برگزاری سه کارگاه آموزشی ویژه سرپرستان خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه ایلام

خانه خبرها

با هماهنگي و برنامه‌ريزي مديريت امور دانشجويي و همکاري مرکز بهداشت، درمان و مشاوره، در تعطيلي مابين دو ترم، سه کارگاه آموزشي ويژه سرپرستان خوابگاههاي دانشجويي برگزار گرديد.

  به گزارش روابط عمومي، دکتر ميراب بالو مدير امور دانشجويي دانشگاه در خصوص اهداف برگزاري اين کارگاه‌ها، گفت: با توجه به ورود دانشجويان دهه هشتادي به دانشگاه‌ها و همچنين وقفه دو ساله ناشي از تعطيلات کرونايي، تغييرات رفتاري محسوسي در بين دانشجويان صورت گرفته و حتي دانشجويان ترم‌هاي بالاتر نيز با توجه به اينکه دو سال از تحصيل خود را در فضاي مجازي سپري کرده‌اند، لذا کمتر با محيط دانشگاه و بخصوص فضاي خوابگاه‌ها آشنايي دارند. به همين دليل لازم است سرپرستان خوابگاه‌هاي دانشجويي نيز مطابقت‌هاي لازم و به روز را با اين گروه از دانشجويان داشته باشند، که در تعطيلات مابين دو ترم، اقدامات لازم جهت برگزاري اين کارگاه‌ها صورت گرفت.

کارگاه آموزشي پيشگيري از رفتارهاي خود آسيب رسان در دانشجويان

يکي از مهم‌ترين رسالت‌هاي دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي، ايجاد فضايي ايمن است. سلامت روان دانشجويان بر پيشرفت علمي آنها تأثيرگذار است. افسردگي و ساير مشکلات روانشناختي در توانايي يادگيري آنها اختلال ايجاد مي‌کنند. خودکشي يک دانشجو مي‌تواند ساير دانشجويان و کل مجموعه دانشگاهي را متأثر سازد. ضروريست بدانيم در صورت رخداد خودکشي چه اقداماتي بايد در جهت کمک به دانشجويان براي کنار آمدن با اين موضوع و پيشگيري از زيان بيشتر انجام شود. تحقيقات نشان مي‌دهد، برنامه‌هاي آموزش مهارت‌هاي زندگي و برنامه «بتا» (بپرس، ترغيب کن، ارجاع بده) در شناسايي و حمايت از دانشجويان در معرض خطر مؤثر بوده و توانايي مقابله، حل مسئله و مهارت‌هاي شناختي را تقويت مي‌کند، همزمان به رفع مسائلي همچون تنش، افسردگي و ساير درگيري‌هاي ذهني و سوء مصرف مواد مي‌پردازد. در همين راستا «کارگاه آموزشي پيشگيري از رفتارهاي خود آسيب رساندر دانشجويان» ويژه سرپرستان خوابگاه‌هاي دانشجويي با تدريس سرکار خانم چراغي در آمفي فرزانگان برگزار گرديد. هدف از برگزاري اين دوره، آشنايي با طرح «بتا» و شناسايي عوامل هشدار دهنده خودکشي در دانشجويان بود.

در ابتداي اين جلسه، دکتر شکري معاون دانشجويي دانشگاه ضمن عرض خسته نباشيد خدمت سرپرستان خوابگاه‌ها به دليل همکاري‌هاي لازم در طول نيمسال اول سال تحصيلي 1402-1401، مطالعه و استفاده از کتاب‌هاي مرتبط با رفتارشناسي را به سرپرستان توصيه نمودند و خواستار به روز شدن در امور مربوط به دانشجويان شدند. ايشان همچنين برگزاري چنين جلساتي را مفيد و مؤثر دانستند و استمرار اين گونه برنامه‌ها در راستاي هم‌انديشي و ارتقاء سطح اطلاعات و چگونگي تعابل با نسل جديد را از جمله اهداف حوزه معاونت دانشجويي بيان نمودند.

کارگاه روابط بين فردي و چگونگي برقراري ارتباط

از آنجا که مديران و سرپرستان خوابگاه‌ها در ارتباط مستقيم با دانشجويان هستند، آموزش و شناخت ويژگي‌هاي جوان و مهارت‌هاي ارتباطي و همچنين شناخت مشکلات و تعارضات دانشجويان در راهکارهاي مقابله با آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. بر اين اساس، برگزاري نشست‌هايي با تأکيد بر مباحث فوق‌الذکر در قالب کارگاه‌هاي آموزشي از اهميت بسزايي برخوردار است. با توجه به اينکه بخش عمده‌اي از وقت دانشجويان در خوابگاه سپري مي‌‌شود، فراهم نمودن محيطي امن، آرام و با نشاط، که تأمين کننده سلامت جسمي و روحي و رفاه اجتماعي آنها باشد، از ضروريات است. در همين راستا به همت مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه و با همکاري مديريت امور دانشجويي، کارگاه آموزشي مهارت‌هاي بين فردي (نحوه برخورد سرپرستان با دانشجويان) ويژه سرپرستان خوابگاه‌هاي توسط آقاي پوررحيمي روانشناس و مشاور عضو سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در محل آمفي فرزانگان برگزار گرديد.

در ابتداي کارگاه، جناب آقاي دکتر شکري معاون محترم دانشجويي و جناب آقاي دکتر ميراب بالو مدير محترم امور دانشجويي با حضور در کارگاه از برگزاري چنين کارگاه‌هايي جهت توانمندسازي هر چه بيشتر سرپرستان خوابگاه‌هاي دانشجويي ابراز خرسندي نمودند. هدف از برگزاري اين کارگاه آشنايي و توانمندسازي کارشناسان و افزايش مهارت ارتباط مؤثر و مناسب با دانشجويان بود. در اين کارگاه جناب آقاي پوررحيمي ضمن تشکر از زحمات مسئولين و سرپرستان خوابگاه هاي دانشجويي از آن ها به عنوان بازوهاي اجرايي معاونت دانشجويي ياد کرده و به ضرورت توجه سرپرستان سراهاي دانشجويي و نقش اساسي آنها در تأمين بهداشت روان دانشجويان اشاره نمود. در ادامه کارگاه جناب آقاي پوررحيمي به بيان وظايف سرپرست خوابگاه‌هاي دانشجويي و معيارهاي صلاحيت سرپرستان پرداختند و در ادامه با شرح برنامه عملياتي سرپرستان خوابگاه‌ها، به بيان انواع مهارت‌هاي مؤثر در روابط بين فردي پرداختند.

کارگاه آموزش رايانه کار

کارگاه آموزش رايانه کار با تدريس سرکار خانم مهندس صفايي نيا به منظور آموزش سامانه‌هاي دانشجويي با حضور سرپرستان خوابگاه‌هاي دانشجويي در تاريخ 1401/11/25 در محل سالن فرزانگان برگزار گرديد.

 

 

آخرین اخبار

© تمامی حقوق این سایت برای دانشگاه ایلام محفوظ است

شما از نسخه قدیمی مرورگر خود استفاده می کنید و قادر به مشاهده صحیح این سایت نخواهید بود.
لطفاً مرورگر خود را به روز نمایید
دانلود آخرین نسخه مرورگرها