دکتردانشجو: انسجام دانشگاهیان حول محور ولایت است و رمز پایداری آنها علم و ایمان خواهد بود.

خانه خبرها

دکتردانشجو: انسجام دانشگاهيان حول محور ولايت است و رمز پايداري آنها علم و ايمان خواهد بود.

دکتركامران دانشجو وزير محترم علوم  ،تحقيقات و فناوري روز سه‌شنبه در نخستين روز از سفر استاني هيئت دولت به استان در جمع رؤساء واعضاي هيات علمي دانشگاهها ي استان  به تشريح اهميت جايگاه دانشگاه در كشور پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه محل تربيت و تعليم نسل آينده كشور است و حداقل 90 تا 95 درصد كادر مديريتي آينده كشور در همين دانشگاه‌ها تربيت مي‌شوند.

وي با اشاره به يكي از فرمايشات حضرت امام (ره)‌ مبني بر اينكه دانشگاه مي‌تواند مبدأ تحول در كشور باشد، افزود: اگر دانشگاه متحول شود، مي‌تواند كشور را نيز متحول كند. اما اين تحول بايد در مسير تعالي بشريت باشد.

وزير علوم با بيان اينكه ايجاد تحول در دانشگاه به دست اساتيد و اعضاي هيئت علمي انجام مي‌شود، گفت: حضرت امام(ره) تاكيد داشتند كه دانشگاه كارخانه آدم سازي است و همه ما كه به دنبال پيروي از خط امام هستيم، مي‌دانيم كه منظور حضرت امام، آدم با جهان‌بيني الهي بوده است.

دکتر دانشجو با طرح اين سؤال كه براي اصلاح جامعه چه افرادي با چه معيارهايي بايد در دانشگاه فعال باشند؟ خاطرنشان كرد: كاملا مشخص است كه حضرت امام به انسان با جهان‌بيني اسلامي و توحيدي اشاره داشته‌اند و از طرف ديگر دانشگاه متعلق به تمام ملت ايران است كه جوانان خود را به امانت به دانشگاه مي‌فرستند.

وي در همين زمينه اضافه كرذ: دانشگاه تنها متعلق به ما و اعضاي هيئت علمي نيست، بنابراين بايد فعاليت دانشگاه‌ها در مسير خواسته‌هاي همان 70 ميليون ايراني باشد كه مسير خود را در 9 دي و 22 بهمن نشان دادند.

وزير علوم با بيان اينكه در اين مسئله با هيچ فردي شوخي نداريم، تصريح كرد: اگر فردي در اين مسير نباشد، جايي در دانشگاه ندارد چون دانشگاه محل تربيت است و تربيت زماني موثر خواهد بود كه قائل به خواسته مردم باشد.

دکتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح تفاوت‌هاي دانشگاه‌هاي كشور با دانشگاه‌هاي غرب پرداخت و يادآور شد:تمام دانشگاه‌هاي دنيا به دنبال كسب علم هستند اما حضرت امام فرموده بودند كه اگر متخصصي ايمان نداشته باشد، كاسب مي‌شود و زندگي‌اش شكل درختي پيدا مي‌كند.

وي با بيان اينكه جهان بيني سكولار و غربي تنها خبر مي‌دهد كه "چه بود، چه هست و چه خواهد شد "، يادآور شد: اين جهان‌بيني يك مسير افقي دارد چون مبدا و سرانجامي براي انسان قائل نيست.

وزير علوم همچنين تصريح كرد: جهان‌بيني غربي، مادي و يا سكولار هيچ تفاوتي با هم ندارند و همگي وحي و پيام انبيا را كتمان مي‌كنند و يا اينكه تلاش مي‌كنند نقش آن در مناسبات بشري را ناديده بگيرد. در نتيجه براي انسان فطرتي قائل نيستند و بايدها و نبايدهاي علمي و اخلاقي را ناديده مي‌گيرند.

دکتردانشجو با بيان اينكه در ديدگاه ياد شده واقعيت و حقيقت يكي هستند، اظهار داشت: در جهان‌بيني سكولار هر چيزي كه وجود داشته باشد، عين حقيقت است بنابر اين آنها فساد و تبعيض را به رسميت مي‌شناسند در حالي كه ديدگاه الهي چنين نگاهي ندارد.

وي با بيان اينكه در ديدگاه توحيدي انسان موجودي آرمان‌خواه تعريف شده است، گفت: اين آرمانخواهي به اين دليل است كه روح آدمي از روح مطلق حضرت حق نشات گرفته است بنابراين انسان عدالت و آزادي را دوست دارد و از ظلم بيزار است.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه در اين ديدگاه بايدها و نبايدها بايد در دانشگاه نيز جاري باشد، تصريح كرد: در جهان‌بيني توحيدي آزادي با بي‌بند و باري و هرج و مرج تفاوت دارد و نمي‌توان قبول كرد كه برخي به نام فرهيختگان هر كاري كه دوست داشته باشند در دانشگاه انجام دهند چون فرهيخته در هر جامعه‌اي شاخص و معيار خاص خود را دارد.

دکتر دانشجو با بيان اينكه برخي مي‌خواستند دانشگاه را از حاكميت جدا كنند، اظهار داشت: عده‌اي مي‌خواستند كاري كنند كه حاكميت نقشي در دانشگاه نداشته باشد اما مردم در 9 دي و 22 بهمن اعلام كردند كه در دانشگاهي كه بايد براي نظام كادرسازي كند، نبايد از مسير مورد نظر مردم خارج شود و دانشگاه بايد در آن اعمال حاكميت كند.

وي افزود: اعمال حاكميت در دانشگاه سبب مي‌شود تا دانشگاه در مسير جمهوري اسلامي،‌ اخلاقي ديني و اسلامي و خواسته‌هاي مردم قرار بگيرد.

وزير علوم با تاكيد بر اينكه هيچ نظامي با جهان‌بيني توحيدي نمي‌تواند دانشگاه و دانشگاهياني بدون اين جهان‌بيني داشته باشد، خاطرنشان كرد: حاصل حاكميت جهان‌بيني توحيدي، پويايي دانشگاه خواهد بود كه جامعه پويا مي‌كند.

دکتر دانشجو با طرح اين سوال كه در اين شرايط چه كساني شان خدمت‌گزاري به امانات مردم را دارند؟ يادآور شد: براي اين افراد كه لازم است اما كافي نيست چون علم به تنهايي نمي‌تواند انسان را به عالم ملكوتي تبديل كند.

وي در ادامه تصريح كرد: نمي‌توانيم در كشور دانشگاهي داشته باشيم كه در آن افرادي فعاليت كنند كه معاند نظام هستند و يا اينكه از نظر اعتقادي با نظام جمهوري اسلامي مخالفت داشته باشند اما اين به معناي ناديده گرفتن نقدها نيست.

وزير علوم در بخشي ديگر از سخنان خود تاكيد كرد: ‌هر فردي كه دانشگاه را به سمت يك جناح يا يك فرد از يك جناح يا يك حزب سياسي سوق دهد بدانيد كه خواسته يا ناخواسته و غافل يا جاهل خيانت مي‌كند.

دکتردانشجو با تاكيد بر اينكه دانشگاه محل بازي‌هاي سياسي نيست، اضافه كرد: دانشگاه محل علم و ايمان است و فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي نيز بايد در آن جاري باشد اما شأن دانشگاه تبديل شدن به پياده نظام افراد خاص نيست بلكه شأن آن خدمتگزاري به مردم است.

وي با بيان اينكه دانشگاه بايد سرباز امام زمان (عج) تحويل جامعه بدهد اظهار داشت: براي اين كار بايد معيارهاي علمي در ترازهاي جهاني باشد و در كنار آن جهان‌بيني عميق اسلامي، اعتقاداتمان پايدار باشد.

وزير علوم با بيان اينكه در هر فعاليت علمي، فرهنگي و سياسي و اجتماعي بايد مرز بين خود و دشمن را كاملا شفاف كنيم، گفت: اگر اين شفافيت در دانشگاه ايجاد شود، دشمن نمي‌تواند طمع كند و به همين دليل بايد بدانيم اگر روزي دشمن براي انجام كاري ما را تشويق كرد حتما به خطا رفته‌ايم.

دکتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود به حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري اشاره و يادآور شد: در فتنه اخير دانشگاهيان همانند دوران دفاع مقدس كه دشمن در كشور طمع كرده بود، يك بار ديگر عليرغم برخي اختلاف نظرات، ولايتمداري خود را اثبات كرده و در دهان دشمن و فتنه زدند.

وي با بيان اينكه دانشگاهيان نشان دادند كه ولايت‌پذيري آنها خدشه‌ناپذير است، اضافه كرد: اين نكته همان چيزي است كه دانشگاهيان را در مقابل تيرهاي زهرآگين دشمن محافظت مي‌كند.

دکتردانشجو با بيان اينكه در حوادث سال گذشته دشمن عمود خيمه را نشانه گرفته بود، اظهار داشت: در اين حوادث بحث اين آقا و آن آقا مطرح نبود بلكه دشمن يقينا ولايت را نشانه گرفته بود كه دانشگاهيان يك بار ديگر در دهان دشمن و فتنه‌گران زدند.

وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اعطاي عنوان فرماندهان و افسران جبهه جنگ نرم به اساتيد و دانشجويان كشور خاطرنشان كرد: اين مسئله كاملا درست بود و دانشگاهيان نيز از اين ميدان آزمايش سربلند بيرون آمدند كه باعث سرافرازي ملت و اعتماد بيشتر آنها به دانشگاهيان شد.

وزير علوم در ادامه با بيان اينكه بايد انسجام خود را حفظ كرده و وارد بازي‌هاي سياسي نشويم، تصريح كرد: انسجام دانشگاهيان حول محور ولايت است و رمز پايداري آنها علم و ايمان خواهد بود.

دکتردانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پيشرفت‌هاي متعدد علمي كشور خاطرنشان كرد: اين پيشرفت‌ها حاصل تربيت نيروي انساني مناسب در دانشگاه‌هاي كشور است و به همين دليل ملت به دانشگاهيان افتخار مي‌كنند.

وي با بيان اينكه در اين ميان برخي مي‌خواهند بحث‌هاي انحرافي مطرح كنند، گفت: در حوزه دانشگاه اسلامي، پوشش يكي از مظاهر خواهد بود، اصلا چه كسي گفته كه هر كسي كه حجاب اسلامي مورد نظر ما را نداشته باشد، يكي از لايه‌هاي پنهان فتنه است؟ برخي اطلاعات كاملي در خصوص فوايد پوشش اسلامي ندارد كه بايد آنها را مطلع كرد.

وزير علوم در همين زمينه تصريح كرد: البته آن دسته از افرادي كه با اهداف خاص برنامه‌ريزي شده در حال پياده كردن برنامه‌هاي خود در اين حوزه هستند بايد از طريق مراكز مربوطه مورد بررسي و پيگيري قرار گيرند.

دکتردانشجو با بيان اينكه دانشگاه محل فعاليت علمي است، يادآور شد:در حوادث بعد از انتخابات برخي در دام دشمن افتادند كه حساب آنها از دانشگاهياني كه مورد اعتماد مردم هستند،‌جدا خواهد بود، دانشگاهيان هرگز اجازه نمي‌دهند كه دشمن يك بار ديگر به كشور طمع كند و خود در مقابل دشمنان خواهند ايستاد.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها