رهبر معظّم انقلاب اسلامی سال 1390راسال جهاد اقتصادی نامیدند

خانه خبرها

پيام نوروزي 1390 رهبر معظّم انقلاب اسلامي

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيميا مقلّب القلوب و الأبصار، يا مدبّر اللّيل و النّهار، يا محوّل الحول و الأحوال، حوّل حالنا الي احسن الحال عيد سعيد نوروز و فرا رسيدن بهار و سال نو را به همه‌ي هم‌ميهنان عزيزمان در سراسر کشور و همچنين به همه‌ي ايرانياني که در کشورهاي ديگر، در سراسر جهان ساکن هستند و همچنين به ملتهاي ديگري که براي نوروز ارزش و احترام قائل هستند، تبريک عرض ميکنم. بخصوص تبريک ميگويم به افراد و خانواده‌هائي که در خدمت کشور، در خدمت انقلاب و در خدمت نظام قرار دارند؛ خانواده‌ي شهيدان عزيز، جانبازان و خانواده‌هاي آنها، خانواده‌ي مأموراني که در اين روزها که همه در خانه‌هاي خود مجتمعند، آنها سر کارهاي حساس و مهم خود حضور دارند و از حضور در خانواده‌هاي خود محرومند. اميدوارم به فضل و رحمت الهي ان‌شاءالله ملت ايران سال شاد و سرشار از برکت و نعمت را در پيش داشته باشند و در همه‌ي ميدانها موفق و سربلند و پيروز باشند.

البته حوادث تلخي که در برخي از کشورها نسبت به مردم انجام ميگيرد ـ در بحرين نسبت به مردم عزيز آنجا، در يمن، در ليبي ـ عيد را بر ما گوارا نميکند و مانع از اين است که انسان شادي عيد را بتمامه احساس کند. اميدواريم خداوند متعال براي اين ملتها ـ ملت بحرين، ملت يمن، ملت ليبي ـ فرج عاجلي برساند و دشمنان ملتها را با عقوبت خود مجازات کند.

عيد نشانه‌ي حرکت طبيعي انسان در طول سال و ماه و روز و شب است و چون اين حرکت بايد به سمت کمال و تعالي باشد، هر عيدي يک مقطعي است براي اينکه انسان بتواند يک مرحله‌ي جديدي را آغاز کند. ما ملت ايران به توفيق الهي و به فضل پروردگار در سال 89  توانستيم کارهاي بزرگي را  انجام دهيم. ما سال 89 را به نام «سال همت مضاعف و کار مضاعف» نامگذاري کرديم. خوشبختانه در سرتاسر سال، اين شعار تحقق عملي پيدا کرد. ميتوانم ادعا کنم که يکي از شعارهائي که در طول اين سالها بيشترين بهره را از توجه مردم و مسئولان و عمل آنها و انطباق وضعيت کشور با خود دارا بود و برد، همين شعار «همت مضاعف و کار مضاعف» بود، که واقعاً ملت و دولت خوشبختانه در اين کار، در اين حرکت ساليانه، همت مضاعف و کار مضاعف را نشان دادند. ما در زمينه‌هاي اقتصادي، در زمينه‌هاي سياسي، در زمينه‌ي حضور عظيم و پرشکوه مردم در عرصه‌هاي مختلف سياسي و انقلابي، در عرصه‌ي علم و فناوري و در عرصه‌ي سياست خارجي، در بخشهاي مختلف، خوشبختانه کارهاي بزرگي را شاهد بوديم که هم مسئولين کشور، قوه‌ي مجريه، قوه‌ي مقننه و قوه‌ي قضائيه انجام دادند؛ بخصوص قوه‌ي مجريه در اين دورانِ يکساله کارهاي بزرگي را انجام دادند که از جمله‌ي آنها همين مسئله‌ي حساس و بزرگ هدفمندي يارانه‌ها‌ست، که اين کار بزرگ را شروع کردند و اميدواريم ان‌شاءالله با موفقيت کامل اين کار به انجام برسد.
 
آنچه که من از مجموع احساس ميکنم، اين است که  کشور ما بحمدالله در جاده‌ي پيشرفت و تعالي حرکت خوبي را آغاز کرده است. البته اين حرکت که روز‌به‌روز هم شتاب بيشتري گرفته است، ناشي از زحمات و تلاشهاي مسئولان و ملت در طول ساليان متمادي است؛ اما خوشبختانه اين حرکت هرچه گذشته است، شتاب بيشتري پيدا کرده است. مثلاً در عرصه‌ي توليد علم، طبق آمارهائي که مراکز متخصص جهاني و مراکز بين‌المللي اعلام ميکنند، مشارکت کشور ما در پيشرفت علمي و توليد علم در دنيا بيش از يازده درصد است؛ در حالي که ما يک درصد مردم دنيا هستيم و کشوري که بعد از ما در اين منطقه بيشترين نصيب را داشته است، کمتر از شش درصد پيشرفت داشته است. بنابراين پيشرفت کشور در عرصه‌هاي مختلف بحمدالله خيلي خوب بوده است.  اين حرکت شتاب‌آلود و همراه با جديت و همت، ان‌شاءالله بايستي ادامه پيدا کند.

 آنچه که در عرصه‌ي مجموعه‌ي مسائل کشور انسان مشاهده ميکند، که در سال 90 بايد ما آن را وجهه‌ي همت خودمان قرار بدهيم، اين است که از جمله‌ي اساسي‌ترين کارهاي دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابله‌ي با کشور ما، مسائل اقتصادي است. البته در عرصه‌ي فرهنگي هم فعالند، در عرصه‌ي سياسي هم فعالند، در عرصه‌ي انحصارات علمي هم فعالند، اما در عرصه‌ي اقتصادي فعاليت بسيار زيادي دارند. همين تحريمهائي که دشمنان ملت ايران زمينه‌سازي کردند يا آن را بر عليه ملت ايران اعمال کردند، به قصد اين بود که يک ضربه‌اي بر پيشرفت کشور ما وارد کنند و آن را از اين حرکت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ي آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحريمها آن نتيجه‌اي را که انتظار داشتند، بگيرند و تدابير مسئولان و همراهي ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال ميکنند. لذا اين سال جاري را که از اين لحظه آغاز ميشود، ما بايستي متوجه کنيم به اساسي‌ترين مسائل کشور، و محور همه‌ي اينها به نظر من مسائل اقتصادي است. لذا من اين سال را «سال جهاد اقتصادي» نامگذاري ميکنم و از مسئولان کشور، چه در دولت، چه در مجلس، چه در بخشهاي ديگري که مربوط به مسائل اقتصادي ميشوند و همچنين از ملت عزيزمان انتظار دارم که در عرصه‌ي اقتصادي با حرکتِ جهادگونه کار کنند، مجاهدت کنند. حرکت طبيعي کافي نيست؛ بايد در اين ميدان، حرکت جهشي و مجاهدانه داشته باشيم.

توجه داريد که ما الان در اين ساعت داريم وارد سومين سال دهه‌ي پيشرفت و عدالت ميشويم. البته هم در زمينه‌ي پيشرفت و هم تا حدود زيادي در زمينه‌ي عدالت کارهاي خوبي انجام گرفته است، ليکن حرکت ما بايد به نحوي باشد که بتوانيم اين دهه را به معناي حقيقي کلمه مظهر پيشرفت و مظهر استقرار عدالت در کشورمان قرار بدهيم. خوشبختانه با اين حرکتي که در دنياي اسلام به ‌وجود آمده است، انسان احساس ميکند که اين دهه به توفيق پروردگار براي منطقه هم دهه‌ي پيشرفت و دهه‌ي عدالت خواهد بود. اميدواريم خداوند متعال شما ملت عزيز را، شما مسئولان عزيز را، شما جوانان مؤمن و خوش‌روحيه و فعال و بااستعداد را مشمول لطف خود و مشمول ادعيه‌ي زاکيه‌ي حضرت بقية‌الله (ارواحنا فداه) قرار بدهد. ياد شهداي عزيزمان را، ياد امام بزرگوار را گرامي ميداريم و اميدواريم خداوند به برکت ارواح طيبه‌ي اين بزرگواران ملت ايران را مشمول رحمت و فضل و برکت و رضوان و غفران خود قرار دهد.
 
والسّلام عليکم و رحمةالله و برکاته

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها