اهم نکات بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان جوان-14مهر1389

خانه خبرها

1ـ سرمايه‌گذاري در حوزه علم و فناوري و نخبه پروري جزء با اولويت‌ترين کارهاست.
2ـ در برنامه‌ريزي براي توسعه کشور، اينکه تمرکز سرمايه‌گذاري‌هاي مادي و معنوي کجا باشد، امر بسيار مهمي است، چون سرمايه مادي و معنوي نامحدود نيست؛ بنابراين براي توسعه مطلوب کشور بايد نقاط تمرکز را بيابيم.

3ـ سرمايه‌گذاري‌ها بايد در همه بخش‌ها و رشته‌ها توسعه پيدا کند و جريان علميِ تمامي ناپذير در همه رشته‌هاي علوم پديد آيد و براي اين کار تلاش و مجاهدت و جهاد علمي لازم است.

4ـ در سالهاي اخير در زمينه پيشرفت علمي کارهاي بزرگي صورت گرفته و ملت و جوانان و مجموعه‌هاي علمي و دانشگاهي و مديران علمي نشان دادند که استعدادهاي خوبي براي پيشرفت مورد نظر وجود دارد.


5ـ پيشرفت علمي و فناوري، به کشور و ملت فرصت اقتدار مادي و معنوي خواهد داد.
6ـ در زمينه پيشرفت همه جانبه کشور مخصوصاً پيشرفت علمي و فناوري همه از دانشجويان جديد‌الورود تا اساتيد و مسئولان بخش‌هاي مختلف، مسئوليت دارند
.

7ـ اينجانب به پيشرفت‌هاي علمي در مسأله هسته‌اي، سلول‌هاي بنيادي و بخش نانو و فناوري زيستي افتخار مي‌کنم؛ اينها کارهاي کوچکي نيست ليکن کامل و کافي نيست، در بعضي از اين رشته‌ها که تازه وارد شده‌ايم، بايد تلاش بيشتر شود.

8ـ لحظه‌ها را از دست ندهيم و به نيروي خود اتکا کنيم و حرکت را با جديت و صميميت و شرايط لازم، اميدوارانه ادامه دهيم تا ان‌شاءا... با توجه به نظر کارشناسان داخلي و خارجي قبل از موعد پايان سند چشم انداز بيست ساله کشور (قبل از 1404)، رتبه اول علمي در ميان کشورهاي اسلامي را به دست آوريم.
9ـ ذهن و مغز نخبه به دنبال کار، ژرف نگري، توليد، خلق و گشودن درهاي نو و راه‌هاي جديد است، بايد امکانات سخت افزاري و نرم افزاري براي کار و تلاش نخبگان فراهم شود و مهمترين حمايت از نخبگان ايجاد زمينه کار براي آنهاست.

10ـ وجود يک چرخه علمي کامل و به هم پيوسته از انواع دانش‌هاي مورد نياز کشور مي‌تواند موقعيت و جايگاه علمي کشور را به طور شايسته و افتخار انگيز نشان دهد.

11ـ براي تکميل مجاهدت علمي، توجه ويژه به دانشگاه‌ها و محيط پرورش استعدادها و نخبگان ضروري است

12ـ از پديد آمدن يک فکر در ذهن و مغز نابغه تا تحويل آن به مرکز علمي و تبديل شدن به شاخه‌اي از يک علم و ورود اين شاخه علمي به ميدان فناوري و در آخر تجاري شدن آن فکر اوليه، يک چرخه است که اين چرخه بايد به صورت منسجم به وجود بيايد؛ البته اينها همت نخبگان و مديريت دستگاه‌هاي مسئول را مي‌طلبد و بايد تشريک مساعي کنند که اين اتفاق در کشور بيفتد.

13ـ وزارتخانه‌هاي مسئول در رابطه با دانشگاه‌ها، بنياد ملي نخبگان و رؤساي دانشگاه‌ها بايد نگاه نخبه شناس و نخبه پرور داشته باشند و ارتباط بين مجموعه اي اينها مستحکم باشد.

14ـ نگاه بنياد ملي نخبگان به نخبگان نبايد اين بنياد را از نگاه به دانشگاه غافل کند.

15ـ تشکيل پژوهشگاه مسئله بسيار مهمي است، دانشگاه‌ها به پژوهش به صورت يک مجموعه در درون دانشگاه اهميت بدهند و نخبگان به سمت پژوهشگاه‌ها متمايل شوند.

16ـ در پژوهشگاه‌ها اين امکان وجود دارد که از تجربه علمي و پختگي اساتيد بازنشسته دانشگاه‌ها استفاده شود و اين حلقه‌ وصل نخبگان جوان با اساتيد مجرب خواهد بود.

17ـ به مسئولين ذيربط توصيه مي‌کنم که، نبايد گذاشت با پيچ و خم‌هاي اداري، شيريني پژوهش در کام نخبگان تلخ شود.

18ـ البته حقيقتاً کار و خدمت شده و نيتِ خدمت بيشتر از اين هم هست و دستگاه‌هاي مسئول در اين باب هم اينطورند، ليکن طبيعتاً در عمل مشکلاتي وجود دارد.

19ـ کشور يک نظامِ رصد لازم دارد، که دائماً رصد کنيم و ببينيم خروجي تلاش نخبگان به چه ميزان است و با سرمايه‌گذاري انجام شده چقدر متناسب است.

20ـ بايد کشورهايي که نيت ما پيشي گرفتن علمي از آنهاست را رصد کنيم و آنها را زير نظر داشته باشيم و آن وقت بسنجيم که حرکت و همت ما متناسب هست يا خير.

21ـ زورگويي در دنيا زياد و زورگويان متکي به قدرتشان هستند و اين قدرت برخاسته از علم و دانش آنهاست؛ بدون دانش نمي‌شود با آنان مقابله کرد.

22ـ اگر در دنياي استکباري رايج، ملتي بتواند توسط دانش به اقتدار علمي و فناوري‌هاي پيشرفته دست يابد و حرف براي زدن داشته باشد، داراي قدرت تبليغات و اعتماد به نفس بالا باشد و با نظام سلطه مقابله کند وضع دنيا دگرگون خواهد شد.

23ـ تأکيد بر علم جدي است و تعارف و از روي احساس کاذبِ تشريفاتي موسمي نيست و از يک تشخيص عميق و محاسبه شده برمي‌خيزد.

24ـ در زمينه يافتن دانش بايد راه جديد باز شود، و راه اين است که ملت با دارا بودن ابزار علم که اقتدار را به دنبال دارد، انگيزه‌ها و ارزش‌هاي الهي را در دنيا علم کند و پرچمش را برافرازد.
25ـ علم عبارت است از اقتدار، هر جامعه و ملتي اين اقتدار را داشت مي‌تواند حرکت کند و هر ملت و جامعه‌اي اين اقتدار را نداشت مجبور است از اقتدار ديگران پيروي کند و اين يک محاسبه دقيق است.
26ـ البته دانش و علم مورد نظر ما همراه با تزکيه است و اگر تزکيه نباشد، علم منحرف مي‌شود؛ علم يک ابزار است و اگر اين ابزار به دست انسان بدطينت بيفتد، چيزي جز فاجعه نخواهد بود.
27ـ علم در دست انسان صالح وسيله‌اي براي دفاع از حقوق مردم و انسانها است، به همين خاطر علم بايد با تزکيه همراه باشد.

28ـ علم و دانش را براي خدمت، معنويت، پيشرفت فضائل انساني و براي دفاع از حقوق انسان بايد فراگرفت؛ ثروت و اقتدار ملي بايد براي اين باشد که ملت بتواند برخلاف سنت رايج در جهان، پرچم عدالت را در دست بگيرد.

29ـ دانش، منشأ توليد ثروت است؛ يافته‌هاي علمي و صنعتي بايد بتوانند توليد ثروت کنند.
30ـ وقتي پروژه علمي و صنعتي تعريف شد بايد به فکر تجاري شدن آن پروژه هم بود، نگذاريم بعد از اينکه کار تمام شد، فکر بازاريابي بيفتيم، اين مسئله از ابتدا بايد در تمام محاسبات لحاظ شود
.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها