مصاحبه بادکتر اکبر نژاد رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی

خانه خبرها

 

      دکتر اکبر نژاد رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و عضو هیأت علمی گروه معارف در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی روند فعالیتهای علمی و پژوهشی  و اداری دانشکده را تشریح نمود و اعلام کرد سیاست اصلی دانشکده توسعه رشته های مورد نیاز و گسترش تحصیلات تکمیلی می باشد که این امر با راه اندازی مقطع دکتری تحقق خواهد یافت .

 

1. جناب آقای دکتر اکبر نژاد مستدعی است در مورد سوابق علمی و اجرایی خود توضیحی ارائه فرمائید؟

 اینجانب مهدی اکبرنژاد متولد سال 1344دهستان کارزان از توابع شهرستان شیروان چرداول می باشم . تحصیلات ابتدایی را در همان منطقه ، راهنمایی در شهر ایلام و برای ادامه تحصیل وارد حوزه علمیه ایلام شدم و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی جهت تکمیل تحصیلات حوزوی رهسپار حوزه علمیه قم شدم و همزمان با تحصیلات حوزه ای در سال 1371 در امتحان کارشناسی ارشد دانشگاه قم پذیرفته شدم و در سال 1374پس از فارغ التحصیل شدن به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای ایلام و علوم پزشکی معرفی گردیدم و در سال 78 به علت حجم بالای کارهای نهاد نمایندگی ، مسئولیت دفتر نهاد علوم پزشکی از دانشگاه ایلام تفکیک شد و در سال 1379 در آزمون دکتری تخصصی رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم پذیرفته شدم که در نهایت در سال 1384 دوره دکتری به اتمام رسید و در همین دوره یک کتاب با عنوان گفتمان جدلی در قرآن و سه مقاله در مجلات علمی پژوهشی و ترویجی به چاپ رسید و در سه همایش ملی و منطقه ای شرکت نموده و همزمان افتخار حضور در جمع تدوین کنندگان روایات مهدویت در یکی از مراکز پژوهشی قم را داشتم. ضمناً در زمستان 84 بر اساس اعلام نظر داوران ، پایان نامه دکتری اینجانب با موضوع بررسی تطبیقی مهدویت در روایات شیعه و سنی به عنوان دومین پایان نامه برتر دانشجویی در مقطع دکتری در سطح کشور در رشته علوم قرآن و حدیث انتخاب گردید و هم زمان به عنوان دانشجوی پژوهشگر نمونه دانشگاه قم معرفی شدم.

 

2. در مورد تفکیک دانشکده ادبیات و علوم انسانی و وضعیت آن توضیحی ارئه فرمائید؟

زمانی که اینجانب مسئولیت دانشکده را عهده دار گردیدم دانشکده علوم پایه به صورت تفکیک شده وجود نداشت و بر اساس تصمیم دانشگاه و پیگیریهای به عمل آمده دانشکده علوم پایه از دانشکده علوم انسانی تفکیک و دانشکده به نام دانشکده ادبیات و علوم انسانی تغییر نام یافت و اکنون به صورت مستقل اداره می شود هر چند دانشکده علوم پایه جدا و تفکیک گردید ولی هنوز آزمایشگاههای شیمی و فیزیک در دانشکده ادبیات قرار دارد .

3. با توجه به توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی در این زمینه چه     برنامه ای دارد؟

موضوع گسترش رشته های تحصیلات تکمیلی از اولویتهای مهم کاری دانشگاهها در سطح کشور می باشد و عملاً توسعه و پیشرفت دانشگاهها در گرو توسعه رشته های تحصیلات تکمیلی قرار دارد . در دانشکده ادبیات و علوم انسانی از قبل رشته آموزش زبان انگلیسی راه اندازی شده بود ولی بحمدالله با تلاشهایی که مجموعه انجام داده در سال 1385 دانشگاه موفق به اخذ مجوز دو رشته زبان و ادبیات فارسی و علوم قرآن و حدیث شد و اینک دانشجویان ،ترم سوم تحصیلی خود را سپری می کنند . بحمدالله در اوایل سال 1386 مجوز چهارمین رشته در این مقطع در رشته گرایش فلسفه و حکمت اسلامی اخذ گردید و اکنون اولین دوره این رشته نیز مشغول به تحصیل می باشند . برنامه دانشکده هم این است که به محض فراهم شدن زمینه های لازم برای ایجاد رشته های جدید به سرعت این رشته ها را ایجادکنیم و امیدواریم با ارتقاء رتبه اساتید محترم هر چه زودتر شاهد راه اندازی مقطع دکتری در بعضی از رشته ها باشیم .

 

4. آقای دکتر با توجه به اهمیت رشته های علوم انسانی در سطح کشور وضعیت این رشته را در سطح استان و دانشگاه ایلام چگونه ارزیابی می کنید ؟

عملاً رشته های علوم انسانی نقش اساسی در توسعه هر جامعه ای دارند و نظریه پردازیها در بسیاری از             زمینه های مهم جامعه در حوزه علوم انسانی صورت می گیرد بنابراین پیش زمینه هر توسعه ای لازمه اش تقویت و گسترش رشته های علوم انسانی می باشد . با این اوصاف متأسفانه در سطح کشور با بی مهری نسبت به این رشته ها مواجه هستیم که امیدوارم با تغییر رویکردها ، رشته های علوم انسانی بتوانند در جایگاه خود قرار گیرند . البته در دانشگاه ایلام رشته های علوم انسانی و اساتید آن بحمدالله از بخشهای پیشرو در عرصه های مختلف                        بوده اند .

 

5. آقای دکتر لطفاً در مورد طرحهای پژوهشی ، کتاب ، مقالات و پایان نامه های اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده و جایگاه پژوهشی آن در دانشگاه توضیحی ارائه فرمائید؟

بر اساس آماری که وجود دارد از سال 84 تا کنون در مجموع ، 6 طرح پژوهشی خاتمه یافته ، 9 طرح در حال اجرا و 4 کتاب توسط اعضای هیأت علمی دانشکده به چاپ رسیده و در زمینه مقالات 10 مقاله در بخش همایشهای ملی و 3 مقاله در سطح بین المللی ارائه گردیده است . البته آمار تکمیلی را در این زمینه می توانید از معاونت محترم پژوهشی دریافت کنید .

 

6. عملکرد گروههای آموزشی دانشکده را چگونکی ارزیابی می کنید و برنامه دانشکده جهت تقویت و استقلال گروهها چگونه می باشد؟

بیشترگروههای دانشکده در زمینه های آموزشی و پژوهشی فعال و پویا هستند و الان در دانشکده 9 رشته کارشناسی و چهار رشته ارشد وجود دارد. که در 6 گروه متمرکز شده اند و یکی از حادترین مشکلات ما همین تمرکز چند رشته در یک گروه می باشد که الان رشته های فلسفه ، علوم قرآن و حدیث و علوم اجتماعی در گروه الهیات و رشته ادبیات فارسی و ادبیات عرب در گروه زبان فارسی و رشته مدیریت بازرگانی در گروه حسابداری متمرکز شده اند و یکی از اولویت های کاری دانشکده تفکیک این رشته ها و تأسیس گروههای مستقل  می باشد . البته با توجه به حجم بالای کاری گروهها از سال 84 تا کنون چندین بار تقاضای جذب کارشناس آموزشی انجام شده و انشاءالله در صددیم در اولین فرصت این کار به انجام برسد .

 

7. آیا به نظر شما دانشگاه توانسته است در رسالت خود مبنی بر تأثیرگذاری علمی و فرهنگی در سطح استان موفق باشد و در این زمینه چه پیشنهادی دارید ؟

به صورت گسترده و آنچنانکه مورد انتظار است موفق نبوده ولی در پاره ای موارد از جمله در زمینه پژوهش موفقیتهایی خوبی کسب نموده است و پیشنهادی که بنده دارم این است که نشستهای فرهنگی مشترک مابین مسئولین و متولیان فرهنگ استان با اعضای هیأت علمی دانشگاه به مناسبت های مختلف برگزار شود که هم آنها از تواناییهای اساتید و امکانات دانشگاه با خبر شوند و هم اساتید محترم فرصتی جهت عرضه توانایی ها و نظرات خود بیابند .   

        

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها