور امام عصر(عج)به عنوان بخش مهمي از اعتقادات اسلامي در روايات اهل سنت وشيعيان جايگاه خاص وويژه اي دارد.

برخي ممکن است بگويند­که­بحث مهدويت فقط به­شيعيان اختصاص دارد،اما اين امر صحت ندارد وروايات زيادي از ناحيه اهل سنت در اين زمينه وجود داردوتعداداين روايات آنقدر زياد است که حتي يکي ازدانشمندان آنان ادعاي تواتر کرده است به اين معناکه آنقدرروايات در اين زمينه زياد است که جاي هيچ شک وترديدي در اين زمينه باقي نمي گذارد .

حجت الاسلام والمسلمين اکبرنژادتاکيدکرد:بنابراين اعتقاد به آمدن مهدي(عج)نه يک باور شيعي بلکه يک باوراسلامي است وهمه مسلمانان در انتظار مهدي موعود اسلام که از نسل پيامبر(ص)وازفرزندان حضرت زهرا(س) مي باشند.

حجت الاسلام والمسلمين اکبرنژادکه از صاحب نظران ونويسندگان کشور در حوزه مسائل مهدويت مي باشند در ارتباط با­نگرش­شيعه به­امام دوازدهم(عج)اظهار داشت:در­اعتقادات شيعه که برگرفته ازروايات اسلامي­موجود­مي­باشد،امام­دوازدهم(عج)از­فرزندان­پيامبر(ص)وازنسل­امام­علي(ع)وحضرت فاطمه زهرا(س)وبنا به تصحيح روايات نهمين فرزندامام حسين(ع) که پدرآن حضرت امام حسن عسکري(ع) مي باشند.

وي درباره تولد امام عصر(عج)گفت:امام دوازدهم(عج) که در قرآن کريم با عنوان بقيه الله از ايشان نام برده شده است در شرايط خاصي متولد شده اند.مراقبت وسخت گيري شديد وخاص عباسيان نسبت به امام حسن عسکري(ع)سبب شدکه تولد آن حضرت مخفيانه صورت گيرد.البته چنين نبودکه کسي از تولد­آخرين­حجت­خدا،آگاهي­نداشته­ويا پس­ازتولد،آن­حضرت را نديده باشد.برخي ازشيعيان مورداعتمادوعده اي از وکلاي امام عسکري(ع)توفيق ديدن وزيارت آن حضرت را داشته اندکه جريان برخي از اين ديدارها در کتب معتبر به ثبت رسيده است وهم اکنون دردسترس ما مي باشد.

رئيس دانشکده ادبيات وعلوم انساني با اشاره به بحث غيبت امام عصر(عج)گفت:امام دوازدهم(عج)به اقتضاي پاره اي از مقدرات الهي بيش از پنج سال دربين مردم حضور نداشت واز آن پس تاکنون در دومرحله غيبت صغري(کوتاه مدت)وغيبت کبري(بلندمدت)از ديدگان عموم مردم پنهان مانده است ومردم ازفيض زيارت آن حضرت بي بهره شده­اند.

وي افزود:بنا به اعتقادشيعه امام زمان(عج)هرچند ازديدگان غايب است،امادر جامعه حاضر است وناظر بررفتار واعمال انسانها مي باشدودر جاهايي که نياز باشدآن حضرت از طرق خاص از راهنمايي ومشکل گشايي جامعه دريغ نداردوبه اميدخدا در فرصتي که مناسب باشدواراده الهي تحقق يابد ظهور خواهند کرد.

دکتر اکبرنژاد پايبندي جدي به مباني وعيارهاي ديني وانساني را مهمترين وظيفه شيعيان درايام غيبت دانست وگفت:آنچه که از روايات ودستورات اسلامي استفاده مي شوداينکه مهمترين رسالت شيعيان درعصر غيبت پايبندي­جدي­وعميق­به­مباني ومعيارهاي ديني وانساني­مي­باشد. ودر­روايتي از امام صادق(ع)دستوري که به منتظران حضرت داده شده است علاوه برحالت انتظار دواصل اساسي بيان شده است.اول رعايت تقوا وپرهيزگاري از محرمات الهي ودوم آراسته شدن به برجستگيهاي اخلاقي وانساني که اين دو اصل مورد سفارش امام صادق(ع)مهمترين وظيفه منتظران واقعي تلقي مي شود.

وي افزود:توجه به دستورات الهي ورعايت دقيق آنها وبرخورداربودن از صفات برجسته انساني واخلاقي دوشاخص اصلي است که تعيين کننده ويژگيهاي رفتاري منتظران مي باشد وبنابراين انتظار بدون تقوا،انتظار نيست وهمچنين انتظار بدون داشتن ويژگيهاي برجسته اخلاقي انتظار نيست.

حجت الاسلام اکبرنژاد درارتباط باموضوع انتظار وظهورامام دوازدهم (عج) اظهار داشت:يکي از ايده هاوآمال بشر در طول تاريخ زيستن در فضا ومحيطي توام باشرايط زيست عادلانه وانساني بوده است و اين امر يک آرزوبراي بشر تلقي مي شود.

متاسفانه به دلايل مختلف از جمله افزون طلبي وسرکشي برخي انسانهاي زياده خواه وطغيانگرمانع ازتحقق اين آرزوي بشري بوده است.مهمترين ويژگي رفتاري امام(عج)که در روايات فراوان به آن اشاره شده است تحقق اين آرزوي ديرينه بشري مي باشدکه با از بين بردن مظاهرستم وستمگري ونابودکردن انسانهاي تجاوزگر وافزون طلب که دراين دوران بشرازچنان امنيت اجتماعي واخلاقي واقتصادي برخوردارخواهندشدکه هيچ دغدغه ونگراني را از جانب هيچ کس احساس نخواهند کرد.

وي افزود:آرمانشهر بشرکه هميشه حکيمان وانديشمندان آن را از آمال ­بشرمي دانسته اند يقينا درزمان امام عصر(عج) عينيت خواهد يافت ودر آن زمان انسانيت ويژگيهاي اخلاقي فضاي جامعه را به خوداختصاص خواهدداد.

حجت الاسلام اکبرنژاددر باره موضوع  آخرالزمان ومهدويت وارتباط ان با اديان ديگر گفت:مهدويت به عنوان يکي از مهمترين حوادث آخر الزمان شناخته مي شود.تقريباتمام کساني که موضوع آخرالزمان راپي گيري کرده اند،آمدن منجي رادراين مقطع مورد توجه قرار داده اندودراين راستامسلمانان به يک شکل ويهوديان ومسيحيان به اشکال ديگربه اين امر مي پردازند.

بايد به اين واقعيت توجه شود که امروزه موضوع آخرالزمان ومنجي، بخش مهمي از اعتقادات يهوديان ومسيحيان را تشکيل مي دهد،که بر اين اساس پيش بينيهايي داشته ودارندوعلاوه برآن حتي در تصميم گيريهاسياسي،فرهنگي ونظامي اين موضوع را لحاظ مي نمايند.امروزه تحولات پيش آمده در جهان وبخصوص در منطقه خاورميانه بي ارتباط با اين نگرش نيست وپيش بيني آمدن منجي براي يهوديان ومسيحيان وحاکميت پيدا کردن برکل عالم از سوي آنان بازتابي از اين انديشه است.

وي افزود:پيش بيني وقوع پاره اي از جنگهاي مخرب وسهمناک وحتي تلفات زياداين جنگهادر ارتباط با همين عقيده قابل توجيه است.نبرد آرماگدون که به عنوان يکي ازپيش بينيهاي ظهور منجي از طرف يهوديان ومسيحيان مطرح شده است که درآن نبرد تکليف دنيا مشخص خواهد شددر همين ارتباط قابل توجيه است. بنا براين ما مسلمانان نبايد نسبت به تحولات موجود به شکلي ساده نگاه کنيم بلکه تحليل وتفسيرمسيحيت صهيونيسم که الان به عنوان يک تفکردر دنيا مطرح است  را بايد مورد دقت نظر قرار دهيم.

رئيس دانشکده ادبيات در مورد آسيبهاي موضوع مهدويت اظهار داشت:هريک از مباحث ارزشي وموضوعات مورد توجه بشرمتاسفانه هميشه آسيبهايي را هم درکنار خود داشته است ،البته نه خودانديشه بلکه آنچه در باره آن گاهي بوجود آمده است.

مهدويت نيز از اين قاعده مستثني نمي باشدودر طول تاريخ گاهگاهي با آسيبهايي مواجه شده است.امروز نيز در سطح جامعه ما مي توان برخي از اين آسيب هابه خوبي قابل مشاهده کرد.

دکتر اکبرنژاد با بيان نمونه هايي­از­اين­انحرافات گفت:معرفي پاره­اي از نشانه هابراساس­ذوق،سليقه ،حدس وگمان وتطبيق آنهابرموضوعات خارجي که هيچ سنديت صحيحي نداردوممکن است تشويش اذهان را نيز به دنبال داشته باشديکي از اين آسيبها است.گاهي متاسفانه  شاهديم درجامعه اين قبيل مسائل رواج وگسترش پيدا مي کند.درحالي که خود اين رفتار مي تواند ضربه سختي رابه باور مهدويت وارد کند.

وي افزود:تبليغ برخي از ديدارهابا امام عصر(عج)که شايد ازاستناد وسنديت چنداني برخور دار نباشدمي توانددستمايه اي براي ترويج بعضي آسيبها قرار گيرد.جامعه ما بايددر کنار باور عميق به مهدويت توجه جدي به اين آسيبهاداشته باشدکه برخي متاسفانه يا از روي عمد ويا از روي سادگي اين موضوعات را مطرح وتبليغ مي کنند.

حجت الاسلام والمسلمين اکبرنژاد وظيفه دانشگاهيان  درحوزه مسائل مهدويت را بسيار مهم ارزيابي کرد وگفت:آنچه که انتظار جامعه از قشرفرهيخته دانشگاهي در حوزه مهدويت مي رود اول اينکه شناختي دقيق وصحيح از جايگاه مهدويت وويژگيهاي جامعه مهدوي وموضوعات مرتبط با اين فکر وانديشه به دست آورند.

دومين مسئله که ازآنان انتظار مي رود گسترش اين انديشه برجسته ووالادر بين جامعه است.واز ديگر سومبارزه جدي وعالمانه با برخي از آسيبهاي فکري که در اين حوزه ممکن است وجود داشته باشدکه اين رسالت مهمي براي عالمان وانديشمندان جامعه مي با

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها