دکتر مهدی محقق: فردوسی در شاهنمامه هویت و تاریخ ایرانیان را زنده کرد

خانه خبرها

دکتر مهدي محقق:

فردوسي در شاهنمامه هويت و تاريخ ايرانيان را زنده کرد

دکت محقق گفت: حکيم ابوالقاسم فردوسي طوسي در کتاب ارزشمند شاهنامه بخوبي فرهنگ ، تاريخ و هويت ايرانيان را نشان داده است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومي " دکترمهدي محقق" درهمايش بزرگداشت حکيم ابوالقاسم فردوسي با اشاره به جايگاه خراسان و شهر طوس اين منطقه را زادگاه پرورش بسياري از بزرگان علمي و فرهنگي ايران زمين از جمله امام محمد غزالي ، خواجه نظام الملک طوسي و حکيم ابوالقاسم فردوسي عنوان کرد و گفت : حکيم فردسي در اثر ارزشمند و بي بديل شاهنامه تاريخ ، فرهنگ و هويت ايرانيان را زنده نمود.
وي با اشاره به خصوصيات فکري و مذهبي فردوسي وي را شخصي دوستدار مکتب تشيع و پيرو مکتب اهل بيت(ع) برشمرد و گفت : فردوسي هيچ گاه اشعار خود را براي تملق حاکمان و پادشاهان نسرود و بنده مال و درهم نشد بلکه انسان آزاده اي بود که در اشعار خود تمام تلاش خود را براي بيان حقايق تاريخي بکار مي بست.
وي افزود : سازمان يونسکو وابسته به سازمان ملل متحد در سفارشي به کشورهاي مختلف از آنها خواسته است براي چهار دانشمند ايراني مراسم بزرگداشت برگزار کنند که يکي از آنها حکيم فردوسي است.
چهره ماندگار فرهنگ و ادب ايران "استاد مهدي محقق" پيرامون شخصيت برجسته حکيم ابوالقاسم فردوسي به ايراد سخنراني پرداخت و با اشاره به حضور شاهنامه فردوسي در جاي جاي منازل مردم ايران ، شاهنامه را کتابي عنوان کرد که با پوست و گوشت مردم ايران عجين شده است و از نسل جوان جامعه خواست با خواندن شاهنامه هرچه بيشتر با فرهنگ و تاريخ کشورمان آشنا شوند.
ديگر سخنران اين همايش سرکار خانم دکتر"نوش آفرين انصاري" ديگر چهره برجسته علمي کشور در زمينه فرهنگ و ادب ايران بودند.
خانم انصاري با اشاره به اينکه امسال هزارمين سال نگارش شاهنامه است گفت: براي تربيت يک جامعه شاداب و کوشا بايد کودکان آن جامعه را درست تربيت نمود و يکي از کتابهاي برجسته اي که در اين زمينه مي تواند به ما کمک بسياري نمايد شاهنامه است.
وي افزود: براي رسيدن به پيشرفت و توسعه بايد گذشته خود را بهتر بشناسيم و با توجه به اينکه شاهنامه سرگذشت تاريخي و فرهنگي ايرانيان را بخوبي بيان نموده است مي تواند در اين زمينه راهنماي بسيار خوبي براي جوانان اين سرزمين باشد.
وي دليل ماندگاري شاهنامه را مردمي بودن آن دانست و گفت: بايد هرچه بيشتر در وارد کردن شاهنامه و فرهنگ شاهنامه خواني به ميان خانواده ها بکوشيم.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها