گزارش کامل برگزاری سومین همایش ملی پدافند غیر عامل (1)

خانه خبرها

    سومين همايش ملي پدافند غير عامل صبح  چهارشنبه 7/2/90 با حضور دکتر مهدي نژاد معاون پژوهشي وفناوري وزارت علوم ،تحقيفات وفناوري ،حجه الاسلام لطفي نماينده ولي فقيه دراستان وامام جمعه ايلام ،حجه الاسلام رحماني معاون سياسي وامنيتي استانداري ،دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه ،مديران کل وروساي سازمانهاي استان،صاحب نظران وپژوهشگران استان وکشور وجمع زيادي از دانشجويان در محل سالن آيت اله حيدري برگزار گرديد.

درابتداي همايش دکتر علي محمدي رئيس دانشگاه ورئيس همايش ضمن خير مقدم به ميهمانان وشرکت کنندگان  در سخنان کوتاهي به بيان  اهميت جايگاه دفاع وجهاد دراسلام پرداخت.

درادامه دکتر براري دبير همايش گزارشي از روند اجراءوبرگزاري همايش ارائه نمود.

دکتر براري گفت:300 مقاله به دبيرخانه اين همايش در دانشگاه از سوي پژوهشگران سراسر كشور ارسال شده است.

دکتربراري افزود: پس از داوري آثار ارسال شده در مجموع 170 مقاله در محورهاي مختلف براي ارائه به همايش انتخاب شده است.

وي ادامه داد: محورهاي اين همايش شامل علوم راهبردي و مديريتي، علوم انساني، علوم فرهنگي و اجتماعي، علوم فني و مهندسي، علوم زيستي و پزشكي، تهديدشناسي امنيت، تجارب پدافند غير عامل و ... است.

دبير همايش گفت: در مجموع 36 مقاله به صورت شفاهي، 90 مقاله به صورت پوستر و 40 مقاله نيز به صورت چاپ در مجموع مقالات در همايش علمي پدافند غير عامل ارائه مي‌شود.

وي اضافه كرد: افزايش نرخ توليد دانش و فناوري در پدافند غير عامل، گردآوري دانش‌هاي توليد شده در حوزه پدافند، معرفي حوزه‌ها علمي پدافند غير عامل، ارائه جديدترين دستاوردهاي در حوزه پدافند غير عامل و ... از جمله اهداف برپايي سومين همايش علمي پدافند غير عامل است.

درادامه سردار سرلشگر بسيجي دکتر فيروز‌آبادي به  سومين همايش ملي  پدافند غيرعامل دردانشگاه  پيامي ارسال كردند كه متن كامل اين پيام به شرح ذيل است:

با درود به ارواح طيبه شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و امام شهدا و با سلام به محضر امام عصر (عج) و مقام معظم رهبري، حضرت امام خامنه‌اي عزيز مدظله‌العالي، مايه بسي خرسندي است كه در اين همايش علمي و تخصصي، جمعي از دانشمندان، صاحبنظران و متخصصان ميهن عزيز ما، حول يكي از مهم‌ترين محورهايي كه بارها مورد تاكيد مقام معظم رهبري قرار گرفته‌ است، گردهم آمده‌اند.

از حسن انتخاب برگزاركنندگان همايش درباره محل برگزاري نيز تشكر مي‌كنم، استان شهيد پرور قهرمان ايلام در طول سال‌هاي دفاع مقدس مفتخر به وجود رزمندگان و غيور مرداني بوده كه در ضمن گمنامي و با حداقل امكانات در مقابل متجاوزين بعثي مردانه ايستادند.
در ادامه اين پيام آمده است:

در جهان امروز همگان شاهد و ناظرند كه اردوگاه استكبار جهاني با تلاشي همه جانبه هدف شوم بلعيدن تمام ذخائر و منابع و ثروت‌هاي جهان را در دستور كار خود قرار داده است و با شعارهاي دروغيني همچون نظم نوين جهاني و دفاع از حقوق بشر، با ظالمانه‌ترين روش‌ها، هر فرياد آزادي خواهانه را در گلو خفه مي‌كند.

با ترتيب دادن نمايش‌هاي دروغين همچون حوادث 11 سپتامبر، اسلام‌هراسي و اسلام‌ستيزي را در جهان رواج مي‌دهد و بيداري كشورهاي اسلامي كه عليه حكام سر سپرده و نوكر صفت قيام مي‌كنند را با كشتار بيرحمانه به وسيله عمال سرسپرده‌اش پاسخ مي‌دهد.

اين پيام مي‌افزايد: آري امروز به فضل و خواست خداي بزرگ، ايران اسلامي سرمشق و الگويي براي بيداري مستضعفين جهان است و نور ايمان و توكل به خدا در قلب ستمديدگان زمان هرگز خاموش نخواهد شد و نهايتا عدالت و نظم واقعي در جهان با قيام حجت حق (عج) و حكومت مستضعفين، محقق خواهد شد.

در جهان پر مناقشه و پر از جنگ و آشوب امروز، آنهايي پيروز واقعي خواهند بود كه با توكل بر قدرت لايزال خداي بزرگ و با مجاهدت و تلاش تمام توان خود را براي دفاع در مقابل متجاوزين بسيج مي‌كنند و از همه ظرفيت‌ها در اين مسير، كمال استفاده را مي‌برند.

سرلشگر فيروز آبادي در ادامه اين پيام آورده است: تحول دائمي در صحنه‌هاي نبرد، متاثر از عوامل متعددي است كه يكي از مهم‌ترين آنها تغييرات مستمر در فناوري مورد استفاده در ساخت تسليحات و مهمات است.

امروز جنگ‌افزارها نه تنها در محيط حقيقي و با انفجارهاي مهيب جوامع هدف را نشانه مي‌گيرند كه در محيط‌‌‌هاي مجازي نيز بدون انفجار و كشتار مستقيم انسان‌ها به فعاليت مي‌پردازند ولي آثار مخرب آنها كمتر از محيط‌هاي حقيقي نيست.

دشمنان، نبرد را نه تنها در ميادين جنگ، كه در تمام عرصه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و دانش و فناوري به كشورهاي هدف تحميل مي‌كنند و اگر با دقت به مجموع اين تهديدات توجه شود، خواهيم ديد كه بنيان‌هاي دانش و فناوري براي رسيدن به اين مقاصد مورد استفاده قرار مي‌گيرد و حتي علوم محضي مانند رياضي، فيزيك و شيمي و مجموعه علوم تجربي فني و مهندسي را براي رسيدن به اهداف خود به خدمت بگيرند.

هزاران دانشمند و متخصص خواسته يا ناخواسته دانسته يا نادانسته، نتايج تحقيقات، بررسي و آزمايش‌هاي خود را در اختيار كساني قرار مي‌دهند كه اگر فرصت يابند عدالت و انسانيت و شرافت را در تمام جهان ريشه كن خواهند ساخت.

مجموعه تواني‌هاي دفاعي هر كشوري در كنار توانايي نيروهاي مسلح، توان مشاركت در دفاع همه جانبه و در تمام عرصه‌هاست كه اين توان با مشاركت جمعي بدون نياز به آموزش‌هاي رزمي و تجهيزات نظامي، براي همگان در قالب پدافند غير عامل به حداكثر ظرفيت‌ خواهد رسيد.

پدافند غيرعامل به يقين يكي از بهترين‌ شيوه‌ها براي نمايش پايداري ميهن اسلامي است و اين موضوع مهم كه تلاقي علوم و فنون با انديشه‌هاي دفاعي است، كشور را در مقابل تهديدات مصون خواهد بود.

در كشور عزيز ما كه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در 22 بهمن ماه سال 1357 غارتگران جهاني را از خوابي‌ گران، آشفته و سراسيمه بيدار كرد، شاهد هستيم كه دشمني استكبار جهاني در قالب‌هاي مختلف رخ نشان مي‌دهد. از غائله گروهك‌ها، تحميل جنگ هشت ساله، تحريم‌هاي اقتصادي و فني، محدوديت‌هاي بين‌المللي، اتهام محترم نشمردن حقوق بشر، اتهام توليد سلاح‌هاي كشتار جمعي و انواع تهديدات سخت افزاري و نرم افزاري، همه گوياي اين مطلب هستند كه ارودگاه استكبار با تمام توان در مقابل ديانت و آزادي خواهي ملت قهرمان ايران اسلامي ايستاده است.

اگر چه ما به اين باوريم كه جنود شيطان در مقابل جنود الله راهي به جز نابودي و شكست ندارند ولي فرمان خداي متعال به انسان‌هاي مومن نيز تلاش براي تحقق وعده الهي است.

امروز پدافند غيرعامل به عنوان يكي از تدابير موكد در كارساز مقام معظم رهبري، راهبردي چاره‌ساز براي مشاركت تمام آحاد جامعه به خصوص فرهيختگان، دانشمندان محققان و متخصصان كشور در افزايش توان دفاعي و پايداري كشور است و معظم‌له با ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام در پدافند غير عامل مسيري روشن براي تمامي مجامع علمي و دستگاه‌هاي اجرايي و قانونگذاري كشور مشخص كردند.

پدافند غير عامل گرچه براي تحقق اهداف خود نيازمند سياست‌ها، قوانين و مقررات و بودجه و اعتبار است اما از همه اينها مهم‌تر توسعه علمي است.

ايجاد اراده ملي در كشور مستلزم فرهنگ‌سازي و ايجاد باور در دستيابي به اهداف است و اين معنا جز با توسعه پايدار علمي پدافند غير عامل محقق نخواهد شد.

كاملا واضح است كه كشورهاي داراي خلق و خوي استكبار از دستيابي ما به علوم و فنون پدافند غير عامل كه تمامي رشته‌هاي علمي و فني را در بر مي‌گيرد تا حد امكان جلوگيري خواهند كرد و اگر جوشش دروني محققان و دانشمندان كشور پاسخگوي مسائل مطرح در اين مباحث نباشد، بسياري از ابهامات و سؤالات به هنگام علم و اقدام پديدار خواهد شد و كارها را با دشواري مواجه خواهند ساخت.

از اساتيد و پژوهشگران و صاحبنظراني كه فعاليت در اين عرصه را به عنوان امري خطير و راهبردي پايدار و پر ثمر انتخاب كرده‌اند، انتظار مي‌رود در يك برنامه‌ريزي طولاني مدت اقدامات متنوع و متعددي را به طور مستمر طراحي و اجرا كنند كه مهم‌ترين آنها عبارتند از:

1ـ تهيه نقشه جامع علمي پدافند غيرعامل به عنوان يكي از پيوست‌هاي اصلي نقشه جامعه علم و فناوري.

2ـ تهيه و بيانيه ماموريت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و تحقيقاتي كشور در پشتيباني از پدافند غير عامل.

3ـ استفاده از هوشياري براي شناخت درست تهديدات نرم و سخت.

4ـ استفاده از تفكر، خلاقيت و ابتكار براي دستيابي به شيوه‌هاي صحيح كاهش آسيب پذيري در مقابل تهديدات نرم و سخت.

5ـ‌استفاده از بصيرت و تعقل براي استفاده صحيح و مبتني بر كرامت انسان از مجموع شيوه‌ها و روش‌هاي پدافند غيرعامل.

6ـ ارائه راهكارهاي علمي براي مقابل با تهديدات و كاستن از آسيب پذيري‌هاي كشور و صيانت از سرمايه‌هاي ملي.

7ـ تدوين استانداردهاي لازم براي توسعه پايدار مفاهيم پدافند غيرعامل به خصوص در حوزه علوم تجربي و فني و مهندسي.

برگزاري اين همايش و حمايت قابل تقدير دست‌اندركاران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و دانشگاه‌هاي كشور، اين معنا را نويد مي‌دهد كه با بسيج علمي توانايي‌هاي كشور و تبلور اين ظرفيت‌ها در پدافند غيرعامل كشور اسلامي ما در مسيري پر شتاب به حداكثر توان دفاعي خود خواهد رسيد و آرزوهاي دراز آمريكا، رژيم صهيونيستي و هم‌پيمانان آنان را در تسلط و آسيب زدن به اين كشور در اعماق تاريخ به گور خواهد سپرد.

از خداوند متعالي براي تمامي شما كه با تلاش و خودباوري در توسعه علوم و فنون پدافند غيرعامل نقشي ارزنده و تاريخي خواهيد داشت، دوام توفيق و عزت مستدام مسئلت دارم.

سپس دکتر مهدي نژاد معاون پژوهشي وفناوري وزارت علوم ،تحقيفات وفناوري در سخنان با اهميتي به بيان ضرورت توجه به پدافند غيرعامل درکشور وسياست گذاري وبرنامه هاي وزارت علوم در اين زمينه پرداخت وگفت:

1-    تهيه طرح ها،برنامه هاواسناد موردنياز

2-    سازماندهي گروهها وکميته هابراي پيگيري برنامه ها

3-    اجراي دستورالعمل ها

4-    سياست گذاري درزمينه هاي آموزشي وپژوهشي

5-    انجام پژوهشهاي هدفمند با تاسيس پژوهشکده هاي اختصاصي

6-     برگزاري همايشها،کنفرانسها،وجشنواره هاي ملي وبين المللي

7-    توسعه فناوريهاي مورد نياز

 از جمله برنامه هاي مهم وزارت علوم  براي توسعه  امور مربوط به پدافند غيرعامل در کشور مي باشد.

دکترمهدي‌ نژاد اظهار داشت: پدافند غير عامل داراي بخش‌ها و زواياي مختلف است كه توجه به ايجاد روحيه و نشاط در جامعه يكي از مهم‌ترين بخش‌ها محسوب مي‌شود.


وي ادامه داد: در حين يك رويداد ناگوار بايد در گام نخست روحيه مردم را حفظ كرد و در گام بعدي در راه رفع موارد پيش‌ آمده و برطرف كردن نقص‌ها تلاش شود.

دکترمهدي‌ نژاد اضافه كرد: ايجاد روحيه در بين مردم مهم‌ترين اصل پدافند غير عامل است كه نبايد از سوي مسئولان امر به فراموشي سپرده شود.

دکترمهدي‌نژاد تصريح كرد: بر اين اساس مي‌توان به عمق نياز ايجاد پدافند غير عامل در كشور پي برد و به آن توجه ويژه‌اي داشت.

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم  گفت: بسياري از مسئولان ارشد كشوري به ويژه مقام معظم رهبري در اين رابطه توصيه فرموده‌اند.

دکترمهدي‌نژاد ادامه داد: در اين راستا ايجاد پدافند غير عامل در كشور به عنوان يك اولويت كاري در دستور كار مسئولان امر قرار گرفته و به آن توجه شده است.

وي اضافه كرد: به اين دليل برنامه‌ها، طرح‌ها و سياست‌گذاري‌هاي مختلفي در اين راستا از سوي كارشناسان و نخبگان تدوين و طراحي شده است.

دکترمهدي ‌نژاد تصريح كرد: توجه به بعد علمي اين موضوع از ديگر نكات برجسته‌اي است كه در دستور كار وزارتخانه علوم تحقيقات قرار گرفته است.

معاون پژوهشي و فناوري وزارت علوم گفت: اين وزارتخانه به سهم خود نيز در اين راستا تلاش‌هاي فراواني داشته و اين تلاش‌ها را به طور مستمر ادامه مي‌دهد.

وي ادامه داد: يكي از برنامه‌هاي مهم و اساسي اين وزارتخانه ايجاد دانشكده پدافند غير عامل در برخي از مناطق و دانشگاه ‌هاي كشور است.

دکتر مهدي نژاد اضافه كرد: قرار است در نخستين فرصت نيز دو دانشكده پدافند غير عامل در ايلام و دامغان از سوي اين وزارتخانه ايجاد و راه‌اندازي شود.

دکتر‌مهدي ‌نژاد تصريح كرد: اجرايي شدن اهداف تشكيل پدافند غيرعامل در كشور نيازمند توجه به دو حوزه سخت و نرم فعاليت است كه وزارت علوم به اين موضوع توجه اساسي دارد.

درادامه حجه الاسلام لطفي نماينده ولي فقيه دراستان وامام جمعه ايلام  با اشاره به دشمنيها وکينه توزيهاي استکبار با انقلاب اسلامي از سال 57 تاکنون وضرورت مقابله وآمادگي براي مقابله با اين تهديدها بر گسترش دانش پدافند غير عامل درراستاي تاکيدات مقام معظم رهبري تاکيد کردوگفت:

در طول سال‌هاي گذشته دشمنان انقلاب درصدد تضعيف انقلاب اسلامي بوده و هستند.

وي ادامه داد: در اين رابطه هم از هيچ كوششي دريغ نكرده و تمام توان خود را به كار بسته تا انقلاب اسلامي را تضعيف و از اهداف تعيين شده ناكام كنند.

امام جمعه ايلام اضافه كرد: در طول هشت سال دفاع مقدس با نبرد سخت عليه انقلاب اسلامي درصدد پياده كردن نيات شوم خود بودند.

حجه الاسلام لطفي تصريح كرد: پس از ناكامي در جنگ تحميلي و مقاومت ملت ايران اسلامي، اكنون جنگ نرمي را تدارك ديده كه از جنگ سخت، دشوارتر است.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام گفت: اما دشمنان همواره با مقاومت و ايستادگي ملت هوشيار و با بصيرت ايران اسلامي مواجه شده‌اند.

حجه الاسلام لطفي ادامه داد: افزون بر اين تدابير و هوشمندي مقام معظم رهبري مانع بسيار بزرگي براي پياده‌سازي اهداف شوم استكبار و ديگر دشمنان انقلاب اسلامي بوده است.

حجه الاسلام لطفي اضافه كرد: در فتنه سال 88 اين موضوع به خوبي براي دوست و دشمن مشخص شد كه انقلاب اسلامي به سكانداري مقام معظم رهبري هميشه موفق و پيروز است.

حجه الاسلام لطفي تصريح كرد: كشورهاي غربي در فتنه سال 88 تمام توان و نيروهاي داخلي و خارجي خود را براي نابودي نظام اسلامي به كار بستند اما رهبري مقام معظم رهبري و حضور ملت ايران در دفاع از آرمان‌هاي نظام يكبار ديگر اين توطئه‌ها را ناكام گذاشت و دشمنان را با شكست مواجه ساخت.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه ايلام گفت: همچنين در اين مدت نيز چهره منافقانه بسياري را براي ملت ايران اسلامي روشن ساخت و در حال حاضر نيز نظام مقدس جمهوري اسلامي با قدرت و اقتدار روز افزون خود خاري در چشم دشمنان و استكبار جهاني شده است.

درادامه دکتر فلسفي قائم مقام دبيركل كميته دائمي پدافند غيرعامل گفت: دبيرخانه پدافند غير عامل با 32 دستگاه ارتباط و همكاري دارد واين تعداد دستگاه در وزارتخانه‌هاي مختلف قرار داشته و همكاري مناسبي بين دبيرخانه پدافند غيرعامل و اين دستگاه‌ها وجود دارد.

وي ادامه داد: هماهنگي و تعامل به وجود آمده در اجراي اهداف و برنامه‌هاي پدافند غيرعامل بسيار مهم و اساسي بوده كه به آن توجه شده است.

دکترفلسفي اضافه كرد: دبيرخانه دائمي پدافند غيرعامل در قالب تدوين برنامه‌هاي مختلفي درصدد كاهش آسيب‌پذيري كشور در برابر تهديدات سخت و نرم است.

دکترفلسفي تصريح كرد: تاكنون نيز در اين راستا تلاش‌هاي فراواني صورت پذيرفته و موفقيت‌هايي نيز كسب شده كه اين موضوع ناشي از تلاش مسئولان و توجه ويژه مسئولان ارشد به اين موضوع است.

قائم مقام دبيركل كميته دائمي پدافند غيرعامل گفت: مقام معظم رهبري نيز عنايت ويژه‌اي به اين موضوع داشته و تاكيد فراوان داشته‌اند.

وي ادامه داد: دولت نيز با تدوين برنامه‌هاي مختلفي به ويژه در برنامه پنجم توسعه اقتصادي به اين مقوله عنايت ويژه داشته است.

دکترفلسفي اضافه كرد: در ابتداي سال 90 كه همزمان با آغاز اجراي برنامه پنجم توسعه اقتصادي كشور نيز است، برنامه‌هاي مهمي تدوين و اجرايي مي‌شود.

دکترفلسفي تصريح كرد: در اين راستا بسياري از وزارتخانه‌هاي مرتبط با موضوع موظف به همكاري با دبيرخانه پدافند غير عامل كشور شده‌‌اند.

قائم مقام دبيركل كميته دائمي پدافند غيرعامل گفت: از اين دست مي‌توان به وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش، جهاد كشاورزي، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و ... اشاره كرد.

وي ادامه داد: اين وزارتخانه‌ها از حيث نيروي انساني ارتباط بيشتري با جامعه برقرار كرده و مردم بيش از دستگاه‌هاي ديگر حداقل به طور روزانه با اين وزارتخانه‌ها ارتباط دارند.

دکتر فلسفي اضافه كرد: اين رويداد بسياري از اهداف مهم و اساسي تدوين شده دبيرخانه پدافند غيرعامل كشور را محقق مي‌كند.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها