مصاحبه با معاونت دانشجویی و فرهنگی

خانه خبرها

1- لطفا" خودتان را معرفي کنيد و سمت تان را بگوييد .

2 -  هدف از تشکيل معاونت  دانشجويي و فرهنگي چه بوده است ؟

3 - وظايف معاونت را به طور کامل تشريح کنيد ؟

4 - چه اقدام هايي تا کنون در خصوص بهبود وضعيت دانشجويان در حوزه ي وظايف مربوط به معاونت انجام شده است ؟

5-     چه اقدام هايي در آينده مي خواهيد انجام دهيد ؟

6-     به مشکلات دانشجويان که به اين حوزه مربوط مي شود چگونه رسيدگي مي شود و اولويتها با کدام مورد است ؟

7-     چه تسهيلاتي براي دانشجويان جديد در نظر گرفته شده است ؟

8-     سال تحصيلي 89 – 88 با چه رويکرد خاصي در معاونت دانشجويي و فرهنگي آغاز مي شود ؟

9-     ارتباط معاونت دانشجويي و فرهنگي با دانشجويان جديد الورود چگونه و از چه مکانيزم هايي برقرار خواهد شد و دانشجويان و معاونت چگونه با يکديگر تعامل خواهند کرد ؟

1-  اينجانب طاهر علي محمدي فارغ التحصيل رشته فقه و مباني حقوق اسلامي در مقطع دکترا از دانشگاه فردوسي مشهد ، فعلا" سمت معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه ايلام را بر عهده دارم.

2-  همان گونه که از ظاهر خود اين عنوان بر مي آيد ، معاونت دانشجويي و فرهنگي در آغاز تأسيس ، جهت نظارت و رسيدگي به امور مختلف دانشجويان و تأمين نيازهاي متعدّدآنان در دو حوزه دانشجويي و فرهنگي به وجود آمده است ، امّا نظر به اينکه از يک سو ، انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي است و تحقق اين آرمان بستگي به تحول فکري و مذهبي قشر جوان جامعه دارد و از ديگر سو ، دانشگاه متعالي و مطلوب از نگاه مقام عظماي ولايت « دانشگاه اسلامي » است و دانشگاه هم بطور ذاتي متولّي تربيت نيروي متخصص و متعهد از ميان همين جوانان مي باشد ، طبيعي است که نتوان هدف از تشکيل آن را محدود به چار چوبه قبلي دانست ، بلکه مي بايست براي آن در حيطه فرهنگ ديني ، نقش مؤثرتر و تعيين کننده اي را چه در تعميق بنيادهاي فکري و مذهبي و چه در نهادينه کردن ارزشهاي اسلامي و انقلابي در روح و ذهن جوانان دانشجو ترسيم نمود .

3-  اين معاونت حوزه عملياتي بسيار وسيعي دارد که شرح آن به طول مي انجامد . به طور کلي و فشرده ، سياستگزاري، مديريت و نظارت بر تمامي فعاليتهاي دانشجويي و فرهنگي دانشگاه در زمينه هاي گوناگون ديني ، سياسي ، اجتماعي ، ورزشي و خدمات مشاوره اي ازوظايف عمده اين معاونت است . از اين روي واحدهايي مثل مديريت دانشجويي ، مديريت فرهنگي ، مديريت تربيت بدني و مرکز مشاوره تحت نظارت مستقيم اين معاونت مشغول به فعاليتند .  در راستاي انجام صحيح اين وظايف ، ضرورت داردکه با مطالعه و شناخت معضلات ، به تحليل و بررسي آنها پرداخته و سپس راهکارهاي مناسب براي حل آ نها تدوين و جهت اجرا به مديران مربوطه ابلاغ گردد.

4-  حقيقتا"  چه در بخش سخت افزاري و چه در بخش نرم افزاري کارهاي فراواني صورت گرفته که مشهود خود عزيزان دانشجو است و بنده وارد جزئيات آن نمي شوم . تنها به ذکر کلياتي از آنها اکتفا مي کنم. در بخش سخت افزاري ، علاوه بر ساخت يک خوابگاه جديد ، براي رفاه حال بيشتر اين عزيزان در تمامي خوابگاه هايي که نياز به تعمير داشته اند ، در کنار تجهيز آنها به وسايل و امکانات رفاهي مناسب ، تغييرات کمي و کيفي عمده اي صورت گرفته و در اين خصوص اعتبارات زيادي هزينه شده است . مجهز کردن سالن هاي ورزشي به تجهيزات مورد نياز از جمله تعويض کف پوش يکي از سالنها و نصب پارکت مخصوص ، تعمير اساسي سلف سرويس و تجهيز آن به ابزار تمام اتوماتيک پخت غذا و راه اندازي اتوماسيون تغذيه از ديگر مواردي است که در اين بخش انجام گرفته است .

در بخش نرم افزاري با هدايت و حمايت از فعاليتهاي جمعي دانشجويان در کانونهاي فرهنگي ، انجمنهاي علمي و تشکل هاي سياسي ، برگزاري نشستهاي علمي ، فرهنگي و سياسي ، برگزاري اردوهاي فرهنگي و تفريحي ، تعميق وگسترش برنامه هاي مربوط به مرکز مشاوره و توسعه فعاليتهاي فرهنگي در خوابگاهها ،  شادابي و نشاط خاصي در اين قسمت به وجود آمده  است .

5-  هم اکنون شاهد انجام آخرين مراحل ساخت سلف سرويس مرکزي هستيم . دو واحد خوابگاه جديد و يک واحد استخر سرپوشيده نيز در دست احداث است . راه اندازي اتوماسيون خوابگاهي ، توسعه و ايجادفضاهاي ورزشي در برخي خوابگاهها ، انجام تعميرات اساسي در برخي ديگر از خوابگاهها و تجهيز آنها به وسايل رفاهي مورد نياز ،  ساخت يک واحد سالن ورزشي و مجهز کردن سالنهاي ورزشي به سيستم گرمايشي ، سرمايشي از ديگر موارد در دست اقدام مي باشد .

6-  خوشبختانه با تمهيداتي که انديشيديم ، دسترسي دانشجويان به اينجانب و مديران حوزه چه در محل کار و چه با حضور در خوابگاهها و سلف سرويس و ساير بخشهاي دانشگاه ، سهل الوصول است و  ارتباط دو طرفه و  مستقيمي در اين خصوص وجود دارد که اين خود کمک مي کند بدون واسطه از مشکلات و خواسته هاي اين عزيزان مطلع شويم. به برخي از تقاضاها و مشکلات مطرح شده فورا" پاسخ و دستور بررسي داده مي شود و برخي ديگر که رسيدگي به آنها  ظرف زماني خاصي را مي طلبد ، در دستور کار قرار داده مي شوند . با توجه به مسئوليت عام و گسترده معاون دانشجويي و فرهنگي به طور طبيعي به همه مشکلات رسيدگي خواهد شد و البته اولويت با نيازهاي اوليه و ضروري زندگي دانشجويي مي باشد .

7-  عمده تسهيلاتي که براي اين عزيزان از بدو ورود به دانشگاه تا مرحله اسکان آنان در نظر گرفته شده به شرح ذيل است :

-         برقراري سرويس اياب و ذهاب اختصاصي آنان ازسطح شهر به دانشگاه

-         تشکيل گروه هاي راهنما جهت تسهيل در انجام تمامي مراحل مربوط به ثبت نام

-         پيش بيني فضاهايي جهت اسکان و پذيرايي از آنان و خانواده هايشان

-    افزايش ساعت کاري حوزه هاي مرتبط با امر ثبت نام و بکار گيري تمامي نيروها جهت سرويس دهي هر چه بهتر به آنان

-         اختصاص يکي از خوابگاهها به صورت مجزا به آنان

8-  علاوه بر تقويت امور رفاهي دانشجويان ، تقويت انجمنهاي علمي ، گسترش خدمات مشاوره اي دانشجويي و جذب هر چه بيشتر دانشجويان به شرکت در فعاليتهاي ورزشي با گسترش امکانات ورزشي ، تعميق و توسعه فرهنگ ديني و تلطيف فضاي معنوي دانشگاه  عمده رويکرد اين معاونت در سال جاري خواهد بود .

همان گونه که اشاره شد به طور کلي اين معاونت با همه دانشجويان به صورت مستقيم ارتباط مستمر دارد ، اما نظر به نياز بيشتر دانشجويان جديد الورود به آگاهي از مقررات و ضوابط دانشگاه از يک سو و ضرورت حمايت ويژه از آنان به لحاظ نياز عاطفي خاصي که دارند  سعي بر اين است ،  علاوه بر ارتباطي که خود معاونت برقرار مي سازد ، مديران و کارشناسان حوزه نيزدر ميان آنان حضور يابند و در موارد مختلف مشاوره دهند . قطعا" اين ارتباط و حضور مستقيم ، آشنايي بهتر و بيشتر با مشکلات خاص آنان و تسريع در رسيدگي به آنها را به دنبال خواهد داشت .

9- همان گونه که اشاره شد به طور کلي اين معاونت با همه دانشجويان به صورت مستقيم ارتباط مستمر دارد، اما نظر به نياز بيشتر دانشجويان جديد الورود به آگاهي از مقررات و ضوابط دانشگاه از يک سو و ضرورت و حمايت ويژه از آنان به لحاظ نياز عاطفي خاصي که دارند سعي بر اين است علاوه بر ارتباطي که خود معاونت برقرار مي سازد مديران و کارشناسان حوزه نيز در ميان آنان حضور يابند و در موارد مختلف مشاوره دهند. قطعاً اين ارتباط و حضور مستقيم آشنايي بهتر و بيشتر با مشکلات خاص آنان و تسريع در رسيدگي به آنها را به دنبال خواهد داشت.

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها