دکتر دانشجو : معرفی دانشجویان نمونه کشور نقش موثری در الگو سازی دارد

خانه خبرها

دکتر  كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در مراسم تجليل از دانشجويان نمونه كشور كه با حضور رئيس جمهور در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري برگزار شد، با بيان اينكه شناسايي و معرفي برترين‌ها علاوه بر آثاري كه مي‌تواند در پي‌داشته باشد از نظر تربيتي و الگوسازي براي سايرين اهميت خاصي دارد، گفت:  انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه براساس مباني تعليم و تربيت اسلامي و در جهت تشويق و ترغيب، برنامه‌ريزي و اجرايي شده است.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دکتر دانشجووي در اين مراسم با ارائه  گزارشي از فرآيند انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشوري در سال 89 اظهار داشت: آيين‌نامه انتخاب و معرفي دانشجويان نمونه كشور در سال جاري با همكاري مشترك وزارتين علوم و بهداشت و با 4 ويژگي پويايي، روزآمدي، كارآيي و خردورزي تدوين گرديده است.

وزير علوم افزود: اين آيين‌نامه از بدو فعاليت دولت نهم هرساله بازنگري و با بهره‌گيري از تجارب و نظرات اساتيد و دانشجوبان تجديد وضعيت يافته تا بتوان براساس نياز سنجي‌هاي جديد الگوهاي جامع و برتري را از تمام جهات معرفي كرد.

دکتردانشجو توجه به المپيادهاي علمي، وضعيت تحصيلي، تاليفات و تصنيفات، فعاليت‌هاي ديني و اجتماعي و مشاركت در كرسي‌هاي نظريه‌پردازي و آزاد انديشي را از جمله ملاك‌هاي گزينش دانشجوي نمونه برشمرد و تصريح كرد: توجه به شاخص‌هاي مختلف در انتخاب دانشجويان نمونه وجه تمايز آن از ساير رقابت‌هاي صرفا علمي است.

وي با بيان اينكه در سال جاري تعداد 383 پرونده از 65 دانشگاه و موسسه آموزش عالي وابسته به وزارت علوم ارسال گرديد كه از ميان آنان 50 نفر به عنوان دانشجوي نمونه معرفي شده‌اند، گفت: در وزارت بهداشت نيز 292 پرونده در مقاطع مختلف تحصيلي واصل شد كه از بين آنان 32 نفر به عنوان دانشجوي نمونه كشوري انتخاب شدند .

دکتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بنا داريم دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌هاي كيفي مبتني بر انديشه‌ اسلامي رتبه‌بندي كنيم، گفت:  بنابر تاكيدات رئيس جمهور و با تكيه بر فرهنگ غني اسلامي ايراني و تكيه بر تمامي خوبي‌ها و زيبايي‌ها، مهر و محبت و فطرت انساني ، شاخص‌هايي را تعريف و سپس نه تنها دانشگاه‌هاي خودمان بلكه دانشگاه‌هاي دنيا را در فضايي علمي و معنوي رتبه‌بندي خواهيم كرد و مطمئنيم مردم همه دنيا و قاطبه دانشمندان دنيا از آن استقبال خواهند كرد و در اين راه از همه تجارب بشري كه با باورهاي ديني و كرامت انساني همخواني داشته باشد ،  استفاده خواهيم كرد.

وزير علوم در خصوص مباني فكري و جهت‌گيري‌هاي نظري فعاليت‌هاي اخير در سطح دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي نيز خاطرنشان كرد: شاخص‌هاي رتبه بندي دانشگاه‌ها در غرب با شاخص‌هاي مدنظر ما كه مبتني بر نگرش اسلامي ايراني است تفاوت‌هاي بنيادي دارد و  هدف ما از تعليم و تربيت در دانشگاه ها ، ساختن انسان عالم و يا عالم عامل است و اين تربيت خاص دانشگاه‌هاي اسلامي است.  

وي با اشاره به جهت‌گيري‌هاي آموزش عالي يادآور شد: در يك سال و نيم گذشته جهت‌گيري پژوهشي دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي عمدتا با نگاه حوزه كاربرد و در مسير ايجاد اعتماد بين دانشگاه و حوزه كاربرد بوده است. كه ثمرات اين اعتماد پربركت رشد جهشي فناوري‌هاي نوين همچون هوافضا،نانو و هسته‌اي بوده است كه اقتدار و سربلندي بيش از پيش را به ارمغان آورده است.

وزير علوم يادآور شد: آئين‌نامه ارتقاء اعضاي هيئت علمي با تاكيد بر تعادل بخشي به تحقيقات بنيادي و كاربردي و فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي و  به عنوان يك اصل در كنار تلاش‌هاي علمي پس از حدود 1500 نفر ساعت كار كارشناسي ، اخيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد كه مي‌تواند موجب انگيزه بيشتر و پويايي و تحرك بيشتر اين بخش از جامعه دانشگاهي كشور باشد.

وي افزود: ‌تاكيد بر كيفيت و توجه به تحصيلات تكميلي محور سمت و سوي فعاليت‌ها در دانشگاه‌هاي كشور بوده . به نحوي كه در وضعيت جديد و با توجه به تعداد داوطلبين متقاضي ورود به تحصيلات تكميلي ، دانشگاه‌هاي مادر مي‌بايست ظرفيت خود را در مقطع تحصيلات تکميلي افزايش دهند.

 وزير علوم با اشاره به برنامه اين وزارتخانه در خصوص افزايش اعضاي هيئت علمي خاطرنشان كرد: 34 هزار نفر متقاضي براي عضويت در هيئت‌هاي علمي دانشگاه‌ها ثبت نام نموده‌اند كه كار معرفي آنها به مراكز آموزش عالي در حال پيگيري مي‌باشد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها